Klapschakeling aanpassen Sinterklaas

Voor Sinterklaas wil ik mijn kleinzoon verrassen met een megafoonwekker, gewone wekker heeft geen effect. Alarmgeluid van gewone wekker gaat via microfoon naar klapschakeling vlgns bijlage. Normaal schakelt deze bij één keer in hand klappen uitgangsrelais in en bij volgende handjeklap weer uit. Via het uitgangsrelais schakel ik de megafoon in
Als ik handjeklap vervang door wekkergeluid zorgt megafoongeluid er voor dat relais na inschakelen direct weer uitschakelt. Hoe is de schakeling aan te passen zodat relais na het eerste wekkergeluid toch gesloten blijft?
Ter info: mijn electronicakennis is van 60 jaar geleden maar heb nog wél een soldeerbout uit deze tijd...

Arco

Special Member

Ik begrijp de bedoeling niet helemaal. Bij 1x klappen schakelt 'ie in, en 2e keer klappen weer uit...
Als je moet klappen om hem te activeren ben je toch al wakker? (of mis ik hier iets?)

Deze schakeling reageert op alles wat hard geluid maakt, dus die maakt geen onderscheid om 't een handklap, megafoon, of stoomtrein is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je mist idd iets: "Als ik handjeklap vervang door wekkergeluid"

Arco

Special Member

Als je wilt dat 'ie alleen aan gaat, kun je condensator C2 eruit halen...
(eventueel D2 door een reset schakelaar vervangen)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 oktober 2019 16:21:30 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij een 555-timer gebruiken met een microfoonvoorversterker op de trigger.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

@ Arco
C2 eruit gehaald, schakeling reageert niet meer op klapgeluid.
Bedoel je D2 overbruggen met schakelaar?

Volgens mij moet C1 eruit.

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Ik kan het mis hebben maar volgens mij moet C2 blijven zitten en moet C1 eruit.
Op de plaats van C1 kun je een drukknop zetten om de boel te resetten.

Arco

Special Member

Ik kan het mis hebben maar volgens mij moet C2 blijven zitten en moet C1 eruit.

Klopt, Q3 inverteert het signaal... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helaas, ook C1 verwijderen heeft geen resultaat, de schakeling reageert niet meer op geluid

Zie mijn vorige post, als het joch ontwaakt kan hij de megafoon uitzetten.

Tijd instellen op 2 minuten.

Na die twee minuten doet een emmer water overigens wonderen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Op 20 oktober 2019 21:44:13 schreef opabastler:
Helaas, ook C1 verwijderen heeft geen resultaat, de schakeling reageert niet meer op geluid

Dat is vreemd...
Theoretisch zal het moeten werken.

Arco

Special Member

Je hebt toch wel C2 teruggezet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco Natuurlijk, C2 was weer teruggezet

Thevel

Golden Member

Ik neem aan dat het weer werkt als je C1 teruggeplaatst?

@ Thevel, ja, dan doet ie het weer!

Wat een vreselijk traumatiserend weksysteem zeg. Ik ken iemand waarbij zo'n ouderwetse rinkelbel wekker spontaan en onverklaarbaar uit het raam gevlogen is. Dat gaat nu met opa gebeuren vrees ik.

Moest je nu R6 en R7 verwisselen?

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Ik heb de schakeling gesimuleerd en het werkt idd niet met C1 eruit.

C2 moet eruit, C1 blijft zitten.
De schakeling start nu met aangetrokken relais, resetten kan door kathode D2 kort met massa te verbinden, het relais valt nu af.
Na geluid op de ingang komt het relais weer op.

Zo werkt het in de simulator, de praktijk kan anders zijn, ik heb me verder niet in de schakeling verdiept...

Op 21 oktober 2019 13:15:37 schreef Thevel:
De schakeling start nu met aangetrokken relais,

Dat is raar, kan de TS dat bevestigen?

LDmicro user.

Met C1 aangesloten en C2 er uit wordt relais niet aangetrokken bij inschakelen. Geluid op ingang heeft geen effect.

Thevel

Golden Member

Op 21 oktober 2019 13:25:15 schreef MGP:
[...]
Dat is raar, kan de TS dat bevestigen?

Het klopt wel, althans in de simulator.
Ik heb de gehele schakeling gesimuleerd met aan de ingang een sinus generator welke na 1 seconde een sinus geeft.
En daar gaat het mis, de generator start met nul volt, voldoende om via C3 de schakeling te triggeren, dus met aangetrokken relais.
Laat ik de ingang "open" dan komt het relais niet op (zoals verwacht).