Dynacord S900

Hi allemaal,

Ik heb een Dynacord S900 versterker en daar klapt de thermistor uit als deze aan wordt gezet. De zekering blijft heel.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn..?

mel

Golden Member

Geen idee wat je met "op stroom gezet" bedoeld, maar ik denk dat er een of meerdere eindtransistors in sluiting liggen..
Als je bedoeld "ik zet m aan" dan kan het ook nog het primaire circuit zijn... zelfs de trafo.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 16 oktober 2019 14:45:14 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan zal erachter wel iets in sluiting liggen. De diodebrug misschien?

mel

Golden Member

De brug zit in het secundaire circuit... Kan natuurlijk altijd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is dat die NTC die in mijn topic besproken is? Schakelt dat relais dan wel om?

Anoniem

Is dat die NTC die in mijn topic besproken is?

Daarvoor hebben we het betreffende topic nodig :)
.

Schakelt dat relais dan wel om?

Denk het niet
https://elektrotanya.com/dynacord_s-900_1200_sm.pdf/download.html

Sluit hem eens aan met een fikse gloeilamp in serie, 100 watt of meer. De lamp moet alleen even vol branden en daarna duidelijk minder. Als hij fel blijft branden, heb je ergens een fikse sluiting.
Een andere optie is om de spanning langzaam op te regelen met een variac en een amperemeter. Als de stroom snel te hoog wordt, niet verder opregelen. Als je de stroom op een kleine waarde laat staan, kun je vanalles meten.
Bij de eindtransistoren kun je over de emitterweerstanden meten en bepalen of er daarvan in sluiting liggen, zonder iets los te solderen.

Op 16 oktober 2019 19:54:21 schreef maus0611:
Is dat die NTC die in mijn topic besproken is? Schakelt dat relais dan wel om?

Ik heb er al een nieuw relais ingezet, die is het dus niet.

Anoniem

Ik heb er al een nieuw relais ingezet, die is het dus niet.

Ja maar trekt dat relais ook aan?
Relaiscontact overbrugd de ntc en een overbrugd ntc verstookt geen vermogen ...
En bij een dikke sluiting zal F3 er toch wel uitgaan voordat ntc R65 sneuvelt.
Er is dus een reden zijn waarom het relais niet aantrekt
Misschien ff op maus0611 wachten ;-)

Sluiting in de voeding en/of eindtrap? Normaal gesproken zou de zekering moeten klappen, maar wellicht een te zware zekering? Zou 8 Ampere moeten zijn.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 17 oktober 2019 11:27:38 schreef Funny100:
[...]
Ik heb er al een nieuw relais ingezet, die is het dus niet.

Er is een verschil tussen foutzoeken en repareren of eindeloos proberen, tot je niets meer over hebt.
Met een universeelmeter en de door mij aangegeven testmode een stukje terug kom je sneller tot de oplossing.

Op 18 oktober 2019 16:53:14 schreef DJohnny:
Sluiting in de voeding en/of eindtrap? Normaal gesproken zou de zekering moeten klappen, maar wellicht een te zware zekering? Zou 8 Ampere moeten zijn.

Zit nog een originele zekering in van inderdaad 8 Ampere. Ga mij eerst maar storten op de voeding.

Op 16 oktober 2019 14:39:14 schreef Funny100:
Hi allemaal,

Ik heb een Dynacord S900 versterker en daar klapt de thermistor uit als deze aan wordt gezet. De zekering blijft heel.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn..?

Ooit eens iets dergelijk voor gehad , na lang zoeken bleek het een weerstand te zijn die de waarde van buiten juist aangaf tot je die ging meten ? dan bleek het niet juist te zijn. Dus denk en vermoed ik dat je in die richting eens moet verder zoeken ?

In ons geval was het zo dat als we de versterker aan gingen zetten die even later zei bekijk het maar ? maw uitviel , dus denk ik dat je misschien ook met zo iets te maken hebt ? vanuit de voeding volgen.

hi dynacord 900 limiter problem d117 remove amp working perfect.any idea please