Hele zware brom overdag op MG maar niet in de nacht ? raar

Dit topic is gesloten

Hoe weten we of het steeds om lokale storing gaat?

Het is wel waarschijnlijk maar dan nog blijft de vraag: als er op meerdere plekken lokale storing is, wat veroorzaakt het dan. En op hoeveel plekken moet je lokale storing hebben om als algemene storing aangemerkt te worden?

Op dit moment komt Caroline goed door in Heppen Belgie (luister) zonder brom er naast. Ook Grimsby (luister) geen problemen.

mvdk

Golden Member

Herman België probeert met z'n old fashion radio'tje naar Caroline te luisteren, verkieslijk in z'n huis, in z'n gemakkelijke stoel.
Ik kan me zo voorstellen dat die mensen die radio Caroline doorzetten naar een internetachtige constructie (niet van mij hé), dat signaal niet op de slechtste plek mogelijk gaan oppikken.

Tis jammer dat Herman zo gauw op z'n jongeheer getrapt voelt, nou gaan we nooit de afloop van het drama vernemen...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe weten we of het steeds om lokale storing gaat?

Natuurlijk is de storing lokaal. Of dacht je aan een grote centrale stoorzender van een paar kilowatt?

die mensen die radio Caroline doorzetten naar een internetachtige constructie

Dat doet dit station zelf; liever gezegd, het station zet zijn programma's in de eerste plaats op internet en DAB+, en - als leuk extraatje - ook op de middengolf.
Ik heb al links gegeven, en zo zou @TS gemakkelijk zonder storing en in hoge kwaliteit kunnen luisteren. Maar waarschijnlijk is het hem daar niet alleen om te doen.

http://sc6.radiocaroline.net:8040/mp3

https://carolinestreams.weebly.com/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 oktober 2019 14:25:24 schreef Frederick E. Terman:
[...]Natuurlijk is de storing lokaal. Of dacht je aan een grote centrale stoorzender van een paar kilowatt?

Dat niet, maar ik kan me wel voorstellen dat er veel kleine stoorbronnetjes kunnen zijn die samen toch een groot gebied bestrijken. Denk aan een stuk consumentenelektronica, een populaire router of zo, waarbij elke straat er wel eentje heeft.

Dat grote gebied lijkt nu wel mee te vallen, gezien het ontbreken van het stoorsignaal op andere SDR's, dat had ik eigenlijk wel eerder kunnen/moeten checken.

Tsja, dan vallen we toch terug op de hele eerdere discussie: lokaal uitpeilen en dan maar zien wat er van komt.

Dat doet dit station zelf; liever gezegd, het station zet zijn programma's in de eerste plaats op internet en DAB+, en - als leuk extraatje - ook op de middengolf.

Luisteren naar de middengolf geeft sommigen ook gevoelens van nostalgie en romantiek; juist omdát het nooit helemaal storingsvrij is. Dus de moderne extra storingen zouden bij kunnen dragen aan die sentimentele gevoelens en het luistergenot juist kunnen verhogen!

Frederick E. Terman

Honourable Member

veel kleine stoorbronnetjes [...] die samen toch een groot gebied bestrijken

Ah, ik snap het; maar dat noem je dan evengoed lokale (=plaatselijke) storing. Je kunt die ook alleen per stuk, lokaal, bestrijden.

Als van de totale storingen de meeste veroorzaakt zouden worden door een bepaald populair type apparaat, dan heeft dat gek genoeg ook wel weer een voordeel: het is dan duidelijker wie of wat 'de schuldige' is, en vaak wordt er dan wel een oplossing gevonden.

