Hulp nodig bij Printplaat Hoogtewerker

Hallo Allemaal !

Ik ga starten met te zeggen dat ik een beetje basis heb van elektronica maar wel een leek ben. dus sorry als ik soms dingen 2x ga vragen of niet meteen begrijp.

Een vriend uit Nederland heeft aan mij gevraagd om eens naar 1 van zijn hoogtewerkers te kijken.

Deze doet nog alles behalve vooruit en achterruit rijden.
Nu deze persoon heeft de Hoogtewerker kapot gekocht, dus de historiek ervan kan ik helaas niet meegeven.
Gisteren ben ik naar Nederland gegaan om een keer te kijken wat ik op het eerste zicht kon zien/vaststellen.

al snel kwam ik de Lowercontrol box tegen waar enkele knoppen opstaan en eigenlijk alle sensoren toekomen en de aansturing van de hydraulische kleppen vertrekken dus eigenlijk het "hartje" van de hoogtewerker.

Wat me meteen opviel is dat er een diode uit was genomen.
ik ben dus wat gaan zoeken op het internet naar orginele foto's van deze printplaat en er zat dus duidelijk een diode.

Ik heb deze dus ook gewoon nieuw geplaatst zonder even stil te staan of uit te zoeken waarom deze weg is gehaald. Helaas was dat al een fout van mij.

Nadat ik ze had geplaatst dacht ik "Ok, tijd voor eens te proberen wat de hoogtewerker nu eigenlijk doet".
Ik monteerde de pcb terug, klikte alle stekkertjes op hun plaats en koppelde de Min (-) terug aan de accu. (Waarom de accu afgekoppeld was, stond ik niet bij stil).

Maar goed, ik steek de stekker in het stopcontact en de accu's beginnen op te laden. een 2 tal uurtjes later begon het 80% lampje te branden dus ik dacht "Allright, proberen maar !".

Omhoog,omlaag,arm uitstrekken, bakje kantelen,.... elke hydraulische beweging doet het ! YES !

Vooruit >> Buzzer begint te tuuten >> Maar verder niets ..
Achteruit >> Buzzer begint te tuuten >> Maar verder niets ..

Zonde ... Dus ik zoek even op het web welke controller de Hydraulische motor aanstuurt en welke de motoren vooraan. al snel wist ik welke .. en ja inderdaad Foutcode lampje pinkte 11x wat wil zeggen dat de Tacho niet aangesloten is,defect is of polariteit verkeerd is.

Toen ik de Tacho sensor van dichtbij bekeek, zag deze er nog goed uit (Niet kapot niets afgebroken,...) maar er zat wel 1 vijsje los van een draadje (2-Draads sensor trouwens).
dus heb ik het vastgezet en nogmaals geprobeerd..
helaas zonder resultaat.

Ik heb niet geprobeerd om de polariteit te wisselen dat kan ik volgende keer doen. maar ik werd verstoord door een ander probleem.

Opeens viel de controle van de hoogtewerker weg, ik kon hem niet aanzetten, omhoog omlaag niets werkte... Vreemd ??.

Ik heb dus meteen de lower control box opengehaald en de geur van verbrande elektronica nam de bovenhand ! ik heb meteen de accu afgekoppeld !

Toen ik de pcb er uit haalde zag ik meteen een zwarte vlek op de plaats van de "nieuwe diode", ja inderdaad .. enkele baantjes doorgebrand ..

oke opzich nog geen gigantisch probleem want met wat gepruts kan je met draadjes de baantjes ook terug maken. zo gezegd zo gedaan .. de "nieuwe diode" er uit gehaald en de doorgebrande baantjes terug verbonden met draadjes.

Nu wou ik weten of het uberhaupt nog iets deed voor ik verder ging. dus de pcb ingebouwd (ZONDER "nieuwe diode"). en alles werkte terug zoals ervoor ..

omhoog,omlaag , enz
vooruit, achteruit buzzen maar niets.

nu had ik de lower control box opengelaten, en ik zag een heel klein beetje rook komen net voor ik de accu terug afkoppelde..

aangezien het al laat was heb ik de pcb eruit genomen en meegenomen naar belgie.

