Welk is een goede universele boor voor metalen ?

Hallo allemaal,

Een misschien wat ongewone vraag toch mijn zoektocht op het internet brengt niet veel duidelijkheid, alleen maar meer onduidelijkheid.

Ik blijk na wat opkuiswerk wel over een 100 tal metaalboren van allerlei slag te beschikken. Van de meeste weet ik tevens niet welk soort metaalboor het is.
Nu wil ik eindelijk eens orde op zaken stellen hieromtrent. Oude (versleten) boren gaan de deur uit en ik schaf me een GOEDE universele boorset aan (ongeacht de prijs) die geschikt is voor zowel zachte metalen (aluminium) als voor harde metalen (staal) en waarvan ik dan ook met zekerheid weet welke soort boren ik in huis heb.
In zoverre ik het wat juist heb blijkt een HSS-S, HSS-Co (cobalt) of nog beter, een HSS-Tin boor een goede universele boor te zijn. Zeer goede kwaliteit (snijvlakken zijn beter, kan beter tegen hogere temperatuur, langere levensduur, langer scherp, minder snel beschadigt, ... )

Dus : mijn simpele logica : boren door zachte metalen zou toch zeer zeker met dergelijke boren (HSS-Co, Tin) makkelijker moeten gaan daar ze zelfs door staal kunnen.
Toch op sommige sites lees ik dan dat dit type boren (HSS-Co, HSS-Tin) NIET geschikt is voor Aluminium ! Op andere sites blijken ze deze boren dan weer een goede universele boor te vinden !

Is het dus desastreus als ik met een HSS-Tin of HSS-Co (Cobalt) boor toch in Aluminium zou borden ?

Kan iemand hier duidelijkheid in brengen ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Veel belangrijker is goede snijolie of snijpasta gebruiken. Dat hebben boren draadtappen altijd graag.

Ik boor normaal met een kobalt. Lage snelheid en goed 'gesmeerd'. 99% van de tijd op een kolomboormachine.

Is boren in alu dan niet bepaald goed? Ik gebruik ze alleszins al geruime tijd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Semtexx

Golden Member

Wie goedkope boren koopt, koopt tweemaal - of vaker.
Ik gebruik (titanium gecoate) boren van het merk Alpen waar ik goed tevreden over ben.

En ik ben het eens dat een goede snij-olie op de boor wonderen doet.
Van alu loopt de boor wat sneller vol, maar dat laat zich eenvoudig kuisen. Stuk ervan gaat hij zeker niet. De boor is veel harder dan alu.

Ik heb heel goede ervaring met Dormer A002 boren. Dit is ook een gecoate boor maar helaas niet altijd zo eenvoudig te verkrijgen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bij alu gebruik ik een kuiltje van stopverf met spiritus erin. voor kleinere gaten tot 5mm gebruik ik een ponsje (HBM).

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mag ik nevenbij vragen stellen bij het aanslijpen van snelstalen boren? De weinige kennis die ik in deze hoek opdeed leert me dat het normaal is dat zo'n boortje al eens moet worden bijgeslepen, wegens bot geworden. Maar een gecoate boor die kun je toch niet bijslijpen zonder de coating en dus de meerwaarde te verwijderen?

Ook: voor sommige toepassingen, bv. het boren van zeer zachte kunststof zoals makrolon, werd me geleerd het boortje erg spits te slijpen - ook dat doe je toch maar liever met een "standaard"snelstalertje dan met zo'n duur gecoat ding?

Trouwens, als ik bij mijn favoriete "ijzerwinkel" HSS-boortjes vraag van 3,3 of van 5,2 mm, dan vragen ze niet "in welke kwaliteit" of "met welke coating" - ze pakken ze gewoon uit het bakje...

@T/S:

Oude (versleten) boren gaan de deur uit

Welnee, boortjes verslijten niet, worden enkel bot. Daarvoor heb je toch een slijpsteen in huis? Weg met de wegwerpmaatschappij!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 17 oktober 2019 20:55:52 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kunststoffen boor ik zelden met een boor. De dikte is meestal beperkt. Dan neem ik een trapboor.

@BFM: als ik bij mijn machinehandel langs ga, dan vragen ze dat wel.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 17 oktober 2019 21:41:30 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het type waar ik over heb slijp ik na. Naast de coating blijkt de hardheid (en mss de algehele vorm van het zijvlak en de spaangleuf) van prima kwaliteit te zijn.
Zoals hier ook al vermeld is, correct toerental en snijolie doen ook wonderen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Boren in oa metaal is vooral de juiste techniek toepassen en ervaring op doen. Op YouTube staan filmpjes genoeg om daar van te leren. En wat ze je dan vertellen is oa:

1 centerpunt maken
2 juiste ( best forse) druk uitoefenen
3 zorgen dat de boor niet (te) heet wordt, dus voldoende boor-olie gebruiken en als het toch rookt, weer meteen olien.
4 De juiste chips produceren, geen kruim svp.

