Hoe oderzo motor aansluiten op elektriciteitsnet

Ik heb een oude wasmachine motor en zou deze graag gebruiken op het elektriciteitsnet voor een pomp aan te drijven.

Foto's van kenplaatje en aansluitingen...

Alvast heel erg bedankt,

Grts

Voor het doorknippen van de aders altijd even nagaan hoe het aangesloten zit.
Als je weet waar de motor in zat, kun je daarvan misschien nog een schema opduikelen.

Foto's van kenplaatje en aansluitingen...

aansluitdraadjes, meer niet!

Ik ben dit aan het uitzoeken voor mijn schoonvader, hij heeft de motor uit een wasmachine gehaald.

een welbekende motor met 2 toeren uit een oude aeg oid. heb je er ook de 2 16uf condensatoren bij? anders gaat het niet werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De condensatoren zijn er niet meer bij. ;(

maartenbakker

Golden Member

Het merk en type machine is zeker ook niet meer bekend?

Hoe dan ook is de schakeling opzichzelf vrij simpel, alleen zul je achter de juiste bedrading moeten komen en afhankelijk van het gewenste gebruik (2 polen voor snel draaien of 16 polen voor langzaam draaien) de juiste condensator erbij kopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 9 oktober 2019 20:06:38 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mocht het niet lukken. Ik heb er ook nog een en weet de aansluitingen en condensatorwaarden

Jacques van Montfort

Jacques,

Dat zou super zijn als je aansluitingen weet en welke condensatoren erbij horen. ;)

Nee, ik heb zo'n soort motor en daar zit nog een tekening bij met de aansluitingen. Het is niet dezelfde, maar ook een wasmachine motor met centrifuge en was toerental.

Jacques van Montfort
maartenbakker

Golden Member

De condensatorwaardes staan er opzich gewoon op, maar het zou prachtig zijn als de aansluitingen zo makkelijk boven water kwamen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

spaar je moeite voor 35 € heb je een dikke waterpomp kant en klaar.. met garantie...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
maartenbakker

Golden Member

Er is kennelijk al een dikke pomp, al dan niet voor water.

Motoren zoals deze gaan nog 20 jaar mee, in tegenstelling tot een pomp van 35 euro met de garantie dat hij na 3 jaar stuk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 11 oktober 2019 13:19:00 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."