Dot Matrix Control Display

Ik had eigenlijk de vraag wat er allemaal nodig is om een Dot Matrix Control Display werkend te krijgen, en of het wel mogelijk is voor wat ik wil. Ik zou alleen maar de cijfers van 1 tot 30 er op willen hebben en dat deze te veranderen zijn doormiddel van een schakelaar en dat deze terug gereset kan worden. https://nl.aliexpress.com/item/32585095642.html?spm=a2g0o.detail.10000… Of is het eenvoudiger om losse digits te gebruiken ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

De dot matrix ga je niet geregeld krijgen met gewoon een schakelaar. Daar heb je een µC nodig om de shiftregisters te vullen.

7-segment display kan je wel met schakelaars doen. 2 7-segment display's, 2 BCD duimwielschakelaars en 2 BCD to 7 segment decoders. Dat is kort door de bocht wat je dan nodig hebt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Daarvoor heb je een controller nodig tussen de schakelaars en het display. Bijvoorbeeld een arduino. En die moet dan ook geprogrammeerd worden. Dat is niet erg moeilijk als je de techniek beheerst.

buckfast_beekeeper

Golden Member

2 keer onderstaand schema.

edit: @TS: met de 7 segment display die je toont kom je er niet met 5V. Dan dient de schakeling iets aangepast te worden. Hier gaat het om een gewoon display. Geen 4" of ander type met meerdere leds per digit.

@jochem: is idd een antwoord op de vraag of het eenvoudiger kan met losse display.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 21 oktober 2019 14:40:58 (85%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Voor de duidelijkheid (voor TS): bovenstaand schema in de PDF is niet bruikbaar met een dot-matrix display.

If you want to succeed, double your failure rate.