Simpele vraag 5V voeding aan RPI en MCU

Weet iemand toevallig of je deze voeding met een 7805 direct kant gebruiken aan je Raspberry en tegelijkertijd voor een MCU board? Of moet ik een 7812 pakken, met 2 stuks 7805 erachter?
Groet, PascalByThree

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/33/voedingen/5-a-gestabili…

Ondanks dat ik wat uitschiet in Amperage, maar dat wou ik graag.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 16 oktober 2019 13:32:23 (10%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Deze schakeling (met een transistor over de 78XX) werkt ook prima met een 7805. Of zelfs een LM317 (regelbare spanningsregulator).

Hoeveel stroom heb je nodig? Is de 1A van een 7805 niet genoeg? Wat voor trafo wil je gebruiken?

Als iemand het heeft over een 7812 met een 7805 erachteraan denk ik al snel aan een trafo met een te hoge voedingsspanning en dat je het in twee stapjes omlaag brengt omdat je meer aan vermogen weg moet stoken (dissiperen) dan een enkele 7805 aan kan. Maar volgens mij speelt dat hier niet.

Een RPi is nogal veeleisend bij het opstarten, een enkele 7805 of LM317 kan maar zo even in de beveiliging schieten, en dan is de Pi de weg kwijt.

Een schakelende voeding die eventuele pieken goed kan opvangen verdient de voorkeur, maar dit valt te proberen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Het maakt weinig uit. Als je denkt over een 7812, dan neem ik aan dat je voeding minimaal 15v levert.
In dat geval moet er sowieso 66% vermogen opgestookt worden aan warmte, in welke regulator(s) maakt niet veel uit...
Ik zou liever een 7805 nemen met iets van 9v in. (een switcher is dan natuurlijk nog veel beter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O.K. Dank jullie wel. Als je nog de PCBlayout van mijn nieuwe voeding wil zien moet je het maar zeggen. Deze is onderhand 23CM x 15CM en ik wil eigenlijk nog weten of deze globaal gezien professioneel word beschouwd of dat het fantasie is.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Zonder schema te zien wat lastig, he?... ;)
Maar dit soort ringleidingconstructies is doorgaans af te raden:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Afstand tussen 230Vac en secondaire moet 6mm zijn voor veiligheid,
wil je dit even checken ?

Guus@Sint-Michielsgestel
Hensz

Golden Member

Hoe kritisch is die 15V? Er staat trigger bij en hij is ongestabiliseerd. Als het alleen maar iets is om te signaleren dat de voeding aanstaat, zou je toekunnen met een 12V-trafo, scheelt weer een boel dissipatie!

Een 15V-trafo heeft anders de voorkeur óf anders eentje van 15V met een tap op 7 of 8V. Voor een Rpi @1,5A sta je nu een kleine 30W weg te branden terwijl die Rpi er maar 7,5 gebruikt. Je gebruikt dus maar 20% van het vermogen.

Die +/- 18V kan ik niet volgen, dienen die nog ergens voor of zitten ze er alleen op 'omdat het kan'?

Hoeveel stroom gebruikt je MCU-board? Kan je trafo dat wel allemaal leveren?

Don't Panic!

De bedoeling is 1x een RPI geschat op 1A, en 4x een kingbright led bar met elk 10 ledjes. Verder plan ik een 6VAC trafo van 1x 2000mA

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

De raspberry heeft bij pieken meer nodig dan de 6-700mA die ie gemiddeld trekt.

Een enkele 7805 gaat het dus niet worden. Of de boel met een extra tor voldoende snel is weet ik niet. Je kan het proberen.

Ik zou aanraden gewoon een 3A DCDC module te kopen. Dan zit je niet met zoveel Watt aan warmte, het is beter voor het milleu en het werkt ook nog eens gegarandeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Je kunt de MIC29300(3A)/MIC29500(5A) gebruiken. De TO220 versie is pin compatible met de 78xx...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Let op de opmerking van Waters.

