is er nog veel RTTY in gebruik?

mel

Golden Member

Zomaar een vraag...
Is er , buiten de amateurbanden, nog ergens een RTTY station in gebruik?
En zo ja. welke band?
Ik heb een hele tijd niks met telex gedaan, ik wil het weer een beetje oppikken..
Op de amateurbanden weet ik het wel, maar die zijn ook niet de hele dag actief..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 13 oktober 2019 14:29:51 (42%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Dat is niet veel meer NAVTEX en weerstations ik moet zeggen dat ik niet veel meer luister.
Ik gebruik MMTTY voor het decoderen.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Dat dacht ik ook, Henk. Dank je voor je antwoord.
Dan ga ik maar op de amateurbanden zoeken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Probeer gewoon eens een nieuwe mode. Waarom moet het per-se zo'n fossiele mode zijn?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 13 oktober 2019 15:38:11 schreef flipflop:
Probeer gewoon eens een nieuwe mode. Waarom moet het per-se zo'n fossiele mode zijn?

Het hoeft natuurlijk niet..
Maar ik weet niet welke modes er precies zijn... mijn kennis houd op bij Tor...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Maak dan je borst maar nat,er zijn tegenwoordig een stuk of 20 modi.
MFSK,(B)PSK,QPSK in tig varianten.

http://www.hamuniverse.com/hfdigitalmodessoftware.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 13 oktober 2019 20:06:22 (25%)

mel

Golden Member

Ik zal me er eens in gaan verdiepen.. Heb ik veel te doen... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

in het onderste gedeelte van de 40m band hoor ik nog regelmatig rtty

Frederick E. Terman

Honourable Member

... maar dat is niet buiten de amateurbanden. :)

Er zijn inderdaad heel veel nieuwe modulatiesoorten. Maar met een pc met geluidsingang kun je ze allemaal alvast bekijken. Voor sommige moet wel je pc-klok goed op tijd lopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
echtepino

Golden Member

Ik luister regelmatig naar 147,3 kHz. Om te kijken of de apparatuur nog steeds goed werkt. 85 Hz shift. Er zijn nog veel meer Duitse weerstations met RTTY.

https://radiopedia.nl/wiki/Pinneberg_(zendlocatie)#RTTY

Word lid van de Benelux DX Club
Hubie

Special Member

Ok,buiten de amateurbanden.
Maar IN de amateurbanden zitten ook F1B 50Bd en 75Bd stations die daar helemaal niet thuishoren.(Behalve als het een gedeelde band is natuurlijk)

https://www.iarums-r1.org/iarums/latest.pdf

Wat mij opvalt is dat vooral Russen schijt hebben aan internationale afspraken.
Ze slingeren gewoon een zender in de lucht midden in een amateurband met een dikke middelvinger.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 23 oktober 2019 02:45:55 (28%)

echtepino

Golden Member

Navtex is natuurlijk ook een soort RTTY

Word lid van de Benelux DX Club
Hubie

Special Member

Psies,Amtor mode B FEC heet dat bij amateurs.De profs noemen het Sitor-B wat dus hetzelfde is.

Ondanks dat het oud is hoor je af en toe nog wel eens RTTY hoor. Iedereen die digimodes doet met z'n pc kan het decoderen en zenden.

Maar het is niet zo'n heel nuttige mode als je met moderne apparatuur werkt. PSK31 of 63 is wat dat betreft efficienter. RTTY is wel leuk als je voor de lol met ouderwetse techniek wil werken. Ik zou dolgraag zo'n ouwe elektromechanische telex willen maar die zijn zo groot :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Op 14 oktober 2019 15:59:05 schreef Ledlover:
Ondanks dat het oud is hoor je af en toe nog wel eens RTTY hoor. Iedereen die digimodes doet met z'n pc kan het decoderen en zenden.

