zcd signaal loopt niet syncroon

Arco

Special Member

Ik zou de 1000v versie nemen, kost bijna hetzelfde: https://www.conrad.nl/p/panjit-di2010-bruggelijkrichter-dip-4-1000-v-2…
Zoals gezegd kan 't ook prima zonder, je kunt de tussenliggende nuldoorgang in software uitrekenen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2019 19:18:22 schreef Arco:
Ik zou de 1000v versie nemen, kost bijna hetzelfde: https://www.conrad.nl/p/panjit-di2010-bruggelijkrichter-dip-4-1000-v-2…
Zoals gezegd kan 't ook prima zonder, je kunt de tussenliggende nuldoorgang in software uitrekenen.

Software matig oplossen zou kunnen echter is de PWM en synchronisatie hardware matig geregeld, ik hoef alleen in de software de duty aan te passen en de rest wordt hardware matig geregeld.
Om deze reden moet ik dus wel een brug gelijkrichter er voor zetten, anders mis ik 1 synchronisatie puls.

1000V wordt het, zat al beetje te twijfelen.

Op 18 oktober 2019 18:17:33 schreef arnold geurtse:
ik kon de pc817x1 niet vinden, de HCPL817 wel, blijkbaar is dit dus hetzelfde component :)
enigste waar ik dus op moet letten is de toevoeging.

Die heeft een min CTR van 50% op If 5mA, is dat wel een betere keuze tov die SFH620?

e:/ Een veel gebruikte CNY17-4 heeft een CTR van 160 - 320 en is ook te verkrijgen bij C.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 19 oktober 2019 09:41:13 (23%)

LDmicro user.

Dat is iets wat ik nog moet gaan doorrekenen.

Omdat de zcd circuit nu redelijk werkt, wil ik eerst uitzoeken waarom mijn mosfet warm wordt.
Hoe warm mag een mosfet eigenlijk worden ?

Op 19 oktober 2019 09:35:49 schreef arnold geurtse:
... wil ik eerst uitzoeken waarom mijn mosfet warm wordt.
Hoe warm mag een mosfet eigenlijk worden ?

Wij zouden willen weten wat eraan hangt eer we iets kunnen zeggen en staan die op een koelplaatje?

Wat is warm? 60° kun je niet meer vastpakken en is nog ok.

Nog iets, meten is weten.
Je hebt een scoop, meet dan eens de ingang wat eruit komt.
Zoals Arco al schreef zit het er dik in dat de schakelsnelheid de boosdoener is.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 19 oktober 2019 10:18:35 (19%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Bij een lichte belasting en 1x per cyclus schakelen hoort de fet zeker niet warm te worden (ik schakel er 10A mee en die blijven nog koud)
Als de fet goed aangestuurd wordt is 'ie aan of uit, er gaat weinig vermogen in verloren.

Bij meten met de scoop moet je wel uitkijken als je in het primaire circuit wilt meten! (scheidingstrafo en/of geschikte probes gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben bijna in de gelegenheid om weer te hobbyen.

Het zou zo moeten zijn, dat bij de nuldoorgang de fet in geleiding komt, na x tijd (ms) schakelt hij uit.
dit zou als het goed is hardware matig geregeld moeten worden.

Die fets zijn niet voorzien van koellichamen en de laatste keer kon ik ze na ongeveer 10 a 15 minuten gewoon aanraken, wel voelden ze warm.

de bedoeling is om de ingang van de vom te meten, de uitgang van de vom en daarmee de ingang van de fets meten vind ik wat lastiger.

de laatste keer dat ik dat deed gingen hier de stoppen er door, lijkt er op dat de grond van de scoop niet geïsoleerd is van lichtnet. heel vreemd, maar dat terzijde.

zal straks een paar plaatjes van het scoop beeld plaatsen.

De load wat er nu achter zit, zijn 8x10W halogeen lamjes op een elektronische trafo. de trafo is geschikt voor leading en trailing edge dimmers.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op zaterdag 19 oktober 2019 12:35:58 (13%)

Hierbij een kort filmpje van wat er op de ingang van de VOM staat.

Tevens de spikes van ZCD, zoals te zien, dimt hij mooi tussen de 2 spikes zoals ik het ook verwacht had.

https://youtu.be/vtDdS6EpP2M

Mooi zo, dat werkt goed.
Voor uzelf kun je ook nog eens de schakelsnelheid controleren misschien is dat de oorzaak maar ik zou er niet teveel kopzorgen over maken, ik zie er geen probleem in dat ze lauw worden.

LDmicro user.

Net behoorlijk gedimmed en dan lijkt hij veel warmer te worden, zit er een beetje mee dat ik de dimmer in een behuizing wil bouwen en moet natuurlijk geen brand hebben daardoor.

Dan zul je het moeten meten en uitzoeken hoe het komt.

LDmicro user.

Ik krijg een heel vreemd signaal op de uitgang, of ik meet verkeerd of de schakeling schakelt anders dan ik had verwacht.

Het gekke is bij dit singaal branden de lampjes heel zacht, lijkt alsof het signaal verkeerdom is. geen idee hoe ik het beter kan meten.

