koelkast thermostaat capillair draad afgebroken, hoe te repareren ?

Hallo Allen,

Ik heb hier een koelkast (90 cm hoog tafelmodel koel+vries voor in de kelder) waar op dit moment de capillair draad (volgens mij de temperatuur sensor) is gebroken net na de thermostaat (zie foto van de thermostaat plus licht unit, draaiknop 1 tot 5 zit net aan de andere kant van het rood/zwarte blokje). Resultaat: de koelkast slaat niet meer aan (geen geluid en de watt meter blijft op 0 staan, de lamp werkt wel gewoon).

Nou is die draad een soort buisje met gas er in volgens mij, en denk ik niet dat je die nog kan repareren door te solderen oid (maar wellicht is het toch mogelijk om de twee losse stukken op de een of andere manier nog te verbinden, dus toch maar de vraag kan het?).

Verder: is dit nog op de een of andere manier te manipuleren zodat de koelkast aan slaat en ik kan vaststellen of er geen andere problemen zijn? En zo ja hoe?

Daarna rest vrees ik alleen de optie om de thermostaat te vervangen (of de hele koelkast). Na wat zoekwerk kost een nieuwe zo rond de 60 euro ( https://www.europart.nl/koelkast-onderdelen/siemens/thermostaat/siemen… ). Maar er zijn ook goedkopere universele modellen: https://www.europart.nl/koelkast-onderdelen/universeel/thermostaat/the… (deze lijken optisch hetzelfde, maar geen idee of zo iets bruikbaar is in deze koelkast).

Heeft iemand hier ervaring mee en wat tips op welke dingen ik moet letten als ik hier mee aan de slag zou willen gaan (misschien zijn er andere nog betere/goedkopere opties). Of is het zinloos om hier aan te gaan klooien en is het tijd voor een nieuwe (die capillair draden zijn zowieso erg broos en moeten precies de goede lengte hebben, lastig om te monteren)?

Alvast dank voor alle hulp!

MvG,
Rick

PS: Ik ben na vandaag een paar dagen weg, dus kan pas later reageren. Maar ik plaats het bericht alvast om wat ideeën op te doen.

mel

Golden Member

Als de capillair kapot is, dan is het gelijk einde oefening.
Weggooien en nieuwe kopen.
Je kan de draden wel doorverbinden om te kijken of het apparaat nog koelt. Dan blijft hij wel doorkoelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 oktober 2019 07:20:22 schreef mel:
Als de capillair kapot is, dan is het gelijk einde oefening.
Weggooien en nieuwe kopen.
Je kan de draden wel doorverbinden om te kijken of het apparaat nog koelt. Dan blijft hij wel doorkoelen.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb nog een aantal vragen voor ik er mee verder ga:

1) Is het logisch dat als het capillair breekt zoals op de foto (vorige bericht), dat de koelkast niet meer aanslaat en koelt als symptoom, of is het waarschijnlijker dat er dan meer mis is?

2) Het gaat om een unit met thermostaat + lampje & aan/uit schakelaar en nog een knop voor onder de 10 graden buiten mode (naast de draaiknop) voor de thermostaat (zie ook foto's). 3 van de 4 contacten zijn gebruikt door paars, bruin en zwart. Nou wil ik de koelkast testen door deze even permanent aan te zetten. Klopt het dat ik dan gewoon even zwart en bruin van de thermostaat los kan halen en deze kan doorverbinden, of komt hier meer bij kijken?

3) In hoeverre is het mogelijk/handig om een goedkopere universele thermostaat unit terug te plaatsen (qua vorm lijken ze gelijk)? Zijn deze in principe qua functie en aansluitingen gelijk, of is er onderling zoveel verschil dat dit niet handig is?

mel

Golden Member

Volgens mij kan dat.
En ja gewoon bruin en zwart doorverbinden, dan zou het constant moeten blijven werken.