Nu heb ik vandaag de 4 diodes rond de "Nieuwe diode" er even afgehaald en getest. deze gaven allemaal een waarde van +- 600ohm met com op kathode, omgekeerd gaven ze oneindig. dus in mijn ogen "Oke"..

Voor ik de servodrive uit foutcode ga proberen halen wil ik eerst zeker weten dat de pcb niet gaat verder doorbranden en systematisch verder testen.

Wat zou ik nog verder kunnen testen op deze Pcb ?
Iemand ideeën of suggesties wat ik zou kunnen testen?

Ik kan ook schema's maken door de baantjes te volgen per stuk. dus als je meer info nodig hebt van iets vraag je het maar.

De hoogtewerker is een Upright SP-37.
in bijlage de pdf met schema's en troubleshooting en wat fotos.

fred101

Golden Member

De zwarte zooi moet weg, deze geleidt stroom.
Check ook hoe het met vias zit. Deze kunnen ook weggebrand zijn.

Als de printplaat weer goed is kun je gaan zoeken naar het originele probleem. Je weet nu in ieder geval in welke hoek het zit en het een "kortsluiting" betreft.

Weet je zeker dat het een diode was en geen zener of TVS ofzo want men heeft de "diode" weggehaald vanwege een of ander probleem. En dat was niet een probleem wat destijds zoveel rook veroorzaakte. Het zou zelfs kunnen dat er in jou versie van dat PCB geen diode hoort. Ik zie op bijna elke industriële print die ik repareer wel "ontbrekende" onderdelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 oktober 2019 13:54:26 schreef fred101:
De zwarte zooi moet weg, deze geleidt stroom.
Check ook hoe het met vias zit. Deze kunnen ook weggebrand zijn.

Als de printplaat weer goed is kun je gaan zoeken naar het originele probleem. Je weet nu in ieder geval in welke hoek het zit en het een "kortsluiting" betreft.

Weet je zeker dat het een diode was en geen zener of TVS ofzo want men heeft de "diode" weggehaald vanwege een of ander probleem. En dat was niet een probleem wat destijds zoveel rook veroorzaakte. Het zou zelfs kunnen dat er in jou versie van dat PCB geen diode hoort. Ik zie op bijna elke industriële print die ik repareer wel "ontbrekende" onderdelen.

Hey Fred101 ! dankjewel voor je hulp!

De zwarte zooi heb ik zo veel mogelijk proberen weg te halen, maar dit zit echt in de pcb zelf, dus meer als dit (foto) kan ik niet doen.

De via's heb ik doorgemeten, deze komen goed door.

In bijlage heb ik ook een foto gestoken van een orginele printplaat, de nummer 150-14532 Rev. B is hetzelfde.
hier zie je dat er ook een diode op de plaats zit.

Ik heb ook een foto erbij gestoken met een rood lijntje op, dit is een baantje dat naar het 1 ste pinnetje gaat van de witte stekker.
deze stekker komt uit op de servocontroller van de aansturing van de wielen.

er had zeker een component op gezeten (solduur sporen).

mel

Golden Member

Heb je al naar de eindschakelaars gekeken? Zeker een Upright wil niet rijden als hij denkt dat hij omhoog geschoven is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 6 oktober 2019 14:42:33 schreef Kjell95:

De zwarte zooi heb ik zo veel mogelijk proberen weg te halen, maar dit zit echt in de pcb zelf, dus meer als dit (foto) kan ik niet doen.

Dat zal blijven vervelen, een dremeltje erdoor is een optie, al die verkoolde zut moet er uit.

Op 6 oktober 2019 17:21:03 schreef mel:
Heb je al naar de eindschakelaars gekeken? Zeker een Upright wil niet rijden als hij denkt dat hij omhoog geschoven is..

Hey mel,
Dankjewel voor de reactie. Hier heb ik nog niet naar gekeken. ik zal hem eens doormeten als ik er ben.

