met PIC via triac en met Hall sensor AC motortoeren regelen.

Op 14 oktober 2019 19:42:58 schreef Lambiek:

Dat gaat natuurlijk niet, je kunt met één dimmer ook geen twee afzonderlijke lampen dimmen.

Is geen goede vergelijking.
In zo'n dimmer zit maar 1 knop en 1 triac.

Op mijn print zit 1 processor en 2 triacs die kunnen knippen.
en een triac die alleen aan of uit is.
Zullen ze het niet met een delay hebben opgelost.......

Ik laat het wel weten wanneer het werkt.

Dat zal best gaan, gewoon bekijken welke tijd het kortst is en die eerst doen.

Je hebt helemaal gelijk dat delays onhandig zijn omdat alles stopt, en daarom is het gebruikelijk om zulke dingen met timers te doen. Je kunt er een interrupt voor gebruiken, of compare match outputs. Je kunt de nuldoorgangsdetectie vervolgens op een input capture zetten, en in die interrupt service routine de timer compare values berekenen en instellen, of de nuldoorgangsdetector je timer laten resetten, als je controller dat kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 oktober 2019 13:06:39 schreef SparkyGSX:
Je kunt de nuldoorgangsdetectie ook op een input capture doen, en de aansturing van de TRIAC op een timer output die gesynchroniseerd is met die input capture timer, dan is de timer echt superstrak,

Op 6 oktober 2019 13:16:34 schreef stortbak:

Is voor mij hetzelfde alsof het in het Russisch is. :S

Op 14 oktober 2019 20:05:34 schreef SparkyGSX:
compare match outputs. Je kunt de nuldoorgangsdetectie vervolgens op een input capture zetten, en in die interrupt service routine de timer compare values berekenen en instellen, of de nuldoorgangsdetector je timer laten resetten, als je controller dat kan.

Jammer dat je weer hetzelfde schrijft.
Zie je kans om het in Jip- en Janneke-taal te doen?

Is je google stuk? Ik wil je best helpen, maar ik ga geen dingen voorkauwen die je prima zelf kunt uitzoeken. In de techniek is het niet zozeer belangrijk wat je al kunt en weet, maar hoe snel je nieuwe dingen kunt vinden en leren.

Lees in de datasheet van je microcontroller eens de sectie over timers, daar wordt input capture ongetwijfeld besproken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze bagger mentaliteit van jou is het hele topic door al merkbaar.
Een ander mag het voor jou doen.
Ik snap niet dat iemand jou nog helpt.
De output compare en input capture worden zeer duidelijk beschreven in Pic-datasheets.
Zoek het lekker zelf uit.

Op 16 oktober 2019 19:27:18 schreef Zonnepaneeltje:

De output compare en input capture worden zeer duidelijk beschreven in Pic-datasheets.

En weer de opmerking RTFM

Als je nou niets anders te melden hebt zeg dan niets.
Dan geef ik ook geen passend commentaar.
Het lijkt er op dat de meesten hier op co alleen maar doen alsof ze alles weten en als een schoolmester je vooral willen laten weten dat ze het weten / denken te weten, door te zeggen staat in de databladen.
Dan hoeven ze namelijk zelf geen antwoord te geven.

Ik had nog even hoop dat het met de hulp van Lambiek een normaler spoor ging volgen, dat ging best gezellig, maar nee hoor: RTFM twee keer achter elkaar.

Hoe vaak is mijn/deze vraag al gesteld?
Je zou in dat geval ook kunnen verwijzen naar het topic waar jullie al voor de zoveelste keer hebben geantwoord en het daarom nu afdoen met RTFM, maar dat gebeurt ook niet.

Als ik nou vraag om voor mij een zin in een hele moeilijke taal te vertalen in jip en janneke taal, zeggen jullie ga maar 4 jaar naar school om de taal te lezen.

Bedankt.

Los van de inhoud meen ik dat er in 5 jaar niet veel aan de manieren veranderd is.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/106413

[Bericht gewijzigd door 60204 op woensdag 16 oktober 2019 20:13:51 (23%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 16 oktober 2019 20:13:32 schreef 60204:
Los van de inhoud meen ik dat er in 5 jaar niet veel aan de manieren veranderd is.

Maar dat probleem is helemaal opgelost.
Draait al net zo lang storingsvrij.
Dit forum is ook niet veranderd. :)

Heb je nog wat ontopic te melden?

@stortbak, jij hebt een probleem, wij niet. Als je het jargon van Pic's niet begrijpt of wilt begrijpen dan los je het zonder uC op. Zie de schakeling van Lambiek.

Mensen die je op het goede spoor zetten betichten van liegen geeft geen pas !

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Met zo'n mentaliteit ga je wel ergens komen in het leven! Misschien moet je het daar even over hebben met je therapeut bij je volgende afspraak.

Ik heb het al meerdere keren op weg geholpen met uitvoerige inhoudelijke reacties waar ik best wat tijd en moeite heb gestoken, ik geef je de specifieke keywords die je nodig hebt om de informatie te vinden, en dit is je manier om waardering te tonen?

Je hebt zeker een probleem, maar niet één van technische aard.

Zak toch in de stortbak.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2019 20:40:11 schreef Roland van Leusden:
Zie de schakeling van Lambiek.

Dat is alleen een frequentie naar analoog omzetter. Maar hij heeft ook een ander voorbeeld gehad. Of bedoel je wat anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, er staat in uw laatste tekening een klein tekenfoutje, de analoge UIT moet aan de elco komen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Die zit aan de elco via de 100K weerstand. Heb het getest en op de scoop bekeken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze namiddag getest en op die plaats krijg je een blokgolf uit ;)
Dat kan ook niet anders want als pin 3 naar de GND gaat ligt de uitgang ook aan de GND

LDmicro user.

Ik kan toch niet anders dan het met MGP eens zijn; de aansluiting "uit" (dus niet de uitgang van de 555) zit echt verkeerd. Waarschijnlijk heb je je probe op de logische plaats gezet, over de elco, maar dat is niet wat er in je schema staat.

@TS: Voor Jip en Janneke taal moet je bij Annie MG Schmidt zijn. Dat jij te lui bent om zelf iets uit te zoeken is niet onze schuld.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 16 oktober 2019 22:52:34 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Lambiek, ik bedoelde dat je dit ook zonder uC kan oplossen met "standaard" componenten.

http://www.next.gr/automations/motor-control-circuits/AC-motor-control…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2019 22:20:56 schreef MGP:
Deze namiddag getest en op die plaats krijg je een blokgolf uit ;)
Dat kan ook niet anders want als pin 3 naar de GND gaat ligt de uitgang ook aan de GND

Ja, je hebt gelijk. Heb het fout overgenomen in het schema. :) Nu moet het beter gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gisteren deze schakeling eens geprobeerd en had rare uitslagen.
Was zodanig verstrooid dat ik toen dacht dat 3000rpm gelijk was aan 3000Hz 8)7
En het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het doorhad.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 17 oktober 2019 09:14:20 (17%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Je moet het wel delen door 60 natuurlijk. :)

EDIT:
Waar heb je het mee geprobeerd, met een hall-sensor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee met zo'n signal generator en dat werkt goed.
Een opstelling met een hall sensor was nog teveel werk.

edit: voor beginners een ideaal speeltje, heel makkelijk om samen te werken met controllers, ik gebruik dat heel veel voor simulatiedoeleinden.
Foto bijgevoegd.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 17 oktober 2019 09:31:15 (23%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 oktober 2019 19:42:58 schreef Lambiek:

Het is maar net wat je wil, je kunt twee maal een 12F683 nemen om het toerental van je ventilator en je vijzel te regelen. En die laat je bijv. door een andere controller "die de eventuele metingen uitvoert" besturen.

Daar ziet het wel naar uit, want de schakeling uit "artikelen" zoals eerder hierboven is geopperd werkt perfect.

A L S

je de pic maar niets anders laat doen, want voeg je 1 regel toe met "print at bla bla dat en dat" geeft dat al zoveel stress dat die volkomen over de ruk gaat.

Best wel teleurstellend/frustrerend.

Lambiek

Special Member

In het voorbeeld gebruik ik delayms, in plaats daarvan kun je ook met interrupt werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.