Maximale afwijking berekenen

Beste allen,

Voor mijn opspanning moet ik de maximale afwijking t.o.v. de bevestigingsplaat die op de as bevestigd zit berekenen.

Het gaat om een as, waar een bevestigingsplaat aan vast zit. Deze as wordt in een blok bevestigd.

De harde eis die aan deze afwijking is gekoppeld is dat de afwijking maximaal 0,1 mm mag afwijken.

Het gaat om een losse passing 50 h6H7. De diameter van de as is 50 mm.

Voor de as:
grootste grensmaat: 50 mm.
kleinste grensmaat: 49,984 mm.

Voor het gat:
grootste grensmaat: 50,025 mm.
kleinste grensmaat: 50,000 mm.

De grootste speling : grootste grensmaat - kleinste grensmaat = 50,025- 49,984 = 0,041

Mijn vraag aan jullie is: Hoe kun je dit berekenen?

GJ_

Moderator

Op 18 oktober 2019 07:49:13 schreef SBV:
Mijn vraag aan jullie is: Hoe kun je dit berekenen?

Ik snap je vraag niet. Je hebt het toch zojuist berekend?

Gegevens van het ISO passingstelsel haal je uit een tabel, een Tolerator of een van de vele calculators zoals deze:
https://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel.html

Ja, ik snap hoe je de grootste speling uit kunt rekenen. Heb de waardes ook uit een tabel van het ISO passingstelsel gehaald.

Hoe langer de as wordt, des te groter wordt de speling. Alleen hoe is dit te berekenen?

[Bericht gewijzigd door SBV op vrijdag 18 oktober 2019 10:29:46 (22%)

GJ_

Moderator

Hoe langer??
Die waardes haal je uit een tabel, die bereken je niet.

Wat is eigenlijk de relatie met elektronica?

Met langer bedoel ik het toenemen van de lengte. De maximale speling aan het uiteinde van de as zou wel berekend moeten worden met een of andere factor lijkt me.

Zie bijgevoegde afbeelding.

De relatie met elektronica is dat deze mal geautomatiseerd gaat worden door motoren en toebehoren.

GJ_

Moderator

Je draait die assen toch niet taps of zo?
De afwijking zijn niet verplicht of zo, het zijn gewoon toleranties waarbinnen de maat moet blijven.

edit,
ahhhh, ik zie nu waar je heen wil. Als je as de minimale diameter heeft en het gat de maximale heb je aan het einde van de as extra speling die je wil berekenen. Dat is toch gewoon een vaste verhouding lengte as/ gatdiepte?

Op 18 oktober 2019 11:11:46 schreef SBV:
Met langer bedoel ik het toenemen van de lengte. De maximale speling aan het uiteinde van de as zou wel berekend moeten worden met een of andere factor lijkt me.
De relatie met elektronica is dat deze mal geautomatiseerd gaat worden door motoren en toebehoren.

Vraag: Wat is de relatie van een brandende LED met mijnbouw?
Atw: De stroom komt uit een kolengestookte centrale.....

pamwikkeling

Special Member

Zoiets heet vorm en plaatstoleranties.
kijk hier eens : http://www.vormenplaatstoleranties.nl/

Maar het heeft inderdaad weinig met elektronica te maken....

Op 18 oktober 2019 11:17:41 schreef GJ_:
Je draait die assen toch niet taps of zo?
De afwijking zijn niet verplicht of zo, het zijn gewoon toleranties waarbinnen de maat moet blijven.

edit,
ahhhh, ik zie nu waar je heen wil. Als je as de minimale diameter heeft en het gat de maximale heb je aan het einde van de as extra speling die je wil berekenen. Dat is toch gewoon een vaste verhouding lengte as/ gatdiepte?[bijlage]

Ja, dat probeerde ik dus te omschrijven. ik zelf weet dus niet of dit een vaste verhouding heeft.

Stel het gat is 1 meter diep. en de as steekt nog 2 meter uit de behuizing.

Wordt de speling dan 2x zo groot aan het einde van de as?

GJ_

Moderator

nee 3x zo groot, je as is drie meter lang. Dus drie keer de gatdiepte