Whirlpool inductie kookplaat F47

Betreft een ba3000 Whirlpool, er is een muis in gekropen en heeft mogelijk sluiting veroorzaakt.

Na verwijderen muis en visueel controleren van componenten en doormeten aanwezige zekeringen de boel weer in elkaar gezet.

De foutcode F47 blijft echter bestaan, ook is er een hoogfrequent geluid hoorbaar bij het aansluiten.

Als we de groep uitzetten, dan de stekker er in doen en de groep weer aan zetten is het geluid niet hoorbaar.

De kookplaat heeft twee pcb's en de 230v kant werkt waarschijnlijk niet meer, gezien daar de muis in zat.

Maar daarmee werkt de andere kant ook niet meer. Hoogspanningsgedeelte is gescheiden maar mainboard checkt schijnbaar de werking van beide en de 1 werkt niet zonder de ander.

Heeft er iemand een betere omschrijving voor F47?

Handleiding zegt bel monteur.

foto? want ik denk niet de muis maar eerder een stel gare elco's in de hulpvoeding, die laten de smps janken. niet zelden komt dit pas naar buiten als je langer geen voeding op die plaat hebt gehad, zolang deze warm is blijft ie nog best lang werken. meter vervanging veroorzaakt dit ook wel vaker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hebben hem net weer los/open.
Bijgevoegd enkele foto's.

De muis lag op N1 N2 en aarde terminal. Dus in dit geval bij de zekering op de foto.

Het klonk overigens niet als gepiep of gezoem wanneer een voeding met een defecte elco kampt. Eerder echt als vonkoverslag, een elektrisch gesis / gezoem om het maar even zo te zeggen.

Beetje vergelijkbaar met de start van een HF TIG lasapparaat.

Dat doet mijn vermoeden dus uit gaan naar de hoogspanningskant.

Nogmaals visueel gekeken maar geen schade te zien.

Probleem hoogstwaarschijnlijk gevonden, kort getest maar foutmelding is weg en pannetje met water kookt weer.
Simpele fix waar ik bij toeval op kwam (zag de zwarte plek op de brug pas toen ik hem oppakte om de onderdelen bij elkaar te leggen).

Monteur van Whirlpool had een draad icm een brug aan weerzijde verbonden en een brug is dunner dan een draad, de brug maakte dus geen goede verbinding en vertoonde brandplekken.
Alles opgeschoond, aangesloten en lijkt goed te gaan!

Zie foto, brug zit links, draad rechts = onvoldoende contact.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 20 oktober 2019 17:45:24 (23%)

Is de muis wel de oorzaak geweest???

Dat denk ik niet.
Maar in feite dus twee problemen opgelost.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je deze grijze niet gebruikt/nodig hebt/overbodig is, dan moet je deze aan het einde isoleren, een kroonsteentje erop doen bijvoorbeeld, zodat deze nergens tegenaan kan komen.

Als het probleem in het bruggetje zat, dan raad ik je aan om het bruggetje en de aansluitingen goed te kontroleren, misschien zijn ze wat ingebrand en kunnen. ze (soms na jaren) nog problemen geven.
Het is allemaal weer schoon te maken (elektrisch goed geleidend) met wat schuren krabben met een mesje of vijlen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De foto is zoals ik het aantrof, niet zoals ik het achter gelaten heb haha

2 delen in de kookplaat, 400v en 230v.
Hier kijken we naar het 230v gedeelte en er was een 5 aderige kabel gebruikt. Nu aangelegd met een 3 aderige kabel.

Draad en brug aan 1 kant van de schroef geplaatst in de juiste draairichting. Brug en pcb (terminal, ken het NL woord niet) uiteraard helemaal schoon gemaakt door te schuren.

ik kan me herinneren dat je 1x 35A in huis had liggen, dus zou je 5 aderig moeten gebruiken als een kookgroep aansluiten, dus dubbele nul gebruiken. kwestie van meten met de plaat op zijn kop op de klemmenstrook, tussen bruin/zwart en blauw grijs, staat er tussen bruin en grijs geen spanning en tussen grijs en aarde ook niet, dan moet de grijze op N2 gezet worden. als er tussen zwart/aarde wel spanning staat dan moet de zwarte op L2 gezet worden. anders kun je niet meer als 2 pitten gebruiken voor de 16A eruit gaat.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 20 oktober 2019 21:08:50 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is bij de buurman :)
Maar denk vergelijkbaar.

Het heeft 6,5 jaar gewerkt tot hij begin deze week een storing kreeg.

Alles gelaten zoals het is maar dan de slechte verbinding hersteld en uiteraard een muis verwijderd.. meer niet :)

Alles werkt nu weer naar behoren.

Het is een extra grote kookplaat, 3 pitten op krachtstroom via de perilex en 2 kleine pitten op 230v aangesloten op een andere groep natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 20 oktober 2019 21:12:11 (21%)