met PIC via triac en met Hall sensor AC motortoeren regelen.

Op 6 oktober 2019 13:06:39 schreef SparkyGSX:
input capture interrupt op een hardware timer,

Is voor mij hetzelfde alsof het in het Russisch is. :S

Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2019 13:06:39 schreef SparkyGSX:
Wat je daar hebt gedaan met de optocoupler achter een gelijkrichter is in ieder geval wel symmetrisch, vanwege die gelijkrichter.

Dat is ook de reden dat ik een gelijkrichter gebruikt heb, de negatieve sinus klapt om naar boven en die moet het zelfde zijn als de positieve sinus. De puls zit dan ook exact op de 100Hz. "bij 50Hz uiteraard". :)

Op 6 oktober 2019 12:42:43 schreef stortbak:
Ik heb hier zelf een pic16f887 met alle pinnen belegd en nog maar 20 program words vrij, want er zijn 1000 regels in proton gezet.

Je zou naar een ander pic kunnen kijken, bijv een 18F4520. Heeft de zelfde pinning, maar heeft meer geheugen en andere voordelen.

Wat voor triac past er bij 230 V en 40Watt voor die motor?
Of wat moet er speciaal bijstaan in de specs, dan kan ik daar zelf op letten bij het uitzoeken?

Je kunt gewoon de triac uit het voorbeeld nemen.

Kan het ook met een AC opto direct (dus zonder brugcel) aangesloten op de AC?

Nee, want dan krijg je de problemen die SparkyGSX schetst over de DC component in je motor.

De functie pulsin wordt in het schema van Lambiek gebruikt om de stand van de instelpotmeter te lezen.
In mijn idee heb ik daar een handmatig ingestelde variabele voor in gedachten en dus geen pulsin nodig.

Ho, ho. Ik gebruik het commando PULSIN niet. Ik benoem een poort_pin met PULS_IN, dat is heel iets anders. Op die poort komt de 100Hz puls binnen, de puls van de nuldoorgangsdetectie dus.

Die optie heb ik ook gezien, maar leek me niet helemaal geschikt, het voelde niet meteen ok. Kan best zijn dat het wel werkt.
Heb je bij wisselende netspanningen alleen weer andere toerentallen.
En het net hier is vreselijk onstabiel.

Dat kan prima werken, en de netspanning moet wel heel erg fluctueren wil dat invloed hebben. Ik gebruik het ook vaak op deze manier.

Maar de optie van MGP "frequentie omzetten naar spanning kan ook" en dat via analoog binnen halen en in je programma verwerken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik denk dat stortbak de kachel aan het slopen is

eerst nu het voltage over de hal sensor meten en dan kan hij ook meteen de hoogte en puls tijd met de scoop meten

wat me wel verwonderd is dat er opeens wel info gegeven kan worden
raar hé
maar je hoort hem en mij niet klagen laat maar komen die info

@lambiek
je benoem een poort_pin met PULS_IN maar je gebruikt het commando niet ???
ik heb je programma niet gezien daarom kan ik misschien niet volgen
moet ik me eens in verdiepen ;maar er is nog zoveel wat ik kan leren
de rest laat ik weer over aan stortbak
ok ik heb het gevonden
je hebt symbol puls_in gedaan en niet het commando pulsein gebruikt

Dim BPF As Byte System

zo doe ik dit hier gebruiken om het display te resetten in het programma

gr raf

[Bericht gewijzigd door raf janssens op zondag 6 oktober 2019 16:35:24 (14%)

Gr Raf
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2019 16:06:00 schreef raf janssens:
@lambiek
je benoem een poort_pin met PULS_IN maar je gebruikt het commando niet ???

code:


