Maximale tijd alarm

Michel Evers

Golden Member

Ik heb een hond die telkens eten van het aanrecht en tafel steelt. Om hem dit af te leren moet tijdens het stelen zijn aandacht naar iets anders gaan. Met geluid zijn al vele goede resultaten behaald. Dus heb ik van Velleman de “IR light barrier (MK120) besteld.

Dit apparaatje maakt een schril geluid als het IR licht wordt onderbroken. Dit werkt erg goed. Er wordt tot nu toe niets meer gestolen. Nu doet zich het volgende probleem op. Als de hond of de kat een van beide apparaatjes wat verschuift blijft het ding continu “gillen”. Voor de honden en katten om gek van te worden.
Hoe kan ik op een of andere manier een maximale tijd aan het alarm geven. M.a.w. als het IR licht om een of andere reden definitief wordt onderbroken, zal het alarm niet langer klinken als bijvoorbeeld 2 seconden.
Mijn werk heeft bestaan uit besturingstechnieken en industrieel automatiseren en als ik dit dus elektrotechnisch of PLC gestuurd zou moeten doen was het als lang klaar geweest. Maar nu met die electronica moet ik toch even hulp zoeken.
Wat moet ik kopen aan componenten en hoe aan te sluiten?
Ik heb geen schema van de schakeling. Zat niet bij de kit bij.
Wie heeft een oplossing?

Ik zou een vaste opstelling maken voor de beide printjes.

Thevel

Golden Member

Ik heb geen schema van de schakeling. Zat niet bij de kit bij.

Het is deze als het goed is.

Een condensator en weerstand tussen de comp aansluiting zetten zal wel eens kunnen werken.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 17 oktober 2019 20:44:12 (28%)

Michel Evers

Golden Member

Het zou dat schema kunnen zijn. Geen idee, maar toch bedankt, ik zal het downloaden mits dat is toegestaan.

Ik heb beide printjes in kunststof behuizingen gebouwd en er inderdaad ook over gedacht om deze doosjes met dubbelzijdige kleefband op het aanrecht vast te plakken. Ik weet alleen niet of mijn vrouw daar blij mee is. Je zult zien dat ze in de weg staan.

Parallel aan de Buizer een klein relais wat bijvoorbeeld 2 seconden vertraagd opkomt en vervolgens het signaal naar de Buizer verbreekt.
Maar hoe laat ik in de “ electronica wereld” een relais vertraagd opkomen.

Thevel

Golden Member

Het is het schema van een Velleman MK120, zal dus wel kloppen.

Ik dacht eraan om ze op een latje te monteren, dan kun je het
makkelijk verplaatsen.

Michel Evers

Golden Member

Maar als ik ze makkelijk kan verplaatsen dan kunnen de honden dat ook denk ik zo.

Michel Evers

Golden Member

Ik heb inmiddels een ander probleem met deze “diefstal detectie”.
Als ik de IR licht detector uit zet, klinkt er telkens een piep uit de buzzer die langzaam weg ebt.
Dat is natuurlijk de spanning die langzaam mindert.
Kan ik dit oplossen door een diode (1N4007) parallel over de buzzer te zetten? Kan ik dit testen zonder dat ik e.e.a. kapot maak?

Overigens werkt het waarvoor ik het bedoeld heb. Onze “dief” is al een paar keer op heterdaad betrapt en heeft daardoor niets weg genomen. Hij loopt daarna wel een beetje triestig weg. :?

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op vrijdag 18 oktober 2019 18:44:11 (22%)

Arco

Special Member

Diode over buzzer zal geen nut hebben tegen dit probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Michel Evers

Golden Member

Wat dan wel?
Ik vind het niet erg, maar de honden wel. Die denken dat ze weer iets doen wat niet mag.

Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2019 18:41:15 schreef Michel Evers:
Als ik de IR licht detector uit zet, klinkt er telkens een piep uit de buzzer die langzaam weg ebt.

Zit de ontvanger op een adapter en zet je hem uit met de schuifschakelaar op het printje of trek je de stekker van de adapter eruit?

Arco

Special Member

Als 't een goed gestabiliseerde voedingsadapter is, kun je C5 weglaten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 oktober 2019 20:34:35 schreef Thevel:
[...][bijlage]
Het is deze als het goed is.

Een condensator en weerstand tussen de comp aansluiting zetten zal wel eens kunnen werken.

Als de lichtsluis normaal werkt, zal de uitgang comp hoog zijn. Wordt de straal onderbroken, dan zal comp na het ontladen van condensator C3 laag zijn en de buzzer zal overgaan. Door comp uitgang en comp ingang te koppelen met een elco, kan het probleem worden opgelost. Sluit een elco aan tussen comp uit en comp ingang, Verbindt comp ingang via een hoge weerstand aan op +V.
Op het moment dat de straal onderbroken wordt, zal de nieuwe C de puls gewoon doorgeven. Blijft comp uitgang laag, dan zal de nieuwe C opgeladen worden, waardoor comp in weer hoog wordt en de buzzer stopt. Ik zou eens een proefje doen met een elco van 100 uF en een weerstand van 1M Ohm. De plus van de nieuwe elco komt aan comp in.
Zet aan de nieuwe weerstand een diode parallel met de kathode aan V+, zodat bij het herstellen van de situatie waarbij de straal langdurig onderbroken is, de comp ingang niet een te hoge ingangsspanning krijgt. Elke diode zoals een 1N4148 voldoet.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 18 oktober 2019 20:25:49 (12%)

Anoniem

Als ik de IR licht detector uit zet, klinkt er telkens een piep uit de buzzer die langzaam weg ebt.

