Waterdichte sensor voor waterniveau

Anoniem

Voor een simpele niet kritische niveaumeting in een regenput lijkt refereren naar een professioneel systeem om het niveau aan sluizen te meten wat bovendien onderhoud nodig heeft toch wat overdreven.
Voor thuis zoek je een compromis tussen iets wat een beetje betrouwbaar is, geen onderhoud behoeft en niet al te complex en duur is. Het volume van een regenput bij een woning is te klein om die ultrasone niveaumeters probleemloos te laten werken. En het is evenmin van belang te weten of het niveau 1m699 of 1m701 is.

Het verschil in weerstand tussen twee contactpunten die onder water zitten en erboven, al zijn ze nat, is vrij groot en dus makkelijk te detecteren met een simpele schakeling.

Persoonlijk zie ik het probleem niet om een ultrasoon sensor toe te passen in een regenput. Ik heb deze jarenlang probleemloos gebruikt in tanks van 100 liter tot 30m3. Dat dit voor een thuisprojectje er wat over is begrijp ik wel.
Er zijn verschillende mogelijkheden om via zelfbouw een relatief nauwkeurige niveau detectie te realiseren. Ik heb toch al een en ander zien passeren.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Je hebt om te beginnen een ultrasoon sensor nodig met een redelijk smalle geluidskegel. Als de put smal en diep is krijg je met iedere u.s. sensor reflecties die het minstens tot een uitdaging maken. Als het een hele wijde put is is het mogelijk.
Ik zou een hobbyist zonder de dimensies van die put te weten niet durven adviseren te investeren in een u.s. sensor.

Ik heb nog met de antieke apparatuur gewerkt van bv Rosemount. Daar was het soms redelijk lastig mee als je in een beperkte ruimte zat (dan heb ik het over hoogte/breedte verhouding, wel tanks van miljoenen liters)
Moderne apparatuur heeft gewoon "auto false echo suppression" en zo. Merk je niks van maar het maakt het leven wel een stuk eenvoudiger.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 12 oktober 2019 10:21:33 (33%)

Degene die ik meestal gebruikte hadden een hele smalle beam. (2 a 3 inch). Ik heb nooit problemen gehad met reflectie van zijwanden. Zelfs niet in tanks van 3 meter hoog en een diameter van slechts 1 meter. (Damp en schuimvorming zijn grotere uitdagingen bij deze sensoren)
Maar zoals ik al zei, wss niet geschikt voor een huis en tuin projectje.
Louter ter info voor de geïnteresseerden toch even een linkje.

https://www.flowline.com

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 oktober 2019 09:58:02 schreef grotedikken:
Voor een simpele niet kritische niveaumeting in een regenput lijkt refereren naar een professioneel systeem om het niveau aan sluizen te meten wat bovendien onderhoud nodig heeft toch wat overdreven.
Voor thuis zoek je een compromis tussen iets wat een beetje betrouwbaar is, geen onderhoud behoeft en niet al te complex en duur is. Het volume van een regenput bij een woning is te klein om die ultrasone niveaumeters probleemloos te laten werken. En het is evenmin van belang te weten of het niveau 1m699 of 1m701 is.

Het verschil in weerstand tussen twee contactpunten die onder water zitten en erboven, al zijn ze nat, is vrij groot en dus makkelijk te detecteren met een simpele schakeling.

Blijkbaar niet goed gelezen. Ik schrijf 'in open water'. Sinds wanneer is een waterput open water? In een waterput wil je ook zo weinig als mogelijk vertoeven. Geheel zonder gevaar is die niet. Ik zou alleszins opteren voor een oplossing die zijn degelijkheid heeft bewezen. Vega heeft allerhande systemen, die gegarandeerd gaan doen wat je verlangt. Wil TS het niveau kennen per cm of wil TS weten wanneer er dient ingegrepen te worden? In het laatste geval zijn conductieve oplossingen eenvoudiger dan niveaumetingen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tijdje geleden het borrelbuis principe toegepast met een Xylem LTU301.
Bereik is tot 2,5 mtr. en 4-20mA.
En een Schego membraampomp, type weet ik zo niet maar kan ik nog wel opzoeken.
Sensor zelf zit op een droge plek, meet/drukleiding is een verzwaarde pneumatiek slang.
Is natuurlijk ook zonder het borrelbuis principe te gebruiken, maar dit geeft op den duur toch afwijking ivm condens/vocht capilaire werking slang en eventueel verstopt raken van meetleiding.

