Show Your Leuke Radioervaringen

Hallo iedereen,

ik vind dat we wat meer moeite moeten doen om aan anderen te laten zien hoeveel plezier je kan hebben met de ether. Zelf ben ik meer een individualist en op mijn rust gesteld dan een groepsbeest, meer een bouwer en een luisteraar dan een pratende zendamateur, en het hele sociale gedoe met verenigingen en zo vind ik niet boeiend.

Dus dacht ik: waarom niet een topic beginnen waarin we onze ervaringen delen?

Hier is dan mijn eerste bijdrage. Ik ben in Californie voor mijn werk, maar heb wat radio spul bij. Een stukje TV coax, mijn VNA, SDR-IQ en wat RTL-SDR stokjes enzoverder.

Ik knoopte (zonder balun) twee draden aan een stuk 75 ohm coax (iets te lang), gooide een steen over een boom en we hadden een vertikale dipool (geen monopool), zo had ik nog een beetje gain, en ik had slechts 1 succesvolle steenworp nodig.

De auto was strategisch geparkeerd en de coax was net lang genoeg.

Ik probeer iedere antenne af te regelen, en dit is mijn dierbaarste instrument:

De dipool is perfect symmetrisch, ik neem aan dat de dubbele bump van de invloed van de schuine coax komt. Ook is de VNA gekalibreerd op 50 ohm, en de coax is 75, dus de match is niet perfect. Toch zou je hier best op kunnen zenden.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En het resultaat spreekt voor zich:

Een kort videootje:
https://youtu.be/ipIjwPIBcCM

Suffering from wiseass oneliner blackout
rbeckers

Overleden

Professioneel gebruik van de aanwezige hulpmiddelen.
Leuk, ik hou alleen niet van morse. ;)

mel

Golden Member

Toch word Morse telegrafie meer gebruikt dan je denkt...
Alle Vliegtuigbakens bv. geven hun call in morse.
En zo kan ik nog wel wat opnoemen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hierbij mij eerste zelf gebouwde inverted v antenne voor de 27mc, heb hem gisteren getest en werkte niet onaardig zeker gezien dat hij binnen stond, stukje bij beetje heb ik hem aardig goed gekregen op de swr door steeds een klein stukje af te knippen.

Nu alweer verwijderd want het is niet echt praktisch.

Gemaakt naar aanleiding van deze blog https://www.pa3hjh.nl/27mc-antenne/

Op 11 oktober 2019 15:01:48 schreef tra67

Nu alweer verwijderd want het is niet echt praktisch.

Nou, zoveel plaats neemt hij toch ook niet in :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het achtertuintje van de AirBnB waar we verblijven, blijkt een metalen soort hek te hebben.

Gemaakt uit identieke, symmetrische, geïsoleerde stukken.

Uiteraard moest ik toch even uitproberen op welke frequentie die resoneren :)

Bovenaan in 10-meterband, zo blijkt. En perfect 50 ohm, dan ook nog.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Gisteravond reden we de bergpas over, toen we een boom met prachtig zicht op de Stille Oceaan tegen kwamen.

Het was bijna zonsondergang, dus het was tempo geblazen om een antenne op zijn plaats te krijgen.

We hadden slechts een half uur tijd, dus een snelle scan van de banden leidde tot het karakteristieke bip-bip-bip van de scanlijnen van een weerfax:

Vlijmscherp resultaat:

Suffering from wiseass oneliner blackout
Hubie

Special Member

Dat blijft altijd leuk ;-)
Dat fax geknars uit een communicatie ontvanger en dan dat plaatje wat langzaam verschijnt.!

Suffering from wiseass oneliner blackout

Navtex is blijkbaar ook nog in gebruik. Van Istanbul tot Twente op 4209.5kHz blijkt goed te werken.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Navtex / Amtor vanuit Spitsbergen. Op de WebSDR van Twente is deze frequentie getagd als komende van Hawai'i, maar dat leek me sterk.

Even wat onderzoek gedaan en hierop uitgekomen:
https://telenormaritimradio.blob.core.windows.net/tmr/1764/mf-kanalpla…

Suffering from wiseass oneliner blackout
Suffering from wiseass oneliner blackout
mel

Golden Member

Ik heb eens, , en waarschijnlijk ook de enige keer, per vergissing een Oscar satelliet gehoord... Ik had een porto aangesloten op mn buitenantenne, en dat ding op scannen laten staan...
Ik was inmiddels weer aan het prutsen geslagen, tot ik opeens een zeer vreemde call hoorde,,, was de bakenzender van een of andere satelliet. Altijd leuk.. Maar dat ging zo snel, dat ik de tijd niet had om echt te gaan luisteren...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Jaren 80.
Goedkoop Tandy\Realistic ontvangertje,deze:https://www.ebay.com/itm/303298046582

Ik lag in mijn bed,ontvangertje stond aan op het nachtkastje.
Ineens Amerikaanse taxi chauffeurs,kwamen knuppelhard binnen op dat sprietje.
Echt bizar!!

mel

Golden Member

Och.. de propagaties zullen wellicht weer beter worden.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 oktober 2019 02:02:27 schreef Hubie:
Ineens Amerikaanse taxi chauffeurs,kwamen knuppelhard binnen op dat sprietje.