Vooropgesteld dat de hinder groot genoeg is, tenminste.
En in het geval van @TS: ik kan me voorstellen dat BIPT niet staat te springen om voor één luisteraar de ontvangst van een buitenlandse zender, die ook nog eens storingsvrij en gratis via internet te beluisteren is, te gaan oplossen.
Het zou wat anders zijn als de storing over de hele band zit en er geen alternatieven zijn.

e: @tin.soldier: er zou een markt kunnen zijn voor een app die inlogt op een internetstation en er zelf, eventueel via een menu, allerlei middengolf-achtige storingen, fading etc. aan toevoegt. :)
Nu ik het zeg: voor HF (kortegolf) bestaat er een ionosfeer-simulator. Serieus. Om allerlei foutcorrigerende modulaties te testen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@tin.soldier: er zou een markt kunnen zijn voor een app die inlogt op een internetstation en er zelf, eventueel via een menu, allerlei middengolf-achtige storingen, fading etc. aan toevoegt.

Een geweldig (oud?) idee! En dan ook via een menu de gewenste soort storing kunnen toevoegen. Iedereen blij!
O, dat had je al geopperd :-(
Meer ter zake kan zijn dat ik zelf ook regelmatig Radio Caroline op heb staan. In de auto (in Zeeland) gaat het uitstekend! Evenwel kende ik op een gegeven moment (gold voor de hele middengolf) een punt in Goes, nabij het gemeentehuis, een werkelijk zo zware storing dat ontvangst een paar meter lang volslagen onmogelijk was. Onlangs is die storing plotseling verdwenen.
In mijn hobbykamer heb ik een overjarige tuner die flink werd gestoord door ratel/brom. De niet supersterke Radio Caroline was er 'onluisterbaar' door. Oorzaak bleek het elektrische gedeelte van onze pelletkachel. Een simpel netfilter bracht een dramatische verbetering: van niet om aan te horen naar prima te beluisteren.

blackdog

Golden Member

Hi Frederick E. Terman,

Dank voor de link naar Caroline!

Hier kan ik naar luisteren zonder doodmoe te worden van de audio processing.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh dat is leuk Bram! Die tweede link brengt je op een pagina met nog meer mogelijkheden, met allerlei kwaliteiten en voor verschillende players.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 oktober 2019 13:22:10 schreef 6502:
... en vlak naast Caroline (648 kHz) zit inderdaad een enorm sterke brom (635.5 - 640 kHz)...

Ben jij soms die buurman van Herman?

reading can seriously damage your ignorance
Anoniem

Ken jij veel Gentenaren die Kees noemen? ;-)

Op 13 oktober 2019 05:20:38 schreef RAAF12:
Zo'n draagbare radio is goed als peilontvanger te gebruiken. Lopen in de richting waar de storing het hardst is en je hebt de storingsbron gevonden. Daar heb je geen forum voor nodig.

Ja klopt wat je schrijft maar ik vond het wel vreemd aan de ene kan moest ik veel minder ver lopen dan aan de andere kant. En vandaag zijn die jongens van de controle dienst bij me langs geweest. En zij hebben toch ook een kleine 20 min rond gelopen eer ze het vermoeden hadden dat het vermoedelijk een lek is in de afscherming van de tv kabel in de aansluit doos op straat of zo iets ? En dat was net de kant waar ik veel verder moest lopen voordat het signaal weer te ontvangen was. Dat werd me nu min of meer duidelijker en het wordt vast vervolgd ?

Op 14 oktober 2019 18:11:57 schreef grotedikken:
Ken jij veel Gentenaren die Kees noemen? ;-)

Ik weet heel zeker dat er hier in Gent Nederlanders wonen maar of ze Kees noemen ? das een vraag waar ik géén antwoord op kan geven , maar dat zal vast wel zo zijn (jullie komen massaal naar hier ivm belastingen he)

Dat er iemand anders ook last heeft van storing is altijd mogelijk , want die gasten zeiden het zelf tegen mij de storingen lopen tegenwoordig de spuigaten

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 20 oktober 2019 20:54:48 (7%)

Op 14 oktober 2019 15:19:31 schreef tin.soldier:
[...]Een geweldig (oud?) idee! En dan ook via een menu de gewenste soort storing kunnen toevoegen. Iedereen blij!
O, dat had je al geopperd :-(
Meer ter zake kan zijn dat ik zelf ook regelmatig Radio Caroline op heb staan. In de auto (in Zeeland) gaat het uitstekend! Evenwel kende ik op een gegeven moment (gold voor de hele middengolf) een punt in Goes, nabij het gemeentehuis, een werkelijk zo zware storing dat ontvangst een paar meter lang volslagen onmogelijk was. Onlangs is die storing plotseling verdwenen.
In mijn hobbykamer heb ik een overjarige tuner die flink werd gestoord door ratel/brom. De niet supersterke Radio Caroline was er 'onluisterbaar' door. Oorzaak bleek het elektrische gedeelte van onze pelletkachel. Een simpel netfilter bracht een dramatische verbetering: van niet om aan te horen naar prima te beluisteren.

