Waterdichte sensor voor waterniveau

Hallo,

ik heb een regenwaterput die ik graag zou willen monitoren waarbij ik dacht aan een arduino en een lcd-display.

Alles is nog in voor-ontwikkelingsfase waarbij ik er nog niet uit ben welke sensor ik zal gebruiken.
Ik zoek uiteraard een accurate sensor maar het moet ook waterdicht zijn. De regenput is lang geleden (slecht) geplaatst geweest omdat er geen overloop voorzien is (de hoofdtoevoer heeft een trechter die je kan verplaatsen van regenput naar riool-afvoer). Kortom, wat ik er ook in plaats, er is kans dat de put volledig onder water staat, dus de elektronica moet waterproof zijn.

Ik dacht aan een waterdruksensor. Die is sowieso al waterdicht en uit hetgeen ik lees heb ik het gevoel gekregen dat die sensors behoorlijk accuraat zijn.

Graag jullie mening.

Mvg,
Peter.

GJ_

Moderator

Wil je echt een niveau meten of gewoon op een hoog/laag niveau schakelen?

Schakelen met behulp van bijvoorbeeld een Endress+Hauser FTW-235 is altijd betrouwbaarder en goedkoper dan het meten van een niveau. En de sensor maar je zelf van RVS staken, waterdichtheid is geen issue.

Drukmeting moet van onderuit natuurlijk. Ik neem aan dat er onderaan geen mogelijkheid is om de sensor door de putwand heen te monteren, het zal niet een ton zijn maar echt een put in de grond gok ik.

Dan kom je al snel bij ultrasoon, daar moet je put groot genoeg voor zijn, of radar achtige dingen, die gelijk een flink stuk duurder zijn.

Het is moeilijk om GJ op snelheid te kloppen, ik was nog snel een data-sheet aan het zoeken... _/-\o_
Met de sensoren van Endress en Hauser heb ik heel goede ervaringen. Bijna niet kapot te krijgen maar de exemplaren die ik heb liggen kosten wel rond de €500,-
Als je enkel het max niveau wil detecteren heb je verschillende mogelijkheden. Een drukschakelaar, vlotterschakelaar met readcontact, capacitieve sensor, elektroden.
Voor continu level meting kan je een ultrasoon sensor gebruiken met een analoog uitgangssignaal. (Degene die ik al heb gebruikt zijn redelijk betrouwbaar maar kosten toch ook een €350,-).
Met meerdere druksensoren of enkele readcontacten kan je ook meerdere niveau's detecteren. (De laatste is ook als zelfbouw te realiseren)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik wil iets meer weten dan hoog/laag, maar het moet ook niet in detail om te weten als er nu 74 of 75% in de put zit.
Laat ons zeggen dat ik al blij ben met stappen van 10%.

Voor een druksensor zal ik uiteraard niet boren, maar dacht ik al aan een houderplaatje met een gewicht om de sensor beneden te houden.

De optie om de capaciteit te meten met 2 staven in het water had ik ook al aan gedacht. Dan denk ik ook aan elektrolyse bij gelijkspanning op 2 staven in een vloeistof. Of kan dit niet optreden bij RVS? Tegenoplossing kan ook zijn om gebruik te maken van wisselspanning (oscillator).

Zoek es naar IFM PS3208 of gelijkaardig.
Deze zit hier in de regenput, maar dan wel aan plc aangesloten...
Denk dat je zo een druksensor bedoeld?
Is waterdicht en betrouwbaar, mits goed geinstalleerd.

Sensor is wel 4-20mA, dus zul je omweg moeten maken om tot de arduino te komen.
Maar dan heb je niveaumeting.

Wil je enkel schakelen bij bepaald niveau, dan raad ik je aan om te zoeken naar Omron modules bv 61F-GP, deze werken dan volgens GJ verteld. De voelers kan je dan maken uit RVS draadstang.

Uitgang van deze module is een gewoon wisselcontact

ASPA-tech.be
GJ_

Moderator

Op 11 oktober 2019 11:21:50 schreef bordje:...Omron modules bv 61F-GP...

