omvormer 110Vac naar 110Vdc 2A

Beste Formumlezers,
ik wil voor een oude draaispoel voltmeter met ingebouwde schaalverlichting voor gelijkspanning 110 voltdc een voeding zien te vinden die 110 volt wisselspanning omzet naar 110 volt gelijkspanning. nu meet ik van een trafo 110 volt wisselspanning en een brugcel maar slechts 96 volt.wie kan mij laten weten of er een omvormer beschikbaar is die geen spanningsdaling veroorzaakt. dus 110v ac in 110v dc uit.
wie o wie kan mij verder helpen.men zegt wel ooit ,een elco naast de brugcel toepassen maar dan gaat de spanning omhoog...

mvg richard

Arco

Special Member

Voor echte gelijkspanning heb je altijd een elco nodig...
(de spanning wordt dan inderdaad hoger, kun je eventueel met wat weerstanden terugbrengen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een zuiver sinusvormige spanning van 110 Volt heeft een top-top waarde van ca 2,8x110=308 volt. De gemiddelde waarde is nul volt. Na de dubbele gelijkrichter, hebben we een pulserende gelijkgerichte spanning van 154 Volt (minus een paar diodespanningen). Omdat het geen zuivere gelijkspanning is, is de gemiddelde waarde een stuk lager, door de ruimte tussen de spanningspulsen. Die ruimte kun je opvullen door een condensator parallel te schakelen (een elco). De gelijkspanning wordt dan gelijk aan de topwaarde, dus 154 volt. Door het tussenschakelen van een weerstand in serie met de voltmeter, kun je deze precies 110 volt aan laten wijzen. Er moet dan wel wat bekend zijn van de meter, zoals de inwendige weerstand bijv.
De waarde van de elco is afhankelijk van de stroom die de voltmeter opneemt.
In onderstaande figuur staat het vetrband tussen de piekwaarde, gemiddelde waarde en effectieve waarde.
De voltmeter meet de gemiddelde waarde.

Die bedraagt dus 154x2/3,14=98 Volt. Daar gaat nog 2x een diodespanning af en je meet dan ca 96 volt.

Mogelijk zit in de meter een voorschakelweerstand . Die zou je ook kunnen aanpassen als je geen condensator wil gebruiken.
Het internet is je beste vriend en staat vol met wetenswaardigheden.
In de volgende link staat wat over multimeters.
https://meettechniek.info/multimeter/meetafwijking.html

Sine

Moderator

Als het een draaispoelmeter is dan moet een eenvoudige brugcel eigenlijk werken.

De effectieve spanning van een gelijkgerichte 110V is 110V (min 1,2V Vf van de diodes)

Op 22 oktober 2019 18:32:34 schreef Sine:
Als het een draaispoelmeter is dan moet een eenvoudige brugcel eigenlijk werken.

De effectieve spanning van een gelijkgerichte 110V is 110V (min 1,2V Vf van de diodes)

Blijft de vraag, wat is de echte spanning van 110 volt uit de trafo, is die zuiver sinusvormig en hoe nauwkeurig is de DC Voltmeter. Ik meende dat een gewone meter de gemiddelde waarde meet.

Sine

Moderator

Ik dacht effectief, maar dat blijkt niet het geval.

Mijn analoge unigor meet 225V AC, en met een brugcel er tussen op DC wordt dat 205V

maartenbakker

Golden Member

Is dit de spanning die gemeten moet worden of heeft het iets met de voeding van de meter te maken? Wat meer details over de toepassing, maken misschien betere antwoorden mogelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik wil met de oude draaispoelmeter het voltage van de transformator meten dat 110 volt is.in de oude voltmeter zit een ingebouwde voorschakelweerstand van 4500 ohm.met een aparte geschakelde voeding die een zuivere gelijkspanning geeft wijst de voltmeter wel juist aan.ik heb nu als enige om de trafospanning van 110 volt gelijk te richten een brugcel toegepast maar nu wijst de voltmeter 96 volt aan.ik zoek een bouwschema van een ac/dc omvormer of een kant en klare omvormer die van 110 v ac naar 110 v dc gaat met een totaal vermogen van max 200 watt (2ampere).kan nergens via google een degelijk aparaatje vinden.miscchien de forumlezers een idee?
mvg richard

duidelijker foto,de meter is ongeveer van het jaar 1910.

