Sony videorecorder DHR 1000

Geert111

Golden Member

Hallo,

Mijn geluk is van korte duur geweest! :(

Voeding werkt nog steeds prima, display licht mooi op maar....
na het laatste gebruik, schakelde ik vorig weekend het toestel weer aan en ik krijg geen beeld meer op TV.
Cassette loopt (ik kan in alle richtingen spoelen) maar de teller blijft op 0 staan, net als bij een blanco cassette.
Insteken en uitwerpen van de cassette verloopt (meestal) goed.
Soms moet ik 2x drukken vóór de klep opent; misschien toevallig en niet met dit probleem verbonden?
Om het toestel te sparen heb ik het, na de vorige herstelling, van het net gehaald en sluit ik het enkel aan wanneer ik het wil gebruiken.
Iemand nog een tip?
Gr./ Geert

Hoe zit het met de bandloop?
Er staat mij iets van bij dat op de rand van de band de pulsen staan die de bandteller bestuurt.
Kan ook zijn dat de koppen vervuild zijn.

Het meestal (maar niet altijd) goed werken van loopwerkkan zijn door vertaaid vet of functie schakelaar niet lekker werkende. Controleer dus eerst dit.

Geert111

Golden Member

@ohm pi: band loopt prima en koppen heb ik gereinigd met een originele Sony reinigingscassette DVM-4CLD maar ik krijg nog steeds een wit scherm op tv.
@smd: vet is nog 'mals' en zuiver maar ik zal die functie schakelaar eens bekijken.
Bedankt voor de tips.

Ronald45

Golden Member

Ik zou maar eerst de vast staande koppen schoonmaken met een wattenstaafje en IPA. Als er geen tracking puls gemeten wordt krijg je een blanco (mute) scherm en loopt de teller ook niet.

NOOIT de draaiende videokoppen met wattenstaafje doen, dan kunnen ze afbreken. Als je die wil schoonmaken neem je een stukje (echt) zeemleer en IPA. In de draairichting schoonmaken, NOOIT van boven naar beneden. En heel voorzichtig zijn dus!

Van schoonmaakbanden moet je niet veel verwachten, en ik zou die persoonlijk nooit gebruiken. Die hebben een schurende werking en je videokoppen slijten ervan.

Succes!

maartenbakker

Golden Member

Een koffiefilter werkt ook goed. IPA erop, tegen de kop houden en kop draaien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 oktober 2019 02:33:59 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

@Ronald45 en maartenbakker: ik zal deze week IPA gaan kopen; heb op dit moment enkel een bus alcohol, die vroeger gebruikt werkt voor stencilmachines (voorloper van fotokopieerapparaten).
Deze alcohol is niet agressief en gebruik ik vaak om buitenkanten te poetsen.
Bij de vorige herstelling heb ik bij het verwijderen van de brede witte lintkabel opgemerkt dat pin 1 losgekomen was en heb die, na de herstelling, weer voorzichtig vlak gezet.
Op dat moment werkte nochtans alles prima, dus ik weet niet of het iets met het probleem te maken heeft.

Geert111

Golden Member

Zijn er gradaties in de IPA (90% alcohol, ….)?
De elektronica winkel is 15 km van bij mij en bij de apotheek om de hoek hebben ze dat ook.

Ronald45

Golden Member

Met apotheek-alcohol/IPA, zo puur mogelijk, lukt het ook prima.

Vroeger deed ik dat zelfs met spiritus, maar daar zit ook rotzooi bij in. Dus dat raad ik nu af.

Geert111

Golden Member

oké Ronald45, ga ik morgen direct kopen en houd je op de hoogte.

Geert111

Golden Member

@Ronald45, ik heb de vaste koppen en de videokoppen met IPA gereinigd en ruim de tijd gegeven om te drogen maar nog steeds een wit beeld op het scherm.
Uiteindelijk heb ik de band in alle mogelijke standen laten spoelen en opeens werkte de teller af en toe.
Het rare is dat in het display de afbeelding van het spoelend cassetje voor het reinigen van de koppen wel altijd werkte.
Ik zoek verder in de richting van printen MD63, 64
en 65.

Geert111

Golden Member

Goeie middag,

Misschien belangrijk: ik heb niet vermeld dat er ook geen geluid is!

Misschien gaat er nu bij iemand een lichtje branden? :?

als dit een hifi recorder is, dan komt het geluid ook van de koppentrommel af. alleen een tape die is opgenomen op een mono recorder zal geluid geven op de geluidskop die rechts van de koppentrommel zit. of zet de recorder van hifi naar mono geluid, dan schakelt deze naar die mono geluidskop. naast die geluidskop zit ook de sync kop, zit de tape te hoog of te laag op die kop dan synct het beeld niet. vaak veroorzaakt door gare drukrol of een tapegeleider die niet helemaal doorschuift tot langs de koppentrommel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ronald45

Golden Member

Ik weet nog dat er een type videorecorder bestond waarvan de wiskop vanzelf aan bleef staan. Geen idee of dat ook voor deze geldt, maar je zou het kunnen testen.