Verder kan de slijphoek uitmaken, is meestal 118 gr. Maar voor RVS weer wat anders, enz. Maar in principe kun je met een universele metaalboor vrijwel alle gangbare metalen boren, voor hobby-gebruik.

Toerental maakt ook uit. Hoe groter de diameter, des te lager het toerental. Voor boren bij grotere diameters een stukje textiel oid
ertussen ivm happen.

Kortom, veel YouTube videos bekijken en er van leren.

O ja TiN boren zijn meestal ok, maar met gewoon HSS kun je hetzelfde resultaat krijgen, mits.............zie boven.

LiA (Leven is Avontuur)
benleentje

Golden Member

(HSS-Co, HSS-Tin) NIET geschikt is voor Aluminium !

JA en ook niet voor hout :). Maar dat ook gewoon volgens de handleiding. Bij ons op het werk boren we erg veel in aluminium en doen we gewoon met HSS-co boren en een druppeltje olie. JE zal best wel speciale boren hebben die meer geschikt zijn voor aluminium maar het is meer gedoe dan dat het echt voordeel oplevert. Ik moet wel zeggen wij boren in alu plaat tot ca 3mm en soms 5mm en in heel dik aluminium zal een andere boor best wel voordeel opleveren.

Maar hetzelfde geld voor hout als je op een exacte plaat in hout wilt boren gebruik je beter speciale houtboren omdat gewone metaalboren nooit precies op de plek boren als je zou willen. Maar dat is ook op te lossen met bv een priem door eerst een klein gaatje te maken.

Als je dus lui bent en je wilt 1 soort universeel boor dan het beste HSS-CO of HSS-Tin. Maar hou in je achterhoofd als je niet de goede boormachine voor het werk gebruikt dan krijg je elke boor kapot. Als je probeert met een 13mm boor in machine die te snel draait dan is het zo afgelopen.

Maar als je ook in keramische materialen, steen, tegels of beton wilt gaan boren houd het alweer snel op met 1 universeel boor. Uiteindelijk heb je er meer aan als je gewoon zuinig bent met je gereedschap en ook weet wat het gereedschap aankan en dan kan je ook met de goedkopere HSS boren heel erg lang plezier hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat maakt snijolie "goede snijolie", tov "slechte snijolie"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

@T/S: [...] Welnee, boortjes verslijten niet, worden enkel bot. Daarvoor heb je toch een slijpsteen in huis? Weg met de wegwerpmaatschappij!

Ik bijt wel..

Dat is prima, als je ze goed kunt slijpen, ook dat is een kunst namelijk.
Een kunst die ik overigens niet beheers, het ding weer mooi even snijdend maken is erg tricky.

Op 17 oktober 2019 21:15:25 schreef flipflop:
Wat maakt snijolie "goede snijolie", tov "slechte snijolie"?

Ik gebruik voor alu al tijden WD40, dat is vast geen goede olie, maar het werkt als een malle ;)
Ook voor het tappen van alu, en daar heb je ECHT iets van olie bij nodig, zeker voor de taaiere soorten.

Sine

Moderator

Uhu, de eerste bruikbare daarvan moet ik nog tegenkomen.

Heel eerlijk, wij hebben zo'n toestel in gebruik. En indien JUIST ingesteld werkt dit prima.
Bij de betere toestellen heb je blijkbaar twee stappen. Eerst het aansnijvlak, 'de ziel', slijpen en dan het snijvlak.
Afhankelijk van de diameter dient de juiste doorn gebruikt te worden en vanzelfsprekend de diameter ingesteld te worden.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 oktober 2019 21:15:25 schreef flipflop:
Wat maakt snijolie "goede snijolie", tov "slechte snijolie"?

Dat je direct het verschil voelt tijdens het boren of tappen.

Ik gebruik deze (was de eerste site dus even zoeken voor eventuele gunstigere prijs). Ofwel deze.

Op 17 oktober 2019 21:07:33 schreef Kaspervlz:
[...]
1 centerpunt maken
2 juiste ( best forse) druk uitoefenen
3 zorgen dat de boor niet (te) heet wordt, dus voldoende boor-olie gebruiken en als het toch rookt, weer meteen olien.
4 De juiste chips produceren, geen kruim svp.
[...]

1) na het centerpunt even een centerboor gebruiken. Dan loopt het haast nooit fout.
2) bij kobalt en tin net heel weinig druk. Je voelt ze wel snijden. Voel je ook direct dat je weer even moet 'smeren'. Om mijn vader te citeren. Je moet de boor laten snijden, je moet ze er niet door kloppen. Dan moet je een hamer gebruiken. Geen boormachine.

@benleentje: wie hier hout boort met een metaalboor kan direct een nieuwe gaan halen. Er zijn hier houtboren voorradig van 3mm tot een 20mm. Houtboren hebben een scherpe punt en snijden compleet anders. De wat dikkere hebben vooraan een soort schroef. Trekken zichzelf door het hout.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heel eerlijk, wij hebben zo'n toestel in gebruik. En indien JUIST ingesteld werkt dit prima.
Bij de betere toestellen heb je blijkbaar twee stappen. Eerst het aansnijvlak, 'de ziel', slijpen en dan het snijvlak.