PulseIn
Syntax
Variable = PulseIn Pin, State
Overview
Change the specified pin to input and measure an input pulse.
Operators
Variable is a user defined variable. This may be a word variable with a range of 1 to 65535, or
a byte variable with a range of 1 to 255.
Pin is a Port.Pin constant that specifies the I/O pin to use.
State is a constant (0 or 1) or name High - Low that specifies which edge must occur before
beginning the measurement.
Example
Dim Var1 as Byte
Loop:
Var1 = PulseIn PORTB.0, 1 ' Measure a pulse on pin 0 of PORTB.
Print Dec Var1, " " ' Display the reading
Goto Loop ' Repeat the process.
Notes
PulseIn acts as a fast clock that is triggered by a change in state (0 or 1) on the specified pin.
When the state on the pin changes to the state specified, the clock starts counting. When the
state on the pin changes again, the clock stops. If the state of the pin doesn't change (even if it
is already in the state specified in the PulseIn instruction), the clock won't trigger. PulseIn waits
a maximum of 0.65535 seconds for a trigger, then returns with 0 in variable.
The variable can be either a Word or a Byte . If the variable is a word, the value returned by
PulseIn can range from 1 to 65535 units.
The units are dependant on the frequency of the crystal used. If a 4MHz crystal is used, then
each unit is 10us, while a 20MHz crystal produces a unit length of 2us.
If the variable is a byte and the crystal is 4MHz, the value returned can range from 1 to 255
units of 10μs. Internally, PulseIn always uses a 16-bit timer. When your program specifies a
byte, PulseIn stores the lower 8 bits of the internal counter into it. Pulse widths longer than
2550μs will give false, low readings with a byte variable. For example, a 2560μs pulse returns a
reading of 256 with a word variable and 0 with a byte variable.

ok ik heb het gevonden
je hebt symbol puls_in gedaan en niet het commando pulsein gebruikt

Precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 oktober 2019 14:26:30 schreef Lambiek:
[...]
Dat is ook de reden dat ik een gelijkrichter gebruikt heb, de negatieve sinus klapt om naar boven en die moet het zelfde zijn als de positieve sinus. De puls zit dan ook exact op de 100Hz. "bij 50Hz uiteraard". :)

Duidelijk.Blijkbaar zijn diodes betrouwbaarder dan leds.

Je zou naar een ander pic kunnen kijken, bijv een 18F4520. Heeft de zelfde pinning, maar heeft meer geheugen en andere voordelen.

Ik denk dat ik dat maar vergeet, moet ik een andere pickit2 kopen die dan de oudere versies niet meer aankan en wellicht niet meer met proton praat.

Je kunt gewoon de triac uit het voorbeeld nemen.

Mooi.

Dat kan prima werken, en de netspanning moet wel heel erg fluctueren wil dat invloed hebben.

Dat scheelt hier aan het eind van de wijkkabel zo 12 volt op een dag.

Maar de optie van MGP "frequentie omzetten naar spanning kan ook" en dat via analoog binnen halen en in je programma verwerken.

met een LM2907?

Op 6 oktober 2019 16:06:00 schreef raf janssens:
ik denk dat stortbak de kachel aan het slopen is

hal sensor meten

Haha, daar is het niet het jaargetijde voor hoor om zonder kachel te zitten.
Nee die doet het nog en het licht is niet uitgevallen en ik heb ook geen directe verbinding gehad met het landelijk koppelnet.

De hallsensor geeft inderdaad 1 puls per omwenteling bij 5 volt.
Eigenlijk een blokspanning, geen puls.
Op laag vermogen 350RPM en op hoog vermogen 1500.
Bij starten ventileert hij op 2700 rpm.

Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2019 18:29:45 schreef stortbak:
Duidelijk.Blijkbaar zijn diodes betrouwbaarder dan leds.

Het gaat niet om betrouwbaar, "gedeeltelijk dan" maar om de werking.

Na gelijkrichting klappen de negatieve sinussen om naar boven en die ga je meten. En daar heb je nu eenmaal diodes bij nodig. Of een brugcel.

met een LM2907?

Ja, bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik dat maar vergeet, moet ik een andere pickit2 kopen die dan de oudere versies niet meer aankan en wellicht niet meer met proton praat.

Ik gebruik ook gewoon de pickit_2 voor een 18F4520, wordt gewoon ondersteunt, ook door Proton. De betaalde versie wel te verstaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 oktober 2019 19:37:19 schreef Lambiek:
Ja, bijvoorbeeld.

Die LM2907 op het eerste plaatje in het datablad, is dat voldoende voor een ingaande frequentie van 4 tot 45 Hz?
R1 wordt dan 200k
C1 wordt dan 0,1µF
bij 5V voeding.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf

De simpele 8 pootjes.

Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2019 11:10:57 schreef stortbak:
R1 wordt dan 200k
C1 wordt dan 0,1µF
bij 5V voeding.

Gewoon even op een bread-board zetten en meten wat voor jou het beste resultaat geeft. Desnoods neem je voor R1 even een potmeter voor de test en vervang je de waarde van je potmeter "na het testen" door een weerstand. De uitgangsspanning moet mooi lineair verlopen met je toerental.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Duidelijk.Blijkbaar zijn diodes betrouwbaarder dan leds.

