[Advies] 1 Fase naar 3 fase groepverdeling

Ik ben in de voorbereiding van een ombouw van 1F naar 3F vanwege de komst van een EV welke op 3F 16A kan laden (11KW) en zoek wat advies/ervaring over wat een handige faseverdeling zou zijn.
Momenteel hoeven we nergens naar te kijken en staan soms tijdens het koken ook nog eens wasmachine of droger aan. In de logging van Domoticz (gekoppeld via P1) zie ik piekmomenten van 7,5KW.

Uiteraard moeten alle groepen over de 3 fases verdeeld worden, echter komt namelijk nogal eens voor dat kookplaat-oven-vaatwasser tegelijk aan staan en er ook nog warm water getapt word (en dus bijverwarmd moet worden).

De te plaatsen EVSE kan load balancen en de kookplaat (Pelgrim CTK745) is geschikt voor kracht (2F+N, 4.5KW-3.2KW), er zijn verder geen grote verbruikers in de garage (geen freesbank oid).

Huidige setup:

  • 1x35A, kast met ouderwetse smeltzekeringen.
  1. Miniboiler (keuken, 10L close in)
  2. Miniboiler (bijkeuken, afgekoppeld en niet meer in gebruik)
  3. Vaatwasser
  4. CV - Slaapkamer 3
  5. Wasmachine - Achtertuin
  6. Garage - bijkeuken - droger
  7. Keuken - oven
  8. Woonkamer - veranda
  9. Overloop - slaapkamer zolder
  10. Badkamer - slaapkamer 1 - slaapkamer 2
  11. Hal - zitkuil - voortuin
  12. Kookplaat (kookgroep)

Graag wat advies/ervaring over wat een handige verdeling zou zijn. Is het verder verstandig om kookplaat en EVSE achter een eigen alamat te plaatsen, of zijn 2 krachtgroepen achter 1 ALS ook prima in deze situatie?

als jij thuis komt tegen 5 met de auto, dan staat wrs net het fornuis aan, dan heb je 11kW tegen een 5kW fornuis wat zeg 3000W verbruikt met 3 pannen op gemiddeld vermogen. boiler komt in tijdens koken, 2200W dus erbij. vaatwas gaat pas na het eten aan, wasmachine en droger, boiler, oven zijn dus om rekening mee te houden.

je auto kun je vaak via de app instellen dat deze pas na een X tijd gaat laden, zet dat op 7 uur dan heb je van het fornuis en oven al geen last meer. de rest kun je gemakkelijk verdelen over de 3 fasen. waar je eerst max 8kW kon verbruiken heb je nu 17kW max te verbruiken. de zekeringen zullen blijven, er komt 3x 25A in DIII wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Etenstijd is natuurlijk het piekmoment; opladen van de auto is via de app/evse gewoon in te plannen en dankzij load balancer zal het allemaal vanzelf gaan.

EV is niet het probleem, eerder de verdeling kookplaat/boiler/oven/vaatwasser/droger/wasmachine. De rest van de groepen is ook allemaal niet zo spannend.

Edit, zoiets dus:
http://www.famzande.nl/tmp/groepverdeling.png

[Bericht gewijzigd door Joey op maandag 21 oktober 2019 22:16:49 (11%)

voorheen zette je toch ook gewoon alles aan? dat kan nog steeds, je hebt immers 2/3 meer vermogen beschikbaar als nu.

een load balancer voor de auto werkt alleen als je een meting op de hoofdvoeding hebt, of via de slimme meter. als die niet via de meter gaat zal die ook een 3F upgrade nodig hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 oktober 2019 22:16:15 schreef testman:
voorheen zette je toch ook gewoon alles aan? dat kan nog steeds, je hebt immers 2/3 meer vermogen beschikbaar als nu.

een load balancer voor de auto werkt alleen als je een meting op de hoofdvoeding hebt, of via de slimme meter. als die niet via de meter gaat zal die ook een 3F upgrade nodig hebben.

Er hang nu een 1F DSMR5 meter, deze zal met de aanpassing ook wel verwisseld worden door de netbeheerder.

Ik snap dat ik meer vermogen ter beschikking heb, maar per fase is minder beschikbaar dan voorheen... Vandaar de vraag wat een handige verdeling is.