Maar het is niet zo'n heel nuttige mode als je met moderne apparatuur werkt. PSK31 of 63 is wat dat betreft efficienter. RTTY is wel leuk als je voor de lol met ouderwetse techniek wil werken. Ik zou dolgraag zo'n ouwe elektromechanische telex willen maar die zijn zo groot :P

Ik heb jaren een T100 Telex gebruikt voor printer voor de pc.. alleen de bel na "einde regel"werd je gek van .. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Stukje MFSK RTTY historie.(Jaren 60)
De passagiers op de Queen Elizabeth II wilden net als thuis elke dag de krant lezen.
Er werden proeven genomen met gewoon RTTY FSK mark-space zoals we nu nog gebruiken.Dat werd een hopeloze mislukking door de vele fouten (BER) die ontstonden door fading etc.
Daarna een proef met MFSK met een verbijsterend resultaat:
2 errors in 300 000 characters-without error coding
Daarna dus elke dag een verse krant aan boord.(QEII had een complete drukkerij a/b)
Na 10 jaar werd dit toch te duur.
In een Practical Wireless jaren 902000 staat een interview met een engineer die met dat systeem heeft gewerkt.
'De tonen waren soms niet eens hoorbaar maar het systeem schreef feilloos mee'
Toch mooi dat wij amateurs dit nu ook kunnen gebruiken. ;-)
Niet met een 19 "rack stampvol met filters maar met een geluidskaartje in de PC.

Edit:Oeps,bronvermelding vergeten.

J.D. Ralphs was een van de "boffins" * bij het ontwikkelen van Piccolo MFSK.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boffin

https://www.sigidwiki.com/wiki/Piccolo

Edit 2

In Belgie had de firma ACEC een soortgelijk MFSK systeem,genaamd
Coquelet,dat klinkt zo: https://www.sigidwiki.com/wiki/Coquelet

Firma Acec:https://en.wikipedia.org/wiki/Ateliers_de_Constructions_Electriques_de…

mel

Golden Member

Ik blijf juist zo ver mogelijk met pc-rommel bij HF vandaan...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Valt tegenwoordig wel mee hoor Mel.
Vroegah met die VGA glasbakken,die stoorden als de hel.
Vooral de goedkope merken waar ze de ontstoorfilters in de voeding"vergeten"waren.
Dat scheelde weer een paar dubbeltjes voor de fabrikant.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 22 oktober 2019 20:08:15 (15%)

mel

Golden Member

Zelfs een laptop hier stoort...Maar ja dat kan aan mij liggen..
Vroeger waren het tijden... met een wortelstamper meeschrijven..(en de buren meegenieten >:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

De T-100-C die ik had stampte ook goed.
Later kreeg ik een T-1000, de laatste telex die Siemens gemaakt heeft.
Die heeft een daisy wheel,dus geen gestamp meer maar luide tikken.
Toen was de romantiek er toch wel af hoor.Ik had er btw ook geen plek meer voor,het blijft natuurlijk een bakbeest diedat ruimte in beslag neemt.

Ik had even geen zin om te werken dus kwam ik wat rondhangen op de WebSDR van Utwente.

Op 4583 kHz hoorde ik een riedel en ook de WebSDR bookmark gaf aan dat het een RTTY kanaal was.

Ik heb de virtual audio cable app, en kan dus audio aan andere programma's inkoppelen. MultiPSK heb ik toevallig op deze PC geïnstalleerd, en dit kreeg ik eruit.

CQ DE DDK2 DDH7 DDK9
FREQUENCIES 4583 KHZ 7 646 KHZ 10800.8 KHZ

Dus die zijn nog allemaal aktief.

Soms hebben ze geen zin om het in het Engels te vertalen blijkbaar, en dan wordt het een leuk lappendeken.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Hubie

Special Member

De eindeloze cijfer\letter diarree van synop weerstations met RTTY hoor je tegenwoordig ook(bijna) niet meer op HF.

https://en.wikipedia.org/wiki/SYNOP

SYNOP:https://www.wmo.int/pages/prog/www/WMOCodes/WMO306_vI1/Publications/20…

Willem Bos (van Radio Amateur Magazine) PA0W?? schreef er in de jaren 80 een Basic prg. voor wat het weerbericht dan in klare taal op het scherm van je hobby computer liet verschijnen.

