aarden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb in een werkplaatsje een machine staan, een stukje uit de muur.
Nu wil ik een dikke stalen buis met een paar bochten erin vastmaken aan een houten kolom om zo door de lucht naar de machine te gaan.
In deze buis wil ik 3 kabels leggen, Krachtstroom voor de machine (3Fase +. N + Aarde), een kabeltje voor de verlichting boven deze machine (1 Fase 230 V +N + Aarde) en een ethernetkabeltje voor de communicatie met de machine.

Vraag 1: Mag ik voor de sterkstroom de babeling gebruik maken van Neopreen (NWPK) oid gebruik maken of moet dit met YMvK oid. Het is een vaste installatie
Vraag 2: Mag ik zo 3 verschillende kabels met verschillende spanningen en groepen door 1 buis leggen?
Vraag 3: Moet (of mag) ik de buis aarden? Oftewel verbinden met de aardingsleidingen van de E installatie?
Vraag 4: Als ik de buis vervang door een stukje stalen kabelgoot veranderd er dan wat aan bovenstaande antwoorden?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

1 Weet ik niet maar volgens mij wel.
2 Ja dat mag elke kabels moet de isolatie hebben van de spanning waarop die is aangesloten zodat de buitenkant van de kabel veilig is. En dan kan je dus ook elke kabel zo combineren. Qua spanningen geen probleem. Qua stoornvieau naar de ethernet kan het een probleem zijn maar ik heb er zelf nooit last mee gehad. Op het werk staat ook een machine met perslucht, 3 fase kabel en ethernet samen op een rail zodat de machine kan bewegen.
3 Elk metalen deel in de nabijheid van spanningvoerende delen moet geaard worden. Een kabelgoot moet ook geaard zijn.
4 Zie 3

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Moet een lamp aan een machine niet op 12 of 24 V werken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het zijn allemaal kabels met dubbele isolatie, dus als de max werkspanningen gelijk zijn is het geen punt, evt cat6A nemen voor extra afscherming, 1 cat6A connector dan niet aan aarde hangen, ander krijg je een aardlus.

een machinelamp mag ook 230V zijn, hangt van de omgeving af, slagvaste kap is wel zo veilig met rondvliegende onderdelen.

de voeding vanuit de machine gebruiken voor de lamp is wel gebruikelijker, machine aan, lamp aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het vraagstuk van het aarden van de buis kun je omzeilen door een kunststof buis te nemen.

cat6A nemen voor extra afscherming, 1 cat6A connector dan niet aan aarde hangen, ander krijg je een aardlus.

Aarde speelt geen rol bij ethernet (i.t.t. audio). Dus die connector moet gewoon aan aarde: Als de aarde op de ethernet-kabel aangesloten is zit ie op het apparaat ook aan randaarde, en geeft het dus geen aardlus.

Als je aarde op de kabel niet aangesloten zit zou die loshangen als je de connector niet aansluit. Ook niet goed.

Aardlus bij Ethernet is net zoiets als aardlus doordat een CV-ketel zowel via de waterleiding, als via de stekker aan aarde zit. Dat is iets wat je gewoon wil.

ik zie die stalen buizen nooit geaard, dat doe je ook niet met stalen installatiebuis met losse draad erin. het zou wat anders zijn in Ex omgevingen ed, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

kunstof buis kan, maar als de overspanning met bocht te groot is gaat pvc doorhangen, vandaar vaak die stalen buis. gezien je dubbel geisoleerde kabels gebruikt hoeft het iig niet.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 14 oktober 2019 23:45:26 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik zou i.p.v die buis, gewoon een gootje nemen.Dan is het makkelijker als je , om welke reden ook, eens een kabel moet bijleggen, of vervangen.Dan WEL aarden...
Het is trouwens een goede gewoonte om iedere kabelgoot gewoon te aarden... Er hoeft maar 1 kabel op een scherpe rand af te slijten of zo...

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 15 oktober 2019 08:09:01 (31%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

kabelgoot dient idd een potentiaal vereffening te hebben. bij een 3140 keuring kijkt men daar ook naar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor zover ik heb begrepen moet die ethernet kabel officieel door een 2e buis. In de praktijk zal het wel meevallen. In Nederland wordt er niet preventief gecontroleerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 oktober 2019 23:44:58 schreef testman:
ik zie die stalen buizen nooit geaard, dat doe je ook niet met stalen installatiebuis met losse draad erin.

Ik heb dat toch wel gezien. In de hoogspanningsruimten van Philipsfabrieken was de lichtinstallatie uitgevoerd in stalen buis en die buizen waren geaard. Om elke lasdoos heen waren de buizen met klemmen en draden met elkaar verbonden.
Dit in tegenstelling met de elektriciteitscentrale waar ik heb gewerkt. Daar was de LS installatie in de HS ruimten uitgevoerd in kabel in Hostalit buizen. Systeem met open bochten.

als je stalen elektra buizen heb gezien bij philips fabrieken dan hebben we het wel over betrekkelijk ouwe meuk denk ik. in een hoogspannings ruimte kan ik me aarding van de metalen lichtinstallatie buizen nog wel indenken, maar normaal hoeft het iig niet.

hostalliet buis met open bochten klinkt al veel minder oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 oktober 2019 08:05:51 schreef mel:
Ik zou i.p.v die buis, gewoon een gootje nemen.Dan is het makkelijker als je , om welke reden ook, eens een kabel moet bijleggen, of vervangen.Dan WEL aarden...
Het is trouwens een goede gewoonte om iedere kabelgoot gewoon te aarden...[....]

Moet je een kunststof goot dan ook aarden? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 oktober 2019 10:11:29 schreef testman:
als je stalen elektra buizen heb gezien bij philips fabrieken dan hebben we het wel over betrekkelijk ouwe meuk denk ik. in een hoogspannings ruimte kan ik me aarding van de metalen lichtinstallatie buizen nog wel indenken, maar normaal hoeft het iig niet.

hostalliet buis met open bochten klinkt al veel minder oud.

Dateerden toch uit dezelfde periode, begin jaren '70. Volgens mij gewoon verschil van inzicht.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 oktober 2019 08:11:38 schreef testman:
kabelgoot dient idd een potentiaal vereffening te hebben. bij een 3140 keuring kijkt men daar ook naar.

Waar kan ik dat vinden in de NEN1010
En waarom moet een kabelgoot vereffend worden en en stalen buis niet?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Op 15 oktober 2019 10:12:46 schreef Tidak Ada:
[...] Moet je een kunststof goot dan ook aarden? :+

Een kunststof goot is voor prutsers... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 15 oktober 2019 12:38:04 schreef Toeternietoe:
[...]

Waar kan ik dat vinden in de NEN1010
En waarom moet een kabelgoot vereffend worden en en stalen buis niet?

In principe wel... Ik heb eens een karwei bij RWS gedaan, en daar waren zelfs de trapleuningen geaard...(de koffie pot nog net niet...)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Toeternietoe; Zijn dit quizvragen?

Gr.

Erik

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 oktober 2019 17:15:39 schreef erik1234:
Toeternietoe; Zijn dit quizvragen?

Gr.

Erik

Nee, het zijn vragen waar ik in de praktijk tegen aan ben gelopen.

“Men” beweert dat metalen kabelgoten geaard moeten worden, een metalen buis met kabels hoeft niet geaard te worden.
Wat is het verschil tussen een metalen kabelgoot en een metalen buis? En waar kan ik in de NEN1010 vinden dat je de kabelgoot en/of buis wel of niet moet aarden.
Tot op heden heb ik nog geen duidelijk antwoord gekregen, ook hier niet.

