Hulp gevraagd bij project

Goedenavond beste leden,

Allereerst weet ik niet of dit het juiste topic is, mocht dit niet zo zijn dan alvast mijn excuses.

Ik ben dus op zoek naar serieuze hulp bij een klein project waarvan ik alles al in mijn hoofd heb maar door mijn gebrekkige kennis van elektronica niet verder kom.

Om even kort uitleg te geven:

Ik wil graag door middel van een electronisch gashendel (afkomstig van een e-scooter) een servo aansturen die het trekker mechanisme van een accu boormachine kan indrukken terwijl de gashendel wordt bediend en weer kan los laten als het gas ook word los gelaten.

Als iemand hier mij kan helpen zal ik dit zeer op prijs stellen.

Voor de “test versie” wil ik het liefst niet al te veel besteden, bij de definitieve uitwerking is dit niet aan de orde!

Mocht mijn idee niet mogelijk zijn dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Groet Jens

Dat is niet zo moeilijk, maar dat lijkt me wel een vreemde methode om de boormachine te sturen. Het lijkt mij makkelijker om direkt een koppeling met de motorsturing te maken.

Dank u wel voor uw reactie!

Mag ik vragen hoe u dit in gedachten heeft?

Zonder iets te veel vertellen ( wat ik later uiteraard wel laat zien) wil ik met de boormachine een vervoermiddel aansturen. De boormachine is dan met de standaard snelspan kop verbonden aan een haakse overbrenging die daarna weer een wiel aanstuurt met een tandriem. Mechanische bediening is voor mij geen enkel probleem om te maken, maar ik wil het dit keer graag anders doen.

Belangrijk is dat de boormachine gewoon plug en play los en vastgekoppeld kan worden en dat het bedienings mechanisme blijft zitten op het frame.

Ik ken die gashendels niet maar ik stel me voor dat die een variabele weerstand geeft. Die kun je meten met een klein controllertje, en omzetten naar pulsen die gebruikelijk zijn om een servo te sturen.

Het kan ook wel zonder controller, maar voor mij is dat toch makkelijker.

Alleen ben ik bang dat een boormachine niet geschikt is om een voertuig aan te drijven.

Een motorregelaar die 100A kan hebben en een potmeter.

Een servo en dan naar die pistoolgreep is prutswerk.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 20 oktober 2019 22:35:55 schreef deKees:
Ik ken die gashendels niet maar ik stel me voor dat die een variabele weerstand geeft. Die kun je meten met een klein controllertje, en omzetten naar pulsen die gebruikelijk zijn om een servo te sturen.

Het kan ook wel zonder controller, maar voor mij is dat toch makkelijker.

Alleen ben ik bang dat een boormachine niet geschikt is om een voertuig aan te drijven.

Dat is juist het leuke, het is al meerdere malen gedaan en het werkt prima!

Op 20 oktober 2019 22:45:51 schreef Hunter:
Een motorregelaar die 100A kan hebben en een potmeter.

Een servo en dan naar die pistoolgreep is prutswerk.

Waarom prutswerk? Het mechanische gedeelte van de bijlage kan naar mijn mening heel netjes vervangen worden door een servo

Thevel

Golden Member

Op 20 oktober 2019 22:35:55 schreef deKees:
Ik ken die gashendels niet maar ik stel me voor dat die een variabele weerstand geeft.

Een draaibare magneet en een HALL sensor wordt ook wel gebruikt.

Op 20 oktober 2019 22:54:29 schreef JB84:
[...]

Waarom prutswerk? Het mechanische gedeelte van de bijlage kan naar mijn mening heel netjes vervangen worden door een servo

Waarom niet gewoon een conventionele gashandel met bowden kabel gebruiken ?

Op 20 oktober 2019 23:03:45 schreef HD13:
[...]

Waarom niet gewoon een conventionele gashandel met bowden kabel gebruiken ?

Omdat ik dit graag op een andere manier wil proberen. Mocht dit niet lukken dan zit er niets anders op dan het toch mechanisch te doen.

Een (accu)boormachine motor, al dan niet nog in de boormachinebehuizing, is niet geschikt voor continubedrijf, omdat hij veel warmte produceert en deze niet volledig en snel genoeg kan afvoeren. Bij het ontwerpen is men er van uitgegaan dat met pauzes neemt tussen het boren en/of schroeven indraaien. Zo niet dan zien we ze terug in het Repair Café!

Vaakt werkt het nog net langgenoeg om het Youtube-filmpje te maken. :)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Heb je nog wat meer info over die gashendel en de te gebruiken servo?

Arco

Special Member

Een schroefboor motortje is veeel te klein om een voertuig aan te drijven. Is na heel korte tijd al einde oefening.
(dan kun je zelf toch ook wel begrijpen: zo'n motortje is nauwelijks groter als die in een speelgoedauto...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn eerste gedachte was het gebruik van een digitale potmeter, of via een omweg het digitaal aan te sturen. Je laat doorschemeren dat je het deels mechanisch, deels electronisch wilt oplossen. Toch is dat laatste wel te doen,... en misschien ook wel veiliger.