Edit\ 6 jaar geleden maakte ik een zeilreis met de :https://www.stadamsterdam.com/nl/
van Scheveningen naar Porto.
Elke dag een meting van temp.zeewater,hoogte van de golven, windsterkte,luchtvochtigheid,etc,etc.
Dit werd dan weer doorgegeven aan het KNMI.
Via Inmarsat neem ik aan,niet met HF RTTY ;-)

Over RTTY diarree...
Het is exact 30 jaar geleden dat "de muur"gevallen is..
Voordat de muur viel,was TASS en TANJUG etc. een goede bron om je RTTY converter af te regelen.(knuppelhard en 24\7 in de lucht met tig Megawatt) 50 Bd-850 Hz Shift.
Plain English propaganda bullshit. ;-) Dat dan weer wel.

Anoniem

Mel, je had net zo goed kunnen vragen:
Wordt er nog veel met paard en kar vervoerd ? Rijden er nog veel stoomtreinen? Wie stookt nog met steenkool? Wie heeft nog een Z/W tv?

RTTY heeft zeker zn nut gehad en biedt het voordeel van een zeer kleine bandbreedte in beslag te nemen. Doordat de Baudotcode slechts uit 5 bits bestaat kun je maximaal 32 karakters weergeven. Dus net genoeg voor wat platte tekst en enkele codes. Dat is een grote beperking.
In de jaren 80 hebben de radio maritieme diensten nog gepoogd om de Telex Over Radio commercieel te lanceren wat slechts ten dele gelukt is. Nieuwe communicatiemiddelen hadden het oude ondertussen al kortgesloten.

Wie zou vandaag nog telexprotocol gebruiken en waarom?
Ik weet dat er nog een beperkt aantal weerstations zijn die RTTY uitzenden, maar wie maakt er nog gebruik van?
Wie een boot heeft die zich ver uit de kust waagt heeft tegenwoordig andere apparatuur aan boord die dit volkomen overbodig maken.

Leuk om nog eens je oude apparatuur te gebruiken, maar na enkele weerberichtjes houdt het vrees ik op.

Maar ieder diertje zn pleziertje.

Weet je hoe ik in radio geinteresseeerd ben geraakt?
Toen ik als twaalfjarige de slaap niet kon vatten luisterde ik in mijn bed naar een draagbaar radiootje en vroeg me steeds af wat dat getok, getsjirp en geratel eigenlijk te betekenen had. Een oom van mij die zendamateur was legde mij daar één en ander over uit.
Alhoewel ik dat heel boeiend vond ben ik toch nooit zelf zendamateur geweest.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de jaren 80 hebben de radio maritieme diensten nog gepoogd om de Telex Over Radio commercieel te lanceren

TOR (eigenlijk SITOR) is gedurende de Tweede Wereldoorlog bedacht en ontwikkeld door Ir. van Duuren en daarna in het Dr. Neher-laboratorium van de toenmalige PTT verder uitgewerkt.

Vanaf 1961 beschikte Scheveningenradio over een TOR-installatie voor het commerciële verkeer. De eerste ermee uitgeruste schepen waren tankers. In 1963 hadden de Ondina, de Rotterdam, en nog twee Shell-tankers waarvan ik de namen niet meer weet, een TOR-installatie. Maar het aantal gebruikers nam snel toe.
In 1978 noteerde Radio Holland inkomsten over 25.700 TOR-berichten, een stijging van 20% vergeleken met het jaar daarvoor.

Zelf heb ik in de jaren 70 altijd met veel plezier van TOR gebruik gemaakt, en in Ivoorkust heb ik nog ca. 1978 meegeholpen met de planning en bouw van een TOR-landstation voor de West-Afrikavaart.

Sinds 1982 gebruikte ik als radioamateur ook TOR ('AMTOR'). Niet als eerste, maar juist omdat zovelen dat ook deden; het was toen al heel algemeen. Ik gebruikte daarvoor de Commodore C-64 computer met een software-cartridge en een eenvoudige modem.

Zoals je weet kent SITOR twee modes, A en B. B is voor uitzendingen naar meer ontvangers tegelijk ('broadcast') en is de mode waarin, nog steeds, o.a. Navtex-berichten worden uitgezonden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 13 oktober 2019 15:38:11 schreef flipflop:Waarom moet het per-se zo'n fossiele mode zijn?

Tja, alle radioamateur dingen zijn natuurlijk fossiel. Er zijn er zelf nog die met morse knoeien.
Dat is het aardige van een hobby: het hoeft nuttig te zijn, als het maar leuk is. Niet iedere hobby is zo nuttig als postzegels en suikerzakjes verzamelen ;-)