Philips B2X80U/03 opstarten na jarenlange stilstand

Overdag moeten er op de middengolf 3 a 4 Nederlandse zenders te horen zijn, en zwakjes enkele Duitse en Engelse afhankelijk van je locatie.
In de avond moeten er tientallen Europese zenders te horen zijn.

Op de langegolf kun je onafhankelijk van het moment +- 5 europese zenders horen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Met 10-20 meter buiten opgehangen draad (waslijn of antennelitze), heb je kans op nog meer zenders (die deels op dezelfde frequentie zitten, en in golven af en aan komen), en ben je de brom tussen sterke (en door zwakkere) zenders voor een groot deel kwijt. In huis pik je met een draadantenne veel storingen op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb een B2X 80U met een gesmolten R13.
Weet jij de waarde van deze NTC?
Weet jij waar ik deze kan kopen?

Op 28 januari 2014 20:39:46 schreef Hugo Welther:
Printje zal wel met een holniet vastzitten. Uitboren is in dat geval de enige optie.

Het lampje moet je er met enige kracht indrukken en dan draaien.
Fitting is meestal twee op staande flensjes met een veer er omheen. Die veer moet je iets uitdrukken voordat het lampje er in past.

De NTC kan ook stuk zijn.
Lampje is een 8009D (6,3V 250mA)

Arco

Special Member

Je kunt er een 5v TVS diode in zetten: https://nl.farnell.com/littelfuse/sa5-0ca/tvs-diode-500w-5v-bidir-do-2…
Dezelfde ntc vind je alleen nog NOS.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco, hartelijk dank voor je vlotte reactie.
Ik ga hem bestellen!

Overigens, hoe weet ik in welke richting ik de diode moet plaatsen?

Op 9 oktober 2019 14:17:16 schreef Arco:
Je kunt er een 5v TVS diode in zetten: https://nl.farnell.com/littelfuse/sa5-0ca/tvs-diode-500w-5v-bidir-do-2…
Dezelfde ntc vind je alleen nog NOS.

Thevel

Golden Member

Dat haalt niet uit, de diode is Bidirectional.

maartenbakker

Golden Member

5V TVS is wel erg laag. Het lampje zal dan niet op volle sterkte branden terwijl de TVS continu vermogen staat te dissiperen waar hij eigenlijk niet helemaal voor bedoeld is.

6,3V is ongeveer 8,9Vt dus dan kom je op een 9V TVS. In tips&trucs van het forum voor oude radio's wordt daarom een antiserieschakeling van 8,2V zeners aangeraden (tip oorspronkelijk van John Hupse) en dat advies heb ik op de buizenradioclub onlangs ook gegeven voor dit model (mogelijk dezelfde TS, dat heb ik niet nagegaan).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Breakdown voltage (de spanning waarbij er 1mA door de diode loopt) van de 5v tvs is 6.4v, dus dat lijkt me heel mooi...
(clamping voltage is ruim 9v)

Mocht in de praktijk iets meer spanning nodig zijn, dan kun je twee 1N4007 diodes anti-parallel ermee in serie zetten (heb je 0.8v meer...)

Er zit een verschil tussen de opgegeven spanning van een zener en van een tvs:
Bij een zener is het de spanning waarbij hij gaat werken, bij een tvs de spanning waarbij hij (net) nog niets doet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

6,4V betekent dus dat het ding al begint met geleiden bij een wisselspanning van 4,5V. De klemspanning van 9V is dan wel weer correct voor een wisselspanning van 6,3V.

Aan de ene kant zou het kunnen dat een NTC iets vergelijkbaars doet, maar aan de andere kant wil je wel dat je lampje nog redelijk licht geeft.

De vraag is dus hoe scherp de knie van dat ding is. 1mA bij 4,5V is onschuldig, maar bij welke spanning trekt het ding al teveel weg van het lampje? Het makkelijke van een zenerdiode is dat de breakdown- en klemspanningen dichter bij elkaar en dichter bij 9V liggen, en dat een zener ook gemaakt is om zijn hele leven goed te blijven zeneren.

Voor de meelezers die het niet meer volgen: je moet hier dus rekenen met de topwaarde van de wisselspanning, niet met de effectieve waarde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 oktober 2019 20:14:06 (64%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

We zullen het maar even afwachten... ;)
De precieze spanning is moeilijk te voorspellen want die hangt van de stroom af. In ieder geval ergens tussen de 6.4v (breakdown) en 9.2v (clamping)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com