zcd signaal loopt niet syncroon

Kan nog niet wat vinden wat ik snap over de emitor weerstand en hoe die te bereken.
Wie kan mij een hint geven.

Arco

Special Member

Je bedoelt de collectorweerstand? Dat hangt dus af van de stroom door de led en de CTR van de opto.
Voor ZC detectie wil je dat de opto zo ver mogelijk tot de ZC blijft werken. Als je bijv. berekent voor 5v aan de ledzijde:

Bij 5v aan de ledzijde is de spanningsval over de weerstanden 5v-1.2v (Vf van de led) = 3.8v.
De stroom die loopt is dan 3.8v / 94000Ω = 40.4uA. Met een CTR van 30% moet de stroom aan de transistorzijde onder de 40.4uA * 0.3 = 12.1uA blijven.

De spanning over de collectorweerstand is 3.3v - 0.3v (Vce transistor) = 3v. Een stroom van 12.1uA is 3.0v / 0.0000121A = 247.9kΩ
Om tot 5v van de zero crossing te kunnen meten heb je dus meer als 247k nodig.

Opto bij ZC is altijd heel lastig, omdat de stroom en spanning naar de nul toe steeds lager worden...

Om de exacte doorgang vast te stellen wordt vaak een truuk toegepast:
Op het moment dat de opto 'uit' gaat, telt men daar nog een offset bij op van enkele uS (proefondervindelijk vast te stellen)
Een andere mogelijkheid is een klein condensatortje toevoegen om het schakelpunt wat te verschuiven...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 oktober 2019 11:09:58 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die collectorweerstand moet in principe zelf kiezen naargelang wat er op de uitgang aangesloten ligt.
De 74LV14 heeft maar 5µA nodig dus zul je in totaal met 100µA door de transistor zeker toekomen.
Omdat je met maar 3.3V werkt is de saturatiespanning van de transistor ook belangrijk, in de datasheet staat er Vcesat = 0.25V typ.

De collectorweerstand is dus (3.3 - 0.25)/0.0001 = ~30k of 33k standaard.

e:/Arco was rapper ;)

e2/: bij ZC is het noodzakelijk van een opto te nemen met een hoge CTR zodat de bandbreedte (of de 2 schakelpunten) rond het nulpunt niet te breed is.

LDmicro user.

Alleen jullie hebben beide een andere waarde.

Arco werkt met een stroom van 40uA en MGP met 100uA.
MGP waar tover jij de 100uA weg, is dit omdat jij in een eerder bericht de weerstand aan de led kant van de optocoupler verlaagd hebt, hierdoor gaat er meer stroom lopen door de led en dus ook aan de uitgang.
Heb ik het zo goed beredeneerd.

Ik vind 40µA nogal aan de lage kant, vandaar.

Of je nu 40 of 100µA neemt speelt hier geen rol, beiden zullen werken omdat de 74LV14 maar 5µA nodig heeft, het zijn onze keuzes, als jij een andere maakt ook goed.

e:/ik voel tot hier dat het wat onoverzichtelijk wordt voor u, lees het eens zorgvuldig door en tracht te begrijpen wat CTR nu eigenlijk is.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Er gaat niet 'meer stroom door de led' lopen, die stroom is vast. (wordt alleen door de spanning en weerstanden bepaald)
Met 100uA door de collectorweerstand heb je aan de ledzijde 333uA nodig. Met de 47k weerstanden houdt dat in dat de opto beneden de 31v niet normaal meer werkt.
(in de praktijk werkt 't meestal wat beter, maar dat zijn 'worst case' getallen)

Ik gebruik meestal de PC817, nog steeds een van de beste opto's daarvoor (zijn er tot een CTR van 600)
Enige nadeel: zijn er alleen in DIL-4 (nou ja, ook in Gullwing, maar da's tenslotte een platgeslagen DIL... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2019 11:33:54 schreef Arco:
Er gaat niet 'meer stroom door de led' lopen, die stroom is vast. (wordt alleen door de spanning en weerstanden bepaald)
Met 100uA door de collectorweerstand heb je aan de ledzijde 333uA nodig. Met de 47k weerstanden houdt dat in dat de opto beneden de 31v niet normaal meer werkt.
(in de praktijk werkt 't meestal wat beter, maar dat zijn 'worst case' getallen)

Misschien een stom iets, de 31V komt weg van (47K*2)*0,333mA = 31V
Alleen wat gebeurt er nu als de wissel spanning stijgt, dan gaan de weerstanden meer vermogen verbranden omdat de spanning en stroom door de led hetzelfde blijven, heb ik het zo goed.
Ik had vroeger bij het jaartje electronica beter moeten opletten.

Als ik dus eerder een puls willen hebben van de ZCD zal ik de weerstand moeten verlagen. Alleen dit kan niet onbeperkt omdat anders het vermogen te hoog wordt en de weerstand verbrand.
Bij weerstanden van 33K spreekt de zcd aan boven de 22V (33K*2)*0,333mA = 22V

Hoe bereken ik nu terug wat het vermogen is wat de weerstand moet hebben.
led spanning = 1,25V
Utoptop = 325V
is dit dan (325-1,25)/2 = 162V
De weerstand moet dan geschikt zijn voor als de sinus op de top is (162*162)/33K = 0,8W
Of zit ik nu helemaal verkeerd.

