Philips 42PFL6008K

Hallo allen,

Deze TV heeft vermoedelijk last van een familieziekte als ik het forum zo lees.

Symptomen:
Deze schakelt twee seconden na het tonen van het Philips opstartlogo uit. Na even wachten is het mogelijk de tv weer in te schakelen, echter met hetzelfde effect.

Inschakelen en gelijktijdig [down] indrukken bij een infrarood AB geeft wel het update menu maar ook dan schakelt de tv uit na enkele seconden.

Volgens de reparateur is de voeding goed en moet het moederbord worden vervangen. Dat is echter niet meer verkrijgbaar. Nu lees ik verhalen over reflow of reball van de print. Heeft dat zin in deze situatie?

Groeten en alvast bedankt
Chris

Als je een goede reballing laat uitvoeren en gelijk de koeling van de chip enorm verbetert, heb je weer een top TV! Is helaas een bekend euvel bij deze TVs en een tweedehands moederbord niet aan te raden.

Een vraagje: blijf je geluid houden, of begint hij na enige tijd rood te knipperen?
De beroemde Fusion chip doet héél veel, maar dit lijkt ook een beetje op defecte backlights. Die worden uiteraard ook door de Fusion aangestuurd.

Toestellen worden een jaartje ouder, dus vroeg of laat komen er natuurlijk weer nieuwe defecten bij.

maartenbakker

Golden Member

Het handigste is denk ik om beide foutcodes te bekijken, eerst de gewone knippercode en daarna die in de SDM.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 oktober 2019 13:58:04 schreef maartenbakker:
Het handigste is denk ik om beide foutcodes te bekijken, eerst de gewone knippercode en daarna die in de SDM.

Klopt; helaas heb ik ook al de ervaring dat de foutcode in SDM verwijst naar een bepaald defect onderdeel, wat later toch ook weer een los contact aan de fusion bleek te zijn.

Nu ik iemand ken die boel kan reballen laat ik dat al eerst doen bij de minste twijfel. Sowieso wordt de tv bedrijfszekerder.

Ook zonder reballen is het gros te herstellen m.u.v. de 8008 modellen, daarvan wordt de Fusion dusdanig warm dat deze wel defect moet gaan ( +/- 75 graden!!)

Op 17 oktober 2019 20:56:44 schreef william1967:
Ook zonder reballen is het gros te herstellen m.u.v. de 8008 modellen, daarvan wordt de Fusion dusdanig warm dat deze wel defect moet gaan ( +/- 75 graden!!)

Op de slaapkamer van mijn dochter staat een 6158 of zoiets. Wel tot 3x toe moeten reflowen, maar mits extra koeling doet die het al 2 jaar prima.

Met een reball ben je natuurlijk zorgenvrij voor altijd.

Die "service" SSB panelen die Aswo een tijd geleverd heeft, gaan in de 6 en 7 serie toch ook maar weer lekker terug kapot. Ik heb al te horen gekregen dat die ook maar gereflowed zijn.

Heb er inmiddels meerdere gereballed en die werken allemaal weer top.

Reflowen gaf geen succes. Toen ik de Fusion BGA van de print af had was ook wel te zien welke padjes slecht contact hadden... Reflowen lost dat meestal niet op, of erg tijdelijk.

Een klein beetje off-topic misschien, maar ik ondervind hoe langer hoe meer issues met slechte contacten aan BGA chips.
Laatst een Telenet digicorder gehad met de gekste kuren op ontvangstgebied. En ja hoor: processor los.

Gisteren zelf het toppunt meegemaakt:
In mijn bureau staat een Loewe Individual 46 SL220 chassis. Al meer meegemaakt dat hij vastliep tijdens kijken naar opname op de interne HDD.
Gisteren na aanzetten het Loewe logo op beeld en vast. Prijsaanvraag voor ruilsignaalpaneel is lopende, maar ik verwachte vele €€€€tjes.
Beetje redeneren en verwachtte een losse processor. Ondanks die een erg groot koelblok heeft. Even gereflowed, wat ik zelf kan, reballen niet. En ja hoor, hij liep weer.

De signaalpanelen zouden op de erg trage software-interface vrij betrouwbaar zijn. Ik vind de bouwkwaliteit van die toestellen ook über, maar je ziet, ook hier.
Loodvrije rommel, grmbl |:(

Werkingstemperatuur van de beide processoren: net geen 50°C

het reflowen lukt mij minder goed dan ik dacht komen meestal terug op wat temperatuur en hoelang

Op 17 oktober 2019 12:12:35 schreef Beeldbuisje:
Een vraagje: blijf je geluid houden, of begint hij na enige tijd rood te knipperen?
De beroemde Fusion chip doet héél veel, maar dit lijkt ook een beetje op defecte backlights. Die worden uiteraard ook door de Fusion aangestuurd.