Toen ik nog géén last had van die storing ontving ik Caroline 648 khz op een Icom IC R8500 en een long wire van 110 m lengte een S9+20 DB en BBC Radio 5 Live op 693 khz S9+30 DB omdat het zendvermogen hoger is maar zitten wel verder weg en Caroline zit dichter en heeft maar max 1 kw maar zit wel aan de kust waar vroeger BBC World Service zat met een gericht zendvermogen van min 500 KW richting Oost EU , hier moest ik vaak een gewoon stuk snoer als ant gebruiken want anders was ver signaal vervormd en S9+60 DB ik moest de naald gaan zoeken die lag er bijna uit

Waar is de tijd dat je nog lekker kon luisteren op de MG dat mis ik toch wel

Gold op 603 khz kan ik nauwelijks ontvangen op de long wire maar een deel van een 40 mb dipool dan is het signaal 5 a 7 als er geen storing was want nu hoor ik overdag niks meer.

De jongens van de controle dienst zijn vandaag geweest en hun vermoeden is dat het vermoedelijk een lek is in de mantel van de coax kabel van de TV aansluiting ? nu is het verder wachten wat ze gaan doen.

mvdk

Golden Member

Spannond. Dank u voor de update. Ik vind dit een leuk feuilleton, eh, topic.

Op 13 oktober 2019 15:18:47 schreef maartenbakker:
Ik verwijs ook daarom nog eens nadrukkelijk naar mijn laatste post. Ik ken iemand die ook zo moeilijk deed (in elk geval vanuit de buitenwereld gezien, zij had zelf meer terechte en onterechte klachten over de buitenwereld) en een niet al te goed zelfinzicht had wat dat betreft en die heeft uiteindelijk geen erg prettig leven gehad. Natuurlijk is dat geen 1:1 vergelijking, maar kan de moeite waard zijn voor de TS om toch eens naar binnen te kijken en/of een goede psycholoog te bezoeken om een iets prettiger oude dag door te kunnen brengen.

Een beetje meer respect en waardigheid laten zien tegen over andere mensen zou al erg veel helpen.

Voor mensen met een nogal laag inkomen is een psycholoog een zéér dure grap en de vraag is of het iets opbrengt en mag hij of zij dan aan jou de factuur sturen stel die die naar een psycholoog zou gaan , ik denk niet dat jij de rekening zal betalen he ? als aan mij de zelfde vraag zou gesteld worden zou ik ook met "nee" antwoorden. Dus hoef jij het ook niet te doen.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 14 oktober 2019 20:41:10 (20%)

Op 14 oktober 2019 20:12:31 schreef Herman - Belgie:

De jongens van de controle dienst zijn vandaag geweest en hun vermoeden is dat het vermoedelijk een lek is in de mantel van de coax kabel van de TV aansluiting ? nu is het verder wachten wat ze gaan doen.

En 's zondags is het lek waterdicht?

Op 14 oktober 2019 20:37:06 schreef ohm pi:
[...]En 's zondags is het lek waterdicht?

Gisteren niet hoor , maar de 2 vorige weken ervoor wel zondagen bedoel ik dus. De BIPT wil men buurvrouw bezoeken 3 huizen verder maar die was niet thuis , dus moet zij een afspraak maken met de heren ?

Op 14 oktober 2019 20:21:59 schreef mvdk:
Spannond. Dank u voor de update. Ik vind dit een leuk feuilleton, eh, topic.