Het is bijna altijd fout om een led als diode te gebruiken. Er zullen best wel specifieke toepassingen zijn waarbij dat kan of beter is maar is enkel aan te raden als je dan heel erg goed weet wat je aan het doen bent.

Een led is als diode gebruikt gewoon heel erg beroerd met slechte specificaties

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 oktober 2019 17:20:42 schreef Lambiek:
[...]
Gewoon even op een bread-board zetten

Dat moet toch wel, want ik kan geen direct werkende schakeling zo uit mijn mouw schudden.

Enig idee wat voor schakeling dit kan realiseren?

https://lh3.googleusercontent.com/_IMUVfnHHmSgUVkbHjPP--O0QM22XPD5HWLSgLIfI8K3cfDSFGCkkG3Q0iNds5JA7JWNWbHm8b6asrNH5LAYYoZIcvARZVbj96pWVErGGSoZmB6-XmCjqHE609fbbcBNgyNhUhs-vTnxGjeP2HoVzFcrWcPQeLS92q5xFYAJFrv6YI1CZaQc_Z1oZ0H--gYSljGKKE7ftoSYJdYJVRQLh7Uul2tCgD_izKwA6vVLP1AtGQnnKofBdj36sXysKrzrLxQLiNWc3uYBiELiDoAibZx8Nx5FsEeYC5ERle9WzHYBoDwI1EZjSemTp11sck3JuVn7AyznVIrLewob38MWpeTrfEiD2BpouNPiLs4ZD7hF0PMeK1By9WzjTqbfjShp-qEBx5JmHLYMr7oDL1i-nuns9GENyAcnOD5TwgjHMUL0J3SeeaE7r9kZqPnyNMg9pmaFD3f73xW5jl8REKh70VuzpwprybdTH2c9BtAe11o-vkqM1o-FU3C6XGgx5buOsQ3gTRoE4LFez4cRGfRHliXhrHCHYudfH_Kwo0PUTFa-R3XwSV3dllOl-2Z6odXnuzwbm_vIzZ-vypQURanxIFvFV_aIKe4gaKIEecgsoDzs1MQHTcvTwFXPNs9kVZQhj3HwyFBW1Ny4-1fuXeMdPt2sunUwwS6JckdgIJxIFm5ZeQ_RDVT78S8e=w800-h600-no
Spanning op de ventilator.

Ik heb gisteren nog wel fase en nul gedraaid van de kachel, nadat ik op het plakaluminium-naamplaatje van de chronotherm3 kamerthermostaat met mijn vinger gebibber voelde.
Bleek dat via de draden (start/stop) van de kachel daar 125 volt op kwam....................
Dat is nu niet meer.
Ook op die motor stond de spanning terwijl de kachel op standby stond.
Daar kwam ik achter toen de pc uitviel terwijl ik met een spiegel in de hand een foto maakte van het type plaatje. En omdat de kachel op noodstroom vlekkeloos doorwerkte, merkte ik niet op dat de aarlek was getript.
Mogelijk is nu het scoopbeeld ook anders.
Lekkere kwaliteit dus. 8)7

Vraagje over welke C te gebruiken aan de osc aan de pic 18f4520?

In de databladen van de 16f628a (20MHz)staat gewoon vermeld dat je bij type osc;mode "HS" een 20MHz crystal en capcitors gebruikt van 15-30pF (ik gebruik 22pF)
Die combinatie gebruik ik ook voor de 16F887.

in de databladen van de 18F4520 gaan ze maar tot 25MHz met 15pF terwijl de pic 40MHz zou zijn.

Waarom gebruiken ze hier dan geen crystal van 40MHz?

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2019 08:12:34 schreef stortbak:
Enig idee wat voor schakeling dit kan realiseren?

Je zou hier mee kunnen experimenteren, een 555 heb je misschien wel liggen.

Lekkere kwaliteit dus. 8)7

Wat je scoopbeeld laat zien is dat je puls van je hall-sensor?, als dat zo is mag dat eerst wel opgepoetst worden.

Op 8 oktober 2019 10:00:47 schreef stortbak:
Vraagje over welke C te gebruiken aan de osc aan de pic 18f4520?

in de databladen van de 18F4520 gaan ze maar tot 25MHz met 15pF terwijl de pic 40MHz zou zijn.

Ik gebruik altijd 22pF met kristallen tussen de 10 en 20MHz.