Dat is inderdaad een leuke. Zelf heb ik nooit zulks genoegen gehad.

Wat ik wel een paar keer heb gezien toen ik nog in Finland woonde, is dat langs de greyline soms kleine Braziliaanse en Argentijnse kortegolfstations in de 25 meterband keihard binnen komen. Dat duurt maar een paar minuten, en zendvermogen speelt geen enkele rol, meer dan eens heb ik een station gehoord dat slechts met een kilowatt uitzondt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 20 oktober 2019 02:02:27 schreef Hubie:
Ik lag in mijn bed,ontvangertje stond aan op het nachtkastje.
Ineens Amerikaanse taxi chauffeurs,kwamen knuppelhard binnen op dat sprietje.
Echt bizar!!

Daar zeg je zoiets. Enkele jaar geleden heb ik de Premier Major (Commtel Com 3500) CB die ik van de overbuurman kreeg en gerepareerd had, eens uitprobeert met een kleine mobiele antenne. Hier tussen de huizen in het dorp was er niets te ontvangen. Maar toen ik 's avonds zo'n 1,5km buiten het dorp ging staan in de landerijen en bossen, kreeg ik op de AM op meerdere kanalen met zo'n 80/90% ontvangststerkte kraakheldere gesprekken door van echte Amerikaanse rednecks :+ Wat een taaltje :P

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik ben nog niet echt lang zendamateur en ik ben vaak meer geïnteresseerd is in knutselen dan in QSO's maken, maar ik heb wel een aantal leuke stations in mijn HF luisterlog staan:XQ60A (Chili), WB2REM (VS), A61FK, (VAR) KT3V (VS), VU2ELJ (India).

Ik heb deze stations ontvangen op 20M en op 40M, ik gebruikte daarvoor een een end-fed antenne en een geleende Yaesu FT-897. Ik zit in een woonwijk
Natuurlijk was het pas echt iets geweest als ik deze stations had kunnen werken, maar toch wel leuk.

Ik heb nog een paar leuke VHF verbindingen gemaakt. Die waren vooral leuk omdat ze mijn eerste poging waren met een 2M/70cm ontvanger die ik net die dag had gekregen. Hieronder zie je mijn log van qrz.com, ik ben even te lui om die over te typen:

mijn locatie: JO11WL (zeeland, in de buurt van Goes). Ik heb de verbindingen op de radioclub gemaakt, PI4Z, locatie JO11WM.

Hubie

Special Member

Ik las vroeger in een blad (RB?) een stukje over TV DX in de tijd dat TV nog analoog was.
Dat was ook bizar hoor.
Als bewijs maakte de TV DX-er meestal een foto van het scherm.
Bij optimale condities waren er zenders te zien uit het buitenland,soms wel 5000 km ver.
Dat was nog in de tijd toen iedereen zijn eigen hark op het dak had staan. ;-)

Ik was net weer even met de SDR van UTwente aan het spelen. Tot nu toe heb ik me eigenlijk niet zo bezig gehouden met LF en MF, omwille van de lange antennes en het storingsniveau. Maar, de fameuze mini-whip die aan de WebSDR hangt, doet het blijkaar erg goed in het lage gebied. Dus ben ik eens gaan vissen naar WSPR spots. En warempel, dat werkt ook nog. Op een gewone waterfall zie je er quasi niks van:

Maar WSJT-X waterfall, met zijn scherper filter, wel:

En wonder boven wonder, daar zijn een paar stations:

En op de gammele WSPRnet ziet het zo uit:

Suffering from wiseass oneliner blackout

En dit is mijn eerste VLF spot, op 137kHz. Da's nauwelijks een ordegrootte boven het menselijk gehoor!

Suffering from wiseass oneliner blackout

Luister dan vandaag (24/10/2019) om 17u UTC eens op 17,2 KHz, dat is net boven het menselijk gehoor, dan ga je de Zweedse machinezender horen in morse.
De zender wordt reeds rond 16u30 UTC opgestart.

https://alexander.n.se

Leuk! Voor 137 heb ik nog geen ontvanger. Wil ik nog wel eens maken.
Op 475 wel eens wat gehoord met m'n bx925a scheepsontvanger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!