Nu is het afwachten wat de heren vinden bij de buurvrouw want hun vermoeden is dat er daar iets fout is wat dus de storing zou maken ? van zodra ik meer weet dan meld ik me weer. Word vervolgd ?

PS Die gasten waren heel erg vriendelijk dat is de eerste maal dat ik dat tegenkom en ze zijn amper 3 x ooit al langs geweest 2 x niet bepaald vriendelijk maar nogal stijf in de omgang maar wel correct dat wel en deze heren (zeker omdat het maandag is ? haha) ging het erg gemoedelijk aan toe we hebben zelfs over de hobby zitten praten. Dat is ook leuk als die eens gewoon vriendelijk voorkomen ipv stijf. Let op die hebben wel Politie bevoegdheid maw ze mogen als het fout is beslag leggen zonder dat de Politie er bij is , das anders dan bij jullie.

Op 14 oktober 2019 20:36:47 schreef Herman - Belgie:
Een beetje meer respect en waardigheid laten zien tegen over andere mensen zou al erg veel helpen.

Ja, dat is wel een wijs advies ja:

Vooral als ze van die goedkope Chinese troep kopen zoals led lampen waar geen hf filter in zit dat kost te veel voor de spleetogen die geel zijn

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 oktober 2019 13:22:10 schreef 6502:
Net even via de WebSDR (luister zelf) in Twente geluisterd, en vlak naast Caroline (648 kHz) zit inderdaad een enorm sterke brom (635.5 - 640 kHz). Dat TS daar last van heeft snap ik dan wel.

Het komt alleen niet bij z'n buren vandaan en ook niet uit z'n eigen huis. Waar wel? Geen idee, maar het probleem an sich bestaat dus wel.

Das nu niet echt de goeie plek om te gaan luisteren hoor. Je kan dan veel beter gaan luisteren bij Roelof Bakker (PA0RDT) in Middelburg , Zeeland hier er kunnen maar max 8 mensen tegelijk luisteren. Dus wanneer je een melding ziet dan wil het zeggen dat je niet kan luisteren en dus even geduld moet hebben helaas pindakaas haha. Maar dat is wel het dichtste bij de kust van het VK waar de zender van Caroline staat.

Er zijn trouwens nog andere RDS ontvangers in het VK nogal dicht bij Essex en Kent die het signaal van Caroline ook goed horen ga hier kijken

Op 14 oktober 2019 13:37:50 schreef Hubie:
Ik hoor daar geen brom op de AOR5000+ ALA Loop.
Op SDR Twente idd een vette brom.

Das het voordeel van een loop , en ik ben van plan om er eentje te gaan kopen maar niet in het VK met de herrie die er zit aan te komen maar bij een radio amateur die een zaak heeft in Sinter Klaas leuke naam maar ik ga maar geen namen noemen je weet nooit ? je kan hem makkelijk vinden op het web hoor waar hij zit is maar een.

Op 14 oktober 2019 13:47:23 schreef Frederick E. Terman:
Mjaa, maar dat is gewoon een lokale storing daar bij de SDR Twente in de buurt. Je ziet de frequentie ook af en toe verschuiven. Ook weleens de andere kant op.
[bijlage]
Maar @TS zit 250 km van deze SDR vandaan. Zijn brom komt waarschijnlijk niét uit Twente, maar is locaal in Gent.

Ps Daar maken ze gebruik van een zeer kleine antenne staat trouwens daar vermeld , en niks zegt dat de univ zelf de qrm maakt ? oh ja in de buurt , dat mensen denken van ah die heeft storing en dan horen zij er ook eentje en denken dat die met elkaar wat te maken hebben ? niks van aan dus.

Op 14 oktober 2019 13:59:12 schreef Hubie:
Idd,want bijvoorbeeld SDR Leiden is schoon op die freq.
http://kiwi-sdr1-leiden.impactam.nl:8073/

En Midelburg zal nog beter zijn maw is ook dichter. Ga hier eens kijken als er niet meer dan 8 users op zitten http://83.162.220.82:8073/ of https://sdr.hu/ voor meer uit oa VK

Dit topic is gesloten