LG 55LF508V-ZA met vertikale balken

Beste,

Tv van LG geeft vertikale grijze balken van 10 tot 20cm breed, deze verkleuren en trekken deels weg. Kort erna verschijnen de balken enkele cm's verder weer.
De klacht was dat de tv al langer vertikale balken in het beeld had, maar nu is het zoerg dat er geen beeldinhoud meer te zien is.

Dit gaat naar mijn mening het panel of t-con board zijn.
Zelf heb ik slechte contacten al nagekeken, ook eens lichte druk op het panel gegeven en geprobeerd met lichte druk op de buffer ic's van het paneel en naar de glasplaat. Hier is dan geen verandering te zien.
Spanning op het t-con bord lijkt ok, wat mij opvalt is dat het rechtse chip toch vrij warm wordt (ca. 50°) zie aanduiding op de foto.
Wanneer ik de bandkabels naar het panel losmaak blijft deze chip wel koel.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20191020_130939.jpg

Nu ben ik op zoek gegaan naar een t-con bord,
Nieuw vind ik ze niet, op ebay zie ik verschillende 2e hands, maar niet voor een 55".

Kunnen t-con borden van andere beeldformaten werken?

Welke nr's op de print zijn belangrijk die overeen moeten komen voor een werkend geheel te kunnen krijgen?

Verdere nr's die ik op de achterzijde van het panel zie staan:
LC550DUE (MG)(A3)

550F3ED8008V7 8V2B

6091L-2988A 160305 7YP
BTLF3523VYP7KAAZ2988AB190

GZ160302104B

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
maartenbakker

Golden Member

Het type van de TCON is 6871L-3653A1. Het onderste gedrukte nummer op de printplaat moet beginnen met 3653A. Andere beeldmaten en paneelvarianten hebben dezelfde printplaat maar dat nummer verschilt omdat de programmering en/of bestukking verschilt.

Die chip verzorgt waarschijnlijk voedingslijnen of voorspanningen voor de LCD, dus opzich logisch dat die warm wordt als je hem belast. Ik weet niet zeker of de warmte op overbelasting wijst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 oktober 2019 14:51:23 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Onder die chip zit zo'n grijs silicone kussentje om warmte af te voeren naar het frame. Dus warm worden kan normaal zijn, alleen kun je nauwelijks je vinger tegen de chip houden, wat ik mogelijk als "verdacht warm" opmerkte.
Ik ga proberen een TCON vast te krijgen met een 3653A nr op de print.
En dan hopen dat het probleem verholpen is.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Vandaag het nieuwe t-con board aangekregen. Gelijk ben ik het gaan proberen maar helaas dezelfde balken in beeld.
Een misse gok gedaan, dus het is het panel dat stuk is.
Dat zal de eigenaar te duur vinden om te vervangen.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

meet eerst eens de condensatortjes na op de verbindingsstrip in/ aan het scherm. Vaak dat er 1 van de ctjes in sluiting ligt en eenvoudig te herstellen.

De condensatoren allen even gecheckt, meet geen enkel in sluiting. Wat mij bij nader onderzoeken van de lcd opviel, uiterst rechts, net voor de glasplaat is er een baantje zwart gebrand.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20191101_115555.jpg

Dit was me dus niet eerder opgevallen, het is dus volledig door de bandkabel gebrand.
Het verklaart dus wel dat de chip op de T-con zo warm wordt zolang deze zijde van het panel aangesloten is.
Wat ik wel raar vind, is dat de volledige lcd vertilkale balken vertonen. Ik zou verwachten dat de lcd gedeeltelijk uitvalt.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Dat is dus volle sluiting in het scherm, niets meer aan te doen helaas...

maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk in een voedingslijn, dan wordt die voor het hele paneel omlaaggetrokken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."