Mag dit volgens de NEN3140 en/of is dit wel veilig?

Hi,
Ik heb een vraag over een 36V machine welke volgens het volgende plaatje opgebouwd is:

Zoals te zien een ongeaard aansluitsnoer met aangegoten stekker welke via een power entry connector door een metalen frame naar een dubbel geisoleerde acculader gaat welke in een metalen frame/behuizing zit.
Nu heb ik mijn twijfels bij deze configuratie vanwege het metalen frame. Is dit een vreemd geleidend onderdeel waar dus een 230VAC acculader in zit en moet deze hierdoor niet geaard worden?

Is het voldoende om het niet geaarde snoer te vervangen voor een geaarde versie met een power entry connector met aarde aansluiting?(euro connector oid). Dit zodat ik het metalen frame aan de aarde kan knopen en dus de veiligheid kan waarborgen?
Of is het beter om de acculader uit de metalen behuizing te halen zodat hier alleen de laagspanning naar binnen gaat?
Alvast bedankt voor de tips!

GJ_

Moderator

Als de metalen behuizing weg kan is dat het gemakkelijkste. Als die toch wel gewenst is zou ik hem aarden, dus de net entree en de kabel vervangen.

mel

Golden Member

Gewoon een netentree met aardaansluiting maken.
De metalen behuizing is NIET dubbel geisoleerd.

Hoewel er ook genoeg geluidsapparatuur is, welke een metalen behuizing hebben, en ook niet geaard zijn...

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 21 oktober 2019 08:25:15 (37%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet eerst konstateren hoe je metalen huis opgebouwd is.
Dat kan dubbel geisoleerd zijn.
Om daaraan te voldoen moet je aan een aantal zaken voldoen.
Het komt er op neer dat ook bij een defekt de behuizing nooit onder spanning kan komen te staan.
Dat kun je realiseren door bv een goede geisoleerde en beschermde doorvoer van het netsnoer te maken. (kunststof doorvoerbeschermong oid.) Het chassisdeel van jou voldoet daar ook aan.
De (230 V) bedrading in het toestel moet ook zo zijn uitgevoerd dat een enkele beschadeging van de isolate er niet voor kan zorgen dat je behuizing ondes spanning staat. Dus bedrading in het toestel met een extra isolatie beschermen. Denk ook aan een trafo oid, het metaal van de trafo (blikpakket) moet ook goed geisoleerd zijn tov het metaal.
Vergeet de netschakelaar ook niet.
Allemaal zaken waar je extra aandacht aan moet geven.
Je apparaat is dan dubbel geisoleerd, en MAG NIET GEAARD worden, en is daarmee veiliger dan een geaard apparaat.

Het mag wel zijn dat bij een zeer ernstige beschadeging spanning op het apparaat kan komen. Als de buitenkant dermate beschadigd is dat je het toestel toch niet zou gebruiken.
Bv als er een auto overheen gereden is, dan zie je duidelijk dat je apparaat niet veilig meer is, en zul je het niet meer gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Een foto en/of duidelijke omschrijving van de machine in kwestie zal hulpvolle informatie geven....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Top! bedankt zover voor de antwoorden. Ik heb nog geen foto's oid van de machine omdat deze nog in de maak is bij onze leverancier.

De optie zoals GJ en mel aangeven is het eenvoudigst uit te voeren. Ik vind het verhaal van Toeternietoe ook interessant maar wil natuurlijk nooit in de discussie met een eindgebruiker komen over wel of niet veilig uitgevoerd van beschermingen e.d.
Dan liever een geaard metalen frame.

Met deze gegevens kan ik dus door een netsnoer en kabeldoorvoer met aarde het metalen frame aarden en het als 'veilig' volgens de regels beschouwen...

Moet ik hier eigenlijk ook mee naar KEMA?

Nogmaals dank!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Jammer dat mijn verhaal niet duidelijk was.

Kortweg:
Een dubbel geïsoleerd apparaat is vele malen veiliger dan een geaard niet-dubbel geïsoleerd apparaat.

Dus probeer van je apparaat (of toestel) altijd een dubbel geïsoleerd apparaat te maken.

Ga niet in de verleiding om een dubbel-geïsoleerd apparaat toch te aarden, dat maakt het apparaat onveiliger en is dus daarom niet toegestaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 21 oktober 2019 08:20:22 schreef mel:
Gewoon een netentree met aardaansluiting maken.
De metalen behuizing is NIET dubbel geisoleerd.

Hoewel er ook genoeg geluidsapparatuur is, welke een metalen behuizing hebben, en ook niet geaard zijn...

Precies, zolang je netspanningsvoerende delen dubbel geisoleerd zijn mag dat prima zo.

Op 21 oktober 2019 12:16:27 schreef Sine:
[...]

Precies, zolang je netspanningsvoerende delen dubbel geisoleerd zijn mag dat prima zo.

Voor nettrafo's geldt volgens mij dat de primaire en secundaire wikkelingen in gescheiden ruimtes liggen, met voldoende isolatie om een doorslag van 2KV te weerstaan. Als extra veiligheid zit er heel vaak een niet herstelbare temperatuurzekering in, die de spanning onderbreekt en voorkomt dat de isolatie smelt.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je behuizing zegt niks over dubbel of niet dubbel geïsoleerd. De afstand van gevaarlijke spanning voerende delen tot de kast is hierbij belangrijk.

Nog altijd interessante lectuur.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Op 21 oktober 2019 13:03:52 schreef buzzy:
[...]Voor nettrafo's geldt volgens mij dat de primaire en secundaire wikkelingen in gescheiden ruimtes ligge, met voldoende isolatie om een doorslag van 2KV tw eerstaan.

Het is een bestaande dubbel geisoleerde voeding, dus dat zal wel los lopen.

GJ_

Moderator

Op 21 oktober 2019 12:16:27 schreef Sine:
[...]

Precies, zolang je netspanningsvoerende delen dubbel geisoleerd zijn mag dat prima zo.

Is zo'n brillestekkertje dubbel geïsoleerd dan?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Meer dan 6mm van contact tot kast. Een stuk krimpkous over de contacten verhoogd dan nog eens de isolatie.

Ze zijn alleszins bedoelt om dubbel geïsoleerde apparaten aan te sluiten.

Een datasheet.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 21 oktober 2019 17:50:38 (19%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 oktober 2019 17:42:03 schreef buckfast_beekeeper:
Ze zijn alleszins bedoelt om dubbel geïsoleerde apparaten aan te sluiten.

Ja, maar of de kast dan van metaal mag zijn.... Dat vertelt het verhaal niet. Als je hem in een plastic kast schroeft is er niets aan de hand, dat weten we allemaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de kast is een kast, voeding is dubbel geisoleerd. er hoeft dus geen aarde op de kast. niets abnormaals bij audio ed.

als de 230V van oa printen maar ver genoeg van de kastwand zit, daar had je een richtlijn voor in de elektuur staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 21 oktober 2019 20:49:16 schreef rew:
[...]Ja, maar of de kast dan van metaal mag zijn.... Dat vertelt het verhaal niet.

Dat mag, de connector is dubbel geisoleerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 oktober 2019 21:27:18 schreef Henry S.:
[...]
Dat mag, de connector is dubbel geisoleerd.

Al mijn werk voor niets geweest....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Henry S.

Moderator

Nah, je hebt oa ook aangegeven dat de bedrading in de behuizing dubbel geisoleerd moet zijn (tegenwoordig is schemerlampdraad dat al).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.