Sabotage schakeling

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag...
Ik ben op zoek naar een schema (liefst simpel :) )
Waarvan; soort sabotage schakeling (ik heb ook de naam colappsingsswitsch gehoord) ben niet helemaal in de elektronica maar pruts er graag mee.
Wat moet deze kunnen... stel je heb een felle led die het eea verlicht ter ondersteuning van een camera. Maar als de draad doorgeknipt wordt is deze uit, wat ik wil maken is dat een andere led dan weer aangaat!
Is dit mogelijk en zo ja, wat is de juiste benaming voor dergelijk circuit?

Groet Corné

Thevel

Golden Member

wat is de juiste benaming voor dergelijk circuit?

Stoomdetectie stroomdetectie.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 9 oktober 2019 16:10:50 (12%)

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Op 9 oktober 2019 14:13:48 schreef Thevel:
[...] Stoomdetectie.

Wow! Ik wist niet dat ze ook LEDs maakten die op stoom werken. Of misschien maken ze behalve licht ook stoom? :+

sorry, kon het niet laten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

elmowww

Golden Member

Zoek ook eens op tamper detection circuit. Volgens mij is dat de engelse term hiervoor.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Gewoon een transistor (misschien 2) of relais.

Als de spanning op tor of relais wegvalt gaat de schakelaar dicht en de andere led aan.

Het ligt een beetje aan de plaatsing van je elektronica tov de mogelijke breuk.

rob040

Golden Member

Wat ik me dan weer afvraag is wie er draden doorknipt die naar een brandende LED lopen die er voor zorgt dat er extra licht voor een foto gegeven wordt... :p

Wow! Ik wist niet dat ze ook LEDs maakten die op stoom werken. Of misschien maken ze behalve licht ook stoom?

Zonder stroom werken ze in elk geval niet :S
Overigens wekken ze wel degelijk stroom op wanneer je er licht op schijnt.

Waarom niet gewoon een aantal LEDs parallel op een constante stroombron?
Wanneer je die met aparte kabels voedt dan gaat de rest feller branden wanneer er één uitvalt.

Of de kabels weg proberen te werken.

Maar als dief zijnde zou ik de camera kabel doorknippen en niet de LED :)

Op 9 oktober 2019 14:04:38 schreef Corné van der Wal:
Hallo allemaal,

Maar als de draad doorgeknipt wordt is deze uit, wat ik wil maken is dat een andere led dan weer aangaat!
Is dit mogelijk en zo ja, wat is de juiste benaming voor dergelijk circuit?

Groet Corné

Fail safe.

High met Henk

Special Member

Een fail safe is meestal een redundante voeding. Heb nog nooit een wire break of tamper circuit aangeduid zien worden als fail safe.. Een ups weer wel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 oktober 2019 06:35:37 schreef High met Henk:
Een fail safe is meestal een redundante voeding. Heb nog nooit een wire break of tamper circuit aangeduid zien worden als fail safe.. Een ups weer wel

Ik wel hoor, talloze keren en op allerlei verschillende apparatuur en omstandigheden. Het betekent niets anders dan in geval van een 'fout', bijv. spanningsverlies of draadbreuk, het apparaat of het systeem naar een 'veilige' situatie gaat. Het is een universeel toepasbaar woord en is niet uitsluitend beperkt tot de UPS wereld. Bijv. de rem op de hijsfunctie van een kraan die middels een veer wordt gezet en m.b.v. een spoel wordt geopend is een typisch voorbeeld van "fail safe".

fatbeard

Honourable Member

... totdat de veer breekt ...
Serieuze fail-safe systemen hebben ook een backup voor de backup: in het voorbeeld van de rem een dubbele veer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 11 oktober 2019 10:27:30 schreef fatbeard:
... totdat de veer breekt ...
Serieuze fail-safe systemen hebben ook een backup voor de backup: in het voorbeeld van de rem een dubbele veer.

Hoe "serieus" wil je het hebben? Twee veren, drie of vier?
Als je daarop wilt anticiperen kan er natuurlijk nog meer (mechanisch) misgaan met die rem. Je zult dan eerder een tweede rem zien dan een tweede veer op de enige rem. Maar meestal hebben essentiële remmen die ik als voorbeeld aanhaalde, wel twee of meerdere veren.
"Fail safe" van een elektrische installatie heeft niet per definitie altijd betrekking op een back-up systeem, noch is inherent aan brekende veren.