Mosfet met TC427 probleem

Arco

Special Member

Enige wat ik kan zeggen is dat er iets niet goed zit aangesloten; andere verklaring is er niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga het maar eens een paar dagen laten rusten, dat werkt vaak wel, in ieder geval erg bedankt voor het meedenken.

Op 22 oktober 2019 00:53:00 schreef ireric:
Nogmaals als je de gate los haalt en verbindt met de source dan moet de mosfet uit geleiding zijn.

Dit heb gedaan, de fan (als test op de pump connector gedaan) ging uit,
daarna heeft de schakeling helemaal niets meer gedaan, de voeding werkte wel nog, de puls kwam nog uit de Atmega328p, en de TC427 gaf op de uitgang nog de puls door.

Meet maar de verbinding tussen de gate van de BUZ11 (het pootje op de FET en niet de soldeerverbinding op de print) en uitgang 5 van de TC4427 (de pen van het IC en niet de soldeervebinding op de print). Dat moet nul ohm zijn en jij zal (waarschijnlijk) oneindig ohm meten.

Net gemeten en is 0.1 Ohm.

Ik heb de gate aan de min gehangen nu gaat hij aan, en daarna aan de 5 volt en ging toen uit. de mosfet is dus wel goed.

Wat wel vreemd is dat het lijkt dat de uitgang van de TC427 de spanning opbouwt naar 5 volt, en af laat lopen naar 0 volt, ik ga morgen mijn scoop er maar eens aan hangen.

Ik heb de TC427 eruit gehaald en pin 4 en 5 doorverbonden zodat de atmega328p rechtstreeks op de gate komt. dit werkt ook niet.

[Bericht gewijzigd door ireric op dinsdag 22 oktober 2019 01:43:02 (17%)

Opgelost:

Pin 5 is uitgang van de TC427.

Als ik de TC425 erin heb, en meet pin 5 naar de gate is het 0 Ohm.

Haal ik de TC427 eruit en meet pin 5 van de ic socket naar de gate is het oneindig.

Pin 5 is verbonden met een 0 Ohm weerstand, als ik deze overbrug met een draadje en het ic plaats werkt alles zoals het hoort.

Ik vind het bizar en kan er geen verklaring voor geven, geeft een 0 Ohm
weerstandje problemen als ik deze aan gebruik aan de gate???

Goede tip "ohm pi", en iedereen bedankt.

Daarom is een scoop zo interessant, in 5min was de fout opgespoord.

LDmicro user.

Soms kan een mosfet zodanig snel schakelen dat dit problemen oplevert in de rest van het circuit. De schakelsnelheid kan je beperken door een weerstandje in het circuit op te nemen. Als je die snel-schakel-problemen NIET verwacht, zou je de print kunnen ontwerpen zonder weerstand tussen fet-driver en de gate van de FET. Maar als ie dan toch nodig is moet je print overnieuw. Veel makkelijker is om de weerstand op de print te ontwerpen en eventueel als ie niet nodig is daar een draadje te solderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik heb de gate aan de min gehangen nu gaat hij aan, en daarna aan de 5 volt en ging toen uit. de mosfet is dus wel goed.

Dat is niet goed, moet andersom zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik ben het helemaal met Arco eens.

@TS,
Heb je wel een TC427? en niet toevallig een TC426 of een TC428, want daar is pin_7 van geïnverteerd. En van de TC426 is ook pin_5 geïnverteerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is niet goed, moet andersom zijn...

Het was vannacht 2:00, ik was nogal moe van zoeken naar de fout, ik heb het dus omgewisseld, en het is een TC427.

Ik heb nog wel een vraagje over de waterpompje die ik wil aansluiten.
Waarom werkt het ene pompje anders met PWM dan de andere ?

Sommigen werken op frequenties tussen de 3 kHz en 50 kHz, en andere
alleen lager, en weer andere pas bij een dutycycle van hoger dan 70%.

