Wandcontactdoos maar waarvoor?

Beste,

In ons pand treffen we diverse wandcontactdozen aan welke we niet kunnen thuisbrengen.
Mogelijk werden deze gebruikt voor krachtstroom of een brandmeld installatie.
Echter weet hier iemand waar deze voor dienen.
En of ze om te vormen zijn tot ‘normale’ wandcontactdozen.
Zie foto van de bijzondere wandcontactdoos aan deze post toegevoegd.

Mvg Roel

benleentje

Golden Member

Heb je al spanning gemeten op de vreemde WCD. Ik kan me indenken dat het een andere spanning is veel een specifieke toepassing.

Ook kan je gewoon de leiding volgen en kijken waar die uitkomt. Ik mis ook de context van de situatie wat heeft er vroeger gezeten?

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 16 oktober 2019 16:51:34 (35%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is een Terko WCD voor afwijkende spanningen. Zou geschikt zijn voor 16A 250V gebruikt in de 80er jaren maar is aanraakgevoelig dus gevaarlijk. Lijkt me dat het niet meer mag worden toegepast. Heb ze vroeger gebruikt voor 42V.
Ombouwen naar wat gebruikelijk is hangt ook af van toegepaste draad doorsnedes. Als het 2,5mm2 is en de goede kleuren lijkt het geen probleem..

Zat nog even te zoeken maar ze zijn blijkbaar nog steeds te koop

Arco

Special Member

Land kan ook handig zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie!

De context is dat we een 20 jaar leegstaand kantoorpand in Nederland hebben kunnen betrekken.
Zit gewone 2.5 bruin blauw geel in.
Zal de spanning zsm meten.

Als deze 230 v aangeeft is dit dus gewoon maar een reguliere wcd om te bouwen?

Mvg

Je kan voor de zekerheid even uitzoeken waar de spanning vandaan komt. Als dat een normale groep is dan vervang je die wcd door een normale.
Het zou kunnen dat het bedrijf dat in dat pand heeft gezeten apparatuur had met buitenissige stekers. Zou ook nog kunnen dat het noodgroepen zijn.

benleentje

Golden Member

Ja en nee. Ik zou toch ook gewoon kijken waar deze vandaan komt. 230V kan ook zeggen dat het van een 230V veiligheidstransformator komt en dan ligt het aan de grote van de transformator wat je daarop kan belasten.

Zou ook nog kunnen dat het noodgroepen zijn.

Bij de Albert Hein waren de noodgroepen die vanaf de UPS af kwamen voorzien van een rode WCD zodat er een gewone normale stekker in kan. Weet niet of dat nog zo is ben alweer 17 jaar niet meer werkzaam voor dat bedrijf wat de installaties bij AH doet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 16 oktober 2019 17:37:34 (42%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dit zit tegen het dak aan zo te zien? dan is het wrs voor verlichting geweest, dat was in de 80-90's een aparte verlichting wcd, de voorganger van wieland. kan dus geschakeld zijn, maar ook noodverlichting. wrs zat er dan een systeemplafond in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

dit zit tegen het dak aan zo te zien?

Nou dat bedoel ik dus met context. 1 foto is leuk maar anders dan dat het een afwijkende model is zit je er verder niets aan. Dus alle informatie die je verder hebt is welkom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zitten enkel aan het dak bevestigd idd!

24 ;42 of 48 volt t.b.v noodverlichting en uit en nood-uit bordjes en soms kleefmagneten.? Staat er ook een kast met accu's?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

als er aarde opzit is het geen DC, vaak staat er gewoon 230V op maar is het apart voor verlichting. ben deze wcd's al vaker tegengekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geschakelde aansluiting ?
Die bruine ader klopt dan niet echt..

maartenbakker

Golden Member

Er is bij mijn weten geen regel die bruin verbiedt als schakeldraad. En als die regel er wel zou zijn, zou die mogelijk ook geen betrekking hebben op een centraal geschakeld tweede circuit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als de draden een gestripte ymvk zijn die verderop de kabelgoot inloopt dan kan bruin prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hmm dat ziet er uit als een buitenlands stopcontact. Ik het wel eens gezien in een of ander buitenland in elk geval.

Hier in Nederland tegen de dakplaten aan gemonteerd zal het wel voor een speciale noodverlichtingsgroep geweest zijn ofzo.

Voor je iets doet, eerst helemaal uitzoeken waar de spanning vandaan komt. Dus welke groepenschakelaar/zekering is voor die wcd's en wat voorspanningen staan er op of hebben er ooit op gestaan. Wat voor bedrading is er gebruikt enz. Er kan ergens een veiligheids trafo of backup systeem voor noodverlichting geïnstalleerd zijn. Voor dc spanningen is ander schakelmateriaal nodig en als je alles uit zet gaan deze systemen juist niet uit maar aan. En dat kan tot onverwachte onveilige situaties leiden.

Zo te zien hangt het aan groep 17, die eens naspeuren.

Dat kump er noe van....

idd groep 17, of groep 17 van de noodkast, maar dan heb je wel een groot pand, of het was met de bouw voor veel bezoekers gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2019 23:47:03 schreef Arlina:
Zo te zien hangt het aan groep 17, die eens naspeuren.

Scherp gezien, er is genummerd! dat maakt het al een stuk makkelijker, grote kans dat er ook tekeningen van zijn, allen de grote vraag blijft altijd, Wie heeft ze ;) , en dan mag je weer zelf op ontdekkingsreis, maar dat zou ik bij elk "nieuw" te betrekken pand doen.

Je wil niet weten wat je soms tegen komt, en als het bedrijfsmatig is zou ik er even een goede installateur na laten kijken, en even het e.a. op papier zetten, daar heb je later altijd plezier van.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 16 oktober 2019 23:59:29 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Scherp gezien, er is genummerd! dat maakt het al een stuk makkelijker, grote kans dat er ook tekeningen van zijn, allen de grote vraag blijft altijd, Wie heeft ze , en dan mag je weer zelf op ontdekkingsreis, maar dat zou ik bij elk "nieuw" te betrekken pand doen.

Het aanwezig zijn van goede up to date tekeningen is volgens mij in elk geval bij bedrijven een wettelijke verplichting.

Als de TS ondernemer is en werknemers heeft is hij installatie verantwoordelijke en dus degene die klappen krijgt als er iets mis is gegaan. In het geval van zijnde installatie verantwoordelijke moet je alles uit (laten) pluizen en op tekening zetten en daarna aan laten passen aan laatste stand der techniek en veiligheid.

Anders kan alles uiteindelijk wel eens uitpakken in een hele boze droom.

ken een situatie waar men dus niks aan tekeningen heeft, daar staan wat grote aanelkaar gebraste verdelers met 1 of meer eigen trafo's. je kunt dus ook geen keurder vinden omdat het zo'n aanelkaar gekluste installatie is, dat krijg je als de eigenaar daar niks om gaf vele decennia lang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een TERCO wcd.
Wordt (en werdt) gebruikt voor afwijkende zaken.
Deze mag voor 230 V gebruikt worden.
Welke spanning er op staat is hiervandaan niet te zien.
Kan net zo goed 24 Volt zijn als 400 Volt.
Er hoeft niet perce een aarde in te zitten!

Kan gebruikt worden voor iets speciaals,
denk aan noodverlichting, loopverlichting. ventilatie en bedenk zelf maar wat.

Dat wordt dus zoeken...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 oktober 2019 23:57:27 schreef Shiptronic:
...grote kans dat er ook tekeningen van zijn, allen de grote vraag blijft altijd, Wie heeft ze ;)

Het antwoord op die vraag is simpel: die horen bij de verdeelkast te liggen. Dat het maar zelden zo is, dat is een andere zaak.
En als ze onvindbaar blijven, dan is het de zaak van de hoofdbewoner om de hele installatie in kaart te brengen.

Is het niet een aansluitpunt voor een luidspreker, die bij een (omroep-)installatie hoort. Als het niet gebruikt wordt, kun je het gemakkelijk opruimen en ook de polariteit klopt altijd.

Allemaal interessante veronderstellingen. Maar wij kijken op afstand en de TS zit er bovenop. Die moet dus zelf uitzoeken wat voor spanning er op staat en waar die vandaan komt. Zoals ik al zei, als er geen installatietekeningen voorhanden zijn dan moet hij sowieso uitpluizen hoe alles in elkaar zit. Of het klusje uitbesteden aan een elektriciën.