De vervanger thermostaat zal wel aardig in de buurt komen ja.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Hoe is het mogelijk dat die capillair gebroken is? Zo kwetsbaar zijn die nou toch ook weer niet.

zo net achter de thermostaat is de zwakste plek, daar zit ie achter een beugeltje, verkeerd draaien en knak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Idd, kan zomaar met schoonmaken gebeuren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik had er een in een 50 jaar oude auto voor de climate control. Ik ging er van uit dat die dingen toch wel degelijk moesten zijn om dat te overleven.

ken iemand die zo'n capilair stuk trok bij een oude kookplaat met zo'n overkooksensor in t midden, die had gewoon een kroonsteen tussen de capilair gezet, maar hoe kon het nu nog niet werken :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook een keer de thermostaat vervangen door een universele koelkastthermostaat en dat werkte. Meestal gaat korte tijd later de hele koelkast stuk. Kijk ook even hoe de rubbers van de deur zijn. Als de kosten oplopen is het vaak weg gegooid geld.

Jacques van Montfort

Op 13 oktober 2019 15:51:21 schreef Jacques1956:
Ik heb ook een keer de thermostaat vervangen door een universele koelkastthermostaat en dat werkte. Meestal gaat korte tijd later de hele koelkast stuk. Kijk ook even hoe de rubbers van de deur zijn. Als de kosten oplopen is het vaak weg gegooid geld.

Een universele thermostaat kost ook de wereld niet.

lijkt mij toch de ideale koelkast om zelf eens te gaan knutselen.
temperatuursensor erin, arduino eraan, temperatuursensor uitlezen met de arduino en als die X aantal graden onder de ingestelde temperatuur zit, even met een arduino een relais printje aansturen die de motor aanzet.

en als je dat allemaal te ver gezocht lijkt, universele termostaat erin foefelen, je zal wel de andere kant van die draad (die niet gebroken is) moeten gaan uitslopen uit de isolatie, want die gaat in de koelkast

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ken iemand die zo'n capilair stuk trok bij een oude kookplaat met zo'n overkooksensor in t midden, die had gewoon een kroonsteen tussen de capilair gezet, maar hoe kon het nu nog niet werken.

Heel bekend dat heb ik ook weleens gezien! Ik heb het ding gerepareerd en dat werkte ook nog. Op de draaibank een busje gemaakt en er tussen gezet. Er zit ether in dat buisje en dat staat onder druk. Is de gewenst temperatuur bereikt, dan krimpt het ether en daarmee de druk en valt de thermostaat af. Dus geen druk betekent geen verbinding met de motor. Ik heb na het solderen van dat buisje net zolang stukje voor stukje er in geknepen tot de thermostaat in schakelde en wonderlijk genoeg werkte het weer, alleen welke druk er in hoorde was een gok. Ik gokte toevallig goed!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Inmiddels getest met bruin/zwart doorverbonden en de koelkast koelde en was dus nog goed. Daarna een nieuwe thermostaat opgehaald en er in gezet. En alles werkt weer prima.

Ben maar gegaan voor een origineel type thermostaat om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.

Wel vind ik 60 euri voor zo'n compleet mechanisch schakel ding uit het stoomtijdperk vrij duur (de productie kosten moeten inmiddels toch zo'n beetje naar nul zijn?; als voorbeeld een nokia 105 heb je nu al voor 15 euro en die techniek is pas zo'n 20 jaar oud en vele malen complexer). Maar misschien is er een reden om dit systeem te gebruiken en niet een elektronische sensor + relais en controller oid op basis van veiligheid of iets anders waar ik zo direct niet aan denk.

Anyway, in ieder geval dank voor alles reacties.

Op 17 oktober 2019 17:10:27 schreef RickD007:
Inmiddels getest met bruin/zwart doorverbonden en de koelkast koelde en was dus nog goed. Daarna een nieuwe thermostaat opgehaald en er in gezet. En alles werkt weer prima.

Ben maar gegaan voor een origineel type thermostaat om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.

Wel vind ik 60 euri voor zo'n compleet mechanisch schakel ding uit het stoomtijdperk vrij duur (de productie kosten moeten inmiddels toch zo'n beetje naar nul zijn?; als voorbeeld een nokia 105 heb je nu al voor 15 euro en die techniek is pas zo'n 20 jaar oud en vele malen complexer). Maar misschien is er een reden om dit systeem te gebruiken en niet een elektronische sensor + relais en controller oid op basis van veiligheid of iets anders waar ik zo direct niet aan denk.

Anyway, in ieder geval dank voor alles reacties.

