sl64m350eu/65 inbouw vaatwasser Siemens

Dag, mijn vaatwasser is er helaas mee opgehouden. Hij maakt zijn programma niet af en lijkt nu ook niet goed af te pompen, alhoewel als ik de switch van de niveauregelaar zelf bedien pompt hij hem wel af. De circulatiepomp maakte de laatste tijd al meer geluid. Ik zie lekkage bij de motor en wil hem graag verder onderzoeken, weet iemand hoe ik hem het makkelijkst demonteer?
Even een paar plaatjes toegevoegd, er is wel wat vervuiling in het labyrint en de niveauregelaar.

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op dinsdag 15 oktober 2019 22:25:06 (12%)

Vervangen of repareren/schoonmaken: motor en niveauregelaar. Motor kon wel eens kapot lager hebben vanwege dat lekwater. Ik denk niet dat een vuil labyrint jouw problemen veroorzaakt. Schoonmaken zal moeilijk zijn, mocht dat al nodig zijn. Door het labyrint stroomt nl. normaal gesproken 'schoon' leidingwater. De inlaat dus. Echte "vervuiling" ligt niet voor de hand; eerder een verkleuring, vanwege de aanwezige harskorrels.
Hoe je de motor uit moet bouwen? Gezond verstand gebruiken, alles wat in de weg zit er eerst uit halen. Goed documenteren.

Op 16 oktober 2019 10:15:29 schreef herbert116:
Vervangen of repareren/schoonmaken: motor en niveauregelaar. Motor kon wel eens kapot lager hebben vanwege dat lekwater. Ik denk niet dat een vuil labyrint jouw problemen veroorzaakt. Schoonmaken zal moeilijk zijn, mocht dat al nodig zijn. Door het labyrint stroomt nl. normaal gesproken 'schoon' leidingwater. De inlaat dus. Echte "vervuiling" ligt niet voor de hand; eerder een verkleuring, vanwege de aanwezige harskorrels.
Hoe je de motor uit moet bouwen? Gezond verstand gebruiken, alles wat in de weg zit er eerst uit halen. Goed documenteren.

Dank voor je reactie, ik heb nog niet eerder aan een vaatwasser gesleuteld. Ik denk eerst die schroeven in de kuip verwijderen en dan kan de motor/pomp er ook via die ruimte uit?
Net ff die schroeven aan de binnenzijde verwijderd, maar heb toch het idee dat de onderkant los moet van de kuip, maar hier zit ook de deurconstructie in...

heeft de machine een display? blijft er met de storing een X minuten instaan? vaak nog enkele minuten voor het einde, dan zit de bocht bovenin het laby verstopt, afvoerwater loopt daardoor. met water innemen storing geven is het vaak de heldere slang tussen laby en filterbak die goed smerig is. deze kan er zo uit, even met heet water doorspoelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er een fout optreedt in verwarming of water nemen, staat er aan eind van programma een 1 in display IPV 0. er zijn revisiekitjes voor deze pompen, maar zo te zien moet er iets meer aan gebeuren IVM rot lager. Een tweedehands pomp is beter.

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 16 oktober 2019 18:46:18 (38%)

Op 16 oktober 2019 17:43:30 schreef testman:
heeft de machine een display? blijft er met de storing een X minuten instaan? vaak nog enkele minuten voor het einde, dan zit de bocht bovenin het laby verstopt, afvoerwater loopt daardoor. met water innemen storing geven is het vaak de heldere slang tussen laby en filterbak die goed smerig is. deze kan er zo uit, even met heet water doorspoelen.

Hij heeft idd een display en bleef met iets van 30 minuten staan. Ik zie filmpjes waarbij ze een metalen plaat onder een machine verwijderen om bij de pomp te komen maar deze heeft een witte kunststof bak. Zo te zien moet er heel wat los om deze te verwijderen, kan ik het wel schoonmaken voor montage.

de kunstof bak moet los ja, op de hoeken wat schroeven, wat lipjes indrukken waar stekkers op de bodem zitten. ook steken er metalen hoeken in waar de scharnieren mee vastzitten meen ik.

machine zal een 20 jaar halen intussen, dus houd rekening met meer problemen..

pomp lekt op zeker aan die geoxideerde motor te zien, met pech ook lager rot van de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 oktober 2019 19:46:15 schreef testman:
de kunstof bak moet los ja, op de hoeken wat schroeven, wat lipjes indrukken waar stekkers op de bodem zitten. ook steken er metalen hoeken in waar de scharnieren mee vastzitten meen ik.

machine zal een 20 jaar halen intussen, dus houd rekening met meer problemen..

pomp lekt op zeker aan die geoxideerde motor te zien, met pech ook lager rot van de motor.

Hij is een jaar of 13 schat ik, misschien is dat lager wel te vervangen en dan met zo'n revisie kitje. of een betere gebruikte zoeken. Bedankt voor de hulp, zal de onderkant eerst maar eens demonteren.

Eert het labyrint er af halen.
Het kapje rechts bij het scharnier er af ,de schroef die er achter zit er uit.
Aan de achterkant 1 schroef er uit halen.
Het smalle voor paneeltje er af.