230V zit wel erg dicht in de buurt(!)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Is krap 6mm, dus dat valt reuze mee... (kan ietsje meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 17 oktober 2019 09:47:52 schreef pascalbythree:
De bedoeling is 1x een RPI geschat op 1A, en 4x een kingbright led bar met elk 10 ledjes. Verder plan ik een 6VAC trafo van 1x 2000mA

Een Pi kan vanaf 200 mA t/m 3A gebruiken, afhankelijk van het model,belasting en randapparatuur. Vanaf de Pi2 kan ie makkelijk al meer dan 1A tijdens het booten gebruiken.

Zo'n ledbar gebruikt max. 100mA/stuk? Ga je die nu ongestabiliseerd gebruiken? Dat zou kunnen, anders moet je óf een 5A-regelaar gebruiken óf 2 stuks van 3A en 1 A, voor de leds en de Rpi apart.

Don't Panic!

O.K.

vorderingen tot zo ver. Alleen Vrijdag nog in de winkel even informeren over de ringleidingconstructies.

PS: Als je 230V led niet vel genoeg brand. 5mm ROOD.

Welke weerstand waarde moet ik dan nemen voor R1 ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Welke weerstand waarde moet ik dan nemen voor R1 ?

Dat kun je toch uitrekenen, als je dat hier moet vragen dan weet jij de wet van ohm niet.
Neem dan een cursus kantklossen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

mzzz.. Het schema leest zo raar bij 230v dus vandaar de vraag. :) Ik gebruik altijd electrodroid.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

De stroom door de led wordt hier voornamelijk beperkt door de condensator.
Kort door de bocht heeft 220n bij 50 Hz een impedantie van 1/(2*pi*50*220E-9) jOhm, 14k.

Dus het geheel zal op even meer als 10 mA zitten. R2 mag dan ook wel 1W zijn, let daarop op de print.
Mijn eigen voorkeur, als het dan echt aan de 230V kant moet (? - is secundair niet veel handiger ? ) zou een combinatie van schakelingen 1&2 zijn, dus capacitief en met een moderne led.
Of 2 maar dan met een nog veel kleinere stroom zodat het met gewone weerstanden kan, voor een indictatie volstaat dat mogelijk ook

Hoi Pascal,

Je kunt de trafo wel draaien om meer afstand tussen 230Vac en
je secundaire te krijgen, maar je moet ALLE onderdelen aan 230V
scheiden van de secundaire , dus OOK je afstand tot secondaire ground
moet 6 mm zijn.
Alleen voor je eigen veiligheid

Guus@Sint-Michielsgestel

Ik zou de RPI een eigen voeding geven. De rpi is erg gevoelig voor variaties op de voeding. En geef hem ook een beetje een stevige voeding. Minimaal 2 ampere ofzo.

Geef de randapparaten en jouw eigen knutsels ook een eigen voeding. Mensen die hierop lopen te bezuinigen of met moeilijke eigen knutsel ideeen komen zitten vaak zitten vaak met een vervelend onbetrouwbaar rpi project dat vaak crashed en voor die hobbyisten onverklaarbare problemen heeft.

Een standaard µA7805 was altijd maximaal 1 ampere en zat in een TO220 behuizing. Deze is dus gewoon gewoon ongeschikt om een rpi van spanning te voorzien. Hij kan gewoon niet voldoende leveren. En zeker geen extra randapparatuur er ook nog eens bij.

Er waren ook uitvoeringen die een grotere stroom konden leveren. De 78H05 was bijvoorbeeld geschikt voor 5 ampère. Maar die zaten dan ook in een TO3 behuizing.

Tegenwoordig zijn die 78xx achtige regelaars er nog steeds. Ze hebben soms andere nummers en zijn hier en daar wat verbeterd, maar de wet van ohm is niet veranderd en 30 volt op een 5 volt regelaar geeft bij 1 ampere nog steeds 25 watt aan warmte en dus een roodgloeiende regelaar die allang niet meer doet wat hij zou moeten doen.

Dus pascal, ga nu niet lopen knoeien maar koop (of bouw van mijn part.) voor die rpi een beetje knappe voeding die minimaal een paar ampère levert en ga je randapparaten met een andere voeding voeden. Allerlei 78xx-en achter elkaar zetten is gewoon geknoei en geeft weinig kans op succes.

Tegenwoordig zijn voedingen zo goedkoop en zo klein dat het echt loont om er twee te gaan gebruiken in plaats van een grote dikke.