Sony tuner st-2950f gedeeltelijk uitgevallen

Hallo allemaal,

Dit is voor mij de eerste keer op deze site en hoop hier dan ook een oplossing te vinden voor mijn probleem.
Het probleem is dat door een stomme fout van mij het tuner gedeelte van de sony st-2950f is uitgevallen na een sluiting die ik zelf heb veroorzaakt.
Het stereo lampje was stuk en dat wilde ik vervangen, om te weten hoeveel volt er op stond moest ik dat even meten met de multimeter maar hoe het kan weet ik nog steeds niet maar ik maakte sluiting op de + en - van de aansluiting.
dit had tot gevolg dat het hele tunergedeelte op alle banden uitviel.
Hij gaat wel gewoon aan en alle verlichting brand en de 4 zekeringen zijn heel.
Wat heb ik stuk gemaakt in dit mooie apparaat?

Alvast bedankt voor de reacties

Hartelijk dank voor de tip ik ga op onderzoek uit

toch is de kans ook aanwezig dat het ic wat het lampje stuurt overleden is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ojee nog een mogelijkheid dat maakt het alleen maar weer moeilijker.
ik moet er even bij vertellen dat schema lezen niet mijn sterkste kant is dus met andere woorden hoe kom ik er achter wat het nu is?
Ik zou natuurlijk domweg beide kunnen vervangen als ik precies weet welke ik moet bestellen en waar ze zitten op de print.

mel

Golden Member

Eerst kijken of je overal de voedingsspanning kunt meten.
Als je sluiting hebt gemaakt. KAN het ic om zeep zijn...
Maar daar is op afstand niks van te zeggen...
Ik heb het wel eens gehad...een IC van een tientje...een keer uitschieten met een meetpen, ding kapot ..8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor de uitleg, ik ga kijken wat ik er van bak.

bjokal

Golden Member

Die tuner zit ook vol met fusible weerstanden waarmee delen van de schakeling beschermd zijn.
Bij ieder IC zit er minstens 1, en voor Q601 zit er ook 1.
Die weerstanden moet je ook doormeten.

De weerstanden kun je herkennen aan deze symbolen:

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Thevel

Golden Member

Ten opzichte van massa moet je op het stereolampje ongeveer 15V meten.
De tuner moet wel op FM staan.

Aan de pootjes van q601 meet ik 0,47 v dit lijkt mij vrij laag.
De fusible weerstanden gemeten terwijl ze er nog inzitten met de ohm meter op x1 komen allemaal een klein beetje uit de hoek de een wat meer dan de ander maar ik weet niet of dit de goede manier van meten is.
De ic's durf ik niet aan om te meten.

Op de aansluiting van het lampje staat geen spanning meer op maar als ik het goed heb gezien moet er een lampje in van 4,5v 40 mA.

Thevel

Golden Member

Waarschijnlijk is R602 stuk.

Meet eens hoeveel spanning over R602 staat.

Thevel

Golden Member

36,2V is wel heel erg hoog maar R602 is in ieder geval stuk.

Ok dit had ik niet verwacht met zo'n hoge spanning ik vraag me af hoe dat dan kan maar ik ben er wel blij mee dat het gevonden is hartstikke bedankt!

Thevel

Golden Member

De spanning kan zo hoog worden omdat door de defecte weerstand de trafo onbelast is.
Als R602 vervangen is moet je ongeveer 22V op de Collector en 15,5V op de Emitter van Q601 meten.
C603 is een 25V exemplaar en die heeft nu een hoge spanning voor zn kiezen gehad, mogelijk is die nog gewon heel maar voor de zekerheid wel even controleren.

Ooh vandaar hij mag dus die hoge spanning niet doorlaten als ik het nu goed begrijp.
Ik heb 'm er net uit gesoldeerd om te kijken wat voor waarde er op staat maar daar kom ik niet ver mee denk ik 100J fmr ac en op de onderdelenlijst van de SM staat alleen fusible en het schema geeft ook geen waarde aan.
Wat moet ik nu bestellen?

Thevel

Golden Member

R602 is een fusible weerstand 10Ω -1/4W.
Om te testen kun je ook tijdelijk een gewoon weerstandje van 10Ω gebruiken.

Ok Thevel bedankt en dat testen ga ik doen dan kan ik meteen die andere ook doormeten.

De 10 ohm weerstand zit er in en hij speelt weer dat alleen al is geweldig.
ik meet nu ook ruim 15 volt op de aansluiting van het lampje maar het gekke is dat het lampje heel af en toe gaat branden bij stereo maar gaat ook meteen weer uit.
Op de pootjes van de Q601 meet ik 12 a 13 volt gemeten vanaf de base maar ik denk dat ik dat niet goed doe en de c603 heb ik nog niet gemeten omdat ik niet weet welke het is en slecht kan lezen op de print
Ik heb wel het idee dat het geluid wat scheller klinkt maar dat kan verbeelding zijn.
De fusible ga ik ook achteraan.

Ben inmiddels weer wat verder gekomen het lampje reageert nu goed ik heb het af kunnen stellen met RT301.
Met wat zwaardere speakers is het geluid nu ook goed maar de fusible heb ik nog niet kunnen vinden, zoeken op fusible weerstand 10Ω -1/4W werkt niet en fusible resistor 10Ω -1/4W kom ik alleen op buitenlandse sites terecht.
Als jij of iemand anders weet waar ik het kan kopen dan hoor ik het graag.

Even een vraagje, zou ik deze ook kunnen gebruiken i.p.v. de 10 ohm 1/4W fusible weerstand .. ik kan niets anders vinden.

Mijn laatste bericht moest ik verwijderen maar waarom is mij een raadsel.
Hulpvaardige mensen bedanken mag schijnbaar niet

[Bericht gewijzigd door R.B. op maandag 21 oktober 2019 00:16:47 (78%)

bericht verwijderen aub

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op zondag 20 oktober 2019 22:45:40 (97%)