Ik gebruik meestal de PC817, nog steeds een van de beste opto's daarvoor (zijn er tot een CTR van 600)
Enige nadeel: zijn er alleen in DIL-4 (nou ja, ook in Gullwing, maar da's tenslotte een platgeslagen DIL... ;) )

Dat betekend dat ik hier ook nog een gelijkrichter voor moet zetten want ik wil beide helften detecteren, en wil juist zo min mogelijk componenten gebruiken.

Wel top dat jullie de tijd en geduld hebben om mijn voor jullie simpele vraagstelling te willen uitleggen.
Begint het redelijk te snappen.

Over de weerstanden staat er 230Vrms, dus het vermogen is volgens de Wet van Ohm u²/R = 230²/(2x33k) =0.8W totaal, elke weerstand van 33k 0.5w is goed.

Nee je moet geen gelijkrichter omdat er 2 leds in die opto zitten. niet in die PC817 dan moet het wel, maar die SFH zal het ook wel doen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Alleen wat gebeurt er nu als de wissel spanning stijgt, dan gaan de weerstanden meer vermogen verbranden omdat de spanning en stroom door de led hetzelfde blijven, heb ik het zo goed.

Bijna ;)
De stroom door de led wordt wel hoger naarmate de spanning stijgt.

Utoptop = 325V

Nee, 2 * 325v = 650v (maar die waarde hebben we niet nodig)

Max vermogen is (325 / 66000) * 325 = 1.6W (iedere weerstand dus 0.8W)
Gemiddelde is een stuk lager, bij 230v is dat 0.4W per weerstand.

Ik gebruik de PC817 altijd zonder brugcel, de tussenliggende doorgang bereken ik in software. (je weet tenslotte dat die na exact 10mS komt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2019 12:17:46 schreef MGP:
Over de weerstanden staat er 230Vrms, dus het vermogen is volgens de Wet van Ohm u²/R = 230²/(2x33k) =0.8W totaal, elke weerstand van 33k 0.5w is goed.

Waarom hoef je nu niet met de 325V te rekenen ?

Nee je moet geen gelijkrichter omdat er 2 leds in die opto zitten.

Als ik naar de datasheet van de PC817 dan zit hier maar 1 led in.
De SFH die ik gebruik is inderdaad voorzien van 2 leds.

/e te langzaam gereageerd

Op 18 oktober 2019 12:25:11 schreef arnold geurtse:
[...]
Waarom hoef je nu niet met de 325V te rekenen ?

Dat is het vermogen op het piekpunt er zijn ook nog veel andere punten op die sinus ;) je moet in RMS rekenen bij wisselspanning.

LDmicro user.

Dat is het vermogen op het piekpunt er zijn ook nog veel andere punten op die sinus ;) je moet in RMS rekenen bij wisselspanning.

en RMS is 230V en 325V is de DC waarde ?

Nee de spanning gemeten op het net is 230Vrms.
De topwaarde van die sinus is 230 x 1.41 = 325V

De top tot top waarde is 2 x 325v maar de rms waarde blijft 230V.

Videooke

e:/ die 325V wordt enkel gebruikt om de maximale stroom door de led te berekenen over de volledige periode van de sinus.
De stroom door de led wordt maw nooit hoger, dan weet je ook dat die niet defect gaat over gans de periode van de sinus.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 18 oktober 2019 12:42:15 (35%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Tekening zegt meer als woorden... ;)

Vooral als je SMD weerstanden gebruikt is het raadzaam om ze voor 325v te berekenen qua vermogen.
Heb tot mijn schande moeten vaststellen dat standaard SMD weerstanden zeer slecht tegen herhaaldelijke korte overbelastingen kunnen...
(een through-hole weerstand wordt hooguit wat bruin, maar een SMD geeft meestal een flits+rookwolkje... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 oktober 2019 12:47:13 (76%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2019 12:40:18 schreef Arco:
Tekening zegt meer als woorden... ;)

Dat legt nog niet uit waarom je die 230Vrms moet nemen ;)

LDmicro user.

Duidelijk, wat een leerzame dag vandaag.

Ik zit alleen nog met de collector weerstand, wat is nut hiervan, dan snap ik misschien ook hoe je die berekent.

Ik snap de CTR verhouding, dat wat er aan de ingang ingaat er aan de uitgang op ongeveer 30% weer uitkomt.

voor de schmitt trigger moet dit minimaal 5µA zijn. Alleen waar is die weerstand voor, is dit een stroom begrenzer ?

De weerstand staat min of meer parallel aan de ingang van de schmitt trigger. dus hier zal uitgaande van 100 µA 95 µA over staan.
Wat bij 3,3V (niet rekening houdend met de spanning over de transistor) neerkomen op een weerstand waarde van 3,3/95 µ = 35KΩ

Ik hoop dat ik het zo goed heb, iets anders kan ik niet bedenken.