Ha, dat zijn inderdaad de oer-versterkers. Ik ben overgestapt op E+H omdat de Omron's heeeeeeeeeeeel af en toe stuk gingen. Ze waren moeilijk te kloppen op het gebied van betrouwbaarheid maar het is E+H gelukt.

Die PS3208 is exact wat TS zoekt maar kost wel rond de 350 euro excl BTW. Het omzetten van 4..20mA gaat het simpelste met een nauwkeurige 500R weerstand.

Wil je echt super-goedkoop, dan kan je misschien zo'n chinese ultrasoon sensor nemen en die naar het water oppervlak richten. Die is echter niet waterdicht en als je hem in epoxy ingiet dan denk ik niet dat ie het nog doet.... Dus die zal je beschermd boven het maximale waterniveau moeten ophangen. (evt in een PVC buis die van boven afgesloten is. Als het goed is dan kan het water dan nauwelijks boven de onderkant van de pijp komen. )

Maar goed: Een onzekere oplossing die VEEL goedkoper is dan de goed werkende industriele oplossingen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De elektroden waar ik ervaring mee heb werkten op wisselspanning. (Zelf dan was er nog beperkte elektrolyse). Deze werden gebruikt om verschillende niveau's te detecteren (min, normaal, max). Dus niet voor een niveau meting. (0-100%).
Er bestaan ook druksensoren die buiten de te meten vloeistof kunnen worden geïnstalleerd.
Per 10% is het mss eenvoudiger om zelf iets te bouwen op basis van readcontacten.
Excuses voor de kwaliteit van de bijlages, een jpg krijg ik niet upgeload.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 11 oktober 2019 11:31:03 schreef rew:
Maar goed: Een onzekere oplossing die VEEL goedkoper is dan de goed werkende industriele oplossingen....

Het vereist wat experimenten. Voor ultrasoon moet de put niet te nauw zijn anders krijg je last van nare reflecties. Als het een beetje grote put is is dit denk ik de goedkoopste manier én een leuk stukje experimenteren.

Een andere leuke manier kan met een relatief goedkope druksensor bovenin een pijp. De pijp laat je naar de bodem zakken en met bv een aquariumpomp ga je bellen blazen. De druksensor die nu dus boven water zit meet de diepte van de ondergedompelde pijp. Even kijken wat voor compressortje je nodig hebt, ik weet niet hoe diep een aquariumpompje komt.

Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2019 12:03:10 schreef GJ_:
Een andere leuke manier kan met een relatief goedkope druksensor bovenin een pijp. De pijp laat je naar de bodem zakken en met bv een aquariumpomp ga je bellen blazen. De druksensor die nu dus boven water zit meet de diepte van de ondergedompelde pijp. Even kijken wat voor compressortje je nodig hebt, ik weet niet hoe diep een aquariumpompje komt.

Dat wordt ook toegepast bij putten voor drukriolering, werkt goed. Zeker als er vervuiling in zo'n put zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vega? Wij hebben er 16 in dienst. Na 15 jaar zijn ze vervangen omdat ze iets minder accuraat werden. Omdat het niveau van 2 sensoren vergeleken wordt, werden ze minder bruikbaar. Hebben een digitale of een 20mA stroom uitgang.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 oktober 2019 12:03:10 schreef GJ_:
[...]Het vereist wat experimenten. Voor ultrasoon moet de put niet te nauw zijn anders krijg je last van nare reflecties.

Deze sensoren werken met dat je CPU triggert dat er een puls gestuurd wordt en op een retour draadje geven ze aan dat ze een reflectie horen. Ik verwacht niet dat de "overkant" voldoende reflectie geeft, maar bij nader inzien: dat zou inderdaad vervelend zijn als het wel zo is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 11 oktober 2019 12:03:10 schreef GJ_:
[...]Het vereist wat experimenten. Voor ultrasoon moet de put niet te nauw zijn anders krijg je last van nare reflecties. Als het een beetje grote put is is dit denk ik de goedkoopste manier én een leuk stukje experimenteren.

