vervanger sb3200 diode

Ik heb een Philips 37pfl5404h/12 q552.1e la chasis met daarin een probleem in de voeding, een diode sb3200 meet sluiting. Hier al gelezen dat een bekend probleem is. Meestal is vervangen de oplossing las ik. Nu heb ik geen sb3200 liggen en ik was benieuwd of er een vervanger is. Ik las in een ander topic dat behalve 3a, 200v ook moet kijken of het een snelle diode is. Waar zie ik dit in de datasheet? Onder welke benaming moet ik kijken?
Ik ga eens kijken in mijn rommelbakken met oude PCB's en onderdelen. Ik heb waarschijnlijk nog wel oude pc voedingen PCB's of onderdelen liggen maar geen idee of daar iets bruikbaars bij zit. Zou ik bv ook een dubbeldiode kunnen gebruiken maar dan 1 gedeelte ervan?

Arco

Special Member

Als het een Schottky diode is, en de specs ongeveer overeenkomen, zal 't wel werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal eens kijken in de rommelbakken of er nog iets ligt. Even ter bevestiging, een schottky meet ongeveer 200-300 en een gewone 600-700 toch?
Dan zie ik bij het testen eentje uit de bak al meteen of het wel of niet een schottky is, zonder datasheet ?
En als er iets mogelijks bruikbaars bij zit gaan we eens kijken naar de datasheet (heb geen internet in mijn werkhokje)
Helaas waren de nieuwe diodes die ik op voorraad niet geschikt. De sr5100 is helaas maar 100v 5a en die heb ik wel liggen.

Thevel

Golden Member

een schottky meet ongeveer 200-300 en een gewone 600-700 toch?

Klopt, de spanningsval van een Shottky is beduidend lager dan een Silicium diode.

Thevel

Golden Member

Op 22 oktober 2019 14:09:37 schreef brains:
Ik ga eens kijken in mijn rommelbakken met oude PCB's en onderdelen. Ik heb waarschijnlijk nog wel oude pc voedingen PCB's of onderdelen liggen maar geen idee of daar iets bruikbaars bij zit.

Zware Shottky diodes zitten ook vaak in een TO220 behuizing, als 2 of 3 poot.
Bij een 3 poot zal het een dubbele zijn, je kunt ze dan parallel zetten.
Vaak zijn ze >3A.

Vervang in dit geval ook meteen de elco die achter die diode zit, 3300uF 16V low ESR als ik me niet vergis. Vaak is een brakke elco de oorzaak van een defecte diode.

Groeten, Ron.

Merci voor de tips, ik ga dadelijk eens kijken wat ik heb liggen.
@rontronix, merci voor de tip van de condensator. Ik ga hem uitsolderen en meten met mijn bob Parker esr meter. Ik denk dat ik die waarde wel heb liggen, ik heb een collectie Panasonic fm condensators opgebouwd voor dit soort gevallen ?
De volgende keer dat ik kan bestellen met iemand bij dat zal ik ook deze diodes eens bestellen. Of evt de 5a variant zodat ik ze op voorraad heb.

Helaas weinig gevonden in mijn rommelbakken en sloop PCB's.
Enige wat ik heb gevonden wat misschien zou kunnen is een dubbeldiode type f12c20. De specs komen overeen behalve dat ik niet weet of ze snel genoeg is. Ik vermoed dat hij te traag is.
Ik kan het zelf niet vinden hoe snel de sb3200 diode is.

Arco

Special Member

F12C20 is geen Schottky diode...
(bij de sb3200 staat 10000V / µS )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat Schottky's eigenlijk altijd wel snel genoeg zijn... Maar ik vraag me af of er niet gewoon een 5100 in kan. Zou de sperspanning echt 200V moeten zijn op een 5V lijn? Dat is wel een heel straffe flyback.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."