Op 6 oktober 2019 17:28:53 schreef Sine:
[...]

Dat zal blijven vervelen, een dremeltje erdoor is een optie, al die verkoolde zut moet er uit.

Oke, ik ga mijn best doen !

Hallo Iedereen,

Ondertussen heb ik de dremel genomen en al het zwart weggewerkt.
en een verbinding bijgelegd die beschadigd was hierdoor.

zouden jullie op de plek van de kapotte diode een nieuwe plaatsen of even zo laten ?

groetjes
Kjell95

een nieuwe diode plaatsen en een zekeringhouder tussen de aansluitingen van die diode plaatsen met een 1A zekering erin. zou daar iets foutgaan, dan fikt de boel niet weer weg.

ik weet niet wie zo slim was die diode te overbruggen, maar die zit er niet voor niks in. veel van die dioden zijn blusdioden van de kleppen in de hydrauliek waar dus stuurspanning over staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 oktober 2019 19:23:18 schreef testman:
een nieuwe diode plaatsen en een zekeringhouder tussen de aansluitingen van die diode plaatsen met een 1A zekering erin. zou daar iets foutgaan, dan fikt de boel niet weer weg.

ik weet niet wie zo slim was die diode te overbruggen, maar die zit er niet voor niks in. veel van die dioden zijn blusdioden van de kleppen in de hydrauliek waar dus stuurspanning over staat.

Hey testman,
Dankjewel voor je reactie!
Dus als ik het goed begrijp zou u het als volgt proberen.
Waar vroeger PuntA ---- Diode ---- Punt B was

Punt A ---------Diode------Fuse 1A------Punt B

Of begrijp ik het verkeerd ?

De diode is nooit 'Overbrugt' hoor, hier is een nieuwe diode ingezet van hetzelfde type 1N4004.

de diode gewoon vervangen, maar in de draad op de stekker waar die diode op uitkomt een zwevende zekering plaatsen. die diode moet in sluiting zijn gevallen om vervolgens printsporen weg te gaan stoken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Maar de originele diode is er ooit uitgehaald. Waarschijnlijk ivm dit probleem. Dan is nu de vraag, waarom fikt de nieuwe gelijk tot as. Als de oude dat had gedaan zou er toch ook schade moeten zijn. (tenzij die als open is geëindigd maar dat denk ik niet)

Als jij niets hebt fout gedaan dan trekt er iets vies veel stroom en is er meer aan de hand. Alleen had de oude dan eigenlijk ook moeten verbranden. en had je al brandsporen moeten zien toen je de nieuwe plaatste. Maar dat zal niet het geval zijn geweest want in zo'n geval weet je al van te voren dat het weer fout gaat en ga je eerst verder zoeken.
Maar nu met alle printplaat schade en draadjes wordt het een heel lastig verhaal, die hoge stroom kan best meer gemold hebben dan er aanvankelijk fout was.

Is dit een gewone dubbelzijdige printplaat ? (tegen het licht houden of kijken naar een markering die er meestal op staat (rij cijfertjes ergens op de rand bv 1234)
Als het meer laags is dan kunnen er intern sporen zijn verbrand of kan de verbinding inner layer via weg zijn. Dat is te repareren, ik doe dat regelmatig maar heel erg veel werk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als er maar power zat op die diode stond fred, dan kan ie ofwel oneindig zijn geworden of gewoon in 2en gesprongen.

volgens schema komt diode D45 uit op KSW1, als er een andere diode stuk is in dat circuit kun je vanuit andere richtingen stroom krijgen daar, oa D51 en D52.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 8 oktober 2019 12:26:48 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Dat klopt maar als dat met de vorige diode is gebeurd dan zit er dus nog steeds iets goed fout wat ook de tweede gemold heeft.

Maar het is ook mogelijk dat de tweede is gesneuveld omdat de TS iets fout heeft gedaan bij de reparatie. Van een beschadiging bij desolderen tot een tin kloddertje ergens tussen 2 pootjes of sporen.