Haal C5 uit de pcb de soldeer deze aan GND en de kathode van D1
.

Hoe kan ik op een of andere manier een maximale tijd aan het alarm geven. M.a.w. als het IR licht om een of andere reden definitief wordt onderbroken, zal het alarm niet langer klinken als bijvoorbeeld 2 seconden.

Zet in serie met R12 een elco.
.
4k7 voor R12 geeft nog 1,7mA basisstroom
Met een 220µF is 1T dan zowat 1sec
Als T2 gedurende 3T in geleiding blijft gaat je buzzer 3Sec
Waarschijnlijk geen pulldown voor T2 nodig
Wel een antiparallel diode (1N4148) over b-e van T2 zetten
Experimenteren niet verboden ;)

Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2019 21:11:23 schreef anoniem015:
Haal C5 uit de pcb de soldeer deze aan GND en de kathode van D1

Zelf zat ik te denken aan de plus van de buzzer aan kathode van D1 te leggen, maar het verplaatsen van C5 is ook een eenvoudige oplossing.
Echter werkt geen van beide oplossingen de stekker van de adapter eruit trekt.

Zet in serie met R12 een elco.

Dat heeft als nadeel dat de buzzer langzaam "uitdooft"
De eerder genoemde oplossing van een condensator tussen de COMP ingang is een nettere oplossing...

Michel Evers

Golden Member

Op 18 oktober 2019 19:52:05 schreef Thevel:
[...]Zit de ontvanger op een adapter en zet je hem uit met de schuifschakelaar op het printje of trek je de stekker van de adapter eruit?

Beide printjes zijn netjes in kunststof doosjes geplaatst en werken op een 9 volt batterij. Dat is het makkelijkst om eventueel ook op andere plaatsen te kunnen gebruiken. Ik heb de buzzer met dubbelzijdige tape op het doosje geplakt met daar onder twee kleine gaatjes voor de draadjes. Ik heb aan/uit knopjes gebruikt. Zie foto’s.

Dank jullie wel voor de diverse oplossingen. In dit weekend zal ik er niets aan kunnen doen omdat ik geen materiaal in huis heb. Ik ga dus de benodigde materialen bestellen en als die ontvangen zijn ga ik jullie voorstellen testen. Ik laat sowieso weten hoe het afgelopen is. Ik hoop beide issues op te kunnen lossen.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op zaterdag 19 oktober 2019 01:25:46 (21%)

Thevel

Golden Member

Ik heb de buzzer met dubbelzijdige tape op het doosje geplakt met daar onder twee kleine gaatjes voor de draadjes.

Het is dan heel simpel om de plus van de buzzer aan kathode van D1 te leggen, de buzzer blijft dan stil na het uitschakelen.

Nu maar hopen dat de hond niet zo slim is om gewoon eerst het systeem uit te zetten! :+

Arco

Special Member

Het is dan heel simpel om de plus van de buzzer aan kathode van D1 te leggen, de buzzer blijft dan stil na het uitschakelen.

Dat maakt geen verschil, hooguit langer herrie... ;)
Met buzzer aan de kathode van D1 blijft 'ie altijd onder spanning, ook als de schakelaar uit is.
Zoals reeds gezegd: als je met gelijkspanning voedt is het verwijderen (of veel kleiner maken) van C5 ook een oplossing.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je hebt gelijk, verkeerd gekeken (het was al laat :) )
Verplaatsen van D1 naar de andere kant van de schakelaar en de buzzer met de anode verbinden gaat wel werken.

Michel Evers

Golden Member

De + van de buzzer ligt nu ook nog aan LD1 en C5. Moet dat blijven zo of moet juist die verbinding vervallen.

Thevel

Golden Member

{klik}

.
.
De modificatie met de diode is erg simpel:
Soldeer D1 los en verbind hem door met een dun draadje aan de bovenkant van de print.
Kras het printspoortje door zoals aangegeven.
Soldeer D1 aan de onderkant van de print.
Soldeer de plus van de buzzer op de schakelaar.

Anoniem

Kras het printspoortje door zoals aangegeven.

Daar ben ik hyper-allergisch aan.
Zeker als er een oplossing is zonder sporen te onderbreken :'(

Thevel

Golden Member

Ik snap niet wat er mis is om een klein spoortje doorkrassen/snijden of doorfrezen.

Oke, verplaatsen van C1 kan ook, maar aan onderkant van de print is mogelijk te weinig ruimte (hoogte), je moet hem dan aan de bovenkant plaatsen met draadjes en de condensator vastlijmen oid.
De ts mag zelf bepalen wat hij het makkelijkst vind...