Surface mount trimmer aansluiten op potmeter

Beste,

Voor een schoolproject heb ik een transportband met een speciale driver erbij. in de onderstaande PDF is een speed setting RV1 te zien. Dit is een surface mount trimmer (potentiometer). Het exacte type weet ik niet.

https://uk.misumi-ec.com/pdf/fa/2014/P1_1275-1276_F17_EN.pdf

Daarmee regel ik nu de snelheid van de transportband, alleen voor het gebruiksgemak is dit niet echt handig.

Daarom wil ik die surface mount trimmer los solderen, en die drie contacten verbinden met draden aan een grote potentiemeter. Zie onderstaande link.

https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industriele-componenten/Industrieel-sch…

Is dit mogelijk, of moet ik een andere potmeter hebben. Wat verandert er precies als je een grote potmeter aansluit op een pcb?

Alvast hartelijk bedankt!

Als ik de data-sheet lees heb je mss nog een andere mogelijkheid. Bekijk deze nog eens goed.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
fripster

Golden Member

hint: pen 7 en opmerking *6 op de datasheet....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Dankjewel voor jullie reacties, als ik het goed begrijp kan ik het paarse draadje op de 10k potmeter van eaton aansluiten. En dan zou het moeten werken, als ik RV1 EN RV2 op 0 zet.

Hoef je de aansluitingen z1 en z2 dan niet te gebruiken?

Je bent op de goede weg, je kan de snelheid van de motor regelen door een variabele spanning op klem 7 aan te sluiten. Deze moet wel binnen bepaalde grenzen vallen. (Zie data-sheet).
Een pot-meter heeft drie aansluitingen, als je daar maar 1 van gebruikt zal je niet veel resultaat hebben vrees ik.
Je zal iets moeten opbouwen wat de voedingsspanning binnen de regelgrenzen van je driver input brengt.
(Ik zou ook eens andere leveranciers bekijken, €53,- voor een potentiometer vind ik nogal over the top voor een schoolopdracht).

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dus als ik het paarse kabeltje op de middelste pin zet, en een 0V input op de linkse pin en een 5V input(max 10V) op de rechtse. Dan zou het moeten werken.

Maar dan moet ik wel een 5V DC spanning zien te krijgen, moet ik daar weer een aparte transformator voor aanschaffen? Het printplaatje maakt van de 24V wel 5V als het goed is, want de motor draait op 5V.

Ok, tussen connector 1 en 3 zit de weerstand van je potentiometer. Connector 2 is verbonden met de schuiver. Je referentie spanning +5Vdc sluit je aan op connector 1. Connector 2 sluit je aan op pin 7 van je controller. De gnd van je ref spanning moet je verbinden met connector 3 en pin 8 of 10. RV1 en RV2 moeten idd op 0.
Voor je referentie spanning moet je geen bijkomende voeding bestellen. Met een eenvoudige schakeling kan je dit uit de 24V 'aftakken'.
(Er staan waarschijnlijk wel wat opties op dit forum.)
Mvg

Edit: bekijk goed je data-sheet, meet alles goed na en je kan eerst eens wat testen door een labovoeding te gebruiken voor je externe input.

[Bericht gewijzigd door 60204 op woensdag 9 oktober 2019 20:41:27 (12%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Hartelijk dank voor je hulp, sorry voor de late reactie.

Ik begrijp het nu, alleen snap ik het aftakken van 24v naar 5v niet helemaal.

Ik heb op het forum rondgekeken, maar kon niet iets vinden met dezelfde situatie als ik.

Maar als ik het goed begrijp kan ik doormiddel van een schakeling de 24v van de voeding omzetten naar 5v? Ik weet echter niet veel van elektronica af omdat ik werktuigbouwkunde heb gestudeerd.

Zou je me misschien kort kunnen uitleggen hoe die schakeling eruit zal zien?

Ik zal het zelf proberen uit te vogelen, als ik maar een beetje weet hoe die schakeling werkt. Ik zal alvast kijken met een Labvoeding van mijn buurman of het werkt.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…
Dit is een schakeling die je zou kunnen toepassen.
Omdat de ingang van je sturing een redelijk hoge weerstand heeft, (volgens de data-sheet +10kOhm), zou je eventueel ook met enkele weerstanden een spanningsdeler kunnen maken.
Afhankelijk van wat de opzet van je opdracht is kun je mss beiden even proberen en dmv van wat metingen ervaring opdoen.
Mvg

Edit: C1 in de schakeling is niet nodig wanneer je reeds een gestabiliseerde 24Vdc voeding hebt.

[Bericht gewijzigd door 60204 op dinsdag 15 oktober 2019 18:39:33 (10%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dankjewel voor je reactie,

Maar mijn vraag is nu hoe ik aan de printplaat kom? Of hoef je die niet perse te gebruiken?

Als ik het goed begrijp moet ik dus een 78L05, 7805 of 78S05 van de 78xx serie pakken?

En de diodes sluit je dan aan op de plus en min van de 24v uitgangsspanning van de trafo?

Voor de rest lukt het wel denk ik.

Bij voorbaat dank.

De diodes, in de voorbeeldschakeling zijn er om de AC naar .... Om te zetten, en de C1 om af te ..... Jij hebt reeds 24Vdc ter beschikking.
Heb zo t idee dat je niet veel zelf probeert uit te zoeken.
Mvg
Bart

Edit: mss kan een mod of CO lid Ts nog een tip geven?

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 19 oktober 2019 15:56:13 (12%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Beste Bart,

Mijn excuses, ik moet inderdaad wat meer zelf proberen uit te zoeken.

Op Wikipedia vond ik bij 78xx-spanningsregelaar precies dezelfde schakeling, alleen dan zonder diodes en C1. Zie onderstaande link.

https://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar

Ik begreep eruit dat alle 4 de condensatoren voor het afvlakken van de spanning zijn. Maar C1 valt dan weg omdat ik al 24V DC gestabiliseerde spanning heb.

Ook hoef ik dan bv de diode 1n4007 niet te gebruiken omdat ik al een gelijkspanning heb.

En ik pak denk de 7805 als spanningsregelaar met 1 A.

Alleen begrijp ik nog niet helemaal welke condensatoren ik qua capaciteit moet gebruiken. Dit ligt er toch aan hoeveel Ampere je voeding geeft?

Bij voorbaat dank,

Mvg Lennart