Het zijn gewone pompjes, geen brushless motor pompjes.

Arco

Special Member

Dat hangt van de interne opbouw en de gebruikte materialen af. 50kHz zullen de meesten niet erg fijn vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, het is dus een kwestie van uitproberen,
bedankt voor alle moeite, het is fijn dat er kundige mensen op het forum zijn, weer veel geleerd zo.
Ik ga het topic afsluiten.

Op 22 oktober 2019 13:13:24 schreef ireric:
Dat is niet goed, moet andersom zijn...

Het was vannacht 2:00, ik was nogal moe van zoeken naar de fout, ik heb het dus omgewisseld, en het is een TC427.

Nu weten we nog niet wat de oorzaak van de fout was/is?

Ik ga het topic afsluiten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

Inderdaad, beetje jammer weer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij zat er een gate-weerstand plekje op de print die hij heeft, en in het kader van "nul ohm is niets" heeft hij vergeten die te bestukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Dus de gate kreeg helemaal geen signaal?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Correct! De gate hing open.
Als de FET geleidt, dan blijft deze geleiden en als de FET spert, dan blijft de FET sperren. (Geen idee wat de RC-tijd van de gebruikte FET is en naar welke spanning de gate wegloopt)

Zie opmerking van TS

Op 22 oktober 2019 00:53:00 schreef ireric:
Nogmaals als je de gate los haalt en verbindt met de source dan moet de mosfet uit geleiding zijn.

Dit heb gedaan, de fan (als test op de pump connector gedaan) ging uit,
daarna heeft de schakeling helemaal niets meer gedaan, de voeding werkte wel nog, de puls kwam nog uit de Atmega328p, en de TC427 gaf op de uitgang nog de puls door.

Mijn ervaring is dat je makkelijk seen RC van seconden tot minuten kan krijgen met een loshangede gate. Ik heb gisteren of eergisteren een SI2300 getest en bij 5V de gate tegen de "voeding" getikt en dan de drain aangesloten en kijken of er netjes de ingestelde 1A gaat lopen. Ja hoor.

Dus met een capaciteit 320pF en een lekstroom van 100nA krijg je een gegarandeerde "blijft aan" tijd van rond de 15 ms.... Zo snel ben ik bij lange na niet. Dus de lekstroom is eerder in de orde van 100pA. (en wordt makkelijk 1000x erger als de boel 125 graden wordt!, maar de spec is formeel voor "bij 25 graden" als je goed kijkt.... ).

Maar dus bij de TS z'n situatie kan het best zijn dat er een 1G Ohm lek-pad van de voeding naar de gate is, waardoor de boel dus direct aangaat.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 oktober 2019 16:05:45 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry voor de verlate reactie, uiteindelijk werkte het nog niet goed,
ik heb het even laten liggen, maar nu heb ik de oplossing gevonden, aan de ingang van de TC427 moet een 10k weerstand naar aarde worden gemaakt, nu werkt alles perfect.

Je bedoelt zeker de ongebruikte ingang.

Arco

Special Member

Als je de ingang fatsoenlijk aanstuurt heb je geen pull-down nodig...
(hoewel het bij opstarten wel handig kan zijn om de fet in de 'uit' stand te houden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, het is niet de ongebruikte ingang, maar de ingang waar de uitgang van de ATMega328P op zit.

Maar hoe kun je fatsoenlijk aansturen vanuit een microcontroller pin ?

[Bericht gewijzigd door ireric op maandag 28 oktober 2019 00:11:20 (28%)

Arco

Special Member

Als je een gewone output hebt, moet dat zonder pulldown werken. Als je er een pulldown bij nodig hebt zit er wat serieus verkeerd...
(zoals gezegd, pulldown is alleen voor opstarten, als de mcu nog niet 'wakker' is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ongebruikte ingang van een TC427 moet aan Gnd aangesloten worden.
Voor het overige: Zie opmerkingen van Arco hiervoor