W-meter

Hoe kan men aan een wattmeter zien dat men enkel vermogens van symmetrische belastingen kan meten?

Wat denk je zelf? Wat voor nut heeft een driefasige wattmeter als je er alleen maar symmetrische belastingen mee kan meten? Dan kan je net zo goed éénfasig meten en de uitkomst maal 3 doen.

Een driefasen kilowattuur meter doet toch niet anders!

Een kWh meter is iets anders dan een W meter.

In directe analoge vorm ken ik die enkel als draaispoel meters met een stroomspoel als veld. TS mag bedenken of men daar ook asy lasten mee kan meten :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het een echte 3 fasemeter is dan kan dit.
Zou het nog uitmaken of de belasting ster of driehoek is?
Wat gebeurt er als er maar 1 of 2 fasen belas5 worden.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 13 oktober 2019 18:22:16 (44%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is alleen met een 3 fase meter.
Weet je ook waarom?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor je snelle antwoord maar neen, helaas niet zou u dit kunnen uitleggen a.u.b.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

jammer dat de twee vragen samengevoegd zijn. zo wordt het onoverzichtelijk.

Kun je een 1 fase meter a-symetrisch belasten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeternietoe, volgens mij niet, wel? Maar dan nog hoe kan je dan wel het verschil zien of een W-meter enkel vermogens van symmetrische belastingen kan meten :? Bedankt trouwens nog voor de eerste vraag te beantwoorden, u heeft mij daar enorm mee geholpen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 13 oktober 2019 19:35:07 (23%)

mvdk

Golden Member

Vraagje aan TS: hoe ziet die "driefase analoge W-meter" er schematisch uit?
Er word hier altijd gevraagd naar foto's, kaartjes, schema's of fabrieksplaatjes, want dat is meestal wel handig om een voorstelling te maken van wat er bedoeld word. Schematisch is er niet veel verschil tussen een Wattmeter en een Wattuurmeter. Maar er bestaan wel verschillende schakelingen. De twee wattmeter schakeling bijvoorbeeld. Als daarbij op een bepaalde manier asymmetrisch belast word, word er onjuist gemeten.
https://illustrationprize.com/nl/7-two-wattmeter-method-of-power-measu…
Is ook meerdere keren hier op het forum besproken.
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRspaIwqMNcyfGLoq4TfR6MuVQ8rg…

Ik zie nou dat de tekst in m'n eerste linkje een robotvertaling is.
Sorry daarvoor.

Even voor de duidelijkheid; dit is wat ik onder een analoge "driefasen" W meter versta:

mvdk

Golden Member

Op 13 oktober 2019 19:20:58 schreef Aart:
Even voor de duidelijkheid; dit is wat ik onder een analoge "driefasen" W meter versta:

[bijlage]

Mooi instrument. Maar hoe ziet het er van binnen schematisch uit?
Hoeveel stroomspoelen en hoeveel spanningspoelen?

Inderdaad, dat is er nu eentje van "driefasen" maar dat is dus ook de reden waarom ik niet op de vraag kan antwoord. We weten dat een W-meter een symmetrische belasting kan meten maar hoe kan je dat precies aantonen/bewijzen? (Nogal een lastige vraag vind ik persoonlijk)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Veel verder helpen dan simpel het antwoord te geven kan ik ook niet.
Een 3 fase meter voor een symetrische belasting bestaat uit eigenlijk maar 1 Wattmeter met 1 stroom en 1 spanningsspoel. De meetwaarde wordt simpelweg met 3 vermenigvuldigd, kwestie van een andere schaal maken.
Een 3 fase meter voor een a-symetrische belasting bestaat uit 3 stroom en 3 spanningsspoelen, dus eigenlijk uit 3 meetinstrumenten. De waarden van de afzonderlijke metingen worden bij elkaar opgeteld.
Een 3 fase Watt meter voor symetrische belastingen is kleiner (en goedkoper) dan een 3 fase Watt meter voor a-symetrische belastingen.

Maakt het voor de meter nog uit of de belasing in ster of in driehoek staat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik denk dat je het verkeerd verwoord, je wil met een enkelfazige wattmeter een symmetrische 3f vermogen meten.
Dat kan, zie de eerste tekening in dit artikel.

https://meettechniek.info/basis/drie-fasen-vermogen.html

LDmicro user.