De ziel van een boor kun je zelf niet slijpen, die is er in de fabriek in gefreesd.
Bij een goede slijpmachine kun je wel een facet slijpen, dat is het aansnijvlak.
Printboren hebben bijvoorbeeld zo´n facet, en zo zijn er nog wel meer speciale materialen die met een facet geslepen boor mooier te boren zijn.

WD40 is een prima smeer middel als je alumunium wilt boren.
Spiritus gaat ook goed, maar dat stinkt nogal.

Op 17 oktober 2019 21:55:35 schreef Brainbox:
[...]
De ziel van een boor kun je zelf niet slijpen, die is er in de fabriek in gefreesd.

Ok, nam aan dat dit hetzelfde was. Weer wat bijgeleerd.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

- Smeren is wat het snijden van metaal betreft in elk geval beter dan niet smeren.
- Goed ontbraam gereedschap in diverse soorten (mesje, ronde frutsels, steentjes) help om alles na het boren pijnloos netjes te krijgen.
- Afplakken tegen beschadiging.
- Een paar goede getrapte boren, klokboren en trekponsen zijn nuttig voor nette grotere (> 6mm) gaten in plaatmateriaal. Ik ben niet zo van de setjes, en koop liever enkel de maten die ik nodig heb
- Alles goed vastklemmen scheelt enorm. Ik maak voor lastiger klussen houten plankjes e.d. op maat, en schroef het geheel met dikke bouten vast aan het plateau van de kolomboor / het bed van de frees.
- Het kan geen kwaad eens te kijken wat de aanbevolen snelheden en aanzet zijn, maar die tabellen zijn gemaakt voor productiewerk / machines en vaak niet haalbaar.
- De kunst is soms ook iets niet te doen als de machine / het gereedschap het niet aan kan.

Dit was vanochtend; 12mm BNC gaten opboren naar 24mm D-size XLR met een getrapte boor. De (onvervangbare) frontplaat is 2mm alu + 0,5mm alu geanodiseerd met opdruk er los bovenop, zodat de schroefjes er mooi onder kunnen.

.. Als alles eenmaal opgespannen is, is het eigenlijke boren 20 seconden werk ;)

Resultaat:

benleentje

Golden Member

Op 17 oktober 2019 21:15:25 schreef flipflop:
Wat maakt snijolie "goede snijolie", tov "slechte snijolie"?

Een snijolie mag het basis metaal niet aantasten. Voor RVS neem je dan een snijolie waar geen chloor in zit. Voor RVS kan je ook spiritus nemen dat koelt de boor ook. En het is handig als de snijolie zo lang mogelijk op de boor blijft zitten en dus niet te snel verdampt.

wie hier hout boort met een metaalboor kan direct een nieuwe gaan halen.

Dat snap ik niet, je metaalboor gaat er niet van kapot. En als er per ongeluk een verborgen schroef in de houtenbalk zit dan is dat geen probleem met een metaalboor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit zijn denk ik wel de beste boren die ik ooit ben tegen gekomen.

https://www.dormerpramet.nl/boren

Een schroef is te hard voor de meeste boren en dus gaat je boor inderdaad kapot.

En met een metaalboor in hout boren is zeker niet optimaal de boor wordt al snel veel te warm en gaat daarmee ook kapot.

Een universele boor bestaat niet, voor een enkele keer eens een gaatje boren kan je een standaard metaalboortje misbruiken.

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op donderdag 17 oktober 2019 22:37:26 (60%)

maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2019 22:26:23 schreef benleentje:
[...]Dat snap ik niet, je metaalboor gaat er niet van kapot. En als er per ongeluk een verborgen schroef in de houtenbalk zit dan is dat geen probleem met een metaalboor.

Klinkt een beetje als boren op ee te hoog toerental misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Heeft elk materiaal(metaal) geen speciale boor nodig als je het echt goed wilt doen?
De vrijloophoek en andere slijp "hoeken" zijn dan anders.
(ja ik heb de klok horen luiden maar weet niet precies meer waar.....)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

En met een metaalboor in hout boren is zeker niet optimaal de boor wordt al snel veel te warm en gaat daarmee ook kapot.

In hout kapot gaan waarvan. Dat een boor warm word komt pas nadat deze al bot was om mee te beginnen.

Klinkt een beetje als boren op ee te hoog toerental misschien?

Uiteraard boor je in houd met een zo hoog mogelijk toerental.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Dit zijn denk ik wel de beste boren die ik ooit ben tegen gekomen.

Zijn inderdaad mooie boren maar ook mooie prijzen. Tot nu toe kom ik goed weg met een setje van Herman Buitelaar. In aluminium en FR4 (frontjes) boor ik altijd voor met een hardmetalen 2mm of zo boortje uit Deurne, die lopen ook niet weg.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.