Samsung LE37R82B (spookbeelden)

Deze LCD start normaal op en geeft een mooi beeld. Na een tijdje gaat de beeldkwaliteit erop achteruit. Heldere vlakken zoals teksten blijven nog zichtbaar in de achtergrond. Als bijvoorbeeld het menu wordt opgeroepen dan zal deze na het afsluiten nog een geruime tijd in de achtergrond zichtbaar zijn. Is dit ook een probleem van de TCON. De kleuren zijn in iedergeval correct.
gn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Als hij niet torsiegevoelig is, heb je grote kans dat de TCON stuk is. Kan ook de LCD zelf zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hartelijke dank voor je antwoord. Het vervangen van de AS-15 zal waarschijnlijk geen oplossing zijn. De problemen met een AS-15 geven een ander beeld.
vgn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Ik denk het ook niet, maar je kunt de spanningen eens nameten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kun je een foto posten van het probleem?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

ik zal eerstdaags eens proberen een foto te nemen. Maar ik vrees dat het niet eenvoudig zal zijn. Het is alsof het probleem een ingebrand beeldscherm is, er zijn steeds zaken te zien van heldere beelden. Ik zal de foto nemen na het oproepen van het menu. Dan zijn duidelijk kaders en letters te zien.
gn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Retentie heet dat, en ik vermoed dat het in dit geval ontstaat doordat een aantal spanningen naar de LCD niet meer goed zijn waardoor de aansturing niet meer symmetrisch is.

Opzich gaat een AS15 wel over spanningen, maar misschien niet over precies die spanningen (ben ik niet helemaal zeker van). Er zit ook nog een andere chip op die een aantal hulpvoedingslijnen genereert. Die zou stuk kunnen zijn.

Alternatief is dat die voedingslijnen niet meer op het LCD aankomen. Dat kan door een losse aanhechting komen of door een slechte verbinding op het glas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de AS15 vervangen en het beeld is weer prachtig.