We zitten in Schoolvragen. Maar boven het label 'I' zitten twee bussen voor de stroom.

Enorm bedankt iedereen, ik heb dankzij jullie de oplossing! Toeternietoe en Aart vooral jullie bedankt! (Ik ben tamelijk nieuw op elektriciteitsvlak dus dat was dan ook de reden dat ik zoveel vragen stelde maar jullie hebben me goed geholpen,bedankt!)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Geen dank, maar zou je mijn laatste vraag nog kunnen beantwoorden?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Ja, maar wat is nu de "oplossing"?
Is wel handig te weten voor als er weer eens iemand met dezelfde vraag langskomt... :S

Toeternietoe, het maakte niks uit of de meter in driehoek/ster stond het ging in dit voorbeeld gewoon over een algemene W-meter, dus niet kijkende of de belasting in ster/driehoek stond. En mvdk, toeternietoe heeft de oplossing gegeven:
"Een 3 fase meter voor een symetrische belasting bestaat uit eigenlijk maar 1 Wattmeter met 1 stroom en 1 spanningsspoel. De meetwaarde wordt simpelweg met 3 vermenigvuldigd, kwestie van een andere schaal maken.
Een 3 fase meter voor een a-symetrische belasting bestaat uit 3 stroom en 3 spanningsspoelen, dus eigenlijk uit 3 meetinstrumenten. De waarden van de afzonderlijke metingen worden bij elkaar opgeteld.
Een 3 fase Watt meter voor symetrische belastingen is kleiner (en goedkoper) dan een 3 fase Watt meter voor a-symetrische belastingen."

Op 13 oktober 2019 17:06:24 schreef Xillus:
Hoe kan men aan een wattmeter zien dat men enkel vermogens van symmetrische belastingen kan meten?

Ik neem aan dat je een wattmeter bedoelt voor een 3-fasen systeem. Dan maakt het nog verschil of er 3 of 4 draden zijn m.a.w. driehoek of ster. Bij driehoek en met een gebalanceerde spanning en belasting heb je minimaal een zgn. 1,5 element meter nodig. Deze meter kenmerkt zich met slechts zes aansluitingen. (2 x stroom en 1 x spanning)
Bij ster en met gebalanceerde spanning heb je minimaal een 2,5 element meter nodig. Deze meter heeft tien aansluitingen. (3 x stroom en 2 x spanning)
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Anoniem

Op 14 oktober 2019 10:42:16 schreef Xillus:
Toeternietoe, het maakte niks uit of de meter in driehoek/ster stond het ging in dit voorbeeld gewoon over een algemene W-meter, dus niet kijkende of de belasting in ster/driehoek stond. En mvdk, toeternietoe heeft de oplossing gegeven:
"Een 3 fase meter voor een symetrische belasting bestaat uit eigenlijk maar 1 Wattmeter met 1 stroom en 1 spanningsspoel. De meetwaarde wordt simpelweg met 3 vermenigvuldigd, kwestie van een andere schaal maken.
Een 3 fase meter voor een a-symetrische belasting bestaat uit 3 stroom en 3 spanningsspoelen, dus eigenlijk uit 3 meetinstrumenten. De waarden van de afzonderlijke metingen worden bij elkaar opgeteld.
Een 3 fase Watt meter voor symetrische belastingen is kleiner (en goedkoper) dan een 3 fase Watt meter voor a-symetrische belastingen."

In een driefasensysteem met één spanning en stroommeting zet je de spânningsspoel tussen twee fasen , zijnde de lijnspanning.
Dan is het totale vermogen P= ULxILx1.73.
Bij veel verbruikers zoals een boiler is de nul zelfs niet aangesloten en op oude spanningsnetten is er zelfs geen nul.
De meting maal drie vermenigvuldigen zou enkel correct zijn als je de spanningsspoel tussen de fase en de nul zou aansluiten.

Op 14 oktober 2019 13:23:00 schreef grotedikken:
De meting maal drie vermenigvuldigen zou enkel correct zijn als je de spanningsspoel tussen de fase en de nul zou aansluiten.

Als er geen nul is zou in het meetinstrument een schakeling kunnen zitten die zelf een kunstmatig sterpunt creëert. Ik weet niet of zoiets bestaat, maar het zou kunnen.