Toestellen worden een jaartje ouder, dus vroeg of laat komen er natuurlijk weer nieuwe defecten bij.

Sorry voor de late reactie. De notificaties kwamen niet. Bedankt voor de vele reacties. Zo te zien inderdaad een bekend probleem. Geluid zal ik eens testen. Maar rood knipperen doet hij in ieder geval niet.

Mijn vraag was deels ook vanwege de leeftijd. Wat kost zo'n reball actie? Online vind je dat niet.

zo,n reball kost u +- tussen 130 en de 150 wanneer deze goed gedaan wordt gaat u tv weer jaren mee dus wel de moeite om te laten doen

Er zijn aardig wat zaken in Nederland die dit professioneel doen met garantie vaak op soldeerwerk...

ik laat mijn mainboarden allemaal reballen door deusjevoo en dit met groot succes reflowen probeer ik enkel nog voor iemand die het moeilijk heeft en dit dan nog met weinig succes op slagen

Op 19 oktober 2019 18:53:18 schreef smd:
Er zijn aardig wat zaken in Nederland die dit professioneel doen met garantie vaak op soldeerwerk...

Ik vind 1 firma in Rotterdam op google. Of zijn het algemene reparateurs? Tips in de buurt van Alkmaar?
Zal deusjevoo ook eens benaderen.

Nog goeie tips voor de koeling? Gat in de behuizing en dan een koelblok erop?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een gat in de behuizing geboord ter hoogte van de fusionchip van een kleine 6cm en daar aan de buitenkant een platte 6cm fan met inlaatbeschermertje tegenaangeschroefd. Voeding van de fan heb ik aan de USB gesoldeerd, geloof ik. Op 5V loopt hij lekker stil.

Het schijnt al heel veel te schelen als je alleen het gat boort en er een roostertje voorzet. Philips vertrouwde op convectie maar die was onvoldoend met de gaatjes onder en boven de koelplaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allen bedankt voor de tips! Ik ga van de week eens kijken en kom er op terug.

Heb besloten om hem maar van de hand te doen. Ik zal hem binnenkort hier bij vraag/aanbod zetten.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Op 18 oktober 2019 11:03:55 schreef Beeldbuisje:
[...]

Op de slaapkamer van mijn dochter staat een 6158 of zoiets. Wel tot 3x toe moeten reflowen, maar mits extra koeling doet die het al 2 jaar prima.

Met een reball ben je natuurlijk zorgenvrij voor altijd.

Die "service" SSB panelen die Aswo een tijd geleverd heeft, gaan in de 6 en 7 serie toch ook maar weer lekker terug kapot. Ik heb al te horen gekregen dat die ook maar gereflowed zijn.

Beste Beeldbuisje,

ik heb een aantal post van jou gelezen en blijkt dat je veel ervaring hebt met het reflowen van microprocessor van TV's .
ik wil me verdiepen in het reflowen en reballing zou jij mij op weg kunnen helpen ??? ik heb op aliexpress gekeken maar komt er niet uit. ik heb namelijk een mal nodig om de pootjes die voorkomt op de processor te solderen.

ik hoor graag van u.

Groet Tech007

Ik heb veel ervaring met die QFUtjes hun fouten. Meer nog: het komt bijna allemaal uit de losse contacten van de grote BGA chip.

Qua reflowen ben ik inmiddels zo ver dat het te vaak mislukt. Ik heb dan op Eleshop eens zo'n BGA rework station gekocht dat zowel boven als onder de chip kan warmen.
In de QFU's van Philips heb ik zo'n 50% van de gevallen blijvend succes gehad.

Dan heb ik hier op het forum Deusjevoo leren kennen. Die man heeft een prachtig professioneel BGA rework station. Om eerlijk te zijn doe ik al mijn printen met losse BGA's tegenwoordig naar hem. Reball en je ziet het toestel niet meer terug.

Hij heeft me ooit eens laten zien hoe je die reball moet doen. Je hebt per chip inderdaad een mall nodig, een goed soldeerprofiel, al die solduurbolletjes (ook hier zijn er nog verschillende maten in, dat is ook belangrijk) en vééééééél ervaring.

Misschien moet je Deusjevoo eens een PB sturen. Ook eventueel wat geduld voor het antwoord, want de man zit dezer dagen met zijn computer te sukkelen.

