Philips Armatuur SOX-18. Hoe bedrading

Tidak Ada

Golden Member

Mijn SOX buitenlamp (armatuur XWC 121 KP ?) gaf het op. Bij verwijderen schoten de draden van het VSA en lichtsensor printje los.
Wie weet hoe een-en-ander verbonden zit? Het schema op het VSAA klopt niet volgens mij.
Er komen twee bruine draden van het lichtnet en één blauwe. De laatste zit nog aan het printje. Er zitten 3 aansluitingen op het printje en vier op het VSA. Wat moet aan wat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het schema op de vsa klopt wel, alleen staat de schemerschakelaar er niet op. De zwarte draad moet bij de blauwe (nul) een bruine naar de L op de schemerschakelaar ,de andere bruine van de vrije klem schemer schakelaar naar linksonder op de vsa.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat printje is 1 der oudste nog, die hebben vaak last van 2 gare elco's op de print, 22uf en 100uf. er zijn ook 2 uitvoeringen van dat oude model print met zeeblauwe philips, 1 print die met voeding erop zetten uit blijft en een model die met voeding erop zetten aangaat en na ~1min uitgaat.

met de lichtsensorprint zo, is midden van de wagoklem L in, links is L uit en rechts is N.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ha Hunnenbedbouwer,
Het VSA heeft 4 (vier) aansluitingen, maar het schema geeft er maar 3....!
Verder weet ik niet hoe de drie aansluitingen van het schemerschakelaar/starter printje verdeeld worden, alleen dat de middelste blauw is.

Grtz.,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de 4e aansluiting op het vsa bevat geen klemveer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De witte en zwarte draad die helemaal rechts door de bodem naar buiten gaan, waar gaan die naar toe? Volgens het schema op de VSA lijkt me dat de netvoeding. En waar zat de lamp aan? En de licht sensor? Eventueel met een tekeningetje van het loshangend 'kroonsteentje'.

draden door de bodem gaan naar de lamp toe, voeding komt uit de kroonsteen. als je zo'n armatuur niet goed aanlegt is het een gekloot om het als het los moet van de kabel te ontdoen, zeker onder spanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ellende was dat het ding bij demontage van de muur ineens losschoot, door het gewicht van de ballast, waardoor de draden uit de klemmen zijn getrokken. Daar

Ik vermoed dat er één bruine draad naar de starter/sensor moet en ook de zwarte. Maar aan welke van de twee aansluitingen? Verder verwacht ik dat de tweede bruine draad naar de ballast moet, maar ook hier weer: Welke aansluiting...?

Heeft iemand ergens en schema?!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Dat heeft Hunebedbouwer toch al uitgelegd in de 2e post. De zwarte + VSA linksonder is 230V voor de lamp. Daar moet je alleen de schemerschakelaar nog tussen zetten.

Op 21 oktober 2019 23:28:16 schreef Hunebedbouwer:
Het schema op de vsa klopt wel, alleen staat de schemerschakelaar er niet op. De zwarte draad moet bij de blauwe (nul) een bruine naar de L op de schemerschakelaar ,de andere bruine van de vrije klem schemer schakelaar naar linksonder op de vsa.

...De zwarte draad moet bij de blauwe (nul)...

Dat klopt niet, zwart bij blauw = schemerschak. overbrugd.

Als ik in jouw andere topic kijk naar de print dan zie je dat blauwe C, weerstand, 2 diodes, 1 zener en elco de voedingsspanning voor de print verzorgen. Dan is (van boven op de printkroonsteen gezien) de middelste aansluiting van de print N (blauwe draad), rechts daarvan L (bruine draad) en links daarvan de geschakelde N (zwart) naar de lamp. De resterende bruine draad is L voor de lamp.

https://www.uploadarchief.net/files/download/na-lamp_starter-86-b.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 22 oktober 2019 10:47:29 schreef Schimanski:
Dat heeft Hunebedbouwer toch al uitgelegd in de 2e post. De zwarte + VSA linksonder is 230V voor de lamp. Daar moet je alleen de schemerschakelaar nog tussen zetten.

Die 'uitleg' van h'bouwer riep bij mij ook vraagtekens op. TS stuurt een foto met 3 losgeschoten draadeinden en vraagt waar die aangesloten moeten worden. Dan volgt er een reactie met de omschrijving waarin 4 einden worden gebruikt: zwart aan nul, bruin naar schemerschakelaar en een brug tussen schemerschakelaar en VSA.....

Tidak Ada

Golden Member

Ha Mans,

Dat moet de goeie configuratie zijn! Ik had dat al vermoed, maar wil toch zekerheid. Rook en 'bliksem' zijn een slechte indicator en duiden op destructie.

Blijft nog welke van de twee open connecties. @Testman zegt wel dat een van de twee geen contactveer heeft, maar dat klopt niet.

Helaas geeft die andere lamp uit het vorige topic (was ik vergeten :? ) geen uitsluitsel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ook even gekeken en kom op hetzelfde uit als wat Schimanski ook noemde. VSA zal wel een aparte wikkeling hebben die dient om de lamp te ontsteken.

Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik weet herinneren is het printje zowel schemerschakelaar als starter.
Volgens mij stuurt de 555 ontstekingspulsen naar de triac in combinatie met de zelfinductie van het VSA, zodra het donker genoeg is.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 22 oktober 2019 22:35:33 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het printje is geen starter bij deze, een sox 18W start zonder ignitor, een sox 18W E heeft wel een externe ignitor nodig. dat is bij son lampen ook zo, de I is interne ontsteker, de E is externe ontsteker.

zoals ik al zei, de N op de zeeblauwe philips, middelste aansluiting op de L en de linker is geschakeld uit.

dat onthoud ook makkelijker, niet de nul op de triac, je schakelt in de fase.

de 555 stuurt de triac, maar meer als open of dicht doet deze niet. de 555 krijgt 12V via de dioden en zener, de 22uf is om de hysterisis te bepalen. heb diverse van die printjes gereviseerd, maar meestal de elco's gaar. bij de nieuwere variant is het meestal de 555 zelf die gaar is.

ga maar vast uitkijken naar opvolgende armaturen, de sox 18W E lichtbron doet al dik 50€ inkoop ex btw.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat betreft SON heb je gelijk, daar geldt 'I' (intern) en 'E' (extern) inderdaad voor al dan niet ingebouwde starter. Echter staat de suffix 'E' bij SOX voor 'Economy' voor de lijn energiezuinigere exemplaren (SOX180 en SOX-E131 zijn even lang)

dit armatuur met de 3 draads vsa heeft geen ignitor nodig, dat heeft een 2 draads sox18 vsa wel nodig.

wat er in zo'n armatuur zit is een uitgeklede SX26 ignitor.

de gewone sox18W is er niet meer, de sox 18W E is het enige nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2019 23:42:39 schreef testman:
dit armatuur met de 3 draads vsa heeft geen ignitor nodig, dat heeft een 2 draads sox18 vsa wel nodig.

wat er in zo'n armatuur zit is een uitgeklede SX26 ignitor.

de gewone sox18W is er niet meer, de sox 18W E is het enige nog.

SOX18 ooit vervangen voor Philips TrueForce SOX LED vervanger en dat werkte niet. Bleek dat er in de kleine lettertjes stond dat tussen de fase een leddriver moet komen, iets wat ik met LED vervangers van Philips nog niet eerder had gehad.
De eerste 2 SOX LED vervangers waren door de hoge 230V spanning dus al gesneuveld, applaus... Na een setje nieuwe met driver alles in orde en ook gelijk meer en beter licht in 4000K wit.
SOX was een mooie oranje verlichtingsoplossing tegen weinig vermogen maar de LED vervanger van Philips is wel een verbetering.

Tidak Ada

Golden Member

Zoals ik indertijd in een eerder topic al zei, gaat het me juist om die gele kleur.
Ik heb inmiddels ambergele COB-LED strips, maar de lichtopbrengst is veel kleiner (< 6W) en er is een warmteafvoer probleem. Hoe krijg ik die warmte de behuizing uit ? Een koelblok brengt hem ook niet naar buiten. IP65 is m.i. in dit geval echt wel een minimum eis: De muur staat op het zuidwesten en is dus sterk aan slagregens blootgesteld. Een ventilatortje is in dit geval vragen om moeilijkheden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 23 oktober 2019 09:51:55 schreef Tidak Ada:
Zoals ik indertijd in een eerder topic al zei, gaat het me juist om die gele kleur.
Ik heb inmiddels ambergele COB-LED strips, maar de lichtopbrengst is veel kleiner (< 6W) en er is een warmteafvoer probleem. Hoe krijg ik die warmte de behuizing uit ? Een koelblok brengt hem ook niet naar buiten. IP65 is m.i. in dit geval echt wel een minimum eis: De muur staat op het zuidwesten en is dus sterk aan slagregens blootgesteld. Een ventilatortje is in dit geval vragen om moeilijkheden.

De klassieke amberkleur spots zijn in bepaalde situaties juist van belang. Om een kerk sfeervol aan te lichten, of omdat het opject altijd al die kleur verlichting had en dit zo moet blijven.
Zo heeft de gerenoveerde Maastunnel in Rotterdam nu nog steeds wandarmaturen met amberkleurige verlichting maar niet meer door SOX maar door speciaal hiervoor gemaakte LED modules. Als je het niet weet zie je geen verschil.

Jouw COB leds koelen in een waterdichte behuizing is inderdaad lastig. Dan zou je of over moeten schakelen naar een compleet andere matalen(aluminium) behuizing waarop je direct kunt koelen, of je moet de bestaande behuizing aanpassen zodat er toch een koelblok op kan komen.

Is het een idee om aan de achterzijde van het armatuur een rechthoek uit te zagen wat iets breder is dan de COB ledstips lang zijn. Over dit gat zet je een groot genoeg koelblok, wat je aan de behuizing vastzet met High Tec kit o.i.d. Op deze manier blijft je armatuur spatwaterdicht en kun je aan de binnenzijde de COB ledstrips op het koelblok monteren.

De v.s.a is wel 3 draads, het is een combinatie van spaartrafo-smoorspoel. Als je zeker wil zijn of de schemerschakelaar of de lamp stuk is, de lamp aanslui.en als het schema op de v.s.a dus zonder schemerschakelaar. De eindkapjes van de v.s.a zijn universeel .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat de lamp het toch heeft begeven. Bij aansluiten hoor je tikken van de ballast en vonken in de lamp Alleen het neon voor de start licht op in het compartiment direct na de fitting en na een tijdje, als de lamp warm wordt even wat geflikker en een harde tik en hij gaat uit. Het Na in de U-buis doet niets meer.

Einde verhaal, € 45 voor een nieuwe lamp vind ik veel te duur, hoewel stukken goedkoper dan de LED vervanger !

Ik ga dus maar op zoek naar meer ambergele COB-LED's.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

dit klinkt als een standaard dood voor sox lampen, dit gaat veel sneller als de lamp last had van een gare ontsteker of de schemerschakelaar print, kun je al horen met aangaan, de lamp blijft geluid maken omdat de ontsteking te lang doorgaat. dat heb je alleen met het andere model armatuur met de sx26 ontsteker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer