Printplaatje maken met Sprint-Layout

Hoi,
Ik probeer een printplaatje te maken met Sprint-Layout.
Het gaat om een enkelzijdig plaatje, met maar een koperlaag.

Ik kan echter alleen de volgende bestanden op slaan:

Copper bottom.gbr
Silkscreen top.gbr
solder mask.gbr
DRL bestand

Als ik hem wil laten maken vragen ze ook om een zogenaamde Outline file?
Wat is dit voor file en is deze file echt nodig en zo ja hoe maak ik deze in Sprint-layout?

Gr Theo

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Soms accepteren ze het ook als je de outline op elke laag dupliceert, maar zonder gaat een print fabrikant sowieso nooit weten hoe je print uitgefreesd moet worden. Ik zou (voor compleetheid) ook aangeven dat de solder mask voor de bottom is, en de .drl voor NPTH is (ik heb weleens een enkelzijdige pint met doorgemetalliseerde gaten gekregen).

bprosman

Golden Member

ik heb weleens een enkelzijdige pint met doorgemetalliseerde gaten gekregen

Denk dat zonder ook niet meer gaat lukken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het probleem is dat de Outline geblokeerd staat door Sprint-layout.
Ik doe dus ergens wat fout, maar wat????

Kruimel

Golden Member

Heb je hem al getekend? Anders eens controleren of het een gesloten contour is. Als er ergens een (kleine) opening in de contour zit zou dit ertoe kunnen leiden dat iets het afwijst.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 10 oktober 2019 12:23:54 (78%)

rob040

Golden Member

Je kunt het beste een rechthoek tekenen (uitgaande van een rechthoekige PCB die je wilt maken) met een lijndikte van nul.
Er is een speciale layer om de outline op te geven, maar sommige PCB fabrikanten willen hem in een koperlaag zien. Vandaar dat ik hem altijd op top copper zet.

In de bijlage zie je wat je kunt doen om het te tekenen.

Let even op dat ik rood en wit omgedraaid heb t.o.v. de standaard instelling. Zo zie ik de opdruk altijd zoals het op de print ook is (wit).

Hoi,
Ik ben er uit, voordat je ga tekenen moet je eerst de afmetingen van de print instellen.
Daarna kan je pas je prinplaatje gaan tekenen.
Nu staat de outline niet meer geblokkeerd, wel moet ik het ontwerp weer opnieuw tekenen, maar al doende leert men.
Ieder bedankt.

Gr Theo.

Hugo Welther

Moderator

Kopieer je toch de lay-out naar je nieuwe ontwerp in een tweede tabblad.
Ctrl-A en Ctrl-C in de oude, Ctrl-V in de nieuwe.

Nadeel is dat de geplakte lay-out als één wordt beschouwd. Ff het hangslotje los maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob040

Golden Member

Nieuwe layout starten en daarin de reeds gemaakte opzet kopiëren kan, maar je kunt de outline ook later toevoegen aan je ontwerp.
Slotje verwijderen = split group ;)

marcob

Golden Member

Edit: Laat maar, heb niet goed gelezen dat je wit en rood omgedraaid had. :-)

[Bericht gewijzigd door marcob op donderdag 10 oktober 2019 20:51:56 (74%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik ga hem wel opnieuw tekenen, kan ik gelijk wat ervaring met het tekenen opdoen.

Gr Theo

Kan ik een layout spiegelen om zo een componenten opstelling te maken?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 21 november 2019 19:55:12 schreef Bert66:
Kan ik een layout spiegelen om zo een componenten opstelling te maken?

Ik snap de vraag even niet... Als het goed is heb je de layout ontworpen van bovenaf (componentzijde) gezien. Dan staat je componentopstelling zoals hij is.

Rob040...Dankje voor je reactie.

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb een layout ontworpen in spiegelbeeld.

rob040

Golden Member

OK, je kunt, zoals bprosman al aangeeft, alles in één keer spiegelen.
Control A en dan bovenin 'Mirror horizontal'.

Als je de printjes bij een PCB fabrikant wil laten maken, dan is het gebruikelijk (mss wel verplicht) om van bovenaf te ontwerpen.

OK...dankje voor je reactie en gaat het uitproberen. Maar mijn Engels is niet zo sterk.