Een andere leuke manier kan met een relatief goedkope druksensor bovenin een pijp. De pijp laat je naar de bodem zakken en met bv een aquariumpomp ga je bellen blazen. De druksensor die nu dus boven water zit meet de diepte van de ondergedompelde pijp. Even kijken wat voor compressortje je nodig hebt, ik weet niet hoe diep een aquariumpompje komt.

Dat experimenteren lijkt me tricky. Het moet vooral betrouwbaar zijn. als je regenput overloopt kan je heel wat schade krijgen.
Ik heb al jaren plezier van een wel heel simpele schakeling.
2m Installatiebuis met 11 inox boutjes om de 20cm. Aan de buitenkant
zijn dan aan één zijde de kopjes te zien, aan de binnenkant zitten er moertjes en oogjes aan een 11 aderige kabel naar binnen. De buis is voor de waterdichtheid naderhand opgevuld met zuurvrije silicone. Aan de andere kant tien transistortjes en 10 ledjes en een 4.5Vof 9V batterijtje en een drukknop en klaar. Doordat je enkel een heel kleine stroom door de contactjes jaagt als je de waterstand wil bekijken, is de corrosie onbestaande. En de batterijen gaat jaren mee. Tegenwoordig zit er ook een dompelpomp bij met vlotter. Dus als het hard regent als ik niet thuis ben hoef ik me geen zorgen te maken. Kostte ook maar 65 Eu en gaat al 10 jaar mee..

Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2019 13:29:21 schreef grotedikken:
2m Installatiebuis met 11 inox boutjes om de 20cm. Aan de buitenkant
zijn dan aan één zijde de kopjes te zien, aan de binnekant zitten er moertje en oogjes aan een 11adirige kabel naar binnen....

Hoe krijg je die moertjes erop aan de binnenkant in een installatiebuis en dat 11 maal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

heule lange punttang. Steeksleutel, pijp en moertje fixeren in de sleutel met plakband. Hopeloos geklungel natuurlijk, maar het gaat vast wel.

TS zal zelf een afweging moeten maken over hoe betrouwbaar het moet zijn. Ik zou zelf de PS3208 waar bordje mee kwam nemen. En een beetje degelijke PLC en nog zo wat dingen die mij verzekeren dat het zo degelijk is als mogelijk.
Maar we zitten natuurlijk op een elektronicaforum en dan is zelfbouw natuurlijk het eerste waar je aan denkt. Mijn oplossingen hebben daar weinig meer mee te maken.

Op 11 oktober 2019 13:35:11 schreef Lambiek:
Hoe krijg je die moertjes erop aan de binnenkant in een installatiebuis en dat 11 maal.

Neem in plaats van een buis een K-25 gootje. Na montage de zaak volplempen met een of andere kit en dan het deksel er op.

benleentje

Golden Member

Dat van die 10 boutjes snap ik nog wel maar hoe werkt dat i.c.m. de leds en de transistors?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

die goedkope chinese ultrasone sensor die rew linkt gaat gegarandeerd oxideren. :r

Maar die bestaat ook in een waterdichte uitvoering met plastic behuizing, met transmitter en receiver als een unit, ze hebben wel een minimale afstand waterdichte ultrasoon

maar zoms heb je last van reflecties en heb je eigenlijk een richter nodig, er staat een stralingsdiagram bij in de link waterdichte sensor met richter

Die onderdompelbare druksensoren hebben ze ook bij de chinees, met allerlei uitgangen 4-20mA 0-5V, 0-10V, RS485
druksensor
druksensor met filter

er zijn ook gewoon vlottercontactjes in plastic vlottercontact
Die bestaan ook in rvs rvs vlottercontact

Er zijn oor RVS vlottercontacten in verschillende lengtes (werken met een reed contact vanbinnen)
rvs vlotter
rvs vlotter met meerder niveaus

Voor de meeste van deze uitvoering zijn er ook bijbehorende controllers te krijgen met laag en hoog switch relais, schermpjes, ...
Die kan je wel vinden bij de gerelateerde items van bovenstaande linken

Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2019 13:50:09 schreef KlaasZ:
Neem in plaats van een buis een K-25 gootje. Na montage de zaak volplempen met een of andere kit en dan het deksel er op.

