Hele zware brom overdag op MG maar niet in de nacht ? raar

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 14 oktober 2019 21:52:38 schreef Herman - Belgie:
[...]

bij een radio amateur die een zaak heeft in Sinter Klaas leuke naam maar ik ga maar geen namen noemen je weet nooit ? je kan hem makkelijk vinden op het web hoor waar hij zit is maar een.

Maar 1 amateur meer over in St Niklaas? Das 1 op 77000 inwoners.
Nog minder dan ik dacht :-)
Maar wie ben ik om een luisterfanaat met 40 jaar ervaring tegen te spreken. :-)

Enfin,even ernstig, het begint interessant te worden. Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden. En als Herman ons daar uitgebreid van op de hoogte wil brengen zal dit topic toch heel wat inzichten opgeleverd hebben.

Ik tel wel iets van 50 zendamateurs in Sint-Niklaas. En dat is nog exclusief de Belgen die het verbindingsstreepje tussen Sint en Niklaas hebben weggelaten.

Op 14 oktober 2019 14:25:24 schreef Frederick E. Terman:
[...]Natuurlijk is de storing lokaal. Of dacht je aan een grote centrale stoorzender van een paar kilowatt?
[...]Dat doet dit station zelf; liever gezegd, het station zet zijn programma's in de eerste plaats op internet en DAB+, en - als leuk extraatje - ook op de middengolf.
Ik heb al links gegeven, en zo zou @TS gemakkelijk zonder storing en in hoge kwaliteit kunnen luisteren. Maar waarschijnlijk is het hem daar niet alleen om te doen.

http://sc6.radiocaroline.net:8040/mp3

https://carolinestreams.weebly.com/

Misschien kan je mijn stoorzender van 6 megawatt gebruiken dan kan heel Europa niet meer luisteren naar de radio. Maar dan moet ik wel een extra kerncentrale hebben om die zender te laten werken :X 8)7

Op 15 oktober 2019 10:05:30 schreef grotedikken:
[...]
Maar 1 amateur meer over in St Niklaas? Das 1 op 77000 inwoners.
Nog minder dan ik dacht :-)
Maar wie ben ik om een luisterfanaat met 40 jaar ervaring tegen te spreken. :-)

Enfin,even ernstig, het begint interessant te worden. Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden. En als Herman ons daar uitgebreid van op de hoogte wil brengen zal dit topic toch heel wat inzichten opgeleverd hebben.

Kijk zo mag ik het echt horen en dan zijn we leuke bezig met zen allen want het begon eerder wel een beetje op een ruzie in een kinderspeeltuin |:( te lijken over wie het schepje en het emmertje mag hebben om mee te spelen. Even ernstig nu.

Volgens de jongens van de controle is hun vermoeden dus de tv kabel , maar dan heb je 2 mogelijkheden of de storing zit buiten of binnen ? Want ze zeiden ook dat het met een aangesloten toestel kan te maken hebben maar de vraag is welk ? Goed even geduld ik heb bij de buurvrouw een bericht in de brievenbus achter gelaten en nu moet zij contact opnemen met de bevoegde controle ambtenaar zodat ze kunnen lang komen met een peil ontvanger , die heb ik gezien mooi ding zal wel duur zijn en werd er haast verliefd op ? O-) maar dat zal wel niet mogen en hem aan mij geven nog minder denk ik ? :X

Die peilantenne zag er wel heel erg groot uit , hoe moet ik dat omschrijven oei das lastig. Maar het handvat lijkt op een geweer zo iets en dan daarop een rechte spiraal das de richt ant. Ik had moeten vragen of ik er bv geen foto mocht van maken , ik denk dat het wel had gemogen ?

Wat ik wel van belang vond is dat ze heel erg vriendelijk waren en ook erg nieuwsgierig en vroegen me zelfs waarom ik zo een fanaat ben van radio ? kijk das leuk om dan eens over te praten , zulke gasten heb ik 10 x liever dan van die stijve harken die je streng toespreken bij heb staat vriendelijk niet in het woordenboek denk ik , maar wat hebben ze aan de hand gehad voor mij ? ok maar een beetje vriendelijk zijn moet kunnen denk ik of niet ?

Ik ga even de tv kabel provider opbellen om na te gaan of zij met die gasten geen contact kunnen opnemen om samen verder te zoeken.