Tip,
Weet niet op welke groep je vriezer/koelkast zit.
Maar zorg er voor dat deze niet achter dezelfde aardlek komt te zitten als de buitenverlichting en of schuur.

je hebt zekeringen, die gaan er niet uit met 26A, hier zit ook 1x 35A waar meermaals 50A over heeft gelopen, toch zit de 1e er nog steeds in. een hoofdautomaat gaat er eerder uit, die zijn C waar een zekering Gg is wat gelijk aan een D automaat staat. als je volle sluiting op een groep hebt gaat vaak zowel de B16 van de eindgroep eruit als de C25 hoofdautomaat, al vaker gezien.

je kunt veilig 5700W per fase aanzetten, dan zit je aan 25A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je al een aardig idee hebt qua gelijktijdigheid kun je die groepen toch gewoon over de fases verdelen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet toch zelf de verdeling maar gaan maken.
Je moet va; je apparaten ongeveer het vermogen weten.
Dan begin je met de apparaten met de grootste vermogens, die ze5 je o0 verschilende fasen.
Denk ook aan dat je nooit alle apparaten vol in gebruik hebt.
Kookplaat trekt alleen ale. er oven als je alle pitten tegelijk aan het opwarmen bent, dat komt nooit voor. Wasmachine heeft alleen bij het opwarmen de 3,t kW, de rest van de tijd maar een paar honderd watt tegelijk.

Jij weet als beste wat je allemaali. huis hebt, wat je wel of niet tegelijk gebruikt etc.
succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Kookplaat, wasmachine , vaatwasser ,boiler, droger zijn de grote gebruikers..De rest stelt niet echt veel voor.Die kan je mooi over 3 fasen verdelen..De verlichting en de CV belasten bijna niks.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 22 oktober 2019 08:55:43 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 oktober 2019 22:16:15 schreef testman:
voorheen zette je toch ook gewoon alles aan? dat kan nog steeds, je hebt immers 2/3 meer vermogen beschikbaar als nu.

Niet perse: Met een verkeerde verdeling gaat het fout. Als we de zekeringen even als ideaal beschouwen, dan kon ie vroeger zeg 13A koken en 13A Boiler of wasmachine tegelijk aanzetten. Dat zat samen op de 35A enkele fase die hij had. In de nieuwe situatie, moeten die op verschillende fasen aangezien iedere fase op 25A afgezekerd gaat worden.

De grote gebruikers zijn m.i. boiler, kookplaat en in mindere mate dingen als wasmachine en droger.

Weet je wat: Algorithme! Kies de grootste verbruiker, zet die op de eerste fase, de een na grootste verbruiker op de tweede en de derde op de derde fase. Voor de tweede ronde met grote verbruikers begin je omgekeerd: bij de 3e fase. van de 1-6 grootste verbruikers krijgt de 1e fase dus nummers 1 en 6. Nummers 2 en 5 gaan op fase 2 en nummers 3 en 4 gaan op de derde fase.

Als je gelijktijdigheid kan uitsluiten of juist niet, dan kan je nog wat schuiven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

oven, boiler, fornuis is tegelijk, maar het fornuis zal met de oven samen niet snel volledig worden gebruikt. fornuis dus juist verdelen over de fasen kan schelen

L1, oven, wasmachine.
L2, boiler, vaatwas, 1/2 fornuis
L3, droger, groep7, 1/2 fornuis

het fornuis kan wel op kracht, maar gebruikt maar 2 fasen.
groep 7 is algemeen keuken, maar daar zitten ook de koffiezetter, waterkoker ed apparaten van vermogen op doorgaans.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 oktober 2019 09:20:23 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou kijken of je de oven op een andere fase kan krijgen dan je keukengroep. Dan kun je ook nog eens een bakje koffie zetten of de frituur aanslingeren tegelijk.

Verder: Als je in de garage regelmatig klust zou je daar een alamat kunnen nemen, idem voor de tuin. Dat maakt het storingszoeken makkelijker bij een aardfout (Die 2 zijn toch het meest gevoelig)

Verbruik van de kookplaat valt, in de praktijk, reuze mee. Maakt wel uit wat voor plaat, een keramische plaat zal een stuk meer verbruiken dan een inductieplaat.

Je moet meer rekening houden met dingen die langduriger veel verbruiken. Wasmachine is dat tegenwoordig ook niet meer (Of was jij altijd op 90% en staat je element nonstop te stoken?)

Droger is vaak ook <1000W voor een warmtepompdroger. De oudere zijn wel notoire stroomtrekkers.

Zo'n EVSE kan load-balancing doen. In principe is zo'n simpel stekkerblok voor een wasmachine en droger ook al een rudimentaire versie daarvan.
Ik zit al een poos te wachten op een fatsoenlijke versie daarvan die het voor alle grootverbruikers in huis bijhoudt, liefst (logischerwijs) nog uitgebreid met een Solar-input-optie die ook daar nog mee overweg kan.
Boiler verhitten en wasmachine laten draaien als de zon schijnt, autolader wat knijpen wanneer je frituurt en kookt tegelijk, etc.

Is volgens mij de komende jaren erg veel vraag naar en ik weet een alomvattende oplossing nog niet te vinden. Als ik een wat betere elektrotechnicus zou zijn, en niet te vergeten programmeur, zou ik er zelf eentje bouwen en vermarkten...