Stoomtijdperk? word in goedkope koelkasten nogaltijd gebruikt hoor :)
een universele is 10 euro in de winkel, die 60 euro prijs is vooral omdat je exact dat model wou. Die originele onderdelen bijhouden kost ook geld hoor. wel best van direct de orignele te nemen want die universele moet je soms de capilair oprollen tot juiste formaat en kan die breken

Ouwe koe maar net een topic geopend over o.a. een thermostaat en ik heb nooit goed begrepen hoe die dingen werken. Dat het niet ééndraads elektrisch werkt en dat het waarschijnlijk een capillaire buis was had ik nog wel beredeneerd maar daar hield het op.
Ook met Google kwam ik weer hier terecht om te lezen dat er ether inzit (ander topic had het over water voor een oven thermostaat).

En nu dacht ik het een beetje te begrijpen maar ik ben het weer allemaal kwijt als je met oprollen capillair de thermostaat af kunt stellen... De capillair moet toch juist zo sterk zijn dat deze niet knikt of vervormd?

Alle thermostaten die ik tegenkom zijn gedeeltelijk opgerold (diameter vaak ~3cm), dus is het essentieel dat deze precies zo opgerold blijven?

Tidak Ada

Golden Member

er zijn ook typen, die met een zachte was werken, o.a. in verwarmingskranen en voor het bedienen van klepjes in geisers en andere verwarmingsapparaten.
Dat een 'onwetende' met al dan niet vermeende elektrische kennis er een kroonsteentje tussen zet, zou misschien ook kunnen doordat die capillaire voelers vaak 'thermokoppel' worden genoemd. Dat zijn immers elektrische voelers... :S Alleen zou je dan toch iets speciaals verwachten.

@Sine, hieronder: Vermeende of beperkte kennis van de materie kan daartoe leiden ;)
Ik heb nooit begrepen waarom die capillaire dingen voor thermokoppel worden uitgescholden... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Thermokoppels in kachels en geysers werken ook meestal met 1 draad (de andere verbinding is de massa), dus dat zou tot spraakverwarring kunnen leiden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 november 2020 16:19:53 schreef maartenbakker:
Thermokoppels in kachels en geysers werken ook meestal met 1 draad (de andere verbinding is de massa), dus dat zou tot spraakverwarring kunnen leiden.

Het zijn twee concentrische draden! Kijk maar eens naar de schroef waarmee het thermekoppel word aangesloten.
Via de massa van het verwarmingstoestel wordt de weerstand veel te groot.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 oktober 2019 18:28:25 schreef Multivibbbbrator:
wel best van direct de orignele te nemen want die universele moet je soms de capilair oprollen tot juiste formaat en kan die breken

Op 20 november 2020 12:36:27 schreef r-p:
En nu dacht ik het een beetje te begrijpen maar ik ben het weer allemaal kwijt als je met oprollen capillair de thermostaat af kunt stellen...

Het oprollen is niet voor het 'afstellen', maar omdat van de universele het capillair vrij lang is, en je dus na het in de kast duwen nog een stuk ervan 'overhoudt' wat je dan maar oprolt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Thermokoppels zijn geen capillairen en werken niet met weerstand.
Capillairen zijn gevuld met iets wat bij warmte uit zet en alzo een contact bediend. Bij frigo's is die een gas.
Thermokoppels geven een spanning af dewelke een spoel stroom geeft om dan elektromagnetisch een valve open te houden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ts dit is wel een milieu delict, je hebt stikstof laten ontsnappen!
Nor maal doen alleen vee boeren dit en nu word er ook naar jou gewezen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hihi, een milieu delict. De atmosfeer bestaat voor 78% uit stikstof, dus een koelkastje meer of minder zal niet veel uitmaken. Bij oude koelkasten werden allerlei koolwaterstoffen gebruikt, die zijn niet zo best voor de ozon-laag.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

ach, oude koelinstallaties van grote bedrijven worden vaker gewoon doorverkocht aan het buitenland als de koudemiddelen hier niet meer mogen. gaat er even een paar honderd liter R12 op de vrachtwagen naar polen oid incl de hele antieke koelinstallatie, gaat ie nog een paar decennia elders lekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer