Op 9 oktober 2019 20:36:56 schreef nick40:
Nu zou ik verwachten dat als ik de auto start er toch iets op het beeldscherm te zien zou zijn (een menu o.i.d.) maar het scherm blijft op zwart.
Ik ben ergens eind-jaren-tachtig op rondleiding bij "KLM-onderhoud" geweest. Toen zijn we in een A320 cockpit geweest en hebben ze gedemonstreerd dat de monitoren daar "slimmer dan gebruikelijk" waren. Als je de computer waar ie aanzit uitzet maar de monitor staat aan, dan laat ie duidelijk merken: "ik ben wakker".
Dit dus om te voorkomen dat de piloten gaan foutzoeken: "Kutmonitor is weer uitgevallen!" terwijl dat helemaal niet zo is en de computer is uitgevallen.
Tegenwoordig is het gewoon een kosten-issue. Een monitor heeft ongeveer "24 bits * <aantal pixels horizontaal>" aan storage nodig. Een heel scherm is ongeveer 1000x meer. Het chipje dat zoveel ruimte heeft is dan ook (niet 1000x, maar wel veel) duurder.
Dus als het niet nodig is, dan laten ze dat liever weg.
Het wordt anders als je bijvoorbeeld een PC Monitor hebt. Dan is het gebruikelijk dat je een signaal met 1280x720 als resolutie aanbiedt, terwijl het scherm 1920x1080 is. Dan moet je om de boel geschaald op het scherm te krijgen de hele scherminhoud kunnen opslaan. Dan zit dat dure geheugenchipje er toch al in, dus dan is het makkelijk (= kost niets extra) om ook een "hoi ik ben een samsung" en "ik zie nu geen signaal" te laten zien.
Bij zo'n achteruitrijcamera zit gewoon een camera die XxY aan resolutie levert en een schermpje wat precies die resolutie kan laten zien. Geen geheugen nodig.