Op 22 oktober 2019 15:10:40 schreef r-p:
Zo'n EVSE kan load-balancing doen. In principe is zo'n simpel stekkerblok voor een wasmachine en droger ook al een rudimentaire versie daarvan.
Ik zit al een poos te wachten op een fatsoenlijke versie daarvan die het voor alle grootverbruikers in huis bijhoudt, liefst (logischerwijs) nog uitgebreid met een Solar-input-optie die ook daar nog mee overweg kan.
Boiler verhitten en wasmachine laten draaien als de zon schijnt, autolader wat knijpen wanneer je frituurt en kookt tegelijk, etc.

Is volgens mij de komende jaren erg veel vraag naar en ik weet een alomvattende oplossing nog niet te vinden. Als ik een wat betere elektrotechnicus zou zijn, en niet te vergeten programmeur, zou ik er zelf eentje bouwen en vermarkten...

Zappi v2?

Die kan je auto met 'overcapaciteit' laden, dus je zonne overschot, of als aanvulling op je hoofdzekering (dus bv 32A laden op een 25A hoofdzekering als er voldoende zon is om die 7A aan te vullen)

Bedankt voor alle input!

Koelkast e.d. niet op dezelfde fase/groep als buiten/tuin verlichting etc is een goede!

Verder zie ik de opmerking dat fornuis en oven niet snel samen gebruikt word, dat is bij ons dus wel het geval ;)

Oven afsplitsen uit keukengroep is niet mogelijk zonder ingrijpende aanpassingen helaas.
Airfryer staat in de bijkeuken en hangt dus samen met droger, op zich geen probleem.

Ik denk dat ik met de geposte verdeling al in de goede richting zit als ik het zo lees.

Nog een tweetal vragen:

- Op elektramat.nl kan ik snel en simpel een nieuwe kast samenstellen, EMAT is het gunstigste wat prijs betreft. Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik vond wat oude comments waarin mensen toch kozen voor een ander merk omdat EMAT toen nog redelijk onbekend was. Hoe is het nu?

- Kookplaat en EV een eigen alamat of 2 krachtgroepen met 1 als? eigen alamat is toch weer 100 euro duurder...

Op 22 oktober 2019 09:19:56 schreef testman:
oven, boiler, fornuis is tegelijk, maar het fornuis zal met de oven samen niet snel volledig worden gebruikt. .

hoho, wel goed lezen. ik zeg niet volledig samen gebruikt worden. daarmee doel ik erop dat als je de oven gebruikt voor het vlees, dat je ook een pit minder op het fornuis gebruikt doorgaans. waar je zonder oven te gebruiken dan een pit meer gebruikt. je pitten zitten boven elkaar op 1 fase samen. dus links en rechts is apart.

emat is rommel, dat gebruikt een goed installateur niet. als je overigens duitse hager neemt, zijn componenten ook goedkoper. voor 2 krachtgroepen mag je een aardlek zetten, echter scheelt een alamatje wel kastruimte, 4 modulen minder nodig.

genoemde vermogens zijn geen probleem, ik ken een situatie met 3x 25A voeding waar simultaan op werd gekookt en een bedrijf op draaide, van de 3 trage 16A zekeringen van t bedrijf ging er vaker wel 1 uit, daar zat ook nogal wat vermogen op. maar de hoofdzekeringen zijn nog steeds origineel, intussen bijna 50 jaar oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2019 18:10:53 schreef testman:
[...]

hoho, wel goed lezen. ik zeg niet volledig samen gebruikt worden. daarmee doel ik erop dat als je de oven gebruikt voor het vlees, dat je ook een pit minder op het fornuis gebruikt doorgaans. waar je zonder oven te gebruiken dan een pit meer gebruikt. je pitten zitten boven elkaar op 1 fase samen. dus links en rechts is apart.

emat is rommel, dat gebruikt een goed installateur niet. als je overigens duitse hager neemt, zijn componenten ook goedkoper. voor 2 krachtgroepen mag je een aardlek zetten, echter scheelt een alamatje wel kastruimte, 4 modulen minder nodig.

genoemde vermogens zijn geen probleem, ik ken een situatie met 3x 25A voeding waar simultaan op werd gekookt en een bedrijf op draaide, van de 3 trage 16A zekeringen van t bedrijf ging er vaker wel 1 uit, daar zat ook nogal wat vermogen op. maar de hoofdzekeringen zijn nog steeds origineel, intussen bijna 50 jaar oud.

Bedankt voor de verduidelijking, als er iets in de oven staat gebruiken we over het algemeen minder pitten, dat scheelt inderdaad.

Emat skippen dus... Ik zal eens wat pagina's bij de oosterburen af gaan struinen. Kastruimte is op zich geen probleem, als ik een 440x330 kast terug plaats past dit goed op de hoofdaansluiting en afgaande bekabeling. Genoeg ruimte in dit formaat.

Ik ga weer verder puzzelen :)