Tussenstekker met zekering tegen kortsluiting

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing voor het volgende.

De buitenlamp (Philips FWC11040KP) op mijn schuur verlicht de brandgang (verplicht woningbouw).
Nu is het zo dat de aansluting van de schuur op de meterkast binnen in de hal ook diverse andere ruimtes en kamers aangesloten zijn op dezelfde groep.
Met andere woorden, men kan stroom eenvoudig uitschakelen van de meeste kamers in huis door simpelweg de buitenlamp die op slechts circa 2 meter hoogte hangt (dus iemand van 180cm kan er eenvoudig bij) open te schroeven en daar een straal water op te gooien of op andere wijze kortsluting te veroorzaken.

Ik zoek dus een manier om een soort zekering of stekker in de schuur aan te brengen die bij kortsluiting puur en alleen de stroom van betreffende stekker van de buitenlamp afsluit, en dus geen kortsluting doorgeeft aan de meterkast zodat de rest van het huis gewoon voorzien blijft van stroom.

Kan hetgeen ik hier schets simpel opgelost worden met zoiets als dit https://www.allekabels.nl/stekker/1242/1018636/stekker-met-overspannin… ??

Aparte aardlekautomaat? Desnoods een klein kastje in de schuur met een 10mA / 6A automaat of separaat. En meteen een kWh meter als jij die rekening krijgt.

Zo'n zekering helpt wel tegen kortsluiting, maar dat heb je niet als je die lamp vol water gooit.

Maar zit die lamp niet op een gezamelijke groep van de algemene verlichting?

Op jouw meterkast, op jouw rekening, lijkt mij niet wenselijk (temeer omdat bij veel woningbouwvereningingen energiebesparing geen prioriteit heeft, zeker niet als jij de stroom betaald)

Of:
Trafo/voeding binnen en een 12V (led)lamp buiten. Dan ben je ook van alle problemen/risico's af. Bij een brandgang boeien dingen als een CRI ook niet, dus zelfs een 5 eur LED bouwlampje van de Cranenbroek oid voldoet dan al.

Op 23 oktober 2019 12:52:02 schreef KlaasZ:
Wat je daar laat zien is een overspanningsbeveiliging. Wat je nodig hebt is een overstroombeveiliging. Ik zou in de schuur een kastje plaatsen met daarin een zekeringautomaat van 6A. Die gaat er dan eerder uit dan de groepsautomaat in de woning, die is waarschijnlijk 16A.
Wat nog mooier is, geef de schuur een eigen groep in de meterkast.

En een eigen aardlek. Een 6A automaat gaat er niet uit als er water ingespoten wordt.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 23 oktober 2019 12:55:10 (26%)

Wat je daar laat zien is een overspanningsbeveiliging. Wat je nodig hebt is een overstroombeveiliging. Ik zou in de schuur een kastje plaatsen met daarin een zekeringautomaat van 6A. Die gaat er dan eerder uit dan de groepsautomaat in de woning, die is waarschijnlijk 16A.
Wat nog mooier is, geef de schuur een eigen groep in de meterkast.

mvdk

Golden Member

Op 23 oktober 2019 12:36:43 schreef eenvraag:
(...)
Ik zoek dus een manier om een soort zekering of stekker in de schuur aan te brengen die bij kortsluiting puur en alleen de stroom van betreffende stekker van de buitenlamp afsluit, en dus geen kortsluting doorgeeft aan de meterkast zodat de rest van het huis gewoon voorzien blijft van stroom.
(...)

Als je er dan toch zelf aan mag schroeven, zet er dan een trafo tussen, gewoon 230 in, 230 uit.
Lijkt mij dat alle andere oplossingen geen 100% zekerheid geven. Echte selectiviteit is nooit gegarandeerd.

Edit: trafo'tje, hoeft maar een kleintje te zijn.

Op 23 oktober 2019 12:51:53 schreef DJSmiley:
Aparte aardlekautomaat? Desnoods een klein kastje in de schuur met een 10mA / 6A automaat of separaat. En meteen een kWh meter als jij die rekening krijgt.

Zo'n zekering helpt wel tegen kortsluiting, maar dat heb je niet als je die lamp vol water gooit.

Maar zit die lamp niet op een gezamelijke groep van de algemene verlichting?

Op jouw meterkast, op jouw rekening, lijkt mij niet wenselijk (temeer omdat bij veel woningbouwvereningingen energiebesparing geen prioriteit heeft, zeker niet als jij de stroom betaald)

Of:
Trafo/voeding binnen en een 12V (led)lamp buiten. Dan ben je ook van alle problemen/risico's af. Bij een brandgang boeien dingen als een CRI ook niet, dus zelfs een 5 eur LED bouwlampje van de Cranenbroek oid voldoet dan al.

[...]

En een eigen aardlek. Een 6A automaat gaat er niet uit als er water ingespoten wordt.

Bedankt voor je reactie.
Betreffende stroomrekening (9W led) heb ik inderdaad al direct mijn beklag gedaan en krijg circa (ik meen uit mijn hoofd) €1,65 per maand korting op de huur :D.
Uiteraard wil ik niet voor iets betalen waar ik zelf geen enkel gebruik van maak (gaat om brandgang achterzijde waar ik werkelijk nooit kom aangezien mijn tuinpoort aan de zijkant zit en aan de voorzijde weg kan).

De schuur zit aangesloten op twee slaapkamers (van de drie), de zolder en nog iets wat ik zo even niet weet.

Een andere buitenlamp (die van Cranenbroek in jouw voorbeeld) mag niet van de woningbouw.
Sterker nog, ik heb geopperd om er een lamp met bewegingsmelder te hangen in plaats van een lamp met lichtsensor.
Mag niet.

Een complete meterkast aanbrengen in de schur voor een stekkertje als dit zie ik ook niet zitten.
Ik heb zelf geen enkele electro kennis, een stekker vervangen gaat wel maar zo gauw ik met circuittekeningen en serieuze aansluitingen aan de slag moet waar brand- en of levensgevaar mee gemoeid is ga ik er zelf niet mee kloten.
Mag verzekeringstechnisch ook niet.
Een meterkast met zekering in de schuur aanleggen kost mij ook teveel (electronica en manuren electricien).

Op 23 oktober 2019 12:52:02 schreef KlaasZ:
Wat je daar laat zien is een overspanningsbeveiliging. Wat je nodig hebt is een overstroombeveiliging. Ik zou in de schuur een kastje plaatsen met daarin een zekeringautomaat van 6A. Die gaat er dan eerder uit dan de groepsautomaat in de woning, die is waarschijnlijk 16A.
Wat nog mooier is, geef de schuur een eigen groep in de meterkast.

Ik kan in Google niets eenvoudig vinden voor overstroombeveiliging, anders dan een meterkast/zekeringkast.

Een eigen groep laten geven door electricien heb ik ook al aan gedacht, maar is qua manuren ook weer aan de prijs.
Zoek eerst naar een goedkope oplossing.
ik las dat ze in Engeland wel een systeem hebben dat stekkers zelf een zekering bevatten.
Ideaal lijkt me.

Op 23 oktober 2019 13:09:13 schreef mvdk:
[...]
Als je er dan toch zelf aan mag schroeven, zet er dan een trafo tussen, gewoon 230 in, 230 uit.
Lijkt mij dat alle andere oplossingen geen 100% zekerheid geven. Echte selectiviteit is nooit gegarandeerd.

Edit: trafo'tje, hoeft maar een kleintje te zijn.

Nee ik mag er niet aan schroeven en doe dat aan de buitenzijde ook niet.
De lamp zelf mag niet gewijzigd worden en dient te allen tijde aan te staan (lichtsensor in de lamp, zie foto OP) maar ik wil er gewoon zelf een soort shutdown op zetten dat gewoon mijn halve woning lam legt.

Mocht er geen oplossing zijn van een klein kastje of stekker dan zit er niets anders op dan inderdaad een electricien te laten komen om de shuur op een aparte groep in de meterkast te laten zetten.

(De woning is 4 jaar oud dus geen oude meuk).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 23 oktober 2019 19:56:47 (28%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 oktober 2019 13:09:13 schreef mvdk:
Als je er dan toch zelf aan mag schroeven, zet er dan een trafo tussen, gewoon 230 in, 230 uit. [...]
Edit: trafo'tje, hoeft maar een kleintje te zijn.

Bij een gewone trafo zal de primaire stroom ook gewoon te groot worden als je secundair kortsluiting maakt. Of de trafo verbrandt. :)

Wat zou kunnen is een beltrafo; die is kortsluitvast. Door zijn constructie is de afgegeven stroom beperkt, en de primaire dus ook.
Je zou daarmee een laagspanningslamp kunnen voeden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2019 13:10:39 schreef eenvraag: Mag verzekeringstechnisch ook niet.

Nonsense. Als jij iets netjes maakt of laat maken kan geen verzekering er iets van zeggen.

Je zou iets als een Engelse WCD moeten hebben. Helpt allemaal niet tegen die emmer water, dan zal je aardlek er eerst uitfloepen.

Op 23 oktober 2019 13:19:29 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bij een gewone trafo zal de primaire stroom ook gewoon te groot worden als je secundair kortsluiting maakt. Of de trafo verbrandt. :)

Wat zou kunnen is een beltrafo; die is kortsluitvast. Door zijn constructie is de afgegeven stroom beperkt, en de primaire dus ook.
Je zou daarmee een laagspanningslamp kunnen voeden.

Op zich het beste maar dan moet die lamp denk ik verbouwd worden. Gaat die woningbouw niet willen. En het helpt ook tegen de emmer water.

Ik meen dat je electrische installaties (dus niet een stekkertje vervangen maar het serieuze werk) aan een woning enkel mag laten uitvoeren door gecertificeerde bedrijven.
Sowieso voor de opstalverzekering van de woning ivm brand.
Als een beunhaas of ongekwalificeerd persoon de electra aanlegt en de woning brand af heb je een groot probleem.

Aan de (voorlopige) antwoorden te lezen zit er denk ik niets anders op dan een electromonteur een aparte groep aan te laten leggen voor de schuur.

Iemand enige indicatie hoe lang zo een klusje voor een electromonteur duurt qua tijd?
Volgens mij is er nog een groep vrij in de meterkast.

Dit is de huidige schema:

Er zijn 4 groepen bezet.

1) toilet, hal, keuken, slaapkamer 1, badkamer, overloop, zolder

2) wasmachine

3) droger (heb ik niet)

4) woonkamer, trapkast, slaapkamer 2, slaapkamer 3, schuur.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 23 oktober 2019 19:55:59 (59%)

Arco

Special Member

Hoeveel werk het is om te veranderen hangt van de installatie af.
Als de leiding van de schuur direct naar de meterkast loopt zal het weinig werk zijn. Als die naar een centraaldoos loopt, is het meer werk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 oktober 2019 13:31:39 schreef eenvraag:
Aan de (voorlopige) antwoorden te lezen zit er denk ik niets anders op dan een electromonteur een aparte groep aan te laten leggen voor de schuur.
....

Ik denk dat de kosten je zullen tegenvallen.

Mijn advies zou zijn om niks te doen en te kijken of jouw angst bewaarheid wordt. En als er dan een paar keer gesaboteerd zou worden, in overleg gaan met de verhuurder en het hen laten oplossen. Het is hun lamp en hun meterkast.

Ik vraag me af in hoeverre de woningbouw jou kan verplichten om daar een lamp aan te brengen. Hoort dat stukje brandgang bij het gehuurde? Dan hebben ze er niks over te zeggen. Is de brandgang het terrein van de woningbouw, laten ze dan lekker zelf een lamp aanbrengen (en de elektriciteitsrekening betalen).

Een lamp met bewegingsmelder gaat je niet veel helpen. De elektronica die daar in zit staat ook de hele dag energie te verbruiken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is eigenlijk maar 1 manier (naast een gehele aparte groep met aparte aardlek) is met een transformator.
Gebruik dan een scheidingstrafo van 230 naar 230 , of bouw het om naar 24 Volt of zo iets.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 oktober 2019 13:13:40 schreef eenvraag:
[...]
ik las dat ze in Engeland wel een systeem hebben dat stekkers zelf een zekering bevatten.
Ideaal lijkt me.

Voor een Engelse stekker - standaard 13 A zekering - heb je ook een Engels stopcontact nodig. En eventueel ook nog wel een adapter erbij. Net zoveel tijd, werk, geld, manuren en moeite als een aparte zekeringautomaat in een eenvoudig kastje te plaatsen. Scheidingstrafo i.c.m. aardlekautomaat is nog beter.
Je hebt toch wel een enigszins 'kwetsbare' installatie op de bestaande manier, je min of meer opgedrongen door de woningbouwvereniging. Gezien de vergoeding die je reeds krijgt, lijken ze me niet geheel onredelijk. Leg het probleem aan hun voor en probeer ze te overtuigen dat ze zo niet alles, meebetalen aan de gewenste verbetering.

mvdk

Golden Member

Wat Toet zegt.

Maar dat had ik ook al gezegd.

Tis jammer dat die oplossing niet begrepen word. Met een kleine scheidingstrafo, pak em beet 50VA, met een 4 of nog beter 2 Ampere automaatje of smeltzekering ervoor.

Ik snap het niet helemaal denk ik. Er mag niets aan de installatie veranderd worden, maar er word wél een oplossing bedacht met stekkers.
Hoe gaat dat er dan uitzien zonder aan de installatie te sleutelen?

GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2019 13:29:06 schreef eenvraag:
Ik meen dat je electrische installaties (dus niet een stekkertje vervangen maar het serieuze werk) aan een woning enkel mag laten uitvoeren door gecertificeerde bedrijven.

Er bestaan officieel geen gecertificeerde bedrijven. Als jij morgen zegt dat je een elektro installateur bent dan is dat zo.

Op 23 oktober 2019 14:37:10 schreef KlaasZ: Is de brandgang het terrein van de woningbouw, laten ze dan lekker zelf een lamp aanbrengen

De brandgangen horen normaal gesproken bij het kavel van het huis dat er voor staat. Staan er aan beide zijden woningen dan loopt de kavelgrens normaal midden door de brandgang. Als huurder heb je volgens mij de plicht deze (te onderhouden en) begaanbaar te houden.

Eigenlijk denk ik dat iedere moeite die je in steekt niet opweegt tegen die ene keer dat er misschien wel eens een ijverige vandaal langskomt om in het volle licht die lamp te saboteren. Oftewel, maak je niet bij voorbaat al druk over iets dat hoogstwaarschijnlijk nooit gaat gebeuren.

Hensz

Golden Member

Alle kosten van zo'n lamp zijn voor rekening van de verhuurder: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/…
Je zou een jurist moeten raadplegen of ev. gevolgschade door molest van die lamp op de verhuurder te verhalen is.

Op 23 oktober 2019 13:59:12 schreef Kilian:
Mijn advies zou zijn om niks te doen en te kijken of jouw angst bewaarheid wordt. En als er dan een paar keer gesaboteerd zou worden, in overleg gaan met de verhuurder en het hen laten oplossen. Het is hun lamp en hun meterkast.

Lijkt ook mij een strak plan, simpel en eenvoudig. Iemand moet al een trap/ladder en een emmer water meezeulen om jou scenario uit te voeren. De kans daarop acht ik uiterst klein. Waarom dan maatregelen treffen voor iets dat nooit gebeurt?

Overigens zou een emmer water niet eens schade mogen veroorzaken. Het ding is IP54.

"Een mens lijdt nog het meest van het lijden dat hij vreest."

Don't Panic!

Ik heb toch meerdere kadastertekeningen gezien waar de brandgang over de hele breedte bij 1 perceel hoort. Brandgangen die over het midden gedeeld zijn ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb zelf een koopwoning en de brandgang hoort helemaal bij mijn perceel. Er zijn wel achterburen maar die mogen formeel niet eens gebruik maken van die brandgang.

GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2019 17:05:07 schreef KlaasZ: Er zijn wel achterburen maar die mogen formeel niet eens gebruik maken van die brandgang.

Nooit gezien. Bij een brandgang is er eigenlijk altijd recht van overpad, wie de eigenaar ook is.

@KlaasZ hier onder: als het voor de veiligheid niet nodig is veranderd dat de zaak waarschijnlijk wel ja. Zeker als die al een eigen achterom mogelijkheid hebben. En als de brandweer er bij calamiteiten overheen wil kan dat natuurlijk altijd, daar zal geen mens over gaan discussiëren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 23 oktober 2019 19:11:19 (34%)

Bij mij staat in het koopcontract expliciet vermeld dat mijn stukje van de brandgang bij mijn perceel hoort en dat ik recht van overpad moet verlenen aan de mensen die aan dezelfde kant wonen. De achterburen worden niet genoemd. Hebben die brandgang ook niet nodig want hebben allemaal een mogelijkheid om op eigen erf achterom te komen.

nogal een gedoe om 1 ledlampje minder storingsgevoelig te maken. ik zou ook zeggen, scheidingstrafo ertussen zetten. of 2 20VA halogeen trafo's. dan kun je de hele link naar achter laagspanning maken. pas aan de achterkant van de schuur waar de lamp zit zet je dan de 2e trafo, aan jouw zijde dus. als men dan het lampje eraf mept dan gaat de zekering van de trafo er gewoon uit. aarding doet niks meer want netgescheiden spanning. de FWC lamp gebruikt ook geen aarding overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2019 18:07:16 schreef testman:
of 2 20VA halogeen trafo's. dan kun je de hele link naar achter laagspanning maken. pas aan de achterkant van de schuur waar de lamp zit zet je dan de 2e trafo, aan jouw zijde dus.

Wel uitkijken voor electronische halogeen trafo's. Die zijn in deze opstelling niet bruikbaar. Electronische halogeentransformators herken je doordat ze zo weinig wegen en in een betrekkelijk klein plastic doosje zitten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 23 oktober 2019 21:04:43 (11%)

Misschien heb je hier iets aan, zo'n tussenstekker gebruiken wij op het werk voor mobiel gereedschap dat in een natte omgeving gebruikt wordt.

https://www.feramotools.nl/contents/media/t_prcd-aardlekschakelaar-feramo-4.gif

https://www.feramotools.nl/contents/nl/p5696_prcd-scheidingstrafo-aard…

Even een grapje tussendoor.
Hier een screenshot van een filmpje die ik van een zzp-er kreeg. Hij was aan het werk bij een evenement in Senegal.

Zo moet het dus niet...... 8)7