Arco

Special Member

De optocoupler heeft een open collector uitgang. Zonder pull-up gaat die zweven en willekeurige waarden geven indien die 'uit' is...

Je moet de collectorweerstand van de andere kant af berekenen...
Eerst moet je kijken tot welke spanning je wilt kunnen detecteren. (hoe dicht bij de 'nul')
Dan terugrekenen de andere kant op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2019 12:47:04 schreef arnold geurtse:
Ik snap de CTR verhouding, dat wat er aan de ingang ingaat er aan de uitgang op ongeveer 30% weer uitkomt.

Niet volledig juist.
Het moet zijn:
Wat er aan de ingang ingaat kun je aan de uitgang gebruiken om collectorweerstand te bereken.
Of ook nog Ic = Iin x CTRwaardein %

Meestal zal de stroom door de transistor lager gekozen worden dan in die formule.
Je zit met die ZCD met een heel slecht voorbeeld om dat te begrijpen.

LDmicro user.

ik heb een nieuw probleem, denk dat de colector weerstand niet goed is.

Het volgende, ik heb de beide led serie weerstanden veranderd in 33K, de colector weerstand naar 47K
bij 10K was puls niet een mooie naald.

Bij 47K wel, echter is de spanning maar 1V en schakelt de schmitt trigger niet, dit komt doordat de spanning op de ingang te laag is, volgens de datasheet zou een logische 1 plaats vinden boven de rond de 1,35V ik kom dus iets te kort.
Dit betekend dat mijn 47K weerstand te groot gekozen is en ik deze moet verlagen naar ongeveer ?
Hier loop ik vast.

Had gegokt op 47K, helaas verkeerd gegokt.

/e Voorlopige oplossing is door 2 weerstanden van 47K parallel te zetten, dan krijg ik een ingangspanning van 2V en werkt de Schmitt trigger goed, er komt nu een mooi signaal uit.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 18 oktober 2019 16:51:45 (13%)

Verminder de 2x 33k weerstanden, je mag gaan tot 325/0.02 = 16k totaal.

Maak er 2 x 22k van en bereken zelf het vermogen ;) desnoods gebruik 4 weerstanden van 10k van kleiner vermogen.

LDmicro user.

Wat zou er mis mee zijn als ik de colector weerstand op 22K of 27K zou zetten.

2302/(2x22K) = 1,2 watt
Dit is te hoog voor een 1 watt weerstand.

Dan zou ik eerder kiezen voor 27K, dan kom je op ongeveer 0,98 watt

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 18 oktober 2019 17:14:08 (50%)

Arco

Special Member

Die waardes 33k en 47k werken prima, maar niet met zo'n beroerde optocoupler.
Met een 22k collectorweerstand heb je aan de ledzijde veel lagere weerstandswaarden nodig om voldoende stroom door de leds te krijgen bij lagere spanningen.
(2x 22k is dan nog veel te hoog)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Duidelijk verhaal, wordt dus een wijziging in mijn ontwerp andere, betere optocoupler toepassen, misschien wel die van Arco een PC817X1 met daarvoor een gelijkrichter.

ga ik uitzoeken en kom hier op terug.

Ik loop nu tegen het laatste punt aan, mijn mosfets worden warmer, niet heet maar warmer. dan is de lamp voor 10 minutjes op 50% gedimd.

bij mijn weten zou dit niet moeten mogen, waar zou dit aan kunnen liggen, de serie weerstand voor de vom is nu 200 Ω

/e advies voor onderdeel, zou dit wat kunnen zijn, hij heeft een CTR van 300% dus wat ik er in stop komt er 3x zo groot uit.
https://www.conrad.nl/p/broadcom-optocoupler-fototransistor-hcpl-817-0…

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 18 oktober 2019 17:51:06 (19%)

Arco

Special Member

De mosfets zouden niet warm mogen worden normaal (als de load niet al te extreem is)
Klein beetje opwarmen kan gebeuren, doordat de VOM1271 nogal traag is (de fet is wat langer in het lineaire gebied waardoor 'ie warm wordt)
Of de aansturing van de VOM is niet genoeg om de fets goed open te sturen.

De PC(HCPL)817 kan prima zoals gezegd...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 oktober 2019 18:08:05 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De aansturing gebeurt vanuit een micro controller, de optocoupler is voor het synchronisren van het PWM signaal, zodat het signaal iedere keer netjes opnieuw start bij een nuldoorgang.
Zal nu wel eens aan de vom gaan meten kijken wat voor signaal is hier krijg.

ik kon de pc817x1 niet vinden, de HCPL817 wel, blijkbaar is dit dus hetzelfde component :)
enigste waar ik dus op moet letten is de toevoeging.

ik wou voor de optocoupler deze gelijkrichter zetten
https://www.conrad.nl/p/panjit-di154-bruggelijkrichter-dip-4-400-v-15-…

Dan zou het moeten werken, alleen de weerstanden opnieuw door rekenen.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 18 oktober 2019 18:27:13 (21%)