Op 22 oktober 2019 18:32:34 schreef Sine:
Als het een draaispoelmeter is dan moet een eenvoudige brugcel eigenlijk werken.

De effectieve spanning van een gelijkgerichte 110V is 110V (min 1,2V Vf van de diodes)

Een (gelijkspannings) draaispoelmeter wijst de gemiddelde spanning van de gelijkgerichte 110V aan. Een gelijkspanningsmeter geeft dus een te lage waarde aan. Probeer maar uit met een universeelmeter met draaispoelwijzer door op gelijkspanningsstand de spanning achter een brugcel te meten. Daar mag dan uiteraard geen condensator zitten.

Op 22 oktober 2019 20:41:59 schreef dyr74:
in de oude voltmeter zit een ingebouwde voorschakelweerstand van 4500 ohm.

In jouw situatie zou ik parallel aan de 4500 ohm weerstand een weerstand van 47kΩ plaatsen en dan kijken wat de meter aanwijst en eventueel de waarde daarna aanpassen voor een vriendelijkere aanwijzing.
Wil je het netjes doen, dan meet je met een universeelmeter wat de totale weerstand van de meter is. Aan de hand van de gemeten waarde bereken je de parallelweerstand die je parallel aan de 4500Ω moet plaatsen voor een correcte aanwijzing.

Sine

Moderator

Mijn post daar onder ook even lezen ohmpi

Mijn analoge unigor meet 225V AC, en met een brugcel er tussen op DC wordt dat 205V

Maar een condensator en een serie weerstand zou het probleem in dit geval wel oplossen.

@dyr74
Waarom dat 2A moet kunnen leveren volg ik nog niet helemaal, tenzij je die 110V DC nog ergens anders voor nodig hebt.

Op 22 oktober 2019 23:06:06 schreef Sine:
Mijn post daar onder ook even lezen ohmpi.

Sorry! Tijd voor een groter beeldscherm.

hallo Sine,de reden van 2 ampere is omdat er 130 volt buislampjes in de meter zitten die de witte glazen schaal verlichten in het donker.elk lampje is 40watt en ik neem liever wat grotere vermogen om geen problemen te krijgen.

zie schaalverlichting van de meter.

Zijn de lampjes dan aangesloten op de meetspanning?
Of hebben ze een aparte aansluiting? In het laatste geval kun je direct de 110VAC op de lampjes zetten.

Op 23 oktober 2019 11:21:02 schreef dyr74:
zie schaalverlichting van de meter.

Er zijn twee mogelijkheden.
De lampjes branden op de wisselspanning en de meter werkt via de brugcel, of beide werken via de brugcel.
De eerste optie is het eenvoudigste, de brugcel hoeft alleen de meter te voeden en met een trimweerstand (47K Ohm is al geopperd) de voorschakel weerstand overbruggen om de meter te ijken.
Branden de lampjes wel via de brugcel, dan zal de spanningsval over de brug nog wat extra toenemen en zullen ze zwakker branden als op 110 wisselspanning, de brugcel moet ook meer stroom kunnen leveren en de meter moet alsnog aangepast worden.
De duurste oplossing is een AC/DC voeding. Hij moet bij een vrij hoge spanning ook nog een behoorlijke stroom kunnen leveren voor de lampjes. Voedingen voor deze spanningen zijn niet zo gangbaar.
Zijn de lampjes echt 40 Watt? Dat zal een hoop warmte opleveren. De stroom bij 130 volt is ca 0,62 A. Een brug met 4 stuks 1N4007 gaat dat wel redden.

De lampjes branden op de effectieve waarde en de meter geeft de gemiddelde waarde aan. Het hele stelsel kan je op de gelijkgerichte 110V (zonder afvlakcondensatoren!!) aansluiten. Een 1 Ampere brugcel voldoet. Voor een correcte aanwijzing hoef je "alleen maar" de voorschakelweerstand te finetunen. Zie een van mijn vorige posts.

Op 23 oktober 2019 12:09:14 schreef buzzy:
Zijn de lampjes echt 40 Watt?

Ik geloof er niks van.

Een brug met 4 stuks 1N4007 gaat dat wel redden.

Dat zal hier prima voldoen.