Dit is het laatste nieuws , meer volgt later ? alleen weet ik niet wanneer.

Op 15 oktober 2019 13:18:25 schreef tin.soldier:
Ik tel wel iets van 50 zendamateurs in Sint-Niklaas. En dat is nog exclusief de Belgen die het verbindingsstreepje tussen Sint en Niklaas hebben weggelaten.

Ja dat is misschien wel zo maar die hebben géén winkel denk ik ? Dus is deze misschien wel een van de 50 of nr 51 wie weet ? https://www.maes-electr.be/ zal toch maar de naam vernoemen want dat mag hier blijkbaar wel , waar het op andere forums niet mag.

Op 14 oktober 2019 15:12:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ah, ik snap het; maar dat noem je dan evengoed lokale (=plaatselijke) storing. Je kunt die ook alleen per stuk, lokaal, bestrijden.

Als van de totale storingen de meeste veroorzaakt zouden worden door een bepaald populair type apparaat, dan heeft dat gek genoeg ook wel weer een voordeel: het is dan duidelijker wie of wat 'de schuldige' is, en vaak wordt er dan wel een oplossing gevonden.

Vooropgesteld dat de hinder groot genoeg is, tenminste.
En in het geval van @TS: ik kan me voorstellen dat BIPT niet staat te springen om voor één luisteraar de ontvangst van een buitenlandse zender, die ook nog eens storingsvrij en gratis via internet te beluisteren is, te gaan oplossen.
Het zou wat anders zijn als de storing over de hele band zit en er geen alternatieven zijn.

e: @tin.soldier: er zou een markt kunnen zijn voor een app die inlogt op een internetstation en er zelf, eventueel via een menu, allerlei middengolf-achtige storingen, fading etc. aan toevoegt. :)
Nu ik het zeg: voor HF (kortegolf) bestaat er een ionosfeer-simulator. Serieus. Om allerlei foutcorrigerende modulaties te testen.

Sorry maar dit ga ik nu toch wel even een heel klein beetje tegen spreken. Hier bij ons in Belgie (Vlaanderen) is het zo dat elke klacht over welke storing dan ook met de nodige aandacht behandelt word maw even streng als andere klachten. Misschien dat het ene misschien voorgang krijgt op het andere dat zal ik niet beweren of tegen spreken. Maar ik denk dat onze BIPT veel strenger optreed dan Agentschap Telecom in Nederland ?

Want bv op de website Hobbyscoop die verantwoordelijk is voor het runnen van de 70 cm landelijk net en 2 m , daar lees ik heel vaak. Dat AT (Agentschap Telecom) alleen maar langs komt als het echt broodnodig is en zekere spelers krijgen voorgang op de rest maw de radio amateur moet maar wachten of staat gewoon in de kou ?

Ik kan dit dus niet nagaan want ik heb géén enkele andere bron die me dat kan zeggen of het al of niet juist is. Want ze daar aanklagen. Maar één ding en zaak weet ik wel , als je hier bij de BIPT een klacht in dient dat daar wel degelijk gevolg aan gegeven wordt. En zij hebben bv géén bijstand van de Politie nodig zoals in Nederland. Mensen van de BIPT hebben de volle bevoegdheid van de Politie en mogen dus beslag leggen op zenders enz zonder dat ze daar eerst een toelating van een magistraat moeten vragen zoals de gewone Politie dus wel moet doen.

De BIPT mag bv je huis niet binnen om te zien of je iets gejat hebt en de gewone Politie mag bv géén beslag leggen om een zender. Omgekeerd kan en mag wel mits de gewone Politie een bevel heeft om je huis in te mogen , als je ze niet binnen laat komen dan dringen ze wel binnen door bv het slot te laten uitboren. Maar binnen zullen ze komen , alleen als er iets fout is ja dan zijn de rapen gaar zoals jullie dat plegen te noemen.

Ik zou dus de BIPT niet al te veel onderschatten en denken dat ze klachten niet met de nodige ernst gaan opvolgen dat doen wel dus wel degelijk. Daarom dat we in Belgie ook zo veel minder FM piraten hebben zoals in Nederland ? maar das weer een ander onderwerp waar ook nog wel een lange boom kan over worden opgezet.