Waarom zou je naar 40MHz willen?, 25MHz is meer dan genoeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 oktober 2019 10:05:10 schreef Lambiek:
[...]

Wat je scoopbeeld laat zien is .

De spanning op de ventilator motor 230V

De spanning op de hall sensor is een blokspanning. 1/2 On my way! nul, halve omwenteling +5V
zeik-spellingsaanvulling hier.
De spanning op de hall sensor is een blokspanning. 1/2 omwenteling nul, halve omwenteling +5V

Op 8 oktober 2019 10:05:10 schreef Lambiek:
Ik gebruik altijd 22pF met kristallen tussen de 10 en 20MHz.

ok, die heb ik nog liggen.

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 8 oktober 2019 10:41:34 (19%)

De eerder geplaatste foto klopt toch wel.
Heb er hier eentje met een beeld op 400 en een ander er door met 1400 rpm
Print toont aan dat de triac bta208 of de bta08-700 gestuurd wordt door een moc3052.
Ik heb geen component gevonden voor de nuldoorgang detectie.

https://lh3.googleusercontent.com/5HKkHR1VEq0LE-eACHNeCXmiSo0ijDlmCxuks_-K0MISzrMeU_z0gVfERlFC9Nrq_ILjSJ64PzFsnhq85XNaTQeyRzsxkELfXFnrx2eNO02Gi75qlgwOUE_djfaDM32OJbjSHLLHtIoyzKZaNZuETLtuq9KlEj4ciJJYqO4j7qSRG_wW2PtRVgeGIgQMSRgKttd9W5GesesEUw_wPJ2BfUBX3vVIIzvNKo-lvzYq38xzzwXcDPg_WQWErcUPfI1msKhRk5BBCF-z28WvNw94UX9gFaRzByyckk1-l7eNU_NUNr4Qtwa8hW0F5hh5ImQnwer04TZKPOJhBvOHzVceX8lmVk77Ubl1O4vmru7u3qorVqffoVvSdxvXzonSDegFb7FpM5kGUvApObT2ByYx275XXR9eQevWGLsvfCqdMjw7nryv9ITizwqw1P-3vj0lnH9CsVWackkIFQFvxGVVgGsEl9HazFN5jsqZIgs82BF0YQ_xEgR_Xrehk0sW0X3FWEn9fRHZJ_0uS6J-AODX1eh5XzlLk7jnrMzXotdUR35XGLMSCCBt6ClhEVlLsLvKHDBIqvj8HrOgbmEKydu2jWgPogc1srYmlyD_fCK7D-Qju5Ua356kuFXdqlTmF05MKekmgJbpOeFkdx5a1_lxlBVH-BjCrxX9AQl07lZr5cfXWjsaQb9jXbNV=w800-h669-no

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2019 15:36:07 schreef stortbak:
Ik heb geen component gevonden voor de nuldoorgang detectie.

Dat moet, anders werkt het niet.

Heb de schakeling getest en het één en ander aangepast. De schakeling werkt en is regelbaar tussen de 0 en 100Hz. De uitgangspanning is dan van 0 tot +/- 4VDC.

[attachment=0]

Hier zit een foutje in, goed opgemerkt door MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 oktober 2019 17:21:58 schreef Lambiek:
Heb de schakeling getest

Geweldig, bedankt voor het werk.

Heb me net nog even suf gezocht naar de code op een condensator.
vroeger was 22k: 22kP=22n
Nu heb je code 223k
daarbij blijkt 223 hetzelfde als vroeger de 22k
en de k is nu de tolerantie.
223k is dan 22nF met 10%

|:(

Hallo stortbak,

Ik denk dat het heel moeilijk is een dergelijke motor aan te sturen via een TRIAC. Als je het al aan de praat krijgt is de kans groot dat je de EMC regels overtreedt. maar daar merk jij niks van.
In ider geval zijn kleine belastingen erg moeilijk te sturen met een TRIAC vanwege de holding current.
zodra de stroomwaarde daaronder zakt schakelt de TRIAC af. en omdat de motor inductief is zal de stoom naeilen op de spanning..... met een heleboel nare gevolgen van dien.
Je kunt het probleem niet oplossen ,wel verminderen door een TRIAC te nemen die net groot genoeg is voor de job. voor een 40W motortje komt dat waarschijnlijk uit op een 1A TRIAC, niet een 4A type.
Zoiets van een Z103M.