En er kan iets mis zijn geweest met de nieuwe diode, een of andere china-fake

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zal beginnen met een nieuwe diode te plaatsen en dan een in-line zekering van 1A op de draad te zetten.

Ik zie nergens een rij cijfertjes, maar dit lijkt me gewoon een normale dubbelzijdige printplaat want je kijkt er zo doorheen en ziet de banen van de andere kant duidelijk liggen.

ik heb de oude diode er zelf niet afgesoldeerd, dus hoe ze eruit zag weet ik helaas niet.

Ik heb de nieuwe diode bij een lokale elektronica zaak gehaald dus het kan chinees zijn maar ze zag er gewoon hetzelfde uit met dezelfde nummer op

Hallo Iedereen,

Ik heb gisteren enkele dingen getest.
De eindelopen zijn alle 2 inorde deze schakelen hoe het hoort zonder weerstand op de contacten.

Ik heb een zekering geplaatst op de draad waar de diode op uitkwam.
een nieuwe diode heb ik geplaatst.

de kabel die van de pcb naar de controle box in het mandje gaat ook volledig doorgemeten zodat daar zeker geen kortsluiting zat.

Wat ik ben tegengekomen is het volgende

- De hoogtewerker werkt prima in locale mode (Dit is een mode om alles te kunnen bedienen vanaf grond, hier kan je echter niet rijden omdat hier geen knoppen voor voorzien zijn), maar de print blijft heel en hij doet alles wat je vraagt perfect.

- van het moment dat je de schakelaar van Locaal -> 0 -> Remote zet, begint Diode 45 aan de Anode kant meteen te roken ! dus de knop meteen terug naar 0 gezet en dan stopte het ook meteen.

nu heb ik net even een klein schemaatje getekend voor mezelf om het iets of wat 'overzichtelijker' te maken.

Ik heb het gevoel dat ik zeer kort bij het probleem ben aan het komen.
de Relay die local en remote schakelt heb ik ook getest. deze contactjes zijn niet ingebrand of geven geen weerstand op de contactjes.

in bijlage mijn eigen getekende schema.

JP11 is trouwens gewoon een bruggetje. dit is een stekker met een draadje over.

D45 lijkt het zwakste punt te zijn, wrs zit achter D45 sluiting ergens. als de draden via D45 weer naar de volgende print gaan via de bekabeling, dan zit daar ergens iets fout. een draad die normaal oneindig is hangt nu aan min bijv.

ik zou denken jp1 naar de hydraulische mcu, daar gaat de draad van D45 weer naartoe..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 oktober 2019 13:41:18 schreef testman:
D45 lijkt het zwakste punt te zijn, wrs zit achter D45 sluiting ergens. als de draden via D45 weer naar de volgende print gaan via de bekabeling, dan zit daar ergens iets fout. een draad die normaal oneindig is hangt nu aan min bijv.

ik zou denken jp1 naar de hydraulische mcu, daar gaat de draad van D45 weer naartoe..

Hey testman !

Ik heb zonet even de 5 diodes eraf gehaald en een keer gemeten over de plaats waar D45 zat, hier had ik een waarde van 660ohm.
dit kon niet want er zat geen component meer op die baan.
nu heb ik met de dremel D45 volledig opgekuist en plots zag ik een haarfijn zwart streepje naar een baantje ernaast gaan. nu heb ik mooi oneindig staan.

Nu wil ik eigenlijk wel niet meteen testen, want dat gaat waarschijnlijk niet de oplossing zijn geweest, al komen we wel een stap dichter.

wat kan ik volgens jou nog meten ?

alvast super bedankt voor het meedenken !

660ohm is niet bijster veel bij 48V voeding. ofwel was dat spoortje zelf aan het roken of wel zat daar het probleem niet.

de diode zit in serie met de voeding die vanuit de keuzeschakelaar komt, volg de afgaande draad die vanuit de diode komt naar de volgende print of spoel of whatever.

waar rook was, werkt nu iets niet meer