Zit er ook mee, dat als ik zowel de massa van de probe en de probe zelf aansluit, de kans bestaat dat de zekering er door gaat.
Hebben alle scoops hier trouwens last van ?

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op zaterdag 19 oktober 2019 15:36:16 (25%)

Op 19 oktober 2019 11:26:01 schreef Arco:
Bij meten met de scoop moet je wel uitkijken als je in het primaire circuit wilt meten! (scheidingstrafo en/of geschikte probes gebruiken)

Lezen is ook een kunst ;)

LDmicro user.

Lezen is ook een kunst ;)

Je hebt mij te pakken.

Even een idee, ik vermoed dat ik het probleem misschien heb gevonden.

De serie weerstand die nu voor de led van de vom heb zitten is berekent op 200 ohm, bij 10mA echter is de 10mA het minimum en kan ik beter wat hoger gaan zitten.

In dit geval wil ik gaan rekenen met 20mA, ik mag tot 50mA gaan volgens de data sheet.
Dan zou ik uitkomen op een weerstand van 95Ω (100Ω).
Doordat de stroom wat hoger wordt, zal de led in VOM meer licht geven en dus sneller in schakelen waardoor de fet dus ook sneller schakelt en hierdoor minder warmte zal produceren.

Klopt deze beredenering en berekening ?

Ja 100Ω zou kunnen als de controllerpoort dit aankan.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ja, dat staat in de datasheet.

't Ding blijft traag, maar dat is inherent aan hoe die werkt (moet zijn eigen voedingsspanning opwekken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk dat ik hem ga opkrikken naar ongeveer 35mA, de ESP32 kan maximaal 40mA leveren misschien is het nog wel verstandiger om hem via de schmitt trigger te laten lopen. Deze kan 50mA leveren.
Dan heb ik direct een buffer op de uitgang van de chip.

Op 19 oktober 2019 18:38:28 schreef arnold geurtse:
... misschien is het nog wel verstandiger om hem via de schmitt trigger te laten lopen. Deze kan 50mA leveren.

Fout, een 74LV14 kan maar +-25mA aan, zie lijntje eronder in datasheet.

En ik dacht gelezen te hebben dat een ESP32 maar 20mA aankan.

LDmicro user.

Daar gaat mijn goede idee, dan maar een transistor opzoeken die ik als led driver kan gebruiken.
zit zelf aan een BC547 te denken.

Na een beetje googelen ben ik op bijgevoegde berekening uit gekomen.
de basis weerstand is gekozen bij een maximale stroom, in dat geval weet ik zeker dat ongeacht de collector stroom, de transistor volledig in geleiding staat.
De led weerstand is zo berekent dat er 35mA zal gaan lopen.

Tevens het schema zoals het er uiteindelijk uit moet komen te zien.

Geen idee of dat zal verbeteren, maar de berekeningen zijn goed.
Ik schat dat de stroom eerder rond de 30mA zal liggen, Vce van de transistor meegerekend.
Het proberen waard.

LDmicro user.

Ik ga het proberen, ga in plaats van de 56Ω een weerstand van 47Ω pakken.
Dan kom ik aan mijn 35 mA, hierbij rekening gehouden met een Vce van 0,2V

test setup lijkt goed te werken, geen componenten die warmer worden dan verwacht.

PCB aangepast en nieuwe PCB besteld.
Zal zo gauw het eind product gereed is, hem hier plaatsen.

Kan wel zeggen dat ik het afgelopen weekend heel wat geleerd heb, dat de hobby met deze kennis nog leuker is.
Helemaal omdat ik nu snap wat ik doe en hoe het een en ander werkt. inplaats van stukjes schema van het internet halen en dit aan elkaar plakken.

Nu kan ik het ook zelf tot op zekere hoogte doorrekenen.

Daarom, heren of dames hartelijk dank voor jullie hulp, echt top voor jullie geduld en tijd om mij als redelijke leek hierin te helpen.

Iedereen blij ;)

Zero detectie is geen makkelijk onderwerp om de CTR mee uit te leggen, er gebeuren teveel dingen ineens en om dat allemaal in woorden uit te schrijven op een forum is moeilijk.
Maar je hebt het nog redelijk snel begrepen en dat is het belangrijkste :D

LDmicro user.

Wou dat ik vroeger (klinkt wel heel oud) zo snel was, had een hoop werk op school gescheeld :)

Ondertussen de print ontvangen, bestukt en getest wat niet helemaal lekker ging.

In eerste instantie deed hij het niet, door de zener te verwijderen ging de dimmer wel werken, echter worden de mosfets warm.

het lijkt er op dat de transistor niet helemaal goed spert.
Als ik de dimmer naar 0 zet, zou de transistor volledig in sper moeten gaan, echter gebeurt dit niet.
Waar zou dit aan kunnen liggen.

In de bijlage een deel van het schema, als ik met de scoop meet, dan zie ik wel het verwachte patroon op de ingang van de vom.

kan door het loskoppelen van de zener komen dat de mosfets of de vom niet meer werkt.
hij doet nu namelijk niets meer, en weet even niet hoe of waar ik moet beginnen met meten.

Wie kan mij een setje geven.