Op de rechterzij neer leggen en nu kan de bodem bak aan de linker kant een cm of 10/15 naar van de vaatwasser af (openen).
Dan kan de motor er uit door een beetje te draaien en trekken.
Motor verwisselen kan geheel compleet in 30min.

foutje

[Bericht gewijzigd door ad12345 op woensdag 16 oktober 2019 21:12:03 (98%)

Op 16 oktober 2019 21:10:12 schreef ad12345:
Eert het labyrint er af halen.
Het kapje rechts bij het scharnier er af ,de schroef die er achter zit er uit.
Aan de achterkant 1 schroef er uit halen.
Het smalle voor paneeltje er af.

Op de rechterzij neer leggen en nu kan de bodem bak aan de linker kant een cm of 10/15 naar van de vaatwasser af (openen).
Dan kan de motor er uit door een beetje te draaien en trekken.
Motor verwisselen kan geheel compleet in 30min.

Top, dat is de informatie die ik zocht!

Als je veldpakket van de motor te veel water heeft gehad en uitgezet is, stoppen. indien veldpakket er nog goed uitziet, lagertjes vervangen en alles goed spoelen

Op foto 3 zit niveauregelaar helemaar verstopt van vuiligheid en de bijhorende ribbelbuis zit ook vol met rommel.
Dat is al even belangerijk als de pompdichting te vervangen.
Als die verstopt zit gaat toestel verkeerd waterniveau hebben en soms niet warmen of raar doen. Pomp moet je revesieset niet plaatsen zolang die nog ronddraait, je mag maar natuurlijk maar zal ipv 30 min eerder 3h duren als je dat voor de 1e keer moet doen.

En in de uitleg van AD woorden "links" en "recht" omwisselen, dan is de uitleg perfect ;)

Koste me wel wat meer tijd dan 30 minuten, en waarschijnlijk te veel gedemonteerd. Maar goed de pomp is er uit! Pomphuis met wat wd40 ook kunnen demonteren, ik heb ff wat foto's toegevoegd, kreeg hem zo snel niet verder uit elkaar. Pomphuis is niet mooi rond meer.
Ik heb de hele bak gedemonteerd dus met afvoerpomp en verwarming. Zie nu een lichtsluisje loshangen waarvan ik niet weet waar die heeft gezeten.

Helaas een boutje afgebroken en krijg de rotor ook nog niet uit het lager. Vrees dat het toch een andere pomp moet gaan worden :'( .

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op vrijdag 18 oktober 2019 18:28:49 (14%)

Misschien het beste. Kan je een foto maken van achterzijde pomp?? Met name de aansluitingen.

Op 18 oktober 2019 18:37:15 schreef smd:
Misschien het beste. Kan je een foto maken van achterzijde pomp?? Met name de aansluitingen.

pompschoep heeft linkse draad meen ik, dopje van 10 op de kunstof moer zetten en met de hand het anker tegenhouden, moet er dan zo af kunnen, langzaam komt de dichting naar voren met de pompschoep.

pomphuis krom hoeft geen punt te zijn, terugzetten en luisteren of er bijgeluiden zijn met draaien aan de as, zo niet komt de schoep er niet tegen.

de sensor is makkelijk, zo te zien een sensor voor waterkwaliteit, die zit in een plastic huisje op een leiding geschoven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2019 11:14:58 schreef testman:
pompschoep heeft linkse draad meen ik, dopje van 10 op de kunstof moer zetten en met de hand het anker tegenhouden, moet er dan zo af kunnen, langzaam komt de dichting naar voren met de pompschoep.

pomphuis krom hoeft geen punt te zijn, terugzetten en luisteren of er bijgeluiden zijn met draaien aan de as, zo niet komt de schoep er niet tegen.

de sensor is makkelijk, zo te zien een sensor voor waterkwaliteit, die zit in een plastic huisje op een leiding geschoven.

Ik heb eenzelfde machine gevonden met een elektronisch defect, heb gevraagd of ze willen kijken hoe die pomp er uit ziet. Deze motor gaat het niet meer worden.

machine is van 2005 lijkt het, eenzelfde machine zal dezelfde slijtage hebben na 14 jaar draaien. houd daar rekening mee. ik zou de slang onderaan t laby ook reinigen want dat is het volgende op de lijst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lichtsluis zit in het verwarmings-element

Als het niet lukt, heb eventueel nog wel een complete pomp.

Goedemorgen, ik heb een andere machine gevonden. Een jongere en nieuwer model. SN68M046E92 Ik moet hem nog wel ophalen
Zo te zien mag deze ook wel een service beurtje hebben, zie vuil in het labyrint aan de achterzijde. Ben benieuwd of jullie hier productiedatum uit kunnen halen, ik zag wel dat ze vanaf 2013 gemaakt zijn.

Nog iemand interesse voor (iets) van mijn oude machine?

Is veel nieuwer, 09-2014. Controleer ook daarvan de circulatie motor, die is nogal vaak defect. En 5 jaar is meestal de leeftijd!

ach, zon gammele hittepomp ding, dat is een erger geval als de oude pomp die je al hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer