Neon Lichtjes defect

De foto's moeten beter kunnen tenzij je een oude Nokia 3310 of zoiets gebruikt.

Mijn oude S7 doet dit :-)

1206 met soldeerpasta.

I love it when a plan comes together !

Op 16 oktober 2019 19:59:51 schreef ritmeester:
Mijn oude S7 doet dit :-)
[bijlage]

Verbluffend goed resultaat. Vooral na uitvergroting van soldeerpunten R15-LED15.

Ik denk dat de heer rapperder zijn fototoestel veel te dichtbij het object houd. Daardoor id alles zover uit focus dat het toestel zelf ook niets meer bijstellen kan. Gewoon iets verder weg fotograveren zal alles leesbaar maken denk ik.

Waarom moet er zo'n raar printje gebruikt worden? Een gewone schakelaar kan toch ook die stopcontacten aan en uit zetten? Met een defect printje uit de rommelhoop waarvan ook niet bekend is waarvoor het ooit gediend heeft iets nieuws maken is wel een heel erg lastig verhaal

Zonder goede foto's en/of een schema komen we echt nergens vrees ik en wordt dit een redelijk vruchteloos topic.

Ik heb begrepen dat TS een gepensioneerde electricien is, maar relais, PTC en NTC weerstanden bestaan al vele jaren en een doorgewinterde technieker zal zeker weten hoe dat werkte.

@Buzzy,

Op latere leeftijd wil je wel eens wat info kwijt raken. Ik hoop dat rapperder wel een beetje voorzichtig is met zijn metingen aan de 230 enzo.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 17 oktober 2019 00:20:02 (22%)

@Buzzy Op latere leeftijd wil je wel eens wat info kwijt raken
kan men

als vroegere elektrieker weet ik wel wat ik aanraken mag op hoge spanning of niet zo veel verstand heb ik nog , bedankt voor uw raad.
Mvgr
Rapperder

Op 16 oktober 2019 19:42:20 schreef RAAF12:
En tegen bewegingsonscherpte helpt het object goed te belichten. Te denken valt aan een TL buis, zaklantaarn ect. Inmiddels is het duidelijk dat het een aantal neonlampje's betreft.

De belichting was wel goed, misschien zelfs iets teveel. Er was ook geen sprake van bewegingsonscherpte maar de (auto)focus of scherpstelling was bedroevend slecht.

Thevel

Golden Member

Of de TS gebruikt nog een Agfa Clack... ;)

ik gebruik nog een oude op diskette van Sony .
Kan er iemand zeggen wat dat is ik dacht aan een NTC weerstand ?
hier zijn nog een paar Foto's hoop dat het beter is?
Gr

rob040

Golden Member

Kijk, dat is stukken beter. Wat staat er op die gele schijven?
En waar ik ook nog benieuwd naar ben: Waar komt deze print uit? Wat is nou de bedoeling van het ding?

Op 17 oktober 2019 13:40:08 schreef Thevel:
Of de TS gebruikt nog een Agfa Clack... ;)

Of een Agfa Click-I.... die waren nog simpeler.

Kan er iemand zeggen wat dat is ik dacht aan een NTC weerstand ?
Ik heb toch al verklaard voor wat het moet dienen en ook dat ik bij het opruimen dat printje heb gevonden bij de andere printjes?
en wat er op de schijven staat van M 1 tot M 4 20N471K en van M 5 tot M 6
20N391K en 7N241K
Gr

rob040

Golden Member

Dan zijn die gele dingen varistors.

Hier een overzicht:

Zit er om dat component een zwarte krimpkous?

denk dat ik iets beter heb? kan men die doormeten met een universale meter?

Sine

Moderator

Rapperder,

Dat lijkt een printje uit een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, meestal hebben die een neon om aan te geven dat er spanning op staat, en een tweede die aangeeft of de beveiliging nog ok of defect is (ofwel, of de temperatuurzekering niet open is)

Dat buisje is een overtemperatuur zekering die de stroom naar de MOV's (metaal oxide varistor) onderbreekt, die willen namelijk wel eens half in geleiding falen.
Het is geen temperatuur beveiliging voor een aangesloten apparaat.

Wat je met het printje wilt aanvangen is me nog niet helemaal duidelijk.

Arco

Special Member

denk dat ik iets beter heb? kan men die doormeten met een universale meter?

Temperatuurzekering kun je gewoon doormeten, moet ongeveer 0 ohm zijn.
Die schakelt bij oververhitting inderdaad uit, maar aangaan doet 'ie nooit meer (nieuwe kopen)
Op zich zou het printje wel 'iets' moeten doen. Als je er spanning op zet komt dat na het relais weer er uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja rob040 dat is inderdaad zo ik ga dat proberen eraf toedoen en misschien staat er iets op?
Arco bedankt daar kan ik al mede verder er komt op de spoel van de relais geen spanning de relais slaat niet aan , als het een Temperatuurzekering is dan moet die wel defect zijn want met de meter gemeten aan beide kanten duid niets aan? hoeveel moet die aanduiden? maakt het een verschil hoe men die in het printje soldeert ik wil wel bedoelen aan de ene kant is het gelijk en de andere kan is het met een zwart puntje meer kan ik er niets van maken?
Sine ik denk het ook dan kan dat toch dienen om een rij stopcontacten op aan te sluiten?daar dient het voor .
Gr

Arco

Special Member

Het is een zekering, dus de waarde moet bijna 0 Ohm zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

duid niets aan als ik de meter kortsluit , de meter op 20 Megaohm zet dan en dan meet duid hij aan van 18 en dan zakt die tot ik niets meer zie juist alsof men een condensator doormeet die ineens naar hoog en dan laag gaat .

is dat goede aansluiting die ik gedaan heb? men kan zien op het printje bovenkant links daar staat L In daar heb ik de L op aangesloten en voor de andere het beetje naar recht bovenkant VDR 20N471K die gaat dan naar de spoel van de relais die 220 Volt is en verbonden is met het midden kontackt van de relais waarvan het open kontackt naar de contactdozen gaan?

Sine

Moderator

De Lin zit bovenaan, en de L gaat dan rechts weg.

Maar dit printje is niet om een relais mee te voeden of om een temperatuurbeveiliging mee te maken.

Dit printje is een overspanningsbeveiliging met indicatie, normaal zit daar direct een apparaat (of een spanningsslof) aan de uitgang.

Die temperatuur zekering is dan ook om de MOVs te bewaken, worden die te heet dan schakelt de zekering de spanning naar de rest van het printje af.

Halo hier ben ik terug voor het zelfde printje, wat ik nu gedaan heb ik heb in de plaats van de temperatuurbeveiliging een trage zekering van 2 amp gesoldeerd en het printje terug aangesloten op de spanning 220 Volt en mijn andere stopcontacten waar apparaten zijn op aangesloten werken allemaal , nu
schakelt de relais wel en is alles terug in orde ik laat het jullie dit maar weten .
Mvgr
Gust