Aggregaat wil niet starten

Hallo, ik heb een Scheppach sg3000 generator die ik niet meer kan starten met OHV motor (deze aggregaat is zowat in alle bouwmarkten verkrijgbaar en ongeacht het merk zijn deze idem). De aggregaat was uitgevallen tijdens het draaien. Dacht brandstof gebrek maar dit is het blijkbaar niet. Machine is wel al buiten garantie. Maar kan onmogelijk versleten zijn, is niet te onderscheiden van nieuw. Denk minder dan 12 draai uren.
Ook met start vloeistof is hij niet aan de praat te krijgen. (soms een poging tot start van 1 seconde)
- De carburator heb ik volledig gereinigd en alles nagegaan met koperdraadje. Kan het probleem niet zijn.
- Kraantje brandstof toevoer werkt. Machine krijgt brandstof.
- Olie pijl is in orde.
- Luchtfilter. Ja is nagel nieuw geen vuiltje op.
- Bougies gereinigd en ook geprobeerd met nieuwe bougies. Geen resultaat.

Wat elektronica betreft ben ik niet zo goed. Als weet welk onderdeel stuk is kan ik dit wel herstellen.
Bobijn getest zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=LbL_P_2LvmU en geeft 15 ohm. Op het metalen deel die over de bougie gaat staat wel 10 ohm op. De kleine extra draad aan de bobijn niet op getest.
Bougies tijdens het starten eens tegen het motor deel gehouden. Geeft kleine geel keurige vonkjes. Eerder soort van spetters die men soms op een verjaardagstaart zet. Bougies geeft niet soort van blauwe bliksem inslag.
Heb ook al eens iets gezien over het onderdeel condensator voor aggregaat. Maar weet niet waar deze zit of dat dit een oorzaak kan zijn van het start probleem.

Een aantal jaren geleden heb ik zo een generator gekregen met dezelfde kwaal. Er is een hele goede kans dat het borgmoertje van een van de kleppen los is getrild en daardoor een klep zich heeft ontsteld.

Destijds 0,15mm inlaat en 0,20mm uitlaat speling gesteld en met een drupje loctite de borgmoeren vast gezet. Deze Chinese motoren zijn toch allemaal één pot nat.

als je het genoemde echt goed het gecontroleerd kan het de volgende dingen zijn :
oude benzine wat nog redelijk goed ruikt.
klep speling en timing
timing ontsteking
indien geen compressie , zuigerveren kapot drijfstang gebroken
defecte gouverneur
eventueel lekke pakking

toevoeging: Vervuiling in de kleine lucht/benzine kanaaltjes van de carburateur tgv. vergommen van de benzine. Oplossing carburateur ultrasoon reiningen. Als je dat niet hebt: spoel dan de carb met benzine en blaas de boel door met lucht.
Heb je de secundaire kant van je bobine ook gecontroleerd 5 - 10 kOhm.

Jacques van Montfort

Als ik jouw verhaal zo lees dan verwacht ik ook dat de problemen in de ontsteking zitten.
Stalen kap staat waarschijnlijk 10kOhm op ipv 10 Ohm.
Zit dus gewoon een weerstand in welke stuk kan gaan of geen goede doorverbinding meer heeft.
Al geprobeerd om de bougiekabel direct op de bougie te zetten ?
Bougiedop/stalen kap zit meestal op de kabel gedraaid, binnenin de dop/kap zit schroef draad welke je in de kabel draait.
Kan ook zijn dat dit gelijmd gegoten is, dan heb je pech, wordt dan een kwestie van knippen.

Anoniem

Bougies tijdens het starten eens tegen het motor deel gehouden. Geeft kleine geel keurige vonkjes. Eerder soort van spetters die men soms op een verjaardagstaart zet

Onder compressie geeft dat dus geen vonk meer.
Je kan perfect ohmse weerstanden meten aan de bobine terwijl er toch doorslag is onder HS

Op 8 oktober 2019 18:08:57 schreef anoniem015:
[...]Onder compressie geeft dat dus geen vonk meer.
Je kan perfect ohmse weerstanden meten aan de bobine terwijl er toch doorslag is onder HS

dan denk ik eerder aan de bougie kabel die niet meer lekker is bv op het punt waar de dop er op geschroefd zit .
doorslaande bobines komen niet veel meer voor . maar is niet onmogelijk
meestal heb je dan helemaal geen vonk meer

Blue Sky

Cableguy

Als dat ding een electronische ontsteking heeft dan zit er geen condensator meer op. Meestal wel een soort CDI en die kunnen problemen geven. De CDI regelt de onsteking en krijgt de "data" van een oppik element op of aan de binnenkant van het vliegwiel. Dat zou het belabberde vonken kunnen verklaren.

