Neon Lichtjes defect

Arco

Special Member

Een foto van beide printzijden zou een boel ophelderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Halo @buzzy ik weet heel goed wat ik wil doen met de schakeling maar ik denk dat u het niet begrijpt u beweert zelf dat het niet werkt hoe komt het dan dat Lampje L2 wel brand en het andere L1 niet ?
@Arco komt er aan .
@BenI2C Bedankt
Gr

Op 16 oktober 2019 11:44:41 schreef Rapperder:
Halo @buzzy ik weet heel goed wat ik wil doen met de schakeling maar ik denk dat u het niet begrijpt u beweert zelf dat het niet werkt hoe komt het dan dat Lampje L2 wel brand en het andere L1 niet ?
@Arco komt er aan .
@BenI2C Bedankt
Gr

Zal wel aan mij liggen. Om een lampje te laten branden heb ik geen print nodig en alle relais in schakelingen die ik gebouwd heb, doen het prima.
Nou heb jij een print die defect is, niemand weet wat je er mee wil, of waar hij voor gediend heeft, de functie van het relais en de lampjes is totaal onduidelijk en dan verwijt je mij dat ik er niets van begrijp. Je weet niet eens uit te leggen wat een NYON lampje is. Het is de eerste keer in mijn werkzame elektronica leven dat ik er er van hoor.
Ik zou zeggen succes met de reparatie van je print.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nyon is een plaatsje in Zwitserland, net boven Genève. (En komt voor in Kuifje: De Zaak Zonnebloem. Anders had ik het ook niet geweten. :) )
Misschien dus ook wel een lampjesmerk.

Maar ik ben ook wel benieuwd wat de schakeling zou moeten doen.

--
e: (knars knars knars) Hé, ik zie wat. Even ervan uitgaande dat het natuurlijk NEON-lampjes zijn, zoals hierboven al voorgesteld.

Het ene lampje (La2) moet altijd branden als er netspanning is.
Het andere lampje (La1) brandt ook, TENZIJ er spanning op de PE staat ten opzichte van de N.
En dus ook... als er spanning op de N staat t.o.v. de PE, dus met andere woorden, als de stekker andersom in het stopcontact zit.

Het is dus een polariteitsindicator; een fase/nul uitzoeker.

Het relais moet natuurlijk altijd aantrekken; doet het dat niet (en is er wel spanning), dan is mogelijk F1 defect.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik denk dat de NTC als inschakelbeveiliging is gedacht...
Na inschakelen trekt het relais aan via de NTC. Bij opwarmen zakt de spanning, maar blijft genoeg om relais te bekrachtigen.
Als je uitschakelt en weer inschakelt, zal door de hete NTC de relaisspanning te laag zijn om aan te trekken, pas weer na afkoelen kan dat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 oktober 2019 14:12:09 schreef Arco:
Ik denk dat de NTC als inschakelbeveiliging is gedacht...
Na inschakelen trekt het relais aan via de NTC. Bij opwarmen zakt de spanning, maar blijft genoeg om relais te bekrachtigen.
Als je uitschakelt en weer inschakelt, zal door de hete NTC de relaisspanning te laag zijn om aan te trekken, pas weer na afkoelen kan dat.

In dat geval moet toch echt een PTC gebruikt worden. Van een NTC wordt de weerstand lager als die opwarmt.
Ik heb de posting uiteindelijk niet geplaatst, maar ik vroeg me af of wellicht een knipperschakeling de bedoeling was.
Met een koude PTC trekt het relais aan. Als de PTC opwarmt, zal de weerstand stijgen en zou het relais af kunnen vallen. Om de weerstand dan weer af te laten koelen, moet die wel uitgeschakeld worden, eventueel door het relais. Al met al een lastige opgave als je het op papier zet. In de tekening van TS is ook geen sprake van extra kontakten op het relais, Ik ben daar verder dus niet op ingegaan.
Ik weet nog steeds niet wat het printje zou moeten doen en ook niet wat er geschakeld moet worden met een warme NTC of PTC.
Als je weet wat het printje zou moeten doen, kun je nog wel denken in de richting van een oplossing, maar dat weten we niet.
Het schema van TS maakt de zaak niet duidelijker helaas.
Er is gevraagd om een paar goede foto's van de boven en onderzijde, maar die zijn er nog niet. Het feit dat er printsporen verbrand zijn, zou er op kunnen wijzen dat het bij experimenten helemaal verkeerd is aangesloten, omdat de werking misschien niet bekend was.
Ik heb begrepen dat TS een gepensioneerde electricien is, maar relais, PTC en NTC weerstanden bestaan al vele jaren en een doorgewinterde technieker zal zeker weten hoe dat werkte.