Maar ik denk eigenlijk dat je helemaal niet op de goede weg bent hiermee. Want: de motor die je me hebt laten zien voor de pelletfeeder is een kortsluitankermotor met een tandwielkastje eraan ,en dan nog een HALL sensor voor het aantal omwentelingen.
Ik denkt niet dat het de bedoeling is om een geregeld toerental daaruit te krijgen. Immers als je het toerental verlaagt neemt ook de torque af. die HALL sensor is gewoon om te meten hoeveel brandstof er naar de kachel gevoerd is. de motor moet gewoon in aan / uit bedrijf gebruikt worden en heeft dan altijd de volle torque (dat is niet veel met die motortjes - maar met een tandwielkastje eraan kun je er nog wel wat mee) terwijl de hall sensor de hoeveelheid aangevoerde pellets weergeeft.

Je kunt die motor dan gewoon met een relais sturen - velig en simpel.

Ook de aanjager van de kachel is zon'n zelfde motor. ik zou ook hier een TRIAC afraden. je kunt het toerental regelen (nou ja het vermogen van de motor) door een condensator in serie te plaatsen.
Geen TRIAC , geen houdstroom problemen ,geen EMC, enkele verschillende MKP condensatoren en enkele kleine relais die de aanjager in verschillende standen kunnen regelen.

Op 8 oktober 2019 21:08:48 schreef MC6800:

Maar ik denk

Meedenkers waardeer ik.
Echter zijn er pelletkachels die toerengeregelde motoren gebruiken omdat bij verschillende vermogens nu eenmaal andere toerentallen horen.
Bovendien is er niets hinderlijker dan een motor op volle toeren horen en dan even stilte, dan weer die motor op volle toeren en dan weer stilte.
In de toonzaal bij mijn dealer stond zo'n aan/uit ding.
Die was overal bovenuit te horen want er waren er meerdere in bedrijf.
Op een bepaald moment vroeg ik aan de verkoper of er ergens een paar kamers verderop een telefoon overging..........Dat was die kachel.
Daarom zijn er toerengeregelde motortjes en die worden geregeld met een triac!

Ik heb mijn kachel opengehad en als je gelezen had, had je de types kunnen zien.
Dus waarom geef je nu een opmerking dat ik het beter niet kan doen "want het werkt niet".
Althans zo lees ik het.

Als je op type had gezocht had je kunnen zien dat er een 8A triac is gekozen en geen mickey mouse van 1A. (edit: in het schema van Lambiek is hij zelfs 16A)
Erg jammer weer.

De rookgasventilator heb ik kunnen vinden op het www en is open en bloot ook te bekijken.
Hoe de vijzelmotor er uit ziet kan ik niet zeggen.
Ik heb hem wel in mijn handen gehad toen de fabrieksfoute aandrijving vervangen moest worden.
Mocht ik gelukkig zelf doen ook al was het garantie, maar dat geheel terzijde.
Ik wil het leuk houden hier.
Ik heb de hele aandrijfunit van de wokkel geschoven en tijdelijk aan de kant gehangen.
De vijzel en het lager vervangen en de unit teruggeplaatst.
Niet gekeken wat voor motor het was dus.

Ik heb op de print 3 dezelfde triacs gezien, voor vijzel, rookgas en gloeipennen (die zijn overigens aan/uit)
Een vierde triac (met koelplaat) zit er ook en daar kan een extra (uitwendige) ventilator op worden aangesloten, die ook in de software toerengeregeld kan worden.

Dus praat niet over dat het niet kan.
Verder heb ik geen vijzelmotor laten zien en die je zag is niet hetzelfde als jouw aanjager.
Wat is er verder mis met een hall sensor voor het meten van het toerental?

Als alles afkraken jouw bezigheid is, dan verzoek ik je, je ergens anders te gaan gedragen als een troll.

Nog een vraag over de snubber.
ik kom waardes tegen die zijn nogal met de natte vinger gekozen, zo lijkt het:
33R en 0,01µ
39R en 0,01µ
100R en 100n
33R en 100n
500R en 100n

Bij mij lijkt het 39R en 22nF (er zit ook nog een dikke 100R in de buurt)
Ik heb geen tijd gemaakt om de print verder te ontleden en de kachel weer compleet gemaakt en aangezet daarna.

Zijn daar eenvoudige regels voor want ik heb diverse formule-nachtmerries zien langskomen op mijn speurtocht, waar ik helemaal niets mee kan.