Op 20 oktober 2019 15:26:43 schreef testman:
als dit een hifi recorder is, dan komt het geluid ook van de koppentrommel af. alleen een tape die is opgenomen op een mono recorder zal geluid geven op de geluidskop die rechts van de koppentrommel zit. of zet de recorder van hifi naar mono geluid, dan schakelt deze naar die mono geluidskop. naast die geluidskop zit ook de sync kop, zit de tape te hoog of te laag op die kop dan synct het beeld niet. vaak veroorzaakt door gare drukrol of een tapegeleider die niet helemaal doorschuift tot langs de koppentrommel.

Ik heb even gezocht, dit is een digitale videorec, DV en mini-DV.
Geluid wordt ook op roterende kop opgenomen.
Lastig verhaal, je moet uitzoeken waar het signaal van de roterende kop wegvalt.

ding is van 2011, dus de rottende sanyo elco's zijn hier niet aan de orde iig. die DV loopwerken staan niet bekend om hun degelijkheid, ook camcorders met dat loopwerk hadden vaker loadingklachten. zeker na lang stilstaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gepost zondag 20 oktober 2019 17:24:01 |Quoten
Ik weet nog dat er een type videorecorder bestond waarvan de wiskop vanzelf aan bleef staan. Geen idee of dat ook voor deze geldt, maar je zou het kunnen testen.

Dat was bij een type recorder van Philips waar een torretje BC858 lekte en de wisoscillator actief bleef. Sony had een ander probleem, controleer eens of de tapegeleiders helemaal aansluiten en dus opgesloten zitten. In bedriijfs positie mogen zijn geen ruimte hebben en het kwam voor dat onderin het loopwerk een tandheugel teveel ruimte kreeg en daardoor de tapegeleiders niet geheel in de eindpositie konden komen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ronald45

Golden Member

Ik zou nu ook eerst kijken of de bandloop goed is, en of het mechanisme goed werkt. Ik zou NIET aan stelschroefjes in het loopwerk draaien, van b.v. de bandhoogte of de vaste koppen. Echt afblijven. Als de bandloop niet goed is, is het mechanisme verdacht en de aandrukrol.

Als dat allemaal perfect is zou ik toch kijken of alle spanningen normaal aanwezig zijn. Er is tenslotte aan de voeding gewerkt, dus deze blijft ook verdacht.

Zie ook deze post over dezelfde recorder.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137256[/url

Geert111

Golden Member

Oké, bedankt voor de reacties! Ik ga deze week weer aan de slag!
Nog dit: na herstelling van de voeding was het beeld van een DV cassette direct helemaal zuiver maar bij een miniDV eerder schokkerig maar heb er niet echt bij stil gestaan.
Zal mechanisme eens goed bekijken.

je hebt die tape niet op long play opgenomen toevallig maar niet afgespeeld op die stand ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ronald45

Golden Member

Ook dat schokkerige kan heel goed met de bandloop te maken te hebben.En al helemaal op long play.

En volgens mij detecteert de recorder automatisch de juiste afspeelsnelheid.

Geert111

Golden Member

Voor zover ik weet heeft deze geen LP stand; ik heb dit in elk geval nog nooit gebruikt.
Heb er voor de zekerheid even de handleiding bijgenomen en vind enkel bij de technische gegevens: opnameduur 180 minuten met een DV-180 cassette. Niets over SP of LP maar bij: uitleesvenster afstandsbediening staat: SP/LP Bandsnelheid indicator - voor andere Sony VHS- of 8mm-recorders.
Dus ik veronderstel, geen LP stand.
Even dacht ik dat de recorder de cassette wiste en daarom een wit beeld gaf maar heb de cassette op een camera getest en zowel beeld als geluid zijn oké.

bandloop checken, tape die kreukelt of iig geluid maakt met langs de kop lopen richting drukrol klopt al niet iig. de tapegeleiders die niet goed zijn, zie je vaak niet eens, paar mm op het laatste stukje komen ze dan niet ver genoeg waardoor de rol schuin staat, de houder op het einde zorgt ook dat de geleider recht staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2019 11:53:06 schreef Geert111:
@Ronald45 en maartenbakker: ik zal deze week IPA gaan kopen; heb op dit moment enkel een bus alcohol, die vroeger gebruikt werkt voor stencilmachines (voorloper van fotokopieerapparaten).
Deze alcohol is niet agressief en gebruik ik vaak om buitenkanten te poetsen.
Bij de vorige herstelling heb ik bij het verwijderen van de brede witte lintkabel opgemerkt dat pin 1 losgekomen was en heb die, na de herstelling, weer voorzichtig vlak gezet.
Op dat moment werkte nochtans alles prima, dus ik weet niet of het iets met het probleem te maken heeft.

Voordat er allerlei mechanische capriolen worden uitgehaald zou ik toch maar eens de aansluitingen van bvb de lintkabel controleren.
1 los contact kan al een groot probleem veroorzaken.

Ronald45

Golden Member

Op 22 oktober 2019 19:59:29 schreef pararuud:
[...]Voordat er allerlei mechanische capriolen worden uitgehaald

Huh? Het controleren van de bandloop en of het mechanisme goed werkt lijken mij geen capriolen. Vooral als het gaat om het locken van de 2 bandgeleiders rond de videokop.

En je hebt zeker gelijk wat betreft de bandkabel. Dat is een kwetsbare connectie, en er is aan gerommeld.

Daarna is nog steeds de voeding verdacht.