Ik weet niet hoe lang die generator heeft stilgestaan maar met normale euro 95 kun je na een half jaar al problemen krijgen. Beter is het om bijvoorbeeld Total Excellium of V-power te gebruiken, dat kan veel langer staan dan euro 95.

Waar rook is, is stroom

dan blijf maar weg van E10 dan, daar waarschuwt men ook voor mbt lang staan icm slangen die er niet tegen kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik even tijd heb, doe ik eens het kleppen deksel open om te zien of er iets los zit. Brandstof was nieuw doe er 98 in i.p.v. 95. Carburator is in elk gat uitgeblazen met carburator reiniger en perslucht + controle met metalen draadje. Tijdens het reinigen heb ik niets gezien dat wijst op vervuiling. Was ook niet vettig. Enkel vlotter begint lichtjes geel te kleuren.
Hoop dat ik het probleem zelf kan oplossen. Machine was toen in promo 220 euro ofzo denk ik. Als die naar een herstelboer moet kan ik beter een nieuwe kopen. Kosten zullen minimaal de helft van de machine zijn. En heb niet echt vertrouwen erin dat het blijft goed gaan. Voor mij alvast geen OHV motor meer. Al zullen er wel zijn met goede ervaring.

Controleer de aan/uit schakelaar +de verbindingen op los zitten of draadbreuk. het zelfde bij de olie sensor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

"Enkel vlotter begint lichtjes geel te kleuren." vlotter een beetje lek tgv. de brandstof?

Jacques van Montfort

Op 9 oktober 2019 11:34:55 schreef Jacques1956:
"Enkel vlotter begint lichtjes geel te kleuren." vlotter een beetje lek tgv. de brandstof?

Ik verwacht gewoon verkleuring van het plastic. Is redelijk normaal.

Op 9 oktober 2019 10:54:26 schreef Diego_01:
Voor mij alvast geen OHV motor meer. Al zullen er wel zijn met goede ervaring.

OHV is vziw geen merk, maar een motorvariant. het staat voor overhead valve. oftewel stoterstangen en tuimelaars als klepbediening. Iets wat je veel ziet bij simpele blokken en veel van de oude amerikaanse v8'en. Alternatief is bijvoorbeeld zijklepper (dus niet overhead) wat grasmaaiers nog wel eens hebben. of het tegenwoordig gebruikelijke OHC (overhead cam, kleppen en nokkenas bovenop de kop).

Maar in de basis vind ik 220 euro niet bijzonder veel geld voor een generator, high-end spul gaat imo niet voor dat geld.

Ik denk overigens dat je simpelweg een ontstekingsprobleem hebt. Je zal even moeten uitvogelen hoe de onsteking werkt (contactpuntjes of cdi) en vanaf daar gaan troubleshooten.

mvdk

Golden Member

Op 9 oktober 2019 15:10:12 schreef timberleek:
Ik denk overigens dat je simpelweg een ontstekingsprobleem hebt. Je zal even moeten uitvogelen hoe de onsteking werkt (contactpuntjes of cdi) en vanaf daar gaan troubleshooten.

Dat dacht ik eigenlijk ook. En dat maakte ik op uit dit regeltje:

Op 8 oktober 2019 10:21:13 schreef Diego_01:
Bougies tijdens het starten eens tegen het motor deel gehouden. Geeft kleine geel keurige vonkjes. Eerder soort van spetters die men soms op een verjaardagstaart zet. Bougies geeft niet soort van blauwe bliksem inslag.

D'r hoort gewoon een goeie vonk te staan.

Op 9 oktober 2019 15:25:40 schreef mvdk:
[...]
Dat dacht ik eigenlijk ook. En dat maakte ik op uit dit regeltje:
[...]
D'r hoort gewoon een goeie vonk te staan.

+1
En zie ook mijn eerdere reactie, al getest zonder bougie dop ?

Blue Sky

Cableguy

Op 9 oktober 2019 10:54:26 schreef Diego_01:
Voor mij alvast geen OHV motor meer. Al zullen er wel zijn met goede ervaring.

Ik heb liever een motor met de nokkenas boven in de kop dan stoter stangen.
Als dat ding compressie heeft mankeert er weinig tot niets aan de kleppen. Mag ook niet na maar 100 uren. Een Chinese 4 takt gaat langer mee dan 100 uur (meestal Honda replica)

Ik zou de ontsteking nakijken, gele vonkjes klopt niet.