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2019 21:08:48 schreef MC6800:
Ik denk dat het heel moeilijk is een dergelijke motor aan te sturen via een TRIAC.

Onzin, zelf stuur ik motoren aan die kleiner zijn.

Als je het al aan de praat krijgt is de kans groot dat je de EMC regels overtreedt.

Daar kun je iets aan doen.

In ieder geval zijn kleine belastingen erg moeilijk te sturen met een TRIAC vanwege de holding current.

Dat ligt aan de manier van aansturen, dat kan met een puls, dat kan met een burst, maar kan ook continue voor zo lang nodig is.

je kunt het toerental regelen (nou ja het vermogen van de motor) door een condensator in serie te plaatsen.

Als je op die manier wil regelen kun je beter een trafo nemen met verschillende uitgansspanningen.

Op 8 oktober 2019 21:45:47 schreef stortbak:
Nog een vraag over de snubber.
ik kom waardes tegen die zijn nogal met de natte vinger gekozen, zo lijkt het:
33R en 0,01µ
39R en 0,01µ
100R en 100n
33R en 100n
500R en 100n

Ja dat kan voor iedere regeling anders zijn, maar als je de waardes eenmaal hebt, blijft dat voor die regeling het zelfde.

Zijn daar eenvoudige regels voor want ik heb diverse formule-nachtmerries zien langskomen op mijn speurtocht, waar ik helemaal niets mee kan.

Daar heb je inderdaad formules voor.

BEREKENING SNUBBER VOOR TRIAC.pdf

Het is een kwestie van berekenen en uittesten wat het beste is voor jou regeling. Zelf controleer ik het signaal met de scoop tot dat het naar mijn zin is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 oktober 2019 09:20:38 schreef Lambiek:
Zelf controleer ik het signaal met de scoop tot dat het naar mijn zin is.

Dat is een mooi advies, want die pdf was al weer heel "eng".

Trial and error gaat me het beter af, want met zulke formules kan ik niets.
Ik ga maar uit van wat ik zag in mijn kachel en voor de rest gebruik ik jouw schema.

Eerst de componenten bij elkaar zoeken, want ik wilde niet voor elk onderdeel een andere winkel gebruiken.
Niet iedereen heeft alles en vervangingen zoeken is ook een hele uitdaging. :)

Lambiek

Special Member

Maar het gaat nog wel een uitdaging worden om het goed werkend te krijgen, ook in de software.

Maar als je het niet probeert lukt het zeker niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt zover.
Onderdelen staan op een verlanglijst.
Nu eerst kijken wat ik met de pic kan.

Op 9 oktober 2019 09:49:03 schreef Lambiek:
als je het niet probeert lukt het zeker niet. :)

het regelprogramma lijkt te werken.
Nu maar eens de triac gaan proberen.

je schreef:

RUN:

WAARDE = ADIn 0

If WAARDE > 1022 Then
Return
EndIf

WAARDE = WAARDE * 8

If PULS_IN = 1 Then
TRIGGER = 0
DelayMS 1
DelayUS WAARDE
TRIGGER = 1
EndIf
GoTo RUN

End

lijkt me dat als je de nuldoorgang-detectie voor meerdere triacs gaat gebruiken, je maar één delayus kan gebruiken in het pic-programma.
Want dan stopt het programma toch en kan niet tegelijkertijd met een andere delayus bezig zijn?

hoe is dat dan op te lossen?

gaat het dan zoiets als
t-lang min t-kort is t-rest
waarbij lang hoort bij trigger2
en kort bij trigger1

trigger1 =0
trigger2 =0
delayms 1
delayus t-kort
trigger 1 =1
delayus t-rest
trigger2 =1

1 gaat dan eerder geleiden dan 2

of zijn er andere mogelijkheden?

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2019 14:21:25 schreef stortbak:
het regelprogramma lijkt te werken.

Ja natuurlijk werkt dat. :)

lijkt me dat als je de nuldoorgang-detectie voor meerdere triacs gaat gebruiken, je maar één delayus kan gebruiken in het pic-programma.

Dat gaat natuurlijk niet, je kunt met één dimmer ook geen twee afzonderlijke lampen dimmen.

of zijn er andere mogelijkheden?

Het is maar net wat je wil, je kunt twee maal een 12F683 nemen om het toerental van je ventilator en je vijzel te regelen. En die laat je bijv. door een andere controller "die de eventuele metingen uitvoert" besturen.

Maar misschien gaat wat jij oppert ook, heb het nooit geprobeerd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.