Idem met meerdere kabels van verschillende groepen en/of spanningen.
Ook hier zijn er die beweren dat je geen verschillende kabels van verschillende groepen in een buis mag leggen, Hoe doe je dat met een kabelgoot?
Evenzo beweerd men dat je in een kabelgoot een scheidingsschot MOET gebruiken tussen sterkstroom en zwakstroomkabels.
Maar ook hierover heb ik het artikel in de NEN1010 nog niet gevonden die het verbied.

Let wel het gaat over een normale installatie in een normale ruimte, dus geen EX, zwembad, hoogspanning, stofotploffingsgevaar!, medische ruimte etc,

Dat je het antwoord geven kan, art.... zoveel in de NEN1010 is mooi, maar dat je de beweegredenen kan beredeneren is natuurlijk veel mooier.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in een metalen buis trek je eenmaal kabels en klaar, een kabelgoot wordt steeds weer bijgelegd, trekt je wat stuk dan gaat de zekering er iig uit ipv dat alles onder spanning komt te staan.

in een buis waar je VD intrekt mag idd maar 1 groep zitten, moet overzichtelijk zijn in dozen. echter met kabels heb je dubbele isolatie tussen de kabels onderling, anders als met VD. je kunt ook een hostalliet buis buigen en langs de metalen buis tayrappen, daar de utp doorsteken.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 15 oktober 2019 19:30:56 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In een kabelgoot kunnen meerdere groepen, in een metalen buis doe je er maar een.

Een kabelgoot kan uitbreiden tot een compleet netwerk met tientallen vertakkingen. Met buis doe je dat (als het goed is) niet.

Ik geloof niet dat er een harde regel is dat goot geaard moet worden en buis niet. Maar wel dat hoe uitgebreider het metalen systeem is, des te meer reden er is om het te aarden.

En dan komt er een vuistregel dat goot geaard moet worden en buis niet.

En dan praten enkele monteurs elkaar na

En dan is er opeens sprake van een OFFICIELE PLICHT om goot te aarden...

Afijn, zoek het verhaal van de apen, de banaan en de tuinslang maar eens op.

Het aarden van goten heeft ook te maken met het voldoen aan de EMC richtlijnen. Is een norm voor.

3e wet van Kirchhoff: waar de stroom het grootst is, rookt het het hardst

Op 15 oktober 2019 20:48:59 schreef blurp:
In een kabelgoot kunnen meerdere groepen, in een metalen buis doe je er maar een.

Als die metalen buis dik genoeg is kunnen er meerdere kabels door, ook van verschillende groepen. Met losse draden niet.

als je naar de 2015 update van de nen1010 kijkt, dan zie je dat aarden van goten meer als goot aan het hoofdaardrailtje zetten is, vooral ivm die emc richtlijnen. dan moet er een losse aarddraad met de goot meelopen, waar je vanuit 1 punt met railtje potentiaal vereffening gaat doen per ruimte, net als op de badkamer, daar heb je ook 1 centraal punt. anders heb je toch al weer spanningsverschillen. aarding zo kort mogelijk vanuit het centrale punt.

bij een 3140 keuring krijg je ook een punt in de lijst als de kabelgoot, of een deel ervan niet is geaard, net als wandgoten..

kabels in goten dienen gescheiden te zijn, de licht/kracht van de datakabels. met een metalen scheiding schot is goed, maar losse goten met een deksel erop is nog beter als je met storende kabels en ertegenaan storings gevoelige kabels te maken hebt.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 15 oktober 2019 21:16:59 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 oktober 2019 21:05:40 schreef KlaasZ:
Als die metalen buis dik genoeg is kunnen er meerdere kabels door, ook van verschillende groepen. Met losse draden niet.

Waar is EricP als je hem nodig hebt?
Uiteraard kun je iedere kabelgoot-installatie namaken met goot. En dan moet je misschien wel dezelfde aarding toepassen!

Maar dat is nadenken, en het lijkt soms wel eens of regels vooral een excuus zijn om niet na te denken.