PS Een jaar of 10 min geleden heb ik nog naar een lokaal Radio Station in Canada zitten luisteren via het internet , zij zonden uit op de MG en die stream hadden ze live op het internet gezet. Dat vond ik prachtig en heel erg leuk , en ik was meteen verkocht. Ik heb veel contact met hen gehad toen , maar toen kwam er daar een einde aan en gingen ze van MG naar FM en toen was het gedaan voor mij de lol was er echt er vanaf.

Ik vind het jammer dat er géén radio stations zijn die uitzenden op de middengolf hun stream niet live in mg mode online zetten ? Maar dan vermoed ik dat er nauwelijks zal geluisterd worden alleen door fanaten zoals wij hier , maar zij die met de MG niet opgegroeid zijn maar wel met alleen de FM die vinden MG maar niks " onbekend is onbemind " wat de boer niet kent dat vreet die niet " om maar een gezegde er bij te halen. Maar dat zegt nog niks en over smaak kan je niet twisten. Niet waar ?

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op dinsdag 15 oktober 2019 15:03:18 (12%)

Op 14 oktober 2019 20:21:59 schreef mvdk:
Spannond. Dank u voor de update. Ik vind dit een leuk feuilleton, eh, topic.

De volgende keer doop ik de mg storing om in mg storing " soap " haha

Anoniem

Op 15 oktober 2019 13:18:25 schreef tin.soldier:
Ik tel wel iets van 50 zendamateurs in Sint-Niklaas. En dat is nog exclusief de Belgen die het verbindingsstreepje tussen Sint en Niklaas hebben weggelaten.

Lange tenen die Sint-Niklazenaars mét verbindingsstreepje :-)ook zonder streepje beter te verstaan voor de Nederlanders dan Sinnekloas zoals de inwoners de stad noemen. Of oliezeikers of rapenbraders zoals ze in de volksmond genoemd worden. :-)

Wat die ene amateur betreft, ik had ook wel door dat Herman die met de winkel bedoelde. Voor iemand die zelf al eens een lokvogeltje uitzet, ben je er wel als eerste met beide voeten ingetrapt. :-)

Aangezien zich in Sint-Niklaas zo'n groot aantal zendamateurs bevindt, verbaast het me dat het dorp maar één - niet nogmaals te noemen - speciaalzaak rijk (?) is. Maar dat Blegen zoveel namen voor een enkel dorpje hebben draagt ook niet bij aan de vindbaarheid ervan. Zo kan correcte spelling zelfs een hindernis zijn. En dat is natuurlijk jammer, want dan kunnen Hermans stoorbronnen mogelijk ook minder goed worden gelokaliseerd.

Op 14 oktober 2019 15:12:48 schreef Frederick E. Terman:
e: @tin.soldier: er zou een markt kunnen zijn voor een app die inlogt op een internetstation en er zelf, eventueel via een menu, allerlei middengolf-achtige storingen, fading etc. aan toevoegt. :)

Haha, dat is zoals de vroem-vroem effecten die toegevoegd worden aan elektrische auto's.

Nu ik het zeg: voor HF (kortegolf) bestaat er een ionosfeer-simulator. Serieus. Om allerlei foutcorrigerende modulaties te testen.

Da's leuk, en voor HF misschien nog niet eens zo moeilijk om te maken. Slow fading, fast fading, multipath? Veel meer zal het niet zijn. Toen ik voor Nokia werkte hadden we een échte Air Interface channel simulator. Een kast van twee bij twee meter vol met meetapparatuur, storingsbronnen, attenuators en dergelijke. Geen software :)

Het is leuk om een ontvanger en demodulator tot op de grens te brengen. Ik heb ooit 1.5dB extra gevoeligheid uit een ontvanger moeten persen, en de afweging ruis/lineariteit is één van de grootste uitdagingen die ik ooit heb gekregen. De ruststroom van de LNA was iets van 100mA als ik het me goed herinner.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 20 oktober 2019 20:56:57 (17%)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 15 oktober 2019 22:32:17 schreef Bert_mc:
Het is leuk om een ontvanger en demodulator tot op de grens te brengen. Ik heb ooit 1.5dB extra gevoeligheid uit een ontvanger moeten persen

Dan denk ik aan 'correlatie-computer'. Eigenlijk geen idee wat het is, of een beetje half. Achterliggende wiskunde is mij een beetje te moeilijk.

Dit topic is gesloten