Waar rook is, is stroom

Op 9 oktober 2019 17:24:58 schreef Blue Sky:
[...]
Ik heb liever een motor met de nokkenas boven in de kop dan stoter stangen.

Ach waarom, een ohc blok heeft geen voordeel voor deze toepassing.

High met Henk

Special Member

Gelukkig zijn we niet hetzelfde.
De enige blokken die ik nog heb zijn stoterstangen blokken.

De land rover had een bovenliggende nokkenas... Nu niet meer ;)

Maar zijkleppers zijn nog onverwoestbaarder.

Leuk voor vermogen die bovenliggende nokkenassen en meer kleppen. Kun je er toch een hoop vervangen als je distributie breekt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Blue Sky

Cableguy

Het is wat makkelijker sleutelen ;)

Waar rook is, is stroom
High met Henk

Special Member

Bovenliggende kleppen niet.. Drama.
Als ik een koppakking wissel hoef ik niet op timing te letten.. Bij de Range Rover V8 was ik de 1e keer in 2.5 uur binnen en buiten...
De Ford duurde langer, maar binnen 6 uur..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoe of wat regelt dat ding zijn toerental? Mijn Yamaha geeft zelf volgas bij het starten en regelt terug zodra hij loopt. Misschien werkt de gasklepregeling niet?

Check je compressie. Kan bijvoorbeeld hiermee: https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-universele-compressie-test-…

Als dat voldoende is, weet je dat het probleem waarschijnlijk electronisch is.

Is het compressie, trek je cilinderkop eraf. En bekijk je klepspeling. Hiervoor moet je zuiger in de laagste stand staan waarbij beide kleppen open staan. Dan kun je meten wat de speling is.

Is dat goed of een minimale afwijking. Trek je clinder eraf. En bekijk je zuiger en zuigerveren.

[Bericht gewijzigd door g00gle op vrijdag 11 oktober 2019 10:37:56 (11%)

Op 11 oktober 2019 10:35:44 schreef g00gle:
Is het compressie, trek je cilinderkop eraf. En bekijk je klepspeling. Hiervoor moet je zuiger in de laagste stand staan waarbij beide kleppen open staan. Dan kun je meten wat de speling is.

Wait what.

De kop moet er niet af om klepspeling te meten, het klepdeksel moet er af.
En de kleppen moeten juist dicht (en de zuiger dus op tdc) zijn om speling te meten. Als ze open zijn is de speling juist 0.

Ook met lage compressie geven motorblokken nog wel tekenen van leven (of de hele zuigerbodem moet verdwenen zijn misschien). Zou dus niet zomaar de kop eraf trekken, is alleen maar onnodig werk waar (tot nu toe) geen aanleiding voor is. Slechte onsteking zijn wel tekenen genoeg voor.

Anoniem

Slechte onsteking zijn wel tekenen genoeg voor.

+1
Onthouden van een bougietest 40j geleden:
Bougie in drukkamertje met kijkglas.
Onder atmosferische druk perfecte blauwe vonk
Met persluchtdruk erop geen vonk meer!
Trek je conclusie als je onder atm druk al maar een geel vonkje trekt.
Motor uit elkaar sleutelen duurt langer dan eerst defecte ontsteking uitsluiten maar is ook leerzaam >:)

Hallo,

aan de motor ga ik niet zitten sleutelen (denk dat dit ook het probleem niet is en beter van alle afstellingen kan afblijven). Eens het kleppen deksel geopend en dit ziet er prima uit alles zit nog goed vast. Gezien dat één draadje los zat. Was moeilijk zichtbaar omdat er een plastiek bescherm huls over was. Daarna bougies tegen machine gehouden en het gespetter was verdwenen.Na 3 maal een poging tot start was de generator vertrokken. Alleen terug uitgevallen wanneer ik de choke wilde terug normaal zetten. Misschien iets te snel gedaan. Kan ook zijn dat de bougie niet vonkt zoals het moet. Maar krijg hem weer niet goed aan de praat en bougies vonkt ook soms niet. Wanneer ik teveel pogingen doe lukt het al helemaal niet. Zou het aan dit onderdeel kunnen liggen https://www.generatorguru.com/oil-alert-unit-cdi-controller-44068980/

Ga eens proberen met de gele kabel te lossen zoals op de site staat. Is dit ergers verkrijgbaar in een NL en BE online shop?