Ik weet niet hoe precies het moet werken, maar met een steppermotor en een paar onderdeeltjes kun je een lineaire actuator maken.
Op internet kun je er wel iets over vinden.
Hier kun je bijvoorbeeld een "knutsel"-opstelling vinden :

https://www.instructables.com/id/Linear-Actuator-Stepper-Motor/

Volgens mij is het ook nog gemaakt en beschreven door een Nederlander. Tenminste, er zijn foto's van gekochte onderdelen met Nederlandstalige teksten erop.

Het voordeel van een steppermotor is dat het vrij nauwkeurig aangestuurd kan worden. Je kunt standaard steppermotoren gebruiken (formaat NEMA17). Mochten deze toch wat te groot zijn : er bestaan ook steppermotoren in een kleiner formaat. Ikzelf heb bijvoorbeeld NEMA8 motortjes. Belangrijk aandachtspuntje voor je constructie is de te leveren kracht.

Je zou kunnen denken aan een soort constructie waar je de boor in plaatst en vast klemt / snoert. Vervolgens in deze houder een lineaire actuator, die zijdelings geplaatst is, waarbij een plaatje op de drukknop drukt. Ik heb het volle vertrouwen erin dat het mechanische gedeelte geen probleem voor je is. Het electronische gedeelte is waarschijnlijk onbekend terrein voor je. Dus wat dat betreft ben je hier op de juiste plek met je vraag. Ik hoop dat bovenstaande en wat anderen hebben geschreven, je een stukje op weg helpen.

-=[ EDIT ]=-
Schoot me opeens iets te binnen. In CD-spelers en floppydrives zitten kleine motortjes met worm-schroeven om de lees/laserkop te bewegen over een rail. Het geheel is best klein, maar ik heb geen idee of het voldoende drukkracht kan leveren. Indien je ergens een stepperdriver en een microcontroller (PIC of AVR) hebt rondslingeren,...
Indien het gaat om alleen in/uitschakelen (geen snelheidsregeling), dan kan de microcontroller met stepperdriver omzeild worden : DC motor met (relais)schakelaartjes en eindstop schakelaars. Of nog simpeler : een solenoid.

[Bericht gewijzigd door oxurane op maandag 21 oktober 2019 03:00:18 (15%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 oktober 2019 00:42:15 schreef deKees:
Heb je nog wat meer info over die gashendel en de te gebruiken servo?

Helaas nog geen technische informatie omdat ik liever niet blind iets wil kopen wat misschien helemaal niet gaat werken.

Zelf zag ik een servo in deze opstelling waarvan ik denk dat als ik het voorste gedeelte van de beugel (rood) verwijder een goede slag zal hebben.

Op 21 oktober 2019 00:51:38 schreef Arco:
Een schroefboor motortje is veeel te klein om een voertuig aan te drijven. Is na heel korte tijd al einde oefening.
(dan kun je zelf toch ook wel begrijpen: zo'n motortje is nauwelijks groter als die in een speelgoedauto...)

Het is niet de bedoeling om hier dagelijks mee te rijden of uren achter elkaar. Ik wil graag alles vertellen maar dat kan ik pas doen als mijn project klaar is.

https://youtu.be/BXMYGtjwsRQ

[Bericht gewijzigd door JB84 op maandag 21 oktober 2019 06:45:26 (18%)

Op 21 oktober 2019 02:19:20 schreef oxurane:
Mijn eerste gedachte was het gebruik van een digitale potmeter, of via een omweg het digitaal aan te sturen. Je laat doorschemeren dat je het deels mechanisch, deels electronisch wilt oplossen. Toch is dat laatste wel te doen,... en misschien ook wel veiliger.

Ik weet niet hoe precies het moet werken, maar met een steppermotor en een paar onderdeeltjes kun je een lineaire actuator maken.
Op internet kun je er wel iets over vinden.
Hier kun je bijvoorbeeld een "knutsel"-opstelling vinden :

https://www.instructables.com/id/Linear-Actuator-Stepper-Motor/

Volgens mij is het ook nog gemaakt en beschreven door een Nederlander. Tenminste, er zijn foto's van gekochte onderdelen met Nederlandstalige teksten erop.

Het voordeel van een steppermotor is dat het vrij nauwkeurig aangestuurd kan worden. Je kunt standaard steppermotoren gebruiken (formaat NEMA17). Mochten deze toch wat te groot zijn : er bestaan ook steppermotoren in een kleiner formaat. Ikzelf heb bijvoorbeeld NEMA8 motortjes. Belangrijk aandachtspuntje voor je constructie is de te leveren kracht.

Je zou kunnen denken aan een soort constructie waar je de boor in plaatst en vast klemt / snoert. Vervolgens in deze houder een lineaire actuator, die zijdelings geplaatst is, waarbij een plaatje op de drukknop drukt. Ik heb het volle vertrouwen erin dat het mechanische gedeelte geen probleem voor je is. Het electronische gedeelte is waarschijnlijk onbekend terrein voor je. Dus wat dat betreft ben je hier op de juiste plek met je vraag. Ik hoop dat bovenstaande en wat anderen hebben geschreven, je een stukje op weg helpen.

-=[ EDIT ]=-
Schoot me opeens iets te binnen. In CD-spelers en floppydrives zitten kleine motortjes met worm-schroeven om de lees/laserkop te bewegen over een rail. Het geheel is best klein, maar ik heb geen idee of het voldoende drukkracht kan leveren. Indien je ergens een stepperdriver en een microcontroller (PIC of AVR) hebt rondslingeren,...
Indien het gaat om alleen in/uitschakelen (geen snelheidsregeling), dan kan de microcontroller met stepperdriver omzeild worden : DC motor met (relais)schakelaartjes en eindstop schakelaars. Of nog simpeler : een solenoid.

Dank u wel voor de uitgebreide uitleg. Sommige dingen snap ik maar het meeste is toch echt te moeilijk voor mij, sorry.

Op 21 oktober 2019 06:42:35 schreef JB84:
[...]
Dank u wel voor de uitgebreide uitleg. Sommige dingen snap ik maar het meeste is toch echt te moeilijk voor mij, sorry.

Ah,. de link naar het filmpje maakt veel duidelijk, over in welke richting je zit te denken. Ik denk dat je het dan ook beter helemaal mechanisch kunt gaan maken. Constructie achterop de fiets voor de boor. Aan het stuur een soort gashendeltje monteren, met een kabeltje naar de boormachine-constructie. Daar hoef je dan alleen nog iets te verzinnen om de drukknop van de boormachine in te drukken.
Dat zou volgens mij al met een eenvoudige "velg-rem" kunnen. Ik weet niet wat de werkelijke en correcte naam daarvan is, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel : dat soort remmen zie ik regelmatig op een fiets met een handrem. Dus in plaats van een handrem aan je stuur, plaats je een "gas-geef-systeem", waarbij je het kabeltje naar zo'n velg-rem zet die om de boor zit, ter hoogte van de drukknop van de boor. Geef je "gas" trekt het kabeltje aan, en die knijpt de rem-klauw dan dicht,...

Maar ja, dan is het niet meer electronica-gerelateerd (op de boor na). Het bespaart je overigens onnodige extra electronica en batterijen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 oktober 2019 07:35:47 schreef oxurane:
[...]

Ah,. de link naar het filmpje maakt veel duidelijk, over in welke richting je zit te denken. Ik denk dat je het dan ook beter helemaal mechanisch kunt gaan maken. Constructie achterop de fiets voor de boor. Aan het stuur een soort gashendeltje monteren, met een kabeltje naar de boormachine-constructie. Daar hoef je dan alleen nog iets te verzinnen om de drukknop van de boormachine in te drukken.
Dat zou volgens mij al met een eenvoudige "velg-rem" kunnen. Ik weet niet wat de werkelijke en correcte naam daarvan is, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel : dat soort remmen zie ik regelmatig op een fiets met een handrem. Dus in plaats van een handrem aan je stuur, plaats je een "gas-geef-systeem", waarbij je het kabeltje naar zo'n velg-rem zet die om de boor zit, ter hoogte van de drukknop van de boor. Geef je "gas" trekt het kabeltje aan, en die knijpt de rem-klauw dan dicht,...

Maar ja, dan is het niet meer electronica-gerelateerd (op de boor na). Het bespaart je overigens onnodige extra electronica en batterijen.

Dit is absoluut niet arrogant bedoeld maar ik ben cnc verspaner van beroep en een mechanisch mechanisme is voor mij totaal geen uitdaging, vandaar dat een elektronische optie voor mij op nummer 1 staat (mits dit allemaal mogelijk is natuurlijk)

Thevel

Golden Member

ik ben cnc verspaner

Dat is ook te zien.
Keurig!!!!

Lambiek

Special Member

Je zou zoiets kunnen maken.

http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…

Hier wordt alleen een potmeter gebruikt, maar met een gashendel met hall-sensor zou het ook moeten werken. Je moet degene maken waar "servo controller" bij staat.

Mooie reclame voor Dewald in het filmpje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2019 12:11:05 schreef Lambiek:
Je zou zoiets kunnen maken.

http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…

Hier wordt alleen een potmeter gebruikt, maar met een gashendel met hall-sensor zou het ook moeten werken. Je moet degene maken waar "servo controller" bij staat.

Mooie reclame voor Dewald in het filmpje. :)

Dat ga ik eens proberen. Ik heb inmiddels al een “standaard” servo tester gekocht. Hoop dat het zo simpel zal zijn om te potmeter te verwisselen voor de gashendel.