Arco

Special Member

Denkfoutje... (dan weet ik 't ook niet meer. Of 't moest toch een PTC zijn... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 16 oktober 2019 14:32:11 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 oktober 2019 14:27:34 schreef Arco:
Denkfoutje... (dan weet ik 't ook niet meer. Of 't moest toch een PTC zijn... ;) )

NTC, Negatieve Temperatuur Coëfficient, PTC Positieve Temperatuur Coëfficient.

Een van de toepassingen van een NTC is het vermijden van grote inschakelpieken, bijvoorbeeld bij het gebruik van ringkerntransformatoren. Zonder NTC zouden de zekeringen behoorlijk zwaar moeten zijn om niet te trippen. Je hebt dan geen beveiliging meer. Een NTC kan dat oplossen. Die begint met een paar Ohm en als die opwarmt kan de weerstand teruglopen tot een paar honderdsten van een Ohm.
Een PTC kan doen wat je beschrijft, een wat grotere aanloopstroom en een kleinere houdstroom.

Thevel

Golden Member

PTC. P = Positief, weerstand gaat omhoog bij opwarmen.
NTC. N = Negatief, weerstand gaat omlaag bij opwarmen.

Arco

Special Member

Dat weet ik, ik vroeg me dus alleen af of TS zich wellicht vergist...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco het zal wel eens kunnen zijn dat ik mij vergis in de transistor het kan ook zijn dat dit een PNP is maar ik ken dat type TR-isp -42 -129 niet ?
@Frederick E. Terman de schakeling moet een relais kunnen schakelen die een open contact laat dicht gaan en waar een snoer aan verbonden is die naar een rij stopcontacten gaan waar toestellen op aangesloten is beter kan ik het niet uitleggen .
Gr

Frederick E. Terman

Honourable Member

Akkoord, maar dat relais gaat - als F1 heel is - dus meteen schakelen als er netspanning aangelegd wordt.
En lampje 2 gaat ook meteen branden.
Lampje 1 gaat alleen branden als de stekker er goed om in zit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Arco hier zijn een paar foto's beter kan ik het niet u kan zien dat de twee lampje wel aan gaan

Thevel

Golden Member

Prachtige foto's, daar kunnen we wat mee...

rob040

Golden Member

Op 16 oktober 2019 16:23:18 schreef Rapperder:
@Arco hier zijn een paar foto's beter kan ik het niet u kan zien dat de twee lampje wel aan gaan

Ik zie helemaal geen lampen, de foto's zijn net zo wazig als mijn oude glazen bol.
Oh, wacht... De foto's zijn in de donkere kamer genomen en bij de 4e was de lamp aan :+ Hij doetut.

@rob040 dan moet u toch eens goed kijken naar de foto 4 daar in het midden branden wel degelijk 2 lampjes de foto is wel onduidelijk dat heb ik ook gezegd maar ik kan het wel zien en wel zonder bril en ik ben er al 82 gepasseerd

RAAF12

Golden Member

Op 16 oktober 2019 13:01:53 schreef Frederick E. Terman:
Nyon is een plaatsje in Zwitserland, net boven Genève. (En komt voor in Kuifje: De Zaak Zonnebloem. Anders had ik het ook niet geweten. :) )t (en is er wel spanning), dan is mogelijk F1 defect.

Daar ging mijn eerste gedachte ook naar uit, vervolgens neon/nylon ect.
Met de tekst van Rapperder en de foto's kan ik verder niets. Voor mij is het een doolhof, zoekplaatje en misterie ineen. Als er zulk soort vage foto's op het net geplempt worden is het blijkbaar geen probleem wat om een oplossing vraagt.
Vraag aan Dhr. Rapperder: Wat is Nyon?

Arco

Special Member

Met wat verbeeldingskracht kan ik in de gele vlek een neonlampje zien o.i.d. (maar 't zou ook een geel lieveheersbeestje kunnen zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat als de fotos scherp zouden zijn, we TS goed zouden kunnen helpen.

Op 16 oktober 2019 16:45:01 schreef Rapperder:
hier zij er nog een paar andere

Meneer Rapperder, de foto's zijn wel degelijk anders, maar in de zin van slechter. (lijkt alsof u de volgers van dit topic een beetje de gek aansteekt maar dat is vast uw bedoeling niet) Met alle respect, is het niet beter om iemand te vragen die een beetje bedreven is in fotograferen en weet wat scherpstellen is?

@RAAF12 ik heb dit wel bedoelt verkeerd aangeschreven .

maartenbakker

Golden Member

De foto's van de print zijn helaas waardeloos. Als het niet lukt om goede foto's te nemen, kun je misschien nog een keer het schema helemaal nalopen en opnieuw tekenen (mag eventueel met pen en papier, als het maar kloppend is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met het fototoestel op macro stand moet je toch wel redelijke foto's kunnen maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En tegen bewegingsonscherpte helpt het object goed te belichten. Te denken valt aan een TL buis, zaklantaarn ect. Inmiddels is het duidelijk dat het een aantal neonlampje's betreft.