Perilex aansluiting meter

Op voor mijn werk moet ik nog wel eens bij een klant een kookplaat met een perilex stekker aansluiten. Nu komt het nog wel eens voor dat de perilex aansluiting op een ontzettende rot plek zit waardoor het meten van de aansluitingen met super veel moeite gaat.

Nu is mijn vraag of er een meter is die aangeeft op welke aansluiting de fasen zit. Of een schema hoe ik dit zelf kan maken.

Voor een gewone stopcontact bestaat dit: https://www.ebay.com/itm/Socket-Outlet-Tester-Circuit-Polarity-Voltage…

Het zou mooi zijn dat er zoiets voor perilex bestaat, maar dan ook niet veel groter dan de stekker zelf.

Jinny

Golden Member

Een steker met LED tov aarde?
Alles in de steker en bij zorgvuldig gekozen stromen zullen eventuele aardlekschakelaars ook niet piepen....
Steker erin en waar de LED brand heb je fase.
Is geen rocket science

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Of een Perilex verlengsnoer maken. 5-aderig kabeltje, steker aan de ene kant en contactdoos aan de andere kant.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt eenvoudig bepalen waar de fasen en de nul(len) opzitten met een Duspol (Twee-polige spanningstester)
Kom je moeilijk bereikbare plaatsen tegen, maak dan een kort “verlengsnoertje” dat is een fluitje van een cent.

4 (low currend!!!!) ledjes met bijbehorende weerstandjes en dioden in een steker monteren zou voor een beetje hobbyist een eitje moeten zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je hebt kant en klare ceeform testers, daar een verloop naar perilex aanzetten en klaar. ik zou een rechte perilex stekker nemen, want vaak is het door een achterwand heen mieren met een haakse stekker een gedoe..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2019 21:27:30 schreef Jinny:
Een steker met LED tov aarde?
Alles in de steker en bij zorgvuldig gekozen stromen zullen eventuele aardlekschakelaars ook niet piepen....
Steker erin en waar de LED brand heb je fase.
Is geen rocket science

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik meet ook altijd eerst vanuit de aarde. Het nadeel is wel dat je dan niet weet of een nul wel of niet is aangesloten(dit ben ik wel eens tegen gekomen).

Op 20 oktober 2019 21:31:14 schreef KlaasZ:
Of een Perilex verlengsnoer maken. 5-aderig kabeltje, steker aan de ene kant en contactdoos aan de andere kant.

Hier heb ik ook al aan zitten te denken, maar bij sommige keukens heb ik al gemerkt dat ik dan in de problemen ga komen door ruimte gebrek. Ook is mijn koffer erg vol en dan is zo'n verleng snoer niet erg handig.

Op 20 oktober 2019 21:41:17 schreef testman:
je hebt kant en klare ceeform testers, daar een verloop naar perilex aanzetten en klaar. ik zou een rechte perilex stekker nemen, want vaak is het door een achterwand heen mieren met een haakse stekker een gedoe..

Bedankt voor de tip.

Ik vindt ze wel erg prijzig. Ik denk dat mijn collega's het ook willen hebben en dan heb ik er iets van 5 nodig.
Ben wel benieuwd hoe zij dat in elkaar hebben gezet, omdat hij ook meet of de nul en aarde aanwezig zijn.

ik had ook een zelfbouw ding om 230V wcd's mee te meten met 3 leds erop, nu de zaak maar zo'n ding laten bestellen, voor 28€ meet die wat meer, ook of de fase rechts of links zit.

je hebt wel een extra iets, een perilex kan kook( 2x230V )of 3F kracht zijn, en dat verschil meet een ceeform tester niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2019 22:42:34 schreef testman:
ik had ook een zelfbouw ding om 230V wcd's mee te meten met 3 leds erop, nu de zaak maar zo'n ding laten bestellen, voor 28€ meet die wat meer, ook of de fase rechts of links zit.

je hebt wel een extra iets, een perilex kan kook( 2x230V )of 3F kracht zijn, en dat verschil meet een ceeform tester niet.

