Li-ion accu

Ik heb geen afzekering
Deze dan?
Kunt daar wel opmaken?

[Bericht gewijzigd door Wilmar op donderdag 17 oktober 2019 22:45:50 (26%)

W.M. van Gilst

De Hoofdzekering zit in dat afgesloten kastje onder de meter.

In nederland zijn dat nog vaak echte zekeringen, geen automaten. En het kost dus geld om ze weer aan te laten zetten als je ze laat doorbranden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké en kan ik door iemand laten doen met de zekering kastje vervangen dat het wel tegen kan voor C- karastiek
of moet ik navragen aan bedrijf Enduris

W.M. van Gilst

Ik heb niet alles gevolgd, maar jou hoofdzekering laten vervangen is niet een reele optie, denk ik. Dat kost significant geld.

Als ik het goed gok, heb je een puntlas ding gekocht en die laat de automaten springen?

Gebruik een (lang) verlengsnoer tussen de puntlasser en het stopcontact. Maak een groep zonder aardlek automaat als de aardlek springt en niet de zekering.

Laatste optie: gewoon je zekering verhogen naar wat nodig is. Neem de moeite om dat in zo klein mogelijke stapjes te doen zodat je de grootste selectiviteit houdt t.o.v. de hoofdzekering.

Als je namelijk een C20 zou nemen voor een groep met de puntlasser, dan is die officieel niet "selectief" ten opzichte van de x25 hoofdzekering. Dus worst-case krijg je bij een storing dat je hoofdzekering gaat en niet jou eigen zekering. Dan kost het je geld om dat weer te laten aanzetten. Het lijkt me dat ik deze situatie zou aandurven ook al is het niet helemaal "fijn". Maar ik zou dit preferen boven de situatie dat je op voorhand hoge kosten maakt en dan ook nog een maandelijkse fee....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja klopt de puntlas apparaat laat de automaten springen .
Das goed eerst 20A C-kar proberen en met de lange verlengsnoer.
Ik merkte dat ik met lange verlengsnoer beter presenteert.
Dank u
Gr wilmar

W.M. van Gilst
maartenbakker

Golden Member

Als je steeds kort achterelkaar last, zou je zelfs nog een 16A met C karakteristiek kunnen proberen. Je lasapparaat trekt iets van 18A, maar dan duurt het alsnog een tijd voordat een automaat reageert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb in de meterkast 2 niet gebruikte 16A B-kar
en de ene niet gebruikte doe ik 20A C-kar.
dan is toch wel beter dan 16A C-kar of niet?

W.M. van Gilst

20A C- kar niet gebruiken,
Of begrijp ik het verkeerd

W.M. van Gilst

Volgens mij is het in NL eigenlijk niet de bedoeling om 20A zekeringen/automaten te gebruiken. In BE is het wel toegestaan.

Als je 16A zekeringen steeds er uit floepen, dan moet er wat gebeuren. Dus als je er 20A in zet en dat gaat wel goed.... Mooi!

Eigenlijk wil je de zekering zo klein (lage rating) mogelijk: Als je een groep hebt met alleen een koffiezet apparaat van 1000W, dan is 5A voldoende. Als er iets mis gaat en er gaat ongecontroleerd 1500W ergens zitten waar het niet hoort kan je ook brand krijgen.

De kans is echter zodanig klein, bij een volle sluiting is gegarandeerd dat je zekering er uit floept, dus ook een 16A zekering is voldoende veilig. Maar hoger dan krijg je dus met diverse nadelen te maken. Zoals ik al zei dat je selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering gaat missen, maar ook dat je niet meer de garantie krijgt dat bij een kortsluiting de zekering snel genoeg springt dat er geen brand ontstaat.

Op 18 oktober 2019 14:36:16 schreef Wilmar:
dan is toch wel beter dan 16A C-kar of niet?

Beste is de laagste rating waarbij je normaal kan werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat moet ik dan gaan doen ?

W.M. van Gilst
maartenbakker

Golden Member

16A met C kar proberen, en als die er na een tijdje normaal gebruik toch uitfloept een 20A proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

16A C moet een toestel met hoge inschakelstromen wel opvangen, gaat deze er toch uit dan kom je al snel aan 20A C en dan kan de hoofdzekering er ook sneller uitgaan, die is 25A gG en wrs al oud. staat er een toestel aan in huis van 1600W kan ie er zo uitliggen als je gaat lassen met die hoge piekstromen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oké dank u allemaal .
Ga bestellen

W.M. van Gilst

Nog even een rare vraag.
Ik had 20A C- kar op vrijdag besteld en komt op 2 werkdagen aan huis.
Dan heb ik als ik het nu bestel 16A C-kar , 2 in huis (25A B-Kar en 20A C-kar) die ik niets meer aan heb.
Toch proberen retour zenden ?
Of zal het wel los lopen met 20A C-kar?
Niet boos worden op mij hoor!

W.M. van Gilst

Het is goed gelukt met de puntlassen op 20A C- kar , zonder problemen. Ben erg blij mee

W.M. van Gilst