Op 12 oktober 2019 09:57:54 schreef KlaasZ:
[...]
De vraag is wat TS wil bereiken.

Uit de OP begreep ik dat TS het niveau van zijn waterput wilde af kunnen lezen op een LCD schermpje.
Dat zal hij wel prefereren boven er extra voor naar buiten hoeven te gaan, een eventueel (zwaar) deksel op te tillen en al dan niet een peilstok te gebruiken.

Ik bedoelde eigenlijk, wat wil hij met die informatie gaan doen? En wat voor nut heeft die informatie?
Het kan gewoon spielerei zijn, leuk om op afstand het niveau te kunnen aflezen. Maar als het alleen gaat om te voorkomen dat de put overloopt, dan zijn er simpeler manieren.

Ik wil graag een lcd-display die het niveau aangeeft in stappen van 10%.
Ik denk eraan om dit met een Arduino oid te doen, zodat ik in de code ook kan instellen dat er een buzzer te horen is als het niveau bv. >= 70% is of <=20%. Deze regenput is 4 m3 en geeft water voor toilet, wasmachine ed.

Het is voor mij handig om het niv. te weten zonder het deksel telkens te moeten lichten. Vooral ook om te weten als ik van een andere put (die helaas niet communiceert met de bovenvermelde put) moet bijvullen of als ik de regentoevoer moet wijzigen bij een bijna volle put (er zit helaas geen overloop op deze put).

Heb al heel wat voorstellen zien passeren, waarvoor dank! Ik bekijk alles nog eens na (sensor van enkele 100-en euro's zal ik sowieso niet kopen voor dit project).

Ik denk dat je dan het best bent met zo een omron module.
Het kan werken met 1, maar voor jou mss beter werken met 2?

Dan heb je een wisselcontact bij laag nivo en een wisselcontact bij hoog nivo.

En die omrom modules moet je kunnen vinden 2de hands.( heb er nog paar liggen...)

Ik denk dat dit het beste systeem is voor een putje van 4000 liter.

ASPA-tech.be
benleentje

Golden Member

Ik heb ook zitten denken aan een Arduino en ik denk wel dat het moet werken. Als je 10 niveau's wilt meten = 10% dan heb je 11 RVS staven nodig. Op al die RVS staven zit je een kleine wisselspanning uit een transformator tot max 8V via een weerstand van 4k7. Dus 10 weerstanden 1 per staaf en dan vanaf de weerstand naar elke staaf met een draad. Vanaf je weerstand ga je ook naar je meetsysteem die kan bestaan uit een diode gelijkrichter en condensator met zener diode als beveiliging van 4,7V en daarna een spanningsdeler. De uitgang van de spanningsdeler gaat naar de analoge ingang. Omdat je met wisselspanning werkt is de gelijkgerichte spanning ongeveer 1,4x hoger met spanningsverlies over de diode. De werkelijk spanning is helemaal niet interessant. Het gaat meer om het verschil in de staaf onder of boven water met de referentie staaf die altijd het langst is en dus altijd onder water zit. In de software zal je dan na een aantal testmetingen een duidelijke drempel kunnen bepalen.

Toch zou ik niet blindelings op mijn bovenstaande ontwerp vertrouwen en er ook nog een omron module insteken die je verteld als de put te vol of te leeg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

>knip<
lijkt me spam,
GJ_

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 28 september 2020 19:45:38 (0%)