Ja daar heb je gelijk in. Ik denk dat ik het zelf ga maken.
Ik wil dit doen door een led oplichten tussen de aarde en het andere contact punt wanneer hier spanning aanwezig is. Bij het oplichten van 3 leds weet je dat er 3 fasen aanwezig zijn. Alleen is het zo dat bij 2x 230v je niet weet of er 2 keer de zelfde fase wordt gebruikt of 2 verschillende fasen. Nu maakt dat meestal niet zo heel veel uit, maar soms wil ik dat zelf toch weten bijvoorbeeld als er een fase is weg gevallen.

Om er achter te komen of er 400vac aanwezig is, wil ik een led(2stuks) tussen de 2 aansluitingen zetten zodat bij 400vac de led gaat branden. Alleen vraag ik mij af of de led niet bij 230vac ook brand. Dus dat moet ik nameten bij welke stroom de led niet of bijna niet brand.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je begint toch altijd in de meterkast?
Dat lijkt me toch een eerste vereiste.
Dan zie je gelijk of het een 1 dan wel een 3 fase aansluiting is,
of dat het een Belgische 3 fase 130/230V installatie is.
Controleer je gelijk de beveiliging of ze goed zijn, nog vastgedraaid zijn en de juiste waarde hebben (16A ?)
(Het zal niet de eerste zijn waar men 25A ingedraaid heeft.)
Kijk je of er een aardlekschakelaar zit en test je met de testknop.
En dan pas de keuken in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Eigenlijk is dat wel de beste manier. Maar helaas gaat dat meestal niet zo makkelijk
Ik woon/ werk in Nederland dus dan is het 230v of 400v. Maar of er wordt gebruik gemaakt van een 3 fasen systeem dat kun je niet altijd zien in de meter kast. Vaak staat niet beschreven wat op welke groep zit. Ook heb ik wel eens gezien dat een perplex aansluiting op 2 verschillende groepen zaten of dat er gebruik gemaakt wordt van een 3 fase installatie automaat en dat er maar 2 x 230v wordt gebruikt. Daarnaast kan ik niet altijd zomaar de stroom eraf eraf halen omdat ze niet zonder stroom kunnen zitten (zoals winkels/ instellingen). Daarnaast staan meterkasten ook nog eens bomvol met rotzooi, wat natuurlijk niet hoort.

Als mij dingen opvallen die onveilig zijn of niet volgens ze richtlijnen zijn dan geeft ik dat door aan de klant. Zelf kan ik daar niks aanwijzingen aangezien ik in een witgoed/bruingoed winkel werk.

Om die redenen meet ik alleen en stopcontact na en dan weet ik altijd of er 230v of 400v aanwezig is. Maar als alles helemaal goed zou zijn dan weet je nog niet op welk contactpunt de fasen en de nul zijn aangesloten. Dit verschilt altijd helaas.

Als je zelf iets met leds maakt, hou er dan rekening mee dat je de leds extra isoleert met een transparante folie of in een (kunsstof) ledhoudertje met extra lens.

De doorslagspanning van het plastic van leds is namelijk veel te laag.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zou beginnen met kijken en meten in de meterkast om uit te vinden welk aansluit systeem gebruikt is, kookgroep 2xL + 2xN, 3F+N .

Daarnaast de draadkleuren opschrijven.

Voor ver of moeilijk bereikbare wcd zou ik een perilex steker maken met aan het open einde een kastje met meetbussen voor de duspol. De meetbussen nin het patroon van de perlilex zetten lijkt me handig.

Op 20 oktober 2019 21:19:51 schreef #jeffrey#:
Nu is mijn vraag of er een meter is die aangeeft op welke aansluiting de fasen zit.

Zou toch ook met een spanningzoeker moeten kunnen? Ik bedoel dat schroevendraaiertje met een neon lampje erin, desnoods 90 gr. gebogen. Of is dat te simpel voor dit doel?

Op 21 oktober 2019 06:24:59 schreef Peter112:
De meetbussen nin het patroon van de perlilex zetten lijkt me handig.

Ik had al voorgesteld om daar een Perilex contactdoos voor te gebruiken. Lijkt me nog makkelijker.
Verder ben ik het met Toet eens dat je in de meterkast begint om te zien wat voor aansluiting het is. En als dat niet duidelijk is, dan is dat gelijk aanleiding om dat ook aan te passen.