Op 11 februari 2020 07:55:51 schreef Beeldbuisje:
Ik heb veel ervaring met die QFUtjes hun fouten. Meer nog: het komt bijna allemaal uit de losse contacten van de grote BGA chip.

Qua reflowen ben ik inmiddels zo ver dat het te vaak mislukt. Ik heb dan op Eleshop eens zo'n BGA rework station gekocht dat zowel boven als onder de chip kan warmen.
In de QFU's van Philips heb ik zo'n 50% van de gevallen blijvend succes gehad.

Dan heb ik hier op het forum Deusjevoo leren kennen. Die man heeft een prachtig professioneel BGA rework station. Om eerlijk te zijn doe ik al mijn printen met losse BGA's tegenwoordig naar hem. Reball en je ziet het toestel niet meer terug.

Hij heeft me ooit eens laten zien hoe je die reball moet doen. Je hebt per chip inderdaad een mall nodig, een goed soldeerprofiel, al die solduurbolletjes (ook hier zijn er nog verschillende maten in, dat is ook belangrijk) en vééééééél ervaring.

Misschien moet je Deusjevoo eens een PB sturen. Ook eventueel wat geduld voor het antwoord, want de man zit dezer dagen met zijn computer te sukkelen.

Beste Beeldbuisje,

Bedankt voor je snelle reactie, gelukkig dat je reageer er zijn niet zoveel die informatie willen delen.
Ik ben zelf op YouTube aan het kijken maar zie dat er zoveel manieren zijn om te reballing of zelfs reflowen.
Veel ervaring kan je alleen door veel te doen, ik ben leergierig alleen moet er iemand zijn die me opweg kan helpen
Weet jij in welk plaats Deusjevoo woont ik zelf woont in het Zuiden van Nederland. LIMBURG/Maastricht

Op 11 februari 2020 08:09:30 schreef tech007:
[...]

Beste Beeldbuisje,

Weet jij in welk plaats Deusjevoo woont ik zelf woont in het Zuiden van Nederland. LIMBURG/Maastricht

Hij woont in Schelle, België.

Dat hij nu echt een workshop BGA rework gaat geven vrees ik voor, maar hij weet en kent er veel van.
Vragen staat vrij dunkt me.

Ik heb ooit op precies hetzelfde punt gestaan als jij. Toen ik zag wat je allemaal moet doen om zo'n bga te reballen, had ik er gelijk mijn buik van vol.
Vermits de man maar een dik half uur rijden van mijn deur woont, hou ik er me zelf niet meer mee bezig.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op dinsdag 11 februari 2020 08:32:09 (25%)

Op 11 februari 2020 08:30:52 schreef Beeldbuisje:
[...]

Hij woont in Schelle, België.

Dat hij nu echt een workshop BGA rework gaat geven vrees ik voor, maar hij weet en kent er veel van.
Vragen staat vrij dunkt me.

Ik heb ooit op precies hetzelfde punt gestaan als jij. Toen ik zag wat je allemaal moet doen om zo'n bga te reballen, had ik er gelijk mijn buik van vol.
Vermits de man maar een dik half uur rijden van mijn deur woont, hou ik er me zelf niet meer mee bezig.

Hi beeldbuisje,

Weet jij hoe hoog de prijzen liggen om een BGA chip te reballing.
Jij laat normaal de chip door deusjevoo reballen, ik wil kijken of het inderdaad wel de moeite waard is. Stel apparatuur kost met klauwe met geld dan is verstandig om het uit te besteden.

Op 11 februari 2020 08:43:43 schreef tech007:
[...]

Hi beeldbuisje,

Weet jij hoe hoog de prijzen liggen om een BGA chip te reballing.

Hangt er vanaf welk toestel het is.
De man weet nogal goed wat de waarde van het betreffend apparaat is. Is de chip groot/klein, resp. meer/minder materiaal nodig enz.

We bekijken dat altijd op het moment zelf ifv wat ik bij heb.

Op 11 februari 2020 08:56:31 schreef Beeldbuisje:
[...]

Hangt er vanaf welk toestel het is.
De man weet nogal goed wat de waarde van het betreffend apparaat is. Is de chip groot/klein, resp. meer/minder materiaal nodig enz.

We bekijken dat altijd op het moment zelf ifv wat ik bij heb.

Weet jij toevallig welke soldeer balletje nodig zijn voor een bga chip van de tv n tv.
Ik weet niet welke mm balletjes dit zijn. Zal fijn zijn als je me hier bij kan helpen.