Bosch vaatwasser fout code E19

Ik heb een Bosch vrijstaande vaatwasser SMS50D52EU/48. Als je hem aan zet spring hij direct op foutcode E19. Ik krijg deze foutcode er niet uit, kun je deze vaatwassers nog op een andere manier resetten? En weet iemand toevallig welke fout de machine heeft? De machine is 2 jaar oud.

Volgens deze webpagina een fout met de klep om het tablet los te laten:
https://www.euromaxx.nu/BOSCH-SIEMENS-STORINGSCODES

Een regio en email toevoegen aan je profiel kan altijd helpen

Afloopventiel en de vermogensmodule volgens info op het web.
Denk dat je beter fabrikant kan bellen i.v.m 2 jaar oud.

De fout zit f19 zit in het uitloop ventiel aan de rechter zijkant.
Alleen denk ik dat je elektronica defect is geraakt omdat de fout direct komt en verder niets kan veranderen.
Haal de elektronica recht beneden er uit en bekijk deze op schade.

Op 9 oktober 2019 22:37:01 schreef S.Oldeerbout:
Afloopventiel en de vermogensmodule volgens info op het web.
Denk dat je beter fabrikant kan bellen i.v.m 2 jaar oud.

Garantie is standaard maar 2 jaar, erbuiten is volle pot betalen, als je korting verwacht zullen ze je gewoon wijzen op het feit dat je maar de verlengde garantie tot 5 jaar erbij moest kopen

Multivibbbrator, je bent niet op de hoogte van de coulance regelingen van Bosch Siemens. Deze loopt tot 5 jaar! Dus geen onzin uitkramen, zelfs een machine van net 2 jaar oud is de coulance nog goedkoper dan een nieuwe module! Dus niet zelf prutsen en Bosch bellen!

Het afloopventiel is een soort van elektrisch aangestuurde spoel met daarin een plunjer die het ventiel open en dicht laat gaan. Die plunjer wil na verloop van tijd wel eens blijven plakken en dat zou in dit geval ook de oorzaak kunnen zijn. Waar het ventiel geplaatst is blijft type afhankelijk maar wel aan de zijkant van het water reservoir onderin de machine. Het gangbaar maken van dat ventiel is vrij makkelijk zelf te doen maar dan moet de onderste voorplaat wel los genomen worden en met wat pech de zij plaat ook om er bij te kunnen. Na demontage de plunjer goed reinigen en controleren of de O ring nog flexibel is en de plunjer bij terugplaatsen in spoel heen en weer beweegt. Daarna het ventiel weer monteren en dan is de kans groot dat de vaatwasser weer vrolijk aan de gang gaat.

Op 10 oktober 2019 18:12:33 schreef Multivibbbbrator:
[...]
Garantie is standaard maar 2 jaar, erbuiten is volle pot betalen, als je korting verwacht zullen ze je gewoon wijzen op het feit dat je maar de verlengde garantie tot 5 jaar erbij moest kopen

Ik weet niet of je, zoals zo vele deelnemers aan dit forum in België woont maar in Nederland heeft men buiten een eventuele coulanceregeling met de fabrikant, als consument ook nog wettelijke bescherming. In dat geval hoef je met "volle pot" betalen bij een machine die nog niet economisch geheel is afgeschreven, geen genoegen te nemen.