Dat zou inderdaad een stuk handiger zijn. :) Maar misschien is GD toch niet zo groot en dik en kan hij door een installatiebuis kruipen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Je kan aan de achterkant van die buis ook grote gaten voor moer+dop maken natuurlijk en deze voor het ingieten even dichtplakken met tape.

Anoniem

Der zit er toch altijd eentje tussen die wat slimmer is dan de rest :-)
Je dacht toch niet dat ik uren ging priegelen om die moertjes op die bouten te krijgen? Ik had gewoon de gaten door de buis heen geboord.
De achterste gaten iets groter uitgeboord, en dan het draadoogje, een getande ring en het moertje met een pincet op zn plaats gebracht. en de moer ermee vastgehouden. Door de getande ring kon ik makkelijk het boutje met de sleutel van buitenaf vastdraaien zonder dat de moer meedraait.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 11 oktober 2019 22:35:32 (75%)

Heb deze producten (waterniveau meters) gemaakt en gekalibreerd. Ons bedrijf heeft twee soorten gehad: een absolute druksensor en eentje die van achteren de luchtdruk had (met een slangetje tot boven het waterniveau) en van voren de waterdruk. De eerste werd gecorrigeerd door een eveneens absolute sensor boven het waterniveau te plaatsen en hiermee de barometerdruk te meten.

Overigens ook lang voor mijn tijd allerlei andere soorten gehad (o.a. voor diepteligging van rivierschepen, met uitmiddeling van de golven, optisch, met geluid, etc.)

Op zich heb jij denk ik niet eens correctie van de barometerstand nodig: meestal zal dit maximaal 50hPa oftewel 50cm aan correctie van je waterniveau schelen. Lig je daar wakker van, van een afwijking van 50cm? Wellicht nog flink te reduceren door gewoon ergens in NL (of B?) de luchtdruk te meten (ergens online uitlezen) en dit te corrigeren.

Dan is slechts een absolute druksensor nodig die je op een bekende diepte in de put hangt. Je meet dan bv 1460hPa en gaat uit van een luchtdruk van 1000hPa. Dan meet de sensor dus 460hPa aan waterdruk. Als de sensor op precies 5 meter diepte hangt, is er dus 4,6m waterkolom boven de sensor en zit het water dus (5m-4,6m=) 40cm onder de bovenrand.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Luchtdruk gecompenseerde hebben iets meer onderhoud nodig. Je moet zien dat het slangetje mooi open blijft.

Hoe groot je verschil is met of zonder compensatie hangt van je diepte af. Wij meten boven en onder de sluis in een range van 1 meter. In de sluis, normaal niveauverschil + 0,5m. In de praktijk is dat maximaal 3m. Wij willen het verschil binnen en buiten de sluis kennen op 1cm nauwkeurig. Bij een verschil >5cm gaan onze deuren niet open. Wij gebruiken de gecompenseerde VEGA. Mixen van gecompenseerd en niet gecompenseerd is geen goed idee. Dat is bij ons in het verleden wel gebeurd waardoor er meetfouten waren.

In open water heb je ook regelmatig wat kuiswerk. Aangroei van zoetwatermossels kan dan je meting vervalsen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

TS zoekt een niveaumeting.. geen drukmeting..
Idd gewoon een E&H leveltransmitter met rvs meetdraden, dat werkt..
Je zou het zelfs met een touwtje en een drijver kunnen doen.
En een lineaal... Hoewel dat natuurlijk geen elektronische oplossing is.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 oktober 2019 09:51:29 schreef mel:
TS zoekt een niveaumeting.. geen drukmeting..

Er zijn ook niveaumetingen die via drukmeting werken.
De vraag is wat TS wil bereiken. Op afstand zien hoe hoog het water staat? Alleen maar een alarm als de put dreigt over te stromen? Iets anders?