Aggregaat wil niet starten

Hensz

Golden Member

Je moet eerst een goede vonk hebben. Dat oil alert dinges is het niet, want je krijgt een vonk, alleen niet goed genoeg.
Had je al een geprobeerd met een goede bougiekabel? Dat is namelijk al dagen geleden geopperd!

Don't Panic!
Blue Sky

Cableguy

Net zoals het in die link staat: gele draad los halen en als hij dan wel start dan weet je dat dat het probleem is.

Deze CDI zit in het onstekingscircuit en zorgt ervoor dat als je olie druk te laag wordt de motor wordt uitgeschakeld. Als hij niet goed werkt kan hij de ontsteking beinvloeden en het zou dus zo maar de oorzaak kunnen zijn.

Waar rook is, is stroom

Probleem is eindelijk opgelost na een halve demontage. Een tweede bougie kabel had ik niet om te testen. Machine heeft nu 2 uur intensief belast gedraaid en alles gaat prima. Geluid is ook normaal. En dit met een uitgetrokken kabeltje? Start ook terug snel op bij koude motor.

Ik heb deze simpele test uitgevoerd

https://www.generatorguru.com/oil-alert-unit-cdi-controller-44068980/

Generator Guru says:
It is not uncommon for this part to blow. If your engine is not starting, remove the yellow wire to the CDI and try to start it again. If it starts you need to replace the CDI. Do not run the engine without the CDI for any length of time, as it cannot shutdown the engine if there is a problem with the oil pressure, which can result in damage to the engine.

Wanneer ik een aangesloten bougies tegen het motor blok hou vonkt hij niet erg goed en stop het vonken na paar maal testen.
Vreemd genoeg wanneer de gele kabel los trek dan krijg de bougies normale blauwe vonken. Dus heeft wel degelijk een invloed. En hierdoor draait de machine terug als nieuw. Wel met uitgeschakelde veiligheid.

Op 11 oktober 2019 17:41:49 schreef Diego_01:
Probleem is eindelijk opgelost na een halve demontage. Een tweede bougie kabel had ik niet om te testen. Machine heeft nu 2 uur intensief belast gedraaid en alles gaat prima. Geluid is ook normaal. En dit met een uitgetrokken kabeltje? Start ook terug snel op bij koude motor.

Ik heb deze simpele test uitgevoerd

https://www.generatorguru.com/oil-alert-unit-cdi-controller-44068980/

Generator Guru says:
It is not uncommon for this part to blow. If your engine is not starting, remove the yellow wire to the CDI and try to start it again. If it starts you need to replace the CDI. Do not run the engine without the CDI for any length of time, as it cannot shutdown the engine if there is a problem with the oil pressure, which can result in damage to the engine.

Wanneer ik een aangesloten bougies tegen het motor blok hou vonkt hij niet erg goed en stop het vonken na paar maal testen.
Vreemd genoeg wanneer de gele kabel los trek dan krijg de bougies normale blauwe vonken. Dus heeft wel degelijk een invloed. En hierdoor draait de machine terug als nieuw. Wel met uitgeschakelde veiligheid.

met andere woorden het gele draadje is om de motor te stoppen wanneer nodig , en mogelijk dus bij laag olie niveau enz
ik zou dan toch maar verder zoeken waarom de motor niet wil starten met het gele draadje

Het kan dus zijn omdat die module slecht is (misschien een verrot contact intern), maar ook omdat die geen/weinig oliedruk heeft.

Controleer de olie dus wel even. En geen idee of het bij dat blok makkelijk kan, kijk of hij oliedruk opbouwt.

Blue Sky

Cableguy

Dus toch een cdi verhaal, mooi dat je het probleem hebt gevonden :)

Waar rook is, is stroom
Ronald45

Golden Member

Ik zou toch even de oliedruksensor controleren / vervangen.
Als je toch te weinig oliedruk hebt ga je er niet lang plezier van hebben..

Ik kan fout zijn maar volgens mij hebben dit soort budget aggregaten geen oliepomp. Enkel een min-level detectie en een soort klepeltje om de olie te verdelen.
Mogelijks is er dus een probleem met de niveau sensor of is de 'CDI' module defect.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

de olie sensor is een massa schakelaar doorgaans. kan goed dat deze los getrild is.

die ohv dingen zijn wel zo'n rommel, 9 jaar lang meermaals per jaar eenzelfde ding hersteld gehad, aantrekdeel stuk, benzinelek, olielek, kappen die eraf rammelen. tot na tig keer herstellen het ding werd gebruikt en de hele aantrekunit eraf klapte in 400 stukken, koelschoep kapot, dus toen zo in de oud ijzerbak geschoven.

idd zit er onder de krukas een lipje wat de olie rondspettert door de carter heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Waarschijnlijk Chinese namaak Honda meuk, die kenmerken zich vooral door olielekkage. De echte Honda ohv zijn zeer betrouwbaar. We hebben op het werk een aantal originele Honda aggregaten met ohv motor en die doen het altijd.

Waar rook is, is stroom

Wordt er niet ergens tussen carburateur en motor valse lucht aangetrokken? K zie net dat het opgelost is.

[Bericht gewijzigd door toeter op zaterdag 12 oktober 2019 21:31:18 (20%)

Bedankt voor jullie meedenken. ;)
Als ik ergens zo'n Chinese CDI vind op een NL of BE webshop ga ik er een bestellen. Al heb wel de indruk de generator nog beter start dan vroeger toen hij nieuw was met CDI aangesloten. Is bij de eerste start met koude motor al vertrokken (nieuw 2 a 3 pogingen).
Ook wanneer ik vb. een heggenschaar op aansloot hoorde ik vroeger een verandering van motor geluid. Alsof hij flink zijn beste moest doen om elektriciteit te leveren. Nu blijft hij gewoon stationair draaien alsof er geen belasting op is.
Als het toch maar een controle voor olie is, kan ik evengoed controleren voor start of er voldoende olie in zit. Van de sensor blijf ik beter af want die dichtingen aan het motorblok lijken meer de kwaliteit van krantenpapier te hebben.
Heb niet de indruk dat hij snel stuk gaat gaan als er voldoende olie in zit. Eerder dat hij beter werkt met losse gele kabel. Brandstof verbruik is ook erg goed.
En so wat als het toch fout gaat op termijn. Gekocht in super promo 220€ i.p.v. 325€. Laten herstellen zal niet opwegen tegen nieuw met 2 jaar garantie. Ondertussen al veel uit geleerd over de werking en onderhoud van zo'n motortje.

Als iemand ook dergelijk apparaat heeft, kan ik als tip meegeven los eerst eens de gele kabel van de CDI.

EricP

mét CE

Ik ken deze generator niet. Het concept wel.
Het idee achter die control unit is dat je wel ff de kans hebt om te starten - als je het ding aan trekt, is er tenslotte ook geen oliedruk, maar je wilt wel ff een vonk hebben.

Ik weet niet wat er in die doos zit, maar het kan prima zijn dat wanneer jij een conteactpuntjes ontsteking hebt, de condensator die normaal over de puntjes zit nu in die zwarte doos zit (dat is tenslotte goedkoper produceren dan los erbij schroeven...). Die zou je dan nu missen, je puntjes gaan relatief snel inbranden.

Verder kijkt het ding niet naar olieniveau, maar naar oliedruk. Je zult niet de eerste zijn die toch wat vuil in de benzine heeft, vlotter van de carburateur blijft plakken (want hey, een fatsoenlijk filter kost geld!), benzine in de olie, wel niveau (waarschijnlijk zelfs te veel), maar nauwelijks oliedruk.

In beide gevallen maak je het ding uiteindelijk gewoon stuk. Op die website waar je zelf naar linkte kon je zo'n ding toch bestellen?

In dit opzicht zou TS bij start toch een mooie vonk moeten hebben? Is niet zo.
Mechanische verdelers kom je bij dit soort toestellen toch al lang niet meer tegen meen ik?
Na een 12 werkuren zouden de brandstoftank, leidingen en carburateur toch nog relatief zuiver moeten zijn.
Ik heb de groepen die ik zelf staan heb nogmaals bekeken, een oliepomp vind ik toch niet terug.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

In dit opzicht zou TS bij start toch een mooie vonk moeten hebben? Is niet zo.

Als die doos z'n werk zou doen wel ja :) Maar we hadden al vastgesteld dat die dat dus niet doet.

Mechanische verdelers kom je bij dit soort toestellen toch al lang niet meer tegen meen ik?

Die kom je überhaupt niet tegen. Het zijn 1 cilinders. Die hebben per definitie geen verdeler... (duh...)

Na een 12 werkuren zouden de brandstoftank, leidingen en carburateur toch nog relatief zuiver moeten zijn.

Waarom neem je dat aan? Je hebt maar 1x wat zooi uit een jerrycan of een pompstation nodig. Het zal wel hoor. Maar om er nou gewoon vanuit te gaan? Het zou kunnen inderdaad...

Ik heb de groepen die ik zelf staan heb nogmaals bekeken, een oliepomp vind ik toch niet terug.

En waar zou die oliedruk dan vandaan moeten komen? Er zal toch *iets* zijn wat enige oliedruk opbouwt. Normaal gesproken noem je dat een... pomp...

nee, heb ik m'n jonge jaren vaker van die blokjes ontleed gehad en dat schepje aan de krukas is alles. die gooit met elke slag de olie dermate rond dat die over de tandwielen loopt en de zuiger ook nog. immers hebben de goede merken dit systeem ook en die halen wel wat uren bij tuinbedrijven ed. heb 1x een grote honda duw bladblazer gezien die was ineens vastgeslagen, knal en daar kletterde de olie zo onderuit. zuiger was vastgelopen meen ik.

oa honda en briggs en stratton blokjes zijn prima dingen, de 2e generator op t werk is dat ook en die heeft in 15 jaar nog niks aan problemen gehad, olie die erin zit is wrs al 20 jaar oud. tegenwoordig niet heel veel meer gebruikt nu alles op accu te koop is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ja, dat oude spul was inderdaad erg fijn... Maar ja, dat moest ook heel blijven.

Ik heb hier een tijdje een no-name no-budget ding gehad. Vanwege 'no budget' heeft die ooit eens een olievuldop verloren (zat gewoon niet klem meer). Dat blokje is open geweest (zand eruit halen...). Een klein tandrad oliepompje met een tandwieltje meelopend op de distributie en 3 kunststof leidinkjes naar beide hoofdlagertjes en oliedruk sensor. Meer was het niet. De rest was inderdaad spat smering...

@testman: heb jij enig idee hoe de 'olie beveiliging' (ik schrijf bewust niet 'oliedruk beveiliging' van het concept van wat jij beschrijft werkt? Niks anders dan niveau? Dan zou je helemaal geen 'beveiliging doosje' nodig hebben, dan is een vlotter-achtig iets wat de ontsteking kortsluit genoeg.

de blokjes die ik open had zouden nu 30+ jaar oud zijn geweest, dus die hadden dat nog niet. de ohv die onlangs overleed wilde ik nog van de 2500W 230V dynamo ontdoen, maar door de opbouw was dat niet haalbaar, de lagering zat in de carterwand van het blok zelf, en zonder de boel geehl te slopen konden de schroeven er niet uit. de oliesensor komt met 1 draadje uit het blok, te weinig olie dan sluit ie de bobinesturing plat zoals de stopknop doet. meer als een vlottertje was het niet dacht ik, immers is er geen druk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Hmz... Klinkt aannemelijk. Maar dan snap ik niet wat een stukkie electronica wat ze hier CDI noemen voor doel dient.
Het enige doel zou - zoals ik het nu zie - kunnen zijn 'timing'. Ofwel: olie(druk) gebrek negeren tot ding 5 seconden loopt ofzo. Met een vlottertje heb je dat probleem niet. Immers, niveau is er ook als het ding stil staat en dat zit 'starten' dus niet in de weg.

Op 13 oktober 2019 13:07:54 schreef EricP:
[...]Als die doos z'n werk zou doen wel ja :) Maar we hadden al vastgesteld dat die dat dus niet doet.[...]Die kom je überhaupt niet tegen. Het zijn 1 cilinders. Die hebben per definitie geen verdeler... (duh...)[...]Waarom neem je dat aan? Je hebt maar 1x wat zooi uit een jerrycan of een pompstation nodig. Het zal wel hoor. Maar om er nou gewoon vanuit te gaan? Het zou kunnen inderdaad...[...]En waar zou die oliedruk dan vandaan moeten komen? Er zal toch *iets* zijn wat enige oliedruk opbouwt. Normaal gesproken noem je dat een... pomp...

Dit was een toffe respons!
Mss uw post van 12:15 nog eens lezen. "Je wil toch ff vonk hebben". Er was reeds vastgesteld dat er geen goede vonk aanwezig was!
Met stroomverdeler doelde ik op de "contactpunten". Een CDI is een elektronische ontsteker (capacitive discharge ignition) normaal zonder contactpuntjes dus!
En er moet een pomp zijn want het is een oliedruksensor. Volgens mij aannames zonder effectief vast te stellen waarover het gaat.
Als ik het fout heb geef ik dat zonder probleem toe, maar het mag wel op een fatsoenlijke manier aangebracht worden.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Als het zonder aangesloten gele draad werkt , is het toch goed?
Je zou ze de kost moeten geven hoeveel dingen er ooit "overbrugt" zijn...
Het is geen kernreactor...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Haha, die is fijn gevonden. _/-\o_
Ben jij diegene die het kraantje heeft opengezet?? ;)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

hmm, bij een reactor in BE moet je geen dingen gaan overbruggen, dat spul blijft maar net enigsinds veilig draaien als het is :)

wrs is de sensor stuk, of als ie al zo snel te weinig olie heeft zat er miss altijd al te weinig olie in. als ie op olie loopt merk je dat wel, gaat ie stevig van walmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Mss uw post van 12:15 nog eens lezen. "Je wil toch ff vonk hebben". Er was reeds vastgesteld dat er geen goede vonk aanwezig was!

Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen??? Wellicht zelf het topic eens doorlezen?

Met stroomverdeler doelde ik op de "contactpunten".

Ja, en met de generator bedoelde TS eigenlijk de kolencentrale 50km verderop. Zo lust ik er ook nog wel eentje...

Een CDI is een elektronische ontsteker (capacitive discharge ignition) normaal zonder contactpuntjes dus!

Ik weet wat een CDI is. Ik betwijfel of dit een CDI is...

En er moet een pomp zijn want het is een oliedruksensor. Volgens mij aannames zonder effectief vast te stellen waarover het gaat.

Ja, dat de 'verdeler' 'contactpuntjes' is eh... Nou ja, laat maar...

Als ik het fout heb geef ik dat zonder probleem toe, maar het mag wel op een fatsoenlijke manier aangebracht worden.

Lees nou je eigen post nog eens... In het kader van dit topic... raakt het kant nog wal. Maar wat je wilt.

Lieve Bart, je hebt het mis.

'fatsoenlijk' genoeg?

Als het zonder aangesloten gele draad werkt , is het toch goed?
Je zou ze de kost moeten geven hoeveel dingen er ooit "overbrugtd" zijn...

Gelukkig eten dingen niks. Dus die kun je makkelijk de kost geven. Jij bent toch degene die als iemand wat aan een kraan last gelijk een keur-meneer wil laten opdraven zonder dat er uit enige context blijkt dat dat relevant is? :+
Je wilt ook niet weten hoeveel dingen er in de soep gelopen zijn omdat een of andere beveiliging, al dan niet overbrugd, z'n werk niet deed. Afgelopen zomer nog een klein machinekamer brandje gehad. Draadje door geschavield. Oh, onhandig... iemand heeft ergens een zekering overbrugd... Maar ja, het werkte wel :) (tot het fout ging)... Dit ding zal wel niet in de fik vliegen hierdoor, maar je snapt het idee.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Prachtig verwoord.